Dilemma

FutureM

New member
Beste lezer,

Ik ben 18 jaar oud en al mijn hele leven heb ik de droom om verkeersvlieger te worden. Ik wil mij graag in de toekomst of nu aanmelden voor de KLM Flight Academy. Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een Vwo diploma met Wiskunde A en Natuurkunde. Ik voldoe dus aan de eisen om me te mogen aanmelden voor de opleiding. Het probleem hierbij is dat ik voor Natuurkunde een 4 sta op mijn diploma. Vanwege dit cijfer kwam ik op het idee om volgend jaar Natuurkunde nog extra overnieuw te doen met als extra Wiskunde B op Vwo niveau. Als ik dit doe zal ik mij volgend jaar willen aanmelden voor de selectie. In de extra tijd die ik dan heb wil ik mij zo sterk mogelijk voorbereiden op de selectie.

Ik zal graag jullie visie hierover horen. Het is natuurlijk nooit mis om een hoger cijfer te halen voor een bepaald vak alleen is dit echt noodzakelijk in dit geval?
 
Nobel streven, je bent niet tevreden met het resultaat. Kan ik alleen maar toejuichen.
De extra tijd gebruiken voor voorbereiding is ook goed.
Gebruik de tijd ook voor het formuleren van een plan B en een plan C als je wordt afgewezen.
Studie en opnieuw proberen? Financiering voor een andere vliegopleiding eventueel in het buitenland?
Voorlopig heb je een goed plan.
 
Er zijn natuurlijk twee dingen. Het hoge cijfer op je eindlijst is 1 ervan. Maar die vakken worden niet voor niets gevraagd. Je doet het niet voor de cijferlijst, maar die kennis en inzicht is (voor zover ik de materialen ingekeken heb, ik ben ook nog niet zo ver) gewoon echt nodig om door de selectie en daarna de opleiding heen te komen.

Een verkeersvlieger zit niet de hele dag aan de stuurknuppel te trekken en van het uitzicht te genieten, maar moet stevig kunnen navigeren (vectorwiskunde) en zowel het vliegtuig als het weer natuurkundig diepgaand begrijpen. Dat wordt echt pittig als natuurkunde je niet ligt.

Daarom ben ik benieuwd... wat zit er achter die 4? Inzet, inzicht, tijdgebrek? Als je daar in dat tussenjaar uit kan komen en het op kan lossen, is dat natuurlijk de perfecte oplossing.

En weet je al wat je wilt worden als vliegen er niet in zit? Kortom wat is je plan B? Is dat ook iets met wis- en natuurkunde? Als dat zo is, valt het misschien wel te combineren in dat tussenjaar, zodat je daar ook alvast wat verder mee bent, mocht je tot de meerderheid behoren die niet geselecteerd wordt.
 
Er zijn natuurlijk twee dingen. Het hoge cijfer op je eindlijst is 1 ervan. Maar die vakken worden niet voor niets gevraagd. Je doet het niet voor de cijferlijst, maar die kennis en inzicht is (voor zover ik de materialen ingekeken heb, ik ben ook nog niet zo ver) gewoon echt nodig om door de selectie en daarna de opleiding heen te komen.

Een verkeersvlieger zit niet de hele dag aan de stuurknuppel te trekken en van het uitzicht te genieten, maar moet stevig kunnen navigeren (vectorwiskunde) en zowel het vliegtuig als het weer natuurkundig diepgaand begrijpen. Dat wordt echt pittig als natuurkunde je niet ligt.

Daarom ben ik benieuwd... wat zit er achter die 4? Inzet, inzicht, tijdgebrek? Als je daar in dat tussenjaar uit kan komen en het op kan lossen, is dat natuurlijk de perfecte oplossing.

En weet je al wat je wilt worden als vliegen er niet in zit? Kortom wat is je plan B? Is dat ook iets met wis- en natuurkunde? Als dat zo is, valt het misschien wel te combineren in dat tussenjaar, zodat je daar ook alvast wat verder mee bent, mocht je tot de meerderheid behoren die niet geselecteerd wordt.

Bedankt voor je reactie
Natuurkunde was puur tijdgebrek en dit cijfer ophalen is zeker haalbaar in dat extra jaar. Ik ben door jullie reacties er wel uitgekomen wat ik nu wil. Ik ga volgend jaar me Natuurkunde ophalen en Wiskunde B extra erbij doen. In de extra tijd kan ik me voorbereiden op de selectie en me goed in lezen over een eventuele plan b etc. Ik denk dat dit extra jaar super erg kan gaan helpen ook qua persoonlijke ontwikkeling.
We gaan ervoor!
 
Ik vind het ook een nobel streven :)

Als ik het goed inschat dan is je doel A) de selectiecommissie overtuigen dat jij jezelf kunt verbeteren en B) ook daadwerkelijk je skills/inzicht in de natuurkunde vergroten.

Dit doel kun je ook bereiken door een technische studie te beginnen en je propedeuse te halen. Dan heb je meteen een plan B en kun je verder studeren als je dat wilt.
 
Last edited:
Beste lezer,

Ik ben 18 jaar oud en al mijn hele leven heb ik de droom om verkeersvlieger te worden. Ik wil mij graag in de toekomst of nu aanmelden voor de KLM Flight Academy. Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een Vwo diploma met Wiskunde A en Natuurkunde. Ik voldoe dus aan de eisen om me te mogen aanmelden voor de opleiding. Het probleem hierbij is dat ik voor Natuurkunde een 4 sta op mijn diploma. Vanwege dit cijfer kwam ik op het idee om volgend jaar Natuurkunde nog extra overnieuw te doen met als extra Wiskunde B op Vwo niveau. Als ik dit doe zal ik mij volgend jaar willen aanmelden voor de selectie. In de extra tijd die ik dan heb wil ik mij zo sterk mogelijk voorbereiden op de selectie.

Ik zal graag jullie visie hierover horen. Het is natuurlijk nooit mis om een hoger cijfer te halen voor een bepaald vak alleen is dit echt noodzakelijk in dit geval?
Als ik in het selectie committee zou zitten zou ik je wat "lastige" vragen stellen, wanneer je met dit verhaal komt. B.v. als je je hele leven al verkeersvlieger wilt worden, wist je dan niet dat natuurkunde een vereiste was? Heb je je ingelezen over wat er van je verwacht wordt? Als je wist dat natuurkunde een vereiste was, wat heb je dan gedaan om je kennis te verbeteren? Je zegt dat je in tijdnood kwam, heb je een herkansing gedaan? We hebben hier nog een kandidaat met een 9 voor natuurkunde, waarom zouden we u dan aannemen?

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg dit absoluut niet om je af te branden, maar om je te helpen. Denk eens goed na over wat je op deze potentiële vragen zou antwoorden. Verder lijkt me dat je een goed plan hebt. Zet door, maar realiseer je dat de luchtvaart-wereld kei- en keihard is. Tijdens de type rating heb je niet veel extra kansen. Je zult, als je het verkeersvliegers-pad opgaat, je hele leven getest, getraind en geēvalueerd worden en bij prestaties beneden de norm, kunnen de gevolgen erg vervelend worden.
 
Ik vind het ook een nobel streven :)

Als ik het goed inschat dan is je doel A) de selectiecommissie overtuigen dat jij jezelf kunt verbeteren en B) ook daadwerkelijk je skills/inzicht in de natuurkunde vergroten.

Dit doel kun je ook bereiken door een technische studie te beginnen en je propedeuse te halen. Dan heb je meteen een plan B en kun je verder studeren als je dat wilt.
Bedankt voor je reactie
Een technische studie is een goede om te overwegen. A
Als ik in het selectie committee zou zitten zou ik je wat "lastige" vragen stellen, wanneer je met dit verhaal komt. B.v. als je je hele leven al verkeersvlieger wilt worden, wist je dan niet dat natuurkunde een vereiste was? Heb je je ingelezen over wat er van je verwacht wordt? Als je wist dat natuurkunde een vereiste was, wat heb je dan gedaan om je kennis te verbeteren? Je zegt dat je in tijdnood kwam, heb je een herkansing gedaan? We hebben hier nog een kandidaat met een 9 voor natuurkunde, waarom zouden we u dan aannemen?

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg dit absoluut niet om je af te branden, maar om je te helpen. Denk eens goed na over wat je op deze potentiële vragen zou antwoorden. Verder lijkt me dat je een goed plan hebt. Zet door, maar realiseer je dat de luchtvaart-wereld kei- en keihard is. Tijdens de type rating heb je niet veel extra kansen. Je zult, als je het verkeersvliegers-pad opgaat, je hele leven getest, getraind en geēvalueerd worden en bij prestaties beneden de norm, kunnen de gevolgen erg vervelend worden.
Bedankt voor je reactie,
Voor deze potentiële vragen heb ik inderdaad een duidelijk antwoord voor nodig. Ik ga hier ook meer naar kijken hoe ik op bepaalde vragen antwoord zou geven. Ik moet exact duidelijk weten wat ik wil en hoe ik ben. Fijn dat je deze zijde ook hebt belicht.
 
Een verkeersvlieger zit niet de hele dag aan de stuurknuppel te trekken en van het uitzicht te genieten, maar moet stevig kunnen navigeren (vectorwiskunde) en zowel het vliegtuig als het weer natuurkundig diepgaand begrijpen. Dat wordt echt pittig als natuurkunde je niet ligt.

Dit valt wel een heel klein beetje mee, het helpt ongetwijfeld tijdens de studie van de ATPL vakken, maar als commercieel vlieger ben je over het algemeen weinig bezig met wiskunde en/of natuurkunde.
 
Wat een antwoorden...
Future M. er zijn allemaal coaching bureau's gericht op selectie KLM Flight Academy. Bel VNV voor vragen, ga serieus resource doen... heel veel succes!
 
Misschien niet gevraagd, maar wel een goed bedoeld advies: ga zweefvliegen. Dat is een geweldige introductie in de luchtvaart.
 
Back
Top