Dilemma: hbo of vliegen?

Rutger

New member
Hallo allemaal,

Na het afronden van mijn havo met profiel Economie & Maatschappij in 2004, ben ik begonnen aan een hbo-opleiding. Daar ben ik na 2 maanden mee gestopt, omdat het niet was wat ik zocht. Op het moment ben ik 18 jaar.

Een vriend van mij had het toen over de KLS. Ik zag foto's en las verhalen, en was eigenlijk verkocht. Het leek mij zó wijs. Sowieso heb altijd al van vliegen gehouden.

Toen zag ik op de site van de KLS dat je wiskunde B en natuurkunde moest hebben. Helaas had (en heb) ik dat niet. Ik heb toen nagedacht over het halen van de benodigde certificaten, maar daarna was de kans natuurlijk nog klein dat ik door een selectie kwam, dus ik liet al m'n mooie fantasieën varen (vliegen?) en ben op zoek gegaan naar een andere normale hbo-opleiding (communicatie). Als ik niet werd toegelaten zou ik namelijk een heel jaar 'weggooien' voor de certificaten (want veel had ik er dan niet aan), en anderhalf jaar nauwelijks school hebben, om daarna alsnog weer aan een reguliere hbo-opleiding te beginnen.

Ook al vind ik deze hbo-opleiding beter dan de vorige, nog steeds voel ik me niet op m'n plek. Al een tijdje eigenlijk. Toevallig moest ik vandaag een verhaal schrijven over wat ik van de opleiding vind en mijn positie binnen de opleiding. Eigenlijk kwam ik daarbij tot de conclusie dat ook dit niet mijn droom is.

Dus ik kwam weer bij het vliegen terecht. Deze keer kwam ik vliegscholen (EPST) tegen die geen wiskunde B en natuurkunde vereisen. Dat maakt het voor mij erg interessant. Ook ben ik opzich wel bereid de certificaten alsnog te gaan behalen, ook al kost dat veel tijd.

Nu is mijn constante geswitch van studie denk ik geen positief gegeven voor een selectiecommissie. Het geeft misschien aan dat ik niet weet wat ik wil (ook al wil ik dit wel écht graag), en daar zitten ze niet op te wachten.

En dan dus mijn vraag: is de kans om toegelaten te worden op een vliegopleiding groot genoeg, om dit risico te nemen? De opleiding en het daaropvolgende beroep lijken me fantastisch, maar ik ben dus niet de student met de perfecte vooropleiding voor de vliegopleiding.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties. Bedankt voor de tijd van het lezen en eventueel het reageren!
 
Rutger,

Ik denk dat het belangrijk is dat je 100% zeker moet zijn van je keuze! Eerst weten wat je wilt en dan gaan kijken hoe je dat waar kunt gaan maken. Als jij dus vlieger wilt worden, dan zou ik er zeker voor gaan! Je hoeft natuurlijk niet de perfecte vooropleiding te hebben, zolang het maar goed genoeg is om uberhaupt jezelf te kunnen aanmelden voor een selectie. Als je dus voldoende hebt om je aan te kunnen melden bij bijvoorbeeld EPST dan zou ik dat doen als het echt is wat je wilt.

Anderzijds kun je ervoor kiezen om eerst een luchtvaartrelevante studie te gaan doen waar in je natuurkunde en wiskunde weer krijgt(ook gezien het feit dat je 18 bent). Hier zul je ongetwijfeld profijt van hebben tijdens je selectie/opleiding als piloot.

Aan de andere kant, als je 18 bent kun je ook door de selecties heen komen (is mij ook gelukt, ben nu met fase 3 bezig), zolang je maar de juiste persoonlijkheid hebt. Dat verschilt nogal per persoon. Het is wel zo dat de meeste jongens die aangenomen worden wat "ouder" zijn (maar niet altijd!).

Als je een goede verklaring hebt voor het switchen/stoppen met een opleiding zullen ze je dit niet erg aanrekenen denk ik, zolang je maar met een goed verhaal komt.

Wat bedoel je precies met het "risico nemen": een verloren schooljaar?

Suc6 met je uiteindelijke keuze!

Ciao !
Edwin
 
Hoewel in Nederland deze vakken soms vereist zijn bij de luchtvaartmaatschappijen waar je straks wilt gaan werken is dat niet overal zo. Desalniettemin raad ik je toch aan deze vakken naast je HBO (of eventueel naast je vliegopleiding) erbij te doen zodat je in ieder geval straks de papieren hebt om overal te mogen solliciteren. De banen voor mensen die direct van de vliegschool (ab initio) komen liggen niet voor het oprapen en het zou zonde zijn bepaalde maatschappijen niet eens te kunnen aanschrijven doordat je vooropleiding niet voldoet aan de eisen.
Daarnaast zullen de veel vliegscholen je ongeacht je vooropleiding graag hun opleiding verkopen. Het maakt hun namelijk niet uit of jij straks ook een baan vindt of niet.
Hoewel er veel wegen naar de cockpit leiden raad ik je aan via een vliegschool te gaan die je niet financieel aan de grond brengt en tevens een grote kans op een baan geeft. De beste vliegscholen wat dat betreft bevinden zich jammer genoeg niet meer in Nederland.
 
3Bergen said:
Rutger,

Ik denk dat het belangrijk is dat je 100% zeker moet zijn van je keuze! Eerst weten wat je wilt en dan gaan kijken hoe je dat waar kunt gaan maken. Als jij dus vlieger wilt worden, dan zou ik er zeker voor gaan! Je hoeft natuurlijk niet de perfecte vooropleiding te hebben, zolang het maar goed genoeg is om uberhaupt jezelf te kunnen aanmelden voor een selectie. Als je dus voldoende hebt om je aan te kunnen melden bij bijvoorbeeld EPST dan zou ik dat doen als het echt is wat je wilt.

Anderzijds kun je ervoor kiezen om eerst een luchtvaartrelevante studie te gaan doen waar in je natuurkunde en wiskunde weer krijgt(ook gezien het feit dat je 18 bent). Hier zul je ongetwijfeld profijt van hebben tijdens je selectie/opleiding als piloot.

Aan de andere kant, als je 18 bent kun je ook door de selecties heen komen (is mij ook gelukt, ben nu met fase 3 bezig), zolang je maar de juiste persoonlijkheid hebt. Dat verschilt nogal per persoon. Het is wel zo dat de meeste jongens die aangenomen worden wat "ouder" zijn (maar niet altijd!).

Als je een goede verklaring hebt voor het switchen/stoppen met een opleiding zullen ze je dit niet erg aanrekenen denk ik, zolang je maar met een goed verhaal komt.

Wat bedoel je precies met het "risico nemen": een verloren schooljaar?

Suc6 met je uiteindelijke keuze!

Ciao !
Edwin

Het is terecht dat je erbij zegt dat het niet altijd zo is. Want het is helemaal niet zo in mijn ogen! Ikzelf ben dan 17 en heb de KLS selecties succesvol afgesloten, maar in mijn selecties kwam ik veel meer mensen tegen van deze leeftijd. Tuurlijk zaten er ook ouderen bij maar die waren zeker niet in de meerderheid.
En Rutger we hebben het er al over gehad, maar als je het echt wilt dan lukt het gewoon. De vraag is alleen via welke weg.

Jesper
 
Inderdaad Jesper, ben zelf ook 18 en ben er ook doorheen(met de sim nog te gaan). Je hoeft dus niet perse ouder te zijn. Ligt dus vooral aan jezelf!

@ Rutger, nogmaals, als je ervan overtuigd bent dan kom je er wel. Ik zou zeggen ga ervoor!

Gr
Edwin
 
3Bergen said:
Anderzijds kun je ervoor kiezen om eerst een luchtvaartrelevante studie te gaan doen waar in je natuurkunde en wiskunde weer krijgt(ook gezien het feit dat je 18 bent). Hier zul je ongetwijfeld profijt van hebben tijdens je selectie/opleiding als piloot.
Daar geloof ik zeker in. Helaas heb je meestal natuurkunde en wiskunde B nodig om daar toegelaten te worden. Toch zal ik me eens oriënteren.
Aan de andere kant, als je 18 bent kun je ook door de selecties heen komen.
Heb je enig idee wat de gemiddelde leeftijd van een student aan een vliegopleiding is? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Wat bedoel je precies met het "risico nemen": een verloren schooljaar?
Ja, precies. Na m'n eerste opleiding heb ik een jaar verloren (kwart jaar studie die niet interessant was, driekwart jaar geen studie), en als ik nu met m'n huidige opleiding zou stoppen verlies ik weer een jaar (ook al heb ik natuurlijk wel kennis opgedaan).
Als ik dan ook nog een héél jaar besteed aan het behalen van de twee certificaten, dan geef ik toch wel een hoop (wat betreft tijd) voor de vliegopleiding. Dat heb ik er zeker voor over, maar als de kans dat ik daarna wordt toegelaten 0,0 blijkt zou ik het toch erg zonde vinden.
Suc6 met je uiteindelijke keuze!
Bedankt voor je reactie!

Barberpole said:
Desalniettemin raad ik je toch aan deze vakken naast je HBO (of eventueel naast je vliegopleiding) erbij te doen zodat je in ieder geval straks de papieren hebt om overal te mogen solliciteren. De banen voor mensen die direct van de vliegschool (ab initio) komen liggen niet voor het oprapen en het zou zonde zijn bepaalde maatschappijen niet eens te kunnen aanschrijven doordat je vooropleiding niet voldoet aan de eisen.
Sterk punt, bedankt daarvoor. Het volgen van de vakken tijdens de vliegopleiding vind ik ook zeker interessant. Is dat qua werkdruk en tijd goed te combineren?
De beste vliegscholen wat dat betreft bevinden zich jammer genoeg niet meer in Nederland.
Waar wel? Afgezien van m'n familie en vrienden ben ik niet zo gebonden aan Nederland.
 
Trouwens, als ik dit jaar zou stoppen met m'n studie en daarna een jaar zou gebruiken voor certificaten natuurkunde en wiskunde B, zou ik bij aanvang van de vliegopleiding minimaal 20 zijn.
 
Misschien dat je hier wat aan hebt Rutger, antwoorden van de WWE om mijn vragen over de selectieprocedure:

"Een selectieprocedure passen wij niet toe. Bij ons volgt elke kandidaat ATPLeerst de theoretische cursus PPL. Op deze manier krijg je al een goede basis die je kan gebruiken bij de theorie ATPL, kan je al aan je vlieglessen beginnen en krijg je een idee over het beroep lijnpiloot zodat je zekerder wordt van je keuze (of misschien beslist dat het niets voor u is).
Aan de hand van je resultaten heb je ook al een idee over de moeilijksgraad
van de theorie en hoe snel je die onder de knie zal hebben."

En verder:
"De motivatie, inzicht en aanleg voor het vliegen worden gecontroleerd in de
PPL theorie en enkele vlieguren. Na deze cursus neemt u zelf de beslissing
of u al dan niet wenst te starten in de ATPL. Natuurlijk wordt deze
beslissing in samenspraak met ons genomen. Indien besloten wordt dat u best
niet verder gaat voor de ATPL kan u dus nog altijd een PPL behalen.

Het is wel zo dat u, als u door alle andere scholen bent afgewezen, bij ons
toch nog een kans maakt om bij ons uw opleiding te volgen. Onze ervaring
leert ons dat deze personen vaak bij de betere studenten behoren.
Waarschijnlijk omdat ze sterk gemotiveerd zijn (anders zouden ze het na 1
weigering opgeven).

Het medisch onderzoek is natuurlijk wel iets wat moet gebeuren, maar dit is
geen selectieprocedure van ons maar wel van het bestuur van de luchtvaart."


Dit waren dus de antwoorden van de WWE waarmee ik nu contact heb. Ze hebben geen selectieprocedure, dus als je bang ben dat je nergens doorheenkomt/ je echt nergens door heen komt, zou je dus nog hier terrecht kunnen. Ik zit er zelf erg aan te denken om hierheen tegaan. In vergelijking tot vliegscholen in nl is het nog goedkoop ook : +/- 55.000 En het zit in belgië, dus nog lekker dichtbij ook. Nu weet ik alleen niet zeker hoe het zit met de baankansen na de opleiding, daarvoor ben ik zelf ook nog aan het kijken. Maargoed, je kansen om toegelaten te worden zijn dan dus niet 0,0 :)
 
hai rutger.....

om eerlijk te zijn heb ik niet alle posts gelezen dus misschien zeg ik dingen dubbel, maar jong met de opleiding beginnen is een pre! de gem leeftijd in mijn klas was 24 jaar. ikzelf 20 jaar

voor wat betreft de verloren jaren....... tja.... daar moet ik een beetje om lachen want ik ben 2x blijven zitten en een keer gezakt en ben nog een jaar wezen reizen alvoren te beginnen, maar heb dat goed onder woorden kunnen brengen en bleek geen probleem te zijn. leg het wel logisch uit (bijv dat je NOG niet wist wat je precies wilde, maar dat dat nu duidelijk is na je HBO ervaring)!

voor wat betreft je profiel zoals dat tegenwoordig heet.... ik had ook geen natuurkunde en heb dat in utrecht aan het james boswell instutuut in 2 maanden gehaald en als je dat haalt laat dat ook gelijk je motivatie blijken voor je opleiding.

er wordt gezegd dat de betere vliegscholen zich niet meer in NL bevinden.... ben ik het niet mee eens, ik ben veel in contact geweest met maatschappijen in het buitenland (en werk daar nu ook) en daar zijn erg goed te spreken over NL!!!

heel veel sukses en als ik je zo hoor herken ik mezelf er wel in. ik zeg ga ervoor. vergeet die HBO en ga vliegen!!!!!

gr rigid
 
linkingirl4u said:
Misschien dat je hier wat aan hebt Rutger, antwoorden van de WWE om mijn vragen over de selectieprocedure:

"Een selectieprocedure passen wij niet toe. Bij ons volgt elke kandidaat ATPLeerst de theoretische cursus PPL. Op deze manier krijg je al een goede basis die je kan gebruiken bij de theorie ATPL, kan je al aan je vlieglessen beginnen en krijg je een idee over het beroep lijnpiloot zodat je zekerder wordt van je keuze (of misschien beslist dat het niets voor u is).
Aan de hand van je resultaten heb je ook al een idee over de moeilijksgraad
van de theorie en hoe snel je die onder de knie zal hebben."

En verder:
"De motivatie, inzicht en aanleg voor het vliegen worden gecontroleerd in de
PPL theorie en enkele vlieguren. Na deze cursus neemt u zelf de beslissing
of u al dan niet wenst te starten in de ATPL. Natuurlijk wordt deze
beslissing in samenspraak met ons genomen. Indien besloten wordt dat u best
niet verder gaat voor de ATPL kan u dus nog altijd een PPL behalen.

Het is wel zo dat u, als u door alle andere scholen bent afgewezen, bij ons
toch nog een kans maakt om bij ons uw opleiding te volgen. Onze ervaring
leert ons dat deze personen vaak bij de betere studenten behoren.
Waarschijnlijk omdat ze sterk gemotiveerd zijn (anders zouden ze het na 1
weigering opgeven).

Het medisch onderzoek is natuurlijk wel iets wat moet gebeuren, maar dit is
geen selectieprocedure van ons maar wel van het bestuur van de luchtvaart."


Dit waren dus de antwoorden van de WWE waarmee ik nu contact heb. Ze hebben geen selectieprocedure, dus als je bang ben dat je nergens doorheenkomt/ je echt nergens door heen komt, zou je dus nog hier terrecht kunnen. Ik zit er zelf erg aan te denken om hierheen tegaan. In vergelijking tot vliegscholen in nl is het nog goedkoop ook : +/- 55.000 En het zit in belgië, dus nog lekker dichtbij ook. Nu weet ik alleen niet zeker hoe het zit met de baankansen na de opleiding, daarvoor ben ik zelf ook nog aan het kijken. Maargoed, je kansen om toegelaten te worden zijn dan dus niet 0,0 :)

Let alleen wel op, dat wanneer je bij een maatschappij aan de slag wilt, je eerst wel door een dikke selectie procedure moet gaan. Is niet verkeerd om eerst een selectie te doen weet je ook ongeveer waar je later aan toe bent. Een school die zegt wij kijken naar de motivatie en niet naar pre selectie, of waar men zegt dat het grootste gedeelte van de mensen door de selectie komt, word ik altijd een beetje achterdochtig van. Ken de school verder niet, maar informeer goed waar ook hier mensen geplaatst worden nadat ze klaar zijn. Succes met je keuze!!

Cheerio,

PS'99
 
Ik heb nog eens goed na zitten denken..

Volgens mij is het inderdaad niet onhandig om certificaten wiskunde B en natuurkunde te gaan halen. Je steekt er een hoop van op en het getuigt van motivatie. Daarnaast kun je dan naar meer vliegscholen.

Het is denk ik helemaal niet zo'n slecht idee om nu te stoppen met m'n huidige studie, en dan werk te gaan zoeken (liefst iets (simpels) op luchtvaartgebied, maar dat zal wel niet kunnen). Dan in het daaropvolgende schooljaar (2006-2007) doorwerken en certificaten wiskunde en natuurkunde halen, om in schooljaar 2007-2008 te beginnen aan een vliegopleiding. Dan ben ik 20 als ik aan de opleiding start. Lijkt mij een goede leeftijd, toch?

Les aan een kleine (onbekende) vliegschool doe ik liever niet. Wat ik begrijp is dat de opleiding dan misschien wel goedkoper is, maar dat je veel minder makkelijk aan een baan komt. Ik heb liever meer kans op een baan en een lening van een ton, dan een kleine kans op een baan en een lening van een halve ton.

Hoe zijn de mogelijkheden in Amerika trouwens, voor een Nederlander? Het lijkt me geweldig om daar te gaan wonen.
 
hee rutger

hee rutger

nog even een aanvulling...

ik denk dat je beslissing goed is. en 20 is een hele mooie leeftijd om te beginnen!

en nog iets anders. een bekendere school met een ton schuld is volgens mij ook slimmer, WANT: ik ken een hop vrije markters en de meeste zeggen dat ze achteraf gezien ook liever laten we zeggen een KLS of NLS gedaan hebben. hun reden is logisch! ze hebben na hun opleiding nog heel veel geld uit moeten geven voor extra uren in USA\spanje of gewoon nederland en dat kwam uiteindelijk op dezelfde schuld neer.
Nou moet ik zeggen dat zij allemaal uit een slechte luchtvaart periode komen!

nogmaals sukses;)
 
???

???

Hai S-tail......

ik zit idd nog steeds in portugal, hartstikke lekker. maar ik moet je toch echt corrigeren.... "vliegende potlood" :confused: .... kom op he... vergulde parker pen zal je bedoelen!!! :cool:

maar goed met wie heb ik het genoegen??? aan je profiel zie ik dat jij duikboot vliegt\vloog.... ook oud exeller neem ik aan.

sukses en let me know

gr rigid
 
tuurlijk

tuurlijk

allez meneer D. L.

ik dacht het al maar kon je accent niet goed lezen!!

hoest is het aan uw kant voor wat betreft die banen markt. moet toch een hoop voor het oprapen liggen nu...niet?

sukses iig!!!

gr luie hond
 
Rutger, schrijf je gewoon in voor die certificaten en begin aan een selectie. Haal je het niet, dan stop je er weer mee, zo heb ik het ook gedaan :D
 
easy737 said:
Rutger, schrijf je gewoon in voor die certificaten en begin aan een selectie. Haal je het niet, dan stop je er weer mee, zo heb ik het ook gedaan :D
Je kan ook mee doen aan een selectie als je de certificaten nog niet hebt?? Dat biedt nieuwe mogelijkheden :D

Ik ga vanavond met Jesper (die door de KLS selectie heen is) eens kijken naar boekjes e.d. van de KLS. Binnenkort heb ik een voorlichtingsavond bij de EPST en dan ben ik heel benieuwd allemaal :)

Op het moment zit ik nog gewoon op m'n hbo opleiding maar hoe meer ik hier en op soortgelijke sites lees, hoe minder zin ik in die hbo heb.
 
Last edited:
Back
Top