Digitaal of papieren logboek

Björn

New member
Hallo allemaal!

Ik begin eerdaags met PPL opleiding en vroeg me af wat jullie aanraden mbt papieren logboek vs digitaal (LogTen?). Is digitaal in NL een beetje gangbaar bij vliegopleidingen?

Thanks
 
Je moet je logboek bij iedere vlucht in je opleiding door je instructeur laten aftekenen, dus digitaal lijkt me niet zo erg handig.
 
LogTen draait gewoon op je telefoon en instructeur kan op je telefoon tekenen dus ik denk niet dat dat een probleem zou mogen opleveren.
 
Als je van plan bent om na je PPL door te gaan, electronisch met papieren back up.
Met je PPL voor de lol vliegen, alleen papier.
 
Electronisch voor carrière training omdat het dan veel makkelijker is om hoeveelheid landingen, overland vluchten, instrument approaches, IFR vliegtijd en dat alles in verschillende type vliegtuigen overzichtelijk te hebben.
Voor recreatie vliegen een paar keer in de maand heb je dat allemaal niet nodig.
 
Electronisch voor carrière training omdat het dan veel makkelijker is om hoeveelheid landingen, overland vluchten, instrument approaches, IFR vliegtijd en dat alles in verschillende type vliegtuigen overzichtelijk te hebben.
Voor recreatie vliegen een paar keer in de maand heb je dat allemaal niet nodig.
Welke software gebruik jij hiervoor? Of zou je andere software aanraden?
 
Het is wat je wil.
Elektronisch is idd gemakkelijker wat betreft administratie.
Papier heeft een bepaalde charme daarentegen, is daarvoor meer werk.
Zelf gebruik ik alleen papier.
 
Ik heb zelf recent mijn PPL afgerond.
Vind de papieren versie echt zijn charme wel hebben. stempeltjes halen na solo's bij andere velden. Toch leuk, dus die houd ik er zeker in!
Gebruik daarna thuis excel om de uren in te zetten, zo had ik m'n X-OVL gesplitst in duo en solo in excel, waar ik daar in mn logboek geen plek voor heb. Zelfde voor BIF, in papier geen kolom voor, maar wel fijn om opgeslagen te hebben.

Tevens; voor de opsomming onderaan de pagina is 'excel' (numbers) echt ideaal en voorkomt telfoutjes.
 
Ik doe zelf nog steeds papier inderdaad voor de charme. Af en toe een vette rekenfout. Ik hou ook dingen bij die niet nodig zijn zoals “Seat time”
en PF/PM/RP.
Werkgever houdt natuurlijk ook alles bij wat ik zo uit kan printen.
Ik heb ooit een keertje een cd gekregen met Logbook10Pro maar 5-6 jaar later ongeopend weggegooid.
Als ik door oude logboeken blader kan ik me zo nog vluchten herinneren.
En inderdaad zeker stempeltjes halen bij de havenmeesters als ze dat nog doen.
Ook als je overlandjes gaat vliegen naar België of Duitsland en Denemarken.
 
Ik ben al zo'n 20 jaar alleen maar digitaal. Werkt perfect, geen fouten, zoek functie en de mogelijkheid om zowat iedere uren-combinatie tevoorschijn te toveren in een rapport. Ik kan de charme van een papieren logbook wel heus wel inzien als je slechts een weekend-warrior bent, maar als je professioneel vliegt.......En mijn mening is ook; stilstand is achteruitgang.
 
Kun je dan niet een beginstand in die app invullen? Dat doe je toch ook als je papieren logboek vol is en je naar de volgende gaat lijkt me?
 
Kun je dan niet een beginstand in die app invullen? Dat doe je toch ook als je papieren logboek vol is en je naar de volgende gaat lijkt me?
Alleen heeft dat weinig zin omdat je dat niet een electronisch totaal overzicht kan doen.
Je zal alles over moeten zetten.
Gelukkig zijn er (in de VS) maar weinig maatschappijen die dat soort details vragen maar ze zijn er nog wel.
Ik ben niet van plan om te verhuizen maar een toekomstige werkgever zal meer geïnteresseerd zijn in de hoeveelheid jet tijd en op welk type en of ik ooit voor een proficiency check in de Sim gezakt ben dat het aantal nacht landingen op type.
 
Vergeef me dat ik het niet snap. Hoe doe je dat dan met papieren logboeken? Ik neem aan dat je ook niet al je logboeken van 25 jaar vliegen altijd bij je hebt toch?
Dit lijkt me ook niet erg relevant voor GA (zie eerste bericht) of vergis ik me dan?
 
Met een papieren logboek heb je maar een beperkt aantal kolommen.
Bijvoorbeeld nacht of dag landing.
Dat kan je dus niet splitsen in nacht landingen per type vliegtuig.
Als je dat wil weten zal je dus pagina voor pagina je logboeken door moeten ploegen.
Met een electronisch logboek is dat letterlijk met drie klikjes gedaan.
Je hoeft (in de VS) sowieso je logboek niet bij je te hebben tenzij je leerling bent op een solo vlucht want de handtekeningen van je Instructeur staan erin.
 
Dan snap ik dat je een deel van het voordeel van een elektronisch logboek verliest als je niet alles overzet, maar als je met een papieren logboek die overzichten al niet had is het nou ook niet echt dat je er op achteruit gaat. Je kunt dan in ieder geval overzichten uitdraaien vanaf dat je overgegaan bent op digitaal en voor de periode daarvoor blijft het dan zoals het was.
Dan heb je wel gewoon de voordelen van digitaal als het gaat om makkelijk loggen toch?
 
Maar je gebruikt dan maar een klein gedeelte van de mogelijkheden van een digitaal logboek wat dan weer de (jaarlijkse) kosten ervan een beetje overbodig maakt.
Terug naar het eerste antwoord:
Pro opleiding - papier en electronisch
Recreatie - alleen papier

Kijk met electronisch is het natuurlijk best grappig om allemaal (onnodige) informatie bij te houden zoals je totale kilometers of mijlen gevlogen.
Kan ook op papier.
Wettelijk gezien ben je verplicht om bepaalde informatie te loggen maar je kan natuurlijk alles bijhouden.
Ik houd voor de lol bij hoeveel Atlantische en Pacific crossings ik heb gedaan.

In Dec begint @V1Rotate meestal een draadje met jaar totalen, wel leuk om te lezen wat verschillende mensen bijhouden.
 
Back
Top