Digitaal of papieren logboek

Björn

New member
Hallo allemaal!

Ik begin eerdaags met PPL opleiding en vroeg me af wat jullie aanraden mbt papieren logboek vs digitaal (LogTen?). Is digitaal in NL een beetje gangbaar bij vliegopleidingen?

Thanks

PPP

Member
Je moet je logboek bij iedere vlucht in je opleiding door je instructeur laten aftekenen, dus digitaal lijkt me niet zo erg handig.

Björn

New member
LogTen draait gewoon op je telefoon en instructeur kan op je telefoon tekenen dus ik denk niet dat dat een probleem zou mogen opleveren.

Europe-American

Active member
Electronisch voor carrière training omdat het dan veel makkelijker is om hoeveelheid landingen, overland vluchten, instrument approaches, IFR vliegtijd en dat alles in verschillende type vliegtuigen overzichtelijk te hebben.
Voor recreatie vliegen een paar keer in de maand heb je dat allemaal niet nodig.

jurgen

New member
Electronisch voor carrière training omdat het dan veel makkelijker is om hoeveelheid landingen, overland vluchten, instrument approaches, IFR vliegtijd en dat alles in verschillende type vliegtuigen overzichtelijk te hebben.
Voor recreatie vliegen een paar keer in de maand heb je dat allemaal niet nodig.
Welke software gebruik jij hiervoor? Of zou je andere software aanraden?

Thioda

Member
Het is wat je wil.
Elektronisch is idd gemakkelijker wat betreft administratie.
Papier heeft een bepaalde charme daarentegen, is daarvoor meer werk.
Zelf gebruik ik alleen papier.

Mole

New member
Ik heb zelf recent mijn PPL afgerond.
Vind de papieren versie echt zijn charme wel hebben. stempeltjes halen na solo's bij andere velden. Toch leuk, dus die houd ik er zeker in!
Gebruik daarna thuis excel om de uren in te zetten, zo had ik m'n X-OVL gesplitst in duo en solo in excel, waar ik daar in mn logboek geen plek voor heb. Zelfde voor BIF, in papier geen kolom voor, maar wel fijn om opgeslagen te hebben.

Tevens; voor de opsomming onderaan de pagina is 'excel' (numbers) echt ideaal en voorkomt telfoutjes.

Europe-American

Active member
Ik doe zelf nog steeds papier inderdaad voor de charme. Af en toe een vette rekenfout. Ik hou ook dingen bij die niet nodig zijn zoals “Seat time”
en PF/PM/RP.
Werkgever houdt natuurlijk ook alles bij wat ik zo uit kan printen.
Ik heb ooit een keertje een cd gekregen met Logbook10Pro maar 5-6 jaar later ongeopend weggegooid.
Als ik door oude logboeken blader kan ik me zo nog vluchten herinneren.
En inderdaad zeker stempeltjes halen bij de havenmeesters als ze dat nog doen.
Ook als je overlandjes gaat vliegen naar België of Duitsland en Denemarken.