De weg naar PPL

Raygen

New member
Hallo allemaal,

Ik heb zeer genoten van de verhalen die ik tot dusver gelezen heb op dit forum en ook de versoberende reality check is zeer welkom voor aspirant piloten. Dacht daarom hier ook maar verslag te gaan doen van mijn pad richting de PPL (en wie weet meer). Dat begint natuurlijk met mijzelf voorstellen.

In het kort ben ik een 28-jarige woonachtig in Groningen, heb technische bedrijfskunde gedaan aan de RUG en ben nu sinds iets meer dan een jaar consultant bij een klein projectenbureau.

Echter, het idee dat ik piloot zou kunnen worden (of gewoon iets met vliegen moet gaan doen) zit al enkele jaren vast in mijn hoofd. Hierom heb ik één of twee jaar terug behoorlijk wat onderzoek gedaan en ben toen op selectie geweest bij EPST. Ik heb dit met goed resultaat doorstaan en er werd mij een plek in de opleiding geboden, maar het was duidelijk dat ik als student de boel financieel niet rond zou krijgen.

Nu dat ik een vaste baan cq stabiel inkomen heb, richt ik mijn ogen op de modulaire route, maar voordat ik daar hele stoere dingen over ga roepen, begin ik eerst maar eens aan de PPL. Hiervoor sta ik inmiddels ingeschreven bij de NNAC op EHGG en ik hoop hier een bijzondere en mooie tijd tegemoet te gaan - en natuurlijk leuke en interessante connecties te maken!

Goed, binnenkort hoop ik dus hier verslag te kunnen doen van de eerste echte praktijkles!
 
Leuk dat je gaat vliegen bij de NNAC! Ik vlieg er zelf ook. Leuke club met een goed onderhouden vloot. Ik heb zelf vorig jaar mijn brevet mogen halen. Heel veel succes ermee!!
 
Leuk dat je gaat vliegen bij de NNAC! Ik vlieg er zelf ook. Leuke club met een goed onderhouden vloot. Ik heb zelf vorig jaar mijn brevet mogen halen. Heel veel succes ermee!!
Dankjewel! Ik zie er enorm naar uit! Wie weet komen we elkaar eens tegen!
 
Mooi man, lijkt me een goed begin! Ga je de volledige ATPL theorie doen?
Als ik inderdaad doorga met CPL IR ME en die hele route, dan zou ik dat inderdaad voor het ATPL doen. Maar dat stop ik allemaal voor nu in de kast, eerst maar eens de PPL doen en aanvoelen hoe mij dat allemaal vergaat ;)
 
Daar zit wat in, al heb ik af en toe wel eens ‘had ik maar meteen m’n atpl theorie gedaan’, nu heb ik vaak vakken dubbel moeten doen voor de ir en als ik nu toch nog eens een cpl wil halen, dan kan ik weer opnieuw beginnen. Zorg dat je je theorie, lpe en medical lekker vlot haalt, dan heb je je handen vrij voor de praktijk. Veel plezier!
 
Check! Maar dat was niet al vòòr je PPL toch? Niet alsof je ATPL examens gaat doen en vervolgens je PPL praktijk om je PPL brevet te halen?
 
Met je ATPL theorie (voor je PPL) op zak kun je meteen doorstomen. Mocht ik dat nu willen doen - en dat is niet direct mijn ambitie - dan moet ik opnieuw aan de studie. From scratch. Eerlijk is eerlijk, het is wel een flinke extra studielast (en kostenpost), als je daar nog niet aan toe bent.
 
Ha Bobo, dank voor de toelichting. Ik zal e.e.a. onderzoeken. Maar geloof inderdaad dat de PPL an sich eerst ook voldoende is voor mij, om me stapsgewijs in deze wereld te begeven en om te besluiten eventueel verder te gaan of niet ;)
 
Nog een verlate succeswens van deze geit, die zich op hetzelfde pad begeven heeft als jij.

ATPL theorie heeft ook een houdbaarheidsdatum, dus het is misschien wat optimistisch dat je met de modulaire route naast een vaste baan het "dubbel doen" volledig kunt vermijden.

Bovendien is het best lekker om met PPL nog even volledig op VFR te focussen, in plaats van het IFR gedeelte waar je voorlopig niets mee kan en mag, ook al allemaal in je hoofd te stampen.

Maar uhm, is het echt zo dat je met ATPL theorie op zak, niets meer aan theorie hoeft te doen voor Night, IR of CPL ?
Dan is het voor mij ook wel een goed idee, om ATPL te doen wanneer ik aan IR toe ben.

En nog een overweging: Ik heb inmiddels de PPL theorie gehaald, maar ik moet zeggen... de details die ik niet regelmatig gebruik beginnen een paar maanden later alweer te vervagen. Ik vind het dus eigenlijk helemaal niet verkeerd om het allemaal nog eens te herhalen... dan blijft het beter hangen. Maar het scheelt natuurlijk wel kosten om grotere stappen te maken. Zelfstandig herhalen is gratis en risicoloos...
 
Hoi berggeit, dank en excuus voor deze verlate reactie. We gaan eerst lekker PPL doen inderdaad. Zie mijn lesverslag die binnenkort verschijnt. ;)

Ben daarnaast ook inderdaad benieuwd naar die volgorde. Had in m'n hoofd zitten: PPL - Night - IR - CPL - ME en dan MCC / JOC. Als richting de airlines gaan je doel is. En voor het CPL dat je dan je ATPL examens doet. Maar ik word hierin graag gecorrigeerd.
 
Back
Top