Dag en nacht in Finland

Sierra Mike Delta

New member
Dag- en nachtvluchten in Finland. Hoewel hier tijdens de zomer weinig verschil tussen is, is het geweldig om te doen! Geen bijzonder verhaal maar wel leuke plaatjes al zeg ik het zelf. HD!

http://www.youtube.com/v/KkZLMrxYYeg?fs=1&hl=nl_NL&rel=0&hd=1

Hoewel, er valt ook wel wat over te vertellen :) Het was mijn eerste keer (aerial survey) vliegen in Finland. Hoewel we tegenwoordig allemaal EASA zijn ga ik er wel altijd voor zitten om in dit geval de Finse AIP door te nemen. Al is het maar om te weten of je wel of geen night-vfr mag. Hoe laat sunset in het hoge Noorden ook is, je wordt natuurlijk wel geacht night-vfr danwel ifr te zijn.

Maar ook de meer praktische zaken als DEET tegen de muggen en andere rare gevleugelde vrienden daar. Erg fijn om te hebben bij zo'n avgas pomp die een paar schamele liters per minuut weet op te hoesten, zeker als je 6 tanks hebt :boring:

De opdracht was om grote stukken bos te 'laseren', ofwel het meten van de hoogte ervan. Ca. 4-8000ft agl, waarvan ook nog een stukje aan de Russische grens. Daar wil je niet overheen, en om er in de buurt te komen heb je driedubbele toestemming nodig. Naast de ADIZ is er ook een 2e grens voor de 'echte', daarna ben je echt heel snel aan de verkeerde kant. Kwestie van gewoon niet doen, ook als je survey navigatie equipment anders zegt. Niet doen dus en je controller laten weten wat je doet en wanneer je gaat (weg)draaien. Je krijgt gegarandeerd de Finse CAA op je dak als je je er niet aan houdt.

Kuopio is een geweldig mooi gelegen veld en elke doordeweekse dag kun je daar tenminste 1 keer genieten van een zestal F18s dat dan het luchtruim kiest. Tijdens een nachtvlucht vanaf Oulu was Kuopio onze alternate door thunderstorms op zo ongeveer elk ander veld. Behalve haze was het weer verder goed (goed genoeg ook om te laseren) en om ca. 2 uur 's nachts werden we gecleared voor een visual, met nagenoeg geen wind.

Op base krijgen we een cleared to land en, jawel, variabel winds approx 25 gusting 35. What?! Schijnt normaal te zijn daar 's nachts.. Met alleen de tiptanks (=maintanks) nog vol ga je dan flink heen en weer (veel yaw) en moet je serieus wakker worden na 4 uur survey! Op de vraag van TWR hoe het was op final natuurlijk een koel antwoord "well, pretty beat up, but do-able..":airforce: Je moet de lol erin houden he.. die gozer op de toren moest er wel om lachen en m'n navigator proestte ook een luidruchtige 'pffffffff' uit.

Vanwege de thunderstorms verderop gaan we na het tanken niet meer weg. Op de apron zagen we de Air Baltics en Finnairs staan die we al gehoord hadden op de radio, zij waren ook uitgeweken en de hele luchthaven zat/lag vol met passagiers. M'n navigator en ik konden nog een plekje op de bagageband vinden. Toch nog even die paar uurtjes slaap meepikken. Nouja, slaap.. 's ochtends om 6 uur weer take-off naar Oulu waar we toch nog onverwacht een special vfr krijgen door lage bewolking. Dan linea recta naar het hotel.

Leuk dat later ook nog de collega's met de Cheyenne een paar weken gestationeerd zijn op Oulu. Handig als je van het veld wegklimt en je collega's dalen in tegengestelde richting om te landen. Toch fijn om even in het NL radiocontact te hebben op de 123.45 . Confrontatie's met m'n collega's heb ik liever in het café dan in de lucht.

Die café's zijn trouwens helemaal okay in Finland, van foute karaoke barretjes tot gezellige live-music kroegjes. Het Finse bier is wat minder, maar als je de volgende dag weer aan de bak moet maakt dat niet zoveel uit. En een typisch Fins saunaatje (in vrijwel elk hotel te vinden) na het vliegen is heels geen straf. Wat je in NL streng ontraden wordt vinden de Finnen zo goed als verplicht in de sauna: bier.

Nederland-Spanje was big fun daar. Hoewel die Finnen toch wel de kant van Spanje kozen (bedankt Nigel!) was het retegezellig. Samen met wat Friezen en m'n Finse navigator (ook in oranje Schneider shirt!) geweldige avond gehad. Spontaan bier van en aan iedereen, die Finnen zijn echt wel okay hoor.

De opdracht succesvol afgerond, ondanks de vele Cu belemmeringen op onze hoogte. Na het Finse avontuur (ca 6 weken) door naar Noorwegen. Daar heb ik ook nog wel een filmpje van, even wachten dus voor diegenen die ze nog niet zat zijn.. :boring:
 
Last edited:
Leuke operatie zeg! Lijkt me leuk is zo noord te vliegen, is het zo rustig daar als ik me voorstel?
Op 3:15min dacht ik trouwens nog heel even dat je het veld ging aanduiken dacht al dat wordt intressant!
 
Zo leuk vliegen daar! Heb wel eens op de midzomernacht airshow gestaan in Kauhava, erg mooi en bijna onwerkelijk.

Leuk verhaal!
 
@Sierra Mike Delta

Mooi verhaal en filmpje! Leuk om tijdens de Airwork borrel eens over te hebben :biertje:

Ook wel mooi om te zien hoe er aan de kist gesleuteld wordt en dan vervolgens een los schroefje op het dashboard te zien liggen :grijns:
 
.. en dan vervolgens een los schroefje op het dashboard te zien liggen :grijns:
Oh, dat is de bevestiging van de linkervleugel, die gebruiken we toch niet zo vaak.

Kauhava moest ik even opzoeken, niet eerder van gehoord.
Inderdaad, als je op die 3:15 denkt dat we daar gaan landen geven de beelden een hele andere indruk. Even diep adem halen..

Ohja de wijsneus die het goede stukje Noorwegen uit dit Finland filmpje pikt, krijgt een :biertje: op de volgende airworkborrel. Niet zo moeilijk dit keer.. :grijns:
 
Back
Top