Doorstart Dutchbird?

Wiper

New member
Het einde van de maand komt dichterbij en daarmee het einde van Dutchbird. Er zijn geruchten dat er geinteresseerden zijn voor een doorstart, maar eerst zien dan geloven. Blijft de vraag of er ruimte is voor twee spelers naast de KLM groep? Zou Erik wachten met zijn financiele injectie tot hij weet wat er met DB gaat gebeuren?
Moet een nieuwe club ook ICA vliegen om de winter door te komen? Of juist IT in de zomer? Er moet een keer een goed plan met een betrouwbare investeerder komen voor een gezonde club naast de KLM groep anders blijft het om de paar jaar kapot gaan...
 
Re: Doorstart Dutchbird?

Wiper said:
Er moet een keer een goed plan met een betrouwbare investeerder komen voor een gezonde club naast de KLM groep anders blijft het om de paar jaar kapot gaan...

Helemaal mee eens. Echter je kan een uitstekend businessplan, investeerder etc. hebben, maar onderschat niet de 'macht' van de familie Blauwe Zwaan!
 
Begrijp niet dat iedereen echt
geloofd dat EdV die geldinjectie
gaat doen! Die kerel heeft geen
stuiver meer.

Kan me herrineren dat ie ook een
onderzoek beloofde naar EAG
door buitenstaanders. Hasn't happend
yet!:rolleyes:

Of bedoelt ie Justitie? :D

Even terugkomend op DBR:

Hoop dat er investeerder komen maar
als ik kijk naar het verleden (b.v. AHII) stonden
er heel veel mensen op de stoep met een hoop
beloftes die nooit uitkwamen. Wordt erg
moeilijk om in deze economsche tijden
en deze branche een luchtvaart bedrijf een
doorstart te geven. Hoop dat het lukt
voor hun maar ben erg sceptisch.

Rgds.
 
Inderdaad de hamvraag voor een eventuele doorstart >> hoe kom je als charter door die gure wintermaanden??
De 50% operatie in de wintermaanden heeft DB de das om gedaan. Note: dan doel ik op de laatste 2 jaar met extra tegenslagen als olie -woeker-prijzen en een economie die op z'n reet lag.

Als Trans en de pax divisie van Martinair zich hier doorheen moeten knokken elk (laag) seizoen, vraag ik me af of er uperhaupt nog een markt is voor een chartermaatschappij die het van krap 6 maanden moet hebben.
Trans heeft nog redelijk wat lijn-vluchten ernaast in de komkommer tijd en de MAC is uiteraard flexibel met de 76; vliegt ica in de winter en schiet 2 á 3 x per dag in de zomermaanden een adf-approach met 248 pax aan boord op een veldje in Griekenland waar de gemiddelde sportvlieger in een C-152 al gaat rekenen met de lengte van de "stopway"..

Uiteraard gechargeerd, maar de marches zijn klein.

Kind regards,
Vne-J
 
De twee grote problemen voor DBR zullen
denk ik zijn waar de TO contracten naar
toe zijn en wat gebeurt er met de
schulden? De oude AH truc van strerf-
huisconstructies pikken de toeleveranciers
nu echt niet meer.
 
Hoi,

Geloof me...er lagen ook voor deze winter genoeg contracten...Ik ben er voor ons bedrijf dagelijks mee bezig geweest...het vergt alleen bijna 18 uur per dag mailen, telefoneren en heel veel extra werk....maar je moet daar alleen vroeg genoeg mee beginnen...Winter is een waardeloze tijd om te beginnen...we zijn toen ik nog bij VBA zat ook in de winter begonnen...was denk ik een van de grootste fouten.... Dus beter even wat tijd rekken en begin voorjaar starten...er liggen voor deze zomer erg veel kontrakten op de markt...echt waar... Ik hoop voor mn collegas van DBR dat ze snel weer , al moet het als DBR2, vliegen kunnen...

Groeten
 
Ik denk dat een soortgelijke maatschappij als HLN/DBR alleen bestaansrecht heeft op het moment dat je de overtollige kisten (schat zo'n 50 tot 75%) in de winter kan uitleasen (liefst wet) of vracht mee gaan vliegen. De 75's van DBR kostte misschien in de winter weinig, maar in de zomer zijn ze weer schreeuwend duur. Daar gaat je winst en dat is wel de periode waar je het van moet hebben.
Exel gaat het zelfde probleem krijgen op het moment dat ze ook IT gaan vliegen (mochten ze het al gaan halen, stoelprijzen is natuurlijk ook een factor)!
 
Vakbondsman meldt net op
de nieuws-site van Planet Internet
dat DBR op een faillisement afstevent.

Dit baseerd hij na gesprekken met de
curator.

:(
 
volledig bericht De Unie

volledig bericht De Unie

20 januari 2005 - De afgelopen periode is er één geweest van grote onzekerheid waarin bizarre ontwikkelingen elkaar in hoog tempo hebben opgevolgd. Inmiddels heeft de bewindvoerder van DutchBird gesproken met diverse belanghebbenden alsmede met partijen die geïnteresseerd zijn in een doorstart van jullie luchtvaartbedrijf.
De Unie heeft in de afgelopen weken meerdere malen gesproken met de bewindvoerder van DutchBird. In deze gesprekken is natuurlijk ook de rol aan de orde gekomen van de Exel Aviation Group rond de overnameperikelen. De Unie heeft aangegeven hierover bij een faillissement van DutchBird bij de curator met aanvullende informatie te komen voor een dan te starten onderzoek.

Einde onzekerheid nabij
In ons laatste gesprek met de bewindvoerder is duidelijk geworden dat verschillende partijen interesse hebben in een doorstart van DutchBird. Deze week voert de bewindvoerder nader overleg met serieuze gegadigden. Vermoedelijk zal uiterlijk 26 januari bekend zijn of een doorstart ook werkelijk gerealiseerd kan worden. De Unie heeft bij de bewindvoerder aangegeven bij een doorstart er van uit te gaan dat medewerkers een vergelijkbaar arbeidsvoorwaardenpakket krijgen aangeboden.

De Unie wenst u veel sterkte in de komende periode!


Michel Rog
Bestuurder
 
uit de telegraaf

uit de telegraaf

’Dutchbird koerst af op faillissement’


AMSTERDAM (ANP) - De luchtvaartmaatschappij Dutchbird koerst af op een faillissement, ondanks onderhandelingen met verschillende overnamekandidaten.
Dat zei bestuurder M. Rog van De Unie donderdag. Hij baseert zich op gesprekken met bewindvoerder F. Kemp van de in surseance verkerende vervoerder.
Dutchbird heeft eind december uitstel van betaling gekregen. Gesprekken met een financier liepen vast, waardoor de maatschappij in geldnood kwam. Sindsdien is de bewindvoerder in gesprek met enkele geïnteresseerde geldschieters. Er zijn al biedingen gedaan op onderdelen van Dutchbird, waar zo’n 250 mensen werken.
Het ligt in de lijn der verwachting dat het bedrijf eerst faillissement gaat aanvragen, voordat het tot een doorstart komt. Bestuurder Rog heeft wel goede hoop dat in ieder geval een deel van Dutchbird gered kan worden.
Dutchbird was door de ExelAviationGroup (EAG) van zakenman Erik de Vlieger overgenomen. De Vlieger trok echter zijn handen van de onderneming af, nadat directeur Harm Prins van EAG werd gearresteerd. De Vlieger wilde zijn handen vrij hebben voor het dagelijks bestuur van EAG en zei geen tijd meer te hebben voor Dutchbird.
EAG is desondanks in gesprek met bewindvoerder Kemp over de mogelijke overname van onder meer de start- en landingsrechten van Dutchbird. De luchtvaartgroep heeft een bod uitgebracht, maar dat was volgens een woordvoerder meer bedoeld om met Kemp te kunnen blijven onderhandelen.
De Vlieger heeft zich inmiddels teruggetrokken uit het bestuur van EAG. De dagelijkse leiding is nu in handen van Bart Drechsel. Hij licht de onderneming door om te kijken welke onderdelen verliesgevend zijn en welke winst draaien. Drechsel heeft drastische maatregelen aangekondigd om EAG in de lucht te houden. Begin februari moet daar meer duidelijkheid over komen.
 
Re: volledig bericht De Unie

Re: volledig bericht De Unie

THUNDERSTORM said:
De Unie heeft bij de bewindvoerder aangegeven bij een doorstart er van uit te gaan dat medewerkers een vergelijkbaar arbeidsvoorwaardenpakket krijgen aangeboden.

En de investeerder zijn naam is ook bekend: "Gekke Henkie".
 
Landingsrechten??????

Wat zijn dat? Wordt er misschien slots bedoeld?

Volgens mij heb je alleen slots nodig als je ook business hebt. Geen business dan ook geen slots nodig en terug naar de coordinator. Dat is wat ik begrijp als ik op de EU site de wetgeving opvraag.

Landingsrechten worden vaak ook vergunning genoemd: om van bestemming A in land X naar bestemming B in land Y te mogen vliegen. In de EU is dat niet meer nodig => vrij verkeer van handel en diensten.
Dus waarom zou je dan als EAG de landingsrechten willen overnemen.
 
Back
Top