Dilemma: Advies nodig!

flyinghigh-

New member
Dag allemaal,

Als eerst hoop ik dat jullie en jullie naasten gezond zijn in deze coronatijden. Gelukkig neemt in ieder geval bij ons het aantal besmettingen af.

Ik ben zelf een arts in opleiding en hoop over een jaar of 2 af te studeren (op mijn 24e). Ik heb eigenlijk altijd al piloot willen worden, maar helaas verleende de ABN AMRO geen leningen meer toen ik het vwo heb afgerond. Ik merk echter dat ik letterlijk vaker filmpjes van de cockpit en fysica mbt het vliegen doorneem, dan dat ik me verdiep in het onderwerp dat ik binnen de Geneeskunde het meest interessant vind. Ik heb geprobeerd het te vergeten, maar dat lukt niet. Ik wil liever piloot dan arts worden.

1. Raden jullie mij ahv wat ik hierboven heb gezegd over mezelf om na de studie na een paar jaar gespaard te hebben, aan te melden voor de selectie, of ben ik echt te oud op mijn 26-27e om later nog in aanmerking voor een baan te komen?

2. Heb ik nadeel tov andere kandidaten kijkend naar mijn vooropleiding, die niet technisch is?

3. Rekening houdend met de gevolgen van de coronacrisis, kan ik uberhaupt nog denken aan een goede arbeidsmarkt over een jaar of 7 (2 jaar studie, 2 jaar werken, 3 jaar opleiding)

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven, omdat niemand anders dat kan helaas.
 
1. Maak je opleiding af.
2. Begin met recreatie vliegen, misschien zweefvliegen misschien ultra light. Probeer ze allebei.
3. Na je opleiding zal je een goede baan nodig hebben om je vliegopleiding te betalen.
 
Beste FlyingHi

Als arts in opleiding zou ik op dit moment totaal geen baan in de luchtvaart koesteren.
Maak lekker je studie af en geniet van je toekomstige carriere.

Want geloof me, piloot zijn is echt een stuk minder romantisch dan mensen je willen laten geloven.
Al die instagram foto's etc. Allemaal mooie beelden maar het verteld uiteraard maar de helft van het verhaal.

Daarnaast worden er op dit moment wereldwijd enorm veel vliegers ontslagen wat de kans op een baan de komende jaren extreem moeilijk maakt.
Tuurlijk zullen er de mensen zijn die zeggen "waar een wil is is een weg" Maar hoeveel geld wil je daar precies voor stuk slaan ?

My humble opinion.. Doe het niet.

Groet/
 
FH, je zit over een paar jaar in een riante positie om je vliegopleiding te kunnen betalen zonder lening.
Wat ik met Alt eens ben is dat je nu in elk geval geen haast hoeft te hebben. Je hoeft nu niet alles te laten vallen om in 6 maanden in de VS je CPL te halen. Niet met deze markt.
Wat ik zei, ga eerst recreatief vliegen en besluit dan of het iets is waarmee je verder wilt.
Er zijn trouwens wel een aantal raakvlakken tussen de medische wereld en de luchtvaart, zoals Flying Doctor Service in ontwikkelingslanden, Medische evacuatie en bv Orbis:

https://www.orbis.org/en/what-we-do/flying-eye-hospital

Niet om te katten maar je vind nu voornamelijk een idee leuk zonder dat je weet wat er eigenlijk allemaal mee te doen is.
Er zijn letterlijk honderden verschillende banen waarbij je vliegt....”Verkeersvlieger” is daar maar een van.
By the way wat leeftijd betreft, ik ben zelf op mijn 29e uit Nederland vertrokken om wat de luchtvaart betreft mijn geluk ergens anders te zoeken.
 
1. Maak je opleiding af.
2. Begin met recreatie vliegen, misschien zweefvliegen misschien ultra light. Probeer ze allebei.
3. Na je opleiding zal je een goede baan nodig hebben om je vliegopleiding te betalen.

Bedankt voor je reactie! Er zijn nu ik het lees inderdaad rationelere oplossingen in mijn geval.

En op je tweede bericht:
Dat klopt! Ik wil absoluut mijn CPL halen zonder een lening. Gelukkig zijn er idd mogelijkheden om als arts in ontwikkelingslanden ook te vliegen. Wel zal het zo zijn dat ik dan te oud ben voor een ATPL, maar gelukkig kan ik op zijn minst vliegen gelukkig!
 
Beste FlyingHi

Als arts in opleiding zou ik op dit moment totaal geen baan in de luchtvaart koesteren.
Maak lekker je studie af en geniet van je toekomstige carriere.

Want geloof me, piloot zijn is echt een stuk minder romantisch dan mensen je willen laten geloven.
Al die instagram foto's etc. Allemaal mooie beelden maar het verteld uiteraard maar de helft van het verhaal.

Daarnaast worden er op dit moment wereldwijd enorm veel vliegers ontslagen wat de kans op een baan de komende jaren extreem moeilijk maakt.
Tuurlijk zullen er de mensen zijn die zeggen "waar een wil is is een weg" Maar hoeveel geld wil je daar precies voor stuk slaan ?

My humble opinion.. Doe het niet.

Groet/

Dank voor je reactie! Helaas is een artsencarrière ook niet bepaald ideaal (65 urige werkweken, relatief magere salarissen), maar we hebben natuurlijk wel baangarantie en slapen bijna elke avond in ons eigen bed! En inderdaad, ik wil mezelf niet naar een 150k schuld opsturen, gelukkig is een CPL tzt zonder lening te betalen voor mij.
 
He flyinghigh,

ik lees eigenlijk al jarenlang zo af en toe mee op het forum, maar nooit geregistreerd. Nu zag ik je vraag staan en ik dacht dat ik je misschien een klein beetje verder kan helpen. Ik weet dat er nu iemand op de KLS zit die ook geneeskunde heeft gedaan. Verder zitten er momenteel sowieso aardig wat mensen die al gestudeerd hebben op de KLS. Dat hoeft dus zeker geen nadeel te zijn. Veel mensen zijn tegenwoordig dus ook al wat ouder. (Je vraagt of je te oud zal zijn voor een baan, ik neem even aan dat je daarmee bedoelt als verkeersvlieger)

Je kan natuurlijk wel altijd al beginnen met zweven. Er zijn ook verschillende studentenclubs. Zo kun je toch lekker bezig zijn met vliegen!
is er anders nog een mogelijkheid om iets met keuzevakken ofzo te doen? Dat je kijkt of je op studiegebied iets luchtvaartgerelateerds kan vinden?

en verder: niemand kan in de toekomst kijken. Maar in de luchtvaart is altijd sprake van een conjunctuurbeweging. Het is niet te voorspellen wanneer, maar het zal uiteindelijk wel weer beter gaan worden.
 
He flyinghigh,

ik lees eigenlijk al jarenlang zo af en toe mee op het forum, maar nooit geregistreerd. Nu zag ik je vraag staan en ik dacht dat ik je misschien een klein beetje verder kan helpen. Ik weet dat er nu iemand op de KLS zit die ook geneeskunde heeft gedaan. Verder zitten er momenteel sowieso aardig wat mensen die al gestudeerd hebben op de KLS. Dat hoeft dus zeker geen nadeel te zijn. Veel mensen zijn tegenwoordig dus ook al wat ouder. (Je vraagt of je te oud zal zijn voor een baan, ik neem even aan dat je daarmee bedoelt als verkeersvlieger)

Je kan natuurlijk wel altijd al beginnen met zweven. Er zijn ook verschillende studentenclubs. Zo kun je toch lekker bezig zijn met vliegen!
is er anders nog een mogelijkheid om iets met keuzevakken ofzo te doen? Dat je kijkt of je op studiegebied iets luchtvaartgerelateerds kan vinden?

en verder: niemand kan in de toekomst kijken. Maar in de luchtvaart is altijd sprake van een conjunctuurbeweging. Het is niet te voorspellen wanneer, maar het zal uiteindelijk wel weer beter gaan worden.

Dag Baron,

Jij ook heel erg bedankt voor je reactie en de moeite die je hebt genomen om je nu te registeren! Weet dat je reactie zeer gewaardeerd wordt.

Inderdaad, ik vroeg me af of ik te oud zou zijn om verkeersvlieger te zijn. Echter, als er een geruim aantal hbo/universitair geschoolden momenteel aan de KLS studeren, maak ik zeker ook een kans als ik voldoende gemotiveerd blijf!

inderdaad! Ik ga kijken of ik me nu al kan profileren. Alles beetjes zijn mooi meegenomen om de selectie door te komen, en nu alvast kennis te maken met vliegen
 
Voor bushvliegen: kijk ook eens bij MAF op Teuge, al hebben die wel een behoorlijk Christelijke signatuur waar je je wel bij moet voelen. Zweefvliegen is een geweldig idee, er zijn zoveel manieren om met vliegen bezig te zijn buiten het beroepsmatige. De conjunctuur is grillig, toen ik na m'n studie overwoog om beroeps te worden viel Lehman Brothers en zag de wereld er heel anders uit. Alleen maar kommer en kwel, op dit forum ook nog wel terug te lezen. De afgelopen jaren ging het juist weer geweldig en nu corona. Het is hollen of stilstaan.
 
Back
Top