De-icing fluid

capt. Kebab

New member
Vraagje,

het is weer het seizoen van de-icing fluid. Alleen ligt er nog genoeg bij ons op de tarmac om een 747 mee te de-icen. Dit spul wordt via de schoenen door crew en pax-en mee naar binnen gelopen. Op de rubberen matten voorin en achterin de galley ontstaan zo gevaarlijke situaties.

Heeft iemand enige suggesties/ervaringen met het verwijderen van de-icing fluid van de vloer van een toestel.

Welke schoonmaakmiddelen, waarmee, wat absoluut niet.

Bij voorbaat merci.
 
In de accessoires shop (Waar de F50 starter generatoren van VLM ook heengaan) waar ik stage loop hebben we een zeepje dat tegen vrijwel alle oliën, vetten, enz. werkt. Het is een all purpose cleaner, fabrikant zou ik even voor je moeten opzoeken en dat kan volgende week pas weer.
 
EZY had vorig jaar een soort van droogloop matten geprobeerd. Eigenlijk gewoon een deurmat. (lekker huislijk) Dat werkte opzich prima om de schoenen van pax en crew schoon te krijgen maar kan wel gevaarlijke situaties opbrengen als mensen over deze matten struikelen. Geen idee of ze ze dit jaar weer gaan gebruiken.

groet
 
Nu we dan toch bezig zijn, heb ik nog een tweede vraag, wat is een normale hoeveelheid vloeistof voor de-icing voor het toestel dat je vliegt in de volgende twee situaties, verwijderen van over night frost en 's ochtends geen visisble moisture en als tweede verwijderen van sneeuw in FRFG condities (hoogstwaarschijnlijk two step procedure) Ben geïnteresseerd in jets en TP, ter vergelijking.

@Jeroen, ben nieuwsgierig.
@uk pilot, droogloopmattten heeft op LUX weinig zin aangezien de drainage zeer slecht werkt en er soms 5 cm de-icing fluid rond de toestellen ligt. (Droogloopmatten moeten dan voorzien worden van drijvers.)

Alvast merci voor de antwoorden.
 
Had laatst op Zürich voor de-icing en verwijderen van sneeuw ongeveer in totaal 1000 liter water/anti-icing nodig.

De precieze combinatie weet in niet meer, volgens mij iets van 150 liter Type 1, 150 liter type 4 en de rest water.
 
3 dagen voordat de foto links in mijn avatar werd gemaakt moest dit vliegtuig van puur ijs ontdaan worden. Nadat de rechtervleugel schoon was werd de UPS de-ice truck weggeroepen om bij een UPS DC8 de ijslaag te verwijderen. 8000 gallons later was de truck leeg (ik weet niet of de DC8 schoon was) en stonden wij daar met een schone rechtervleugel en een linkervleugel met 20cm lange ijspegels. Niemand had nog de-ice vloeistof en het duurde 3 dagen voor de zon om het ijs te smelten. Voor mij dus 3 dagen in een rothotel in Memphis met geen mogelijkheid om zelfs maar naar buiten te gaan
 
Oorspronkelijk gepost door metrodriver
3 dagen voordat de foto links in mijn avatar werd gemaakt moest dit vliegtuig van puur ijs ontdaan worden. Nadat de rechtervleugel schoon was werd de UPS de-ice truck weggeroepen om bij een UPS DC8 de ijslaag te verwijderen. 8000 gallons later was de truck leeg (ik weet niet of de DC8 schoon was) en stonden wij daar met een schone rechtervleugel en een linkervleugel met 20cm lange ijspegels. Niemand had nog de-ice vloeistof en het duurde 3 dagen voor de zon om het ijs te smelten. Voor mij dus 3 dagen in een rothotel in Memphis met geen mogelijkheid om zelfs maar naar buiten te gaan

Da's balen :cool:
 
@capt kebab

die matten liggen in de galleys in het vliegtuig bij de deur.
Ok de cabin crew waren er niet altijd blij mee, zij moesten die matten verschuiven. Maar het stopte wel dat mensen uitglijden in het vliegtuig, buiten blijft die ijsbaan natuurlijk hetzelfde.
 
Back
Top