Defensie - verschil vlieger marine en vlieger luchtmacht

Sparta123

New member
Beste allemaal,

Ik zit mij te oriënteren op vliegcarrière bij defensie na mijn WO studie. Nu heb ik een tijdje geleden al een x aantal informatie dagen bezocht en ook al contact met defensie zelf gehad. Echter ben ik ook benieuwd naar ervaring/kennis hier. Wat zijn noemswaardige verschillen tussen vlieger bij de marine en luchtmacht. De marine gebruikt de NH-90 en de luchtmacht de rest, echter was ik ook benieuwd naar andere verschillen. Leven op schip/kooy vs op missie/kazerne, vliegdoelen, opleiding, voor/nadelen, jullie keuze en waarom?

Dank alvast
 
Ik kan je er helaas niet verder mee helpen maar moest gelijk aan dit filmpje denken!

De eerste is de "luchtmacht"(US air force) en de tweede de "marine"(US Navy).


Volledig logisch verklaarbaar waarom, en de kisten zijn er ook specifiek voor gebouwd, maar leuk om zo naast elkaar te zien.
 
Het is niet onverstandig om te beginnen te denken aan een carrière na Defensie en dan terug te werken.
Wat geeft je de beste mogelijkheid op een overstap naar een goede burger carrière na 4-6-8(?) jaar militair vliegen.
 
Het is niet onverstandig om te beginnen te denken aan een carrière na Defensie en dan terug te werken.
Wat geeft je de beste mogelijkheid op een overstap naar een goede burger carrière na 4-6-8(?) jaar militair vliegen.
Beste Europe-American,

Zelf zat ik te denken om na defensie door te vliegen op de trauma-heli.
 
Technisch gezien staan de marine-vliegers tegenwoordig op de loonlijst van de KLu. Je kunt het beste de heli-luchtmacht en de fixed-wing luchtmacht gescheiden zien, en de NH90 hoort dan gewoon bij de heli-luchtmacht.

Grootste verschil is dat je op de Cougar na, als KLu vlieger alleen maar landoefeningen doet en bij de Marine je echt mag verwachten dat je heul veel op een boot zit. En als je dus niet op een boot zit, zit je op EHKD, wat natuurlijk behoorlijk afgelegen is voor velen. Als je ooit naar de ANWB wilt maakt het echt niet uit welke heli je bij defensie hebt gevlogen, je moet vooral geluk hebben want de ANWB plekken zijn zeer schaars.
 
Technisch gezien staan de marine-vliegers tegenwoordig op de loonlijst van de KLu. Je kunt het beste de heli-luchtmacht en de fixed-wing luchtmacht gescheiden zien, en de NH90 hoort dan gewoon bij de heli-luchtmacht.

Grootste verschil is dat je op de Cougar na, als KLu vlieger alleen maar landoefeningen doet en bij de Marine je echt mag verwachten dat je heul veel op een boot zit. En als je dus niet op een boot zit, zit je op EHKD, wat natuurlijk behoorlijk afgelegen is voor velen. Als je ooit naar de ANWB wilt maakt het echt niet uit welke heli je bij defensie hebt gevlogen, je moet vooral geluk hebben want de ANWB plekken zijn zeer schaars.
Dank voor je bericht! EHKD is overigens dichtbij voor mij. Wat betreft de ANWB, we doen ons best en misschien heb ik dan ook nog een beetje geluk ;)
 
Back
Top