CX en KA

F

fdf$d

Guest
Hi,

kreeg wat prive mailtjes over de integratie tussen CX en KA.
in principe heeft CX KA volledig overgenomen, het is dus geen merger.

de aankomende 6 jaar blijft KA zoals het is, hoewel de KA cargo nu al is opgeheven en we als wetlease voor CX vliegen, in praktijk geen verandering, alleen van dragon callsign naar een cathay callsign.
de bussen in HKG blijven CHina doen, maar ook meer vluchten naar secondary destinations buiten china, bv phuket en busan.

de grootste vraag, hoe kijken de vliegerkorpsen naar elkaar, beide bedrijven hebben serieus vliegers tekort. bij CX kan je beginnen als FO vracht, of als SO op pax. bij KA begin je gelijk als SFO vracht of pax. waarbij vracht based in MAN is.
CX heeft meerdere bases in europa, LHR,MAN,CDG,FRA,AMS om er een paar te noemen.

op het moment wil men de senioriteits lijsten gescheiden houden, maar wat niet is kan nog komen uiteraard. beide vakbonden hebben wat inleidende gesprekken gehouden over hoe en wat als we ooit 1 korps worden. het wordt natuurlijk een grote nachtmerrie voor CX, want het gaat ze geld kosten.

bottomline, CX en KA hebben vliegers nodig voor de gehele CX groep, vracht en pax!

voor KA blijven de classics tot 2011 en het gerucht gaat dat we classics van CX erbij krijgen, en dat onze 400s naar CX gaan. maar zoals altijd dat is een gerucht. dus alle vracht die naar de EU komt is of in een CX of KA machine. de crews blijven wel onafhankelijk van elkaar opereren.dus geen mixed crews op de freighters

k.
 
He kliko,

Ik ben uitgenodigg voor een interview bij dragonair cargo.

Zou je wat info kunnen geven over roosters, dagen weg van base, betaling, pensioen, vakantie dagen etc?


Alle info is welkom

Groet,

MC
 
we zijn per vandaag 1 feb volledig aan het vliegen voor CX, wetlease.
dus er zullen wat veranderingen zijn aan de roosters
op mijn rooster voor Feb is bv.
1-10 feb: vrij
11-17: FRA-DXB-HKG-DXB-MAN
18-26 : Vrij
27-6 : MAN-AMS/DXB-HKG, PVG vv2x,KG-DXB-MAN

dus in feb 19 dagen vrij rest op tour maar het is ook chinees nieuwjaar

de vacatures zijn waarschijnlijk op de -400 based MAN, de classics krijgen waarschijnlijk, Frankfurt, munchen en/of stockholm als basis nog niet zeker
de meesten blijven op de classic vanwege de hun commands, te junior om 400 capt te bieden.
zelf ben ik senior genoeg om 400 te bieden, maar heb besloten op de 200/300 te blijven

salaris is goed, hoor je wel op het gesprek;)

vakantie: 11 weken per jaar betaald:cool:

pensioen: elk jaar 10% bonus van je salaris krijg je ook elk jaar uitbetaald, meesten brassen dat op aan autos etc. regel je pensioen zelf wordt je veel beter van ikzelf heb een pensieonverzekering bij Nat Nederleanden

NOTE: op het moment is er nog steeds een BAN op de 400 vacatures.
je moet de site van onze vakbond maar effe doorlezen en mail effe hoe het erbij staat http://www.dpa.hk/

upgrades, heb je 5000 uur kan je upgraden, het ligt eraan wie er allemaal naar de 400 gaan en of er mensen uit HKG terug willen naar europa. gaan de mensen van de classic naar de 400 heb je een snelle upgrade, op het moment is het ongeveer 3+jaar.

succes
 
zoals iedereen willen we natuurlijk een salarisverhoging..
daar zijn ze nu mee bezig, wat het wordt zien we wel tzt..

Roosters..
heb je de mentaliteit dat je perse je rooster wil vliegen, is KA nix voor je.
heb je de mentaliteit van ik ben op route en ik zie wel wat ik vlieg is KA the place to be
maw roosterwijzigingen op de route komen voor door ziekte AOG etc

ikzelf zie het wel wat er gebeurt tijdens mn tourtjes, kan me er niet druk om maken.

beetje vliegen, ergens landen, beetje eten, slokje drinken, zwembroek aan, insmeren, vrouwtjes aan het zwembad beoordelen met je collegas, douche pakken, weer hapje eten en veel drinken, je mand in kruipen, onbijtje pakken, beetje vliegen en het begint weer van voor af aan.

als capt vlieg ik tussen de 500-600 uur per jaar met weinig landingen, LH is oersaai, zodra je boven de zwarte zee zit wordt het rustig.
-->oefenen voor india, kruip maar in de bezemkast met een blikje voor je mond en een schoendoos op je harses, en gil zo hard je kan een positioning report in het blikje, moet wel echoen:), en heb je een maatje moet die ATC spelen en net zo hard terug gillen ook in een blikje uiteraard:)

k.
 
Last edited:
He kliko,

Thanx for je reply.

Zijn de meeste tours ongeveer 7 dagen? het zou mij ook niet uitmaken wat ik doe als ik op tour ben, maar lange tours lijken me wel zwaar.

Zijn die die weken vakantie goed van te voren te boeken?

groeten!!
 
Hi,

sterker nog, boek je al je vakanties voor aug van het voorgaande jaar krijg je meer off dagen voor en na je vakantie. let wel nu gaan we naar een nieuw systeem waar je minimaal 1 week moet nemen, je overgebleven dagen Joker dagen die kan je dan als enkele nemen.
mijn vakanties staan dus al vast voor het hele jaar. en houd 4 dagen over om bv feestjes/partijen/bbq etc te doen.

volgens de FTL kunnen we 12 dagen weg met maar 6 rust erachter, het komt voor dat je 12 dagen weg bent, maar meestal ben je erdan ook minimaal 10 vrij.

lengte van de trip wen je aan, vergeet niet het kantoor is in HKG, dus als je een cursus moet doen kost dat je zo 3 dagen, rsut voor en na je duty nl..

maar er is genoeg te doen in HKG on je bezig te houden.

k
 
even voor de duidelijkheid..

de bond komt er niet uit met managment, onderstaand is copy/paste van de union website

Quote:
There has been a great deal of misinformation about the B744 recruitment ban and its applicability.



THE RECRUITMENT BAN APPLIES TO ALL NEW JOINERS ON THE B744



This includes externally recruited pilots to the positions in Manchester on the FCS contract. The positions are available to pilots currently employed by Dragonair.


let vooral op het laatste, begin je op de classic kan je gewoon naar de 400.

k.
 
je hebt weer wat terug......

succes ermee.. als 12 dagen weg teveel is zou ik het niet doen..
het gaat dan uitdraaien op een teleurstelling

k.
 
alles wat op Pprune staat is actueel..

hoorde wel dat het misschien op de 747 sim gedaan gaat worden ipv de A320

k.
 
Dat zou wel logisch zijn. Raw data vliegen op een airbus is nou niet echt uitdagend en representatief.

Kliko, weet jij hoe het zit met bond voor typerating etc?
 
Welkom bij een echte maatschappij

GEEN BOND!!!!!!!!!
ongeacht type, moet 2 jaar op type blijven en dan mag je alweer wisselen, kostenloos uiteraard

je zal er versteld van staan hoeveel mensen de bus toch lastig vinden. en geloof me de eerste x in de 747 zelfs met het lage gewicht van 280 ton is het een handvol. meesten weten niet waar ze moeten kijken
onze 747 sim in burgess hill heeft ook de efis fit

Pitch,pitch,pitch!! kan het niet genoeg zeggen, en dan pas trimmen. vlieg je op de trim wordt je zeer waarschijnlijk afgewezen

de sim is trouwens niet het moeilijkste vind ik, het technische interview is errug lastig.

k.
 
Welkom bij een echte maatschappij


Pitch,pitch,pitch!! kan het niet genoeg zeggen, en dan pas trimmen. vlieg je op de trim wordt je zeer waarschijnlijk afgewezen


Wijze les Kliko,..ik sla 't op in m'n grijze database mocht ik het een keer nodig hebben dan kan dit een lifesaver zijn. :cool:
 
zeer slecht nieuws...

iedere UK based crew moet daar belasting gaan betalen. voor diegene die in de selectie zitten vraag hier over tijdens het interview.
hoorde dat het kan oplopen tot 43 %, vergeet niet dat we ook al in HKG betalen.

de lol gaat er nu echt af, tijd voor een andere base denk ik!!

btw, voor diegen die in de UK werken maar niet wonen, zijn er regels om er onderuit te komen?? bvd

k.
 
Ola Kliko!

Als het goed is kun je in je nieuwe situatie de Non Resident status aanvragen. Hoe dat precies werkt kunnen de boys die in de UK werken je beter vertellen, maar in principe hoef je dan alleen belasting te betalen over de dagen dat je in de UK verblijft exclusief de reisdagen.

Laters RV
 
43% is de hoogste schaal. Gemiddeld betaal ik over mijn UK salaris 27% loonbelasting, wat hetzelfde is als het KA salaris. Bummer, maar altijd beter dan Den Haag spekken
 
Back
Top