CX DESO Interview

el jopito

New member
Mogge!

Zijn er toevallig mensen hier die de afgelopen dagen ook in Amsterdam bij Cathay langs zijn geweest voor een interview?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en vooral wat er tegen jullie is gezegd door de twee "Cathay guru's" over:

-Wanneer we evt. in HongKong worden uitgenodigd voor de sim, testen en laatste interview.

-Hoe lang het nu duurt van SO naar FO.

-Hoe lang het duurt vanaf upgrade naar FO voordat je een Europese basis kan verwachten.

Alvast GRACIAS!!!

Hasta Luego!!!!

Jopito...
 
Mei

Mei

Eej Joop,

Vandaag bericht gekregen dat ik in Mei langs moet voor 2de interview....

mzzl en hoop je daar te zien..

grtzzz
 
Re: CX DESO Interview

Oorspronkelijk gepost door el jopito
-Hoe lang het nu duurt van SO naar FO

minimaal 18 maanden. Een eventuele eerdere overstap naar FO cargo (FRA, LHR) is niet standaard, maar is wel gebeurt recentelijk.

Oorspronkelijk gepost door el jopito
-Hoe lang het duurt vanaf upgrade naar FO voordat je een Europese basis kan verwachten.

ongeveer 3, 4 of 5 jaar op de 777 of A330,A340-600 in HK, dan FO op ultra long haul (340-300/747), met een kans (geen garantie) op een europa basis.

suc6 met 2e ronde :)
 
Moeilijk is niet het juiste woord.

Ik had me zo goed mogelijk voorbereid in de korte die ik had voor het interview. Natuurlijk de nodige website bezocht en met de daar gevonden informatie me helemaal lens gestudeerd...

Meeste mensen hadden me aangeraden om goed in aero en systemen te kijken, vooral stabiliteitsdingen enzo... Achteraf werd dat allemaal niet gevraagd. Het enige wat ik kreeg waren een paar vragen betreffenden Vmc, Critical Engine, Windshear en wat operationele vragen... weinig bijzonders dus...

Afgezien van de paar kleine technische vragen leek het bijna het interview dat ik bij AirExel heb gehad...

o ja.. HR vroeg wel een heleboel achtergrond over CX zelf en over Hong Kong. Wist ik niet beister veel van maar blijkbaar wel genoeg..

Al met al, heel goed te doen...
 
Ik mag ook in Mei langskomen.

Bounty, is het tweede gesprek veel moeilijker dan het eerste of ongeveer hetzelfde?

Ik vond het technische gedeelte niet super moeilijk maar het HRM gedeelte ging iets minder lekker.

Als ik je postje goed begrijp dan zit je dus zeker de eerste 5 tot 6 jaar in HK voordat je terug kan komen naar Europa??
Dat is wel erg lang...

Zou jij nog wat tijd boeken in een 747 sim voor het interview if is dat niet nodig als je al een jet vliegt van boven de 50 ton?

Is het leven er veel duurder dan in bijvoorbeeld een stad als Barcelona of Amsterdam?

Thanks voor the info!

Jopito..
 
HKG= zeer duur...

bv: huur 6500US$ per maand, bij KA, door baas betaald, of je mag een hypotheek afsluiten voor +/- 4500E per maand. huis is voor jou.

alle import spullen, levensmidellen= duur bv 10 plakkjes kaas 10 euro.
uitgaan: bier(pint), lokale bende 5 euro, ga je voor bv stella ben je al gauw dubbele kwijt.
als beginnend SO bij CX kan je het zwaar hebben financieel, zeker als je vrouw/kind meekomt naar HKG.

heb je een airbus rating zou ik toch ook KA proberen, begin salaris ligt veel hoger omdat je als FO begint, maar dan heb je minder kans om terug naar europa te gaan. en dan is het vracht uit MAN

vwb terugkomen naar europa bij CX, er zijn al heel wat mensen voor je, en de plaatsen zijn gelimiteerd. dus het kan wel eens tegenvallen als je kanger in HKG moet blijven

k.
 
vwb een sim boeken,

zover ik begrijp is het nu de -400 sim. maar is er geen capaciteit dan ga je de -200 sim in.
wil je je kansen vergroten is het slim om eens te oefenen. maar dat kan je ook weer negatief beinvloeden.

vlieg je nu EFIS en is het de -200 zou ik zeker eens in de sim gaan. het ding heeft 971 lichtjes en schakelaars. het duurt effe voordat je scan weer terug is, en je hebt 4 motoren, met de bijbehorende stagger.

k.

ps: als je in de cx-200 sim moet, email me maar want ik heb net mn profcheck en loft in die sim gedaan. en als je gaat oefenen laat effe weten waar, laat ik je de verschillen weten, want elke 747 sim "vliegt" anders.
 
Oorspronkelijk gepost door el jopito
Bounty, is het tweede gesprek veel moeilijker dan het eerste of ongeveer hetzelfde?

Ongeveer hetzelfde, zelfde soort vragen, maar dan de andere onderwerpen. ongeveer 40 minuten.

Oorspronkelijk gepost door el jopito
Als ik je postje goed begrijp dan zit je dus zeker de eerste 5 tot 6 jaar in HK voordat je terug kan komen naar Europa??
Dat is wel erg lang...

Tja, zo staat het er ongeveer voor momenteel, maar je kan ook naar de vracht, dan kan je eerder naar europa. Wederom geen garantie, maar die optie is er.

Oorspronkelijk gepost door el jopito
Zou jij nog wat tijd boeken in een 747 sim voor het interview if is dat niet nodig als je al een jet vliegt van boven de 50 ton?

Heb ik niet gedaan. Als je al Jet vliegt is de sim redelijk goed te doen, heel erg straight forward, geen verrassingen ! Daar zou ik me weinig zorgen over maken. (ik heb het op de -200 gedaan).

Oorspronkelijk gepost door el jopito
Is het leven er veel duurder dan in bijvoorbeeld een stad als Barcelona of Amsterdam?

Zie antwoord Kliko, de Hong Kong -man ;)

Suc6 !!
 
Maak je met 200 uur vliegervaring ook kans op een baan ergens in het oosten, of is dat alleen voor ervaren vliegers weggelegd?
 
bas

kijk eens op de website van Cathay
ik dacht dat je 1000tt moest hebben voor SO

voor dragonair op het moment 4000tt met medium heavy jet,
maar zoals altijd kan dit veranderen.
helaas zijn de collegas die nu aangenomen worden zeer ervaren,

gem. op de 747, 5000-8000tt met heel wat jet en de meesten met command tijd.
k.
 
Bedankt voor de info jongens!

Het is duidelijk:
salaris klinkt leuk op papier maar zoals altijd: life style telt.

Wat betreft de sim: Ik heb bijna 5 jaar Dash gevlogen en zit nu sinds een paar maanden op de B717, uiterst moderne kist met full EFIS dus ik hoop dat ik me nog genoeg kan herinneren van de klokkenwinkel mocht het de 200 worden en dat mijn ervaring tot nu toe op die 717 me door de sessie helpen mocht het de 400 worden.

Als ik er allemaal doorheen kom (en dat is natuurlijk een grote ALS) dan is de keuze nog steeds niet zeker, ik kan hier binnen een jaar weer baas worden met ruim €6000 netto in de maand en in Spanje is het nog altijd goedkoper dan in Nederland.

Maar ja, wie zegt er in godsnaam nee tegen Cathay!!
Zou beter zijn als ze me hadden opgeroepen voor FO maar die Dash weegt net geen 20 ton dus die pic uren daar op heb ik weinig aan.

Hebben jullie enig idee over de "wash out rate" van Cathay?
Zal toch wel niet boven de 50% uitkomen toch?
Ze hebben volgens mij wel heel wat mensen nodig.

Kliko, effe hele domme vraag: Wie of wat is KA?
Ken toch wel wat maatschappijen maar kan er geen een matchen met die afkorting! :confused:

Gasten, laters

Adios!!
 
KA = Dragonair

Maatje van me zit er ook, goed salaris en toffe lui op de -200.

Hoe is het Joop? Denim verlaten en nu bij Spanair?
Nog wel eens in Oegstgeest-city?

Mzzl
 
Ik vind 't ook nogal een moeilijke keus hoor( xit nu bij CLH) , als je het totaal pakket bekijkt-

1.SO ipv FO
2.Salaris als SO...vind ik mwoa
3.Time to upgrade 3 tot 3 1/2 jr en dan maar wachten op die EU-base
4.Verkassen naar HKG =NL-huis in de verhuur waarschijnlijk
5. Tot 6 jaar in Fragrant Harbour

en ga zo maar door...ik weet 't niet hoor.

Lange termijn ja ,maar tot 't zover is??
 
Als je een goeie ploeg mensen om je heen hebt, dan kan het wonen in HKG erg aangenaam zijn !!!

HKG is de kern van Azie, je vliegt op je vrije dagen overal heen, bijvoorbeeld 4 a 5 dagen naar een tropisch eilandje in maleisie.

Het wonen is duur, maar wordt vergoedt. Veel CX en KA mensen wonen in discovery bay , erg mooi. Maar, het "Truman show" gehalte is erg groot, daar moet je wel tegen kunnen.

En kwa bedrijf,..... tja, neusje van de zalm !!

Voor wat betreft het SO zijn, hier een Quote van een CX vlieger : If you're in the crew center and wondering who the SO's are,....They are the guys walking in and out with a tan on their face and surfboards or ski's under their arm.

Het was zeker zijn beste tijd geweest bij het bedrijf. Je kan een tijdelijke basis kiezen, en dat mag elke bestemming zijn. Hijzelf heeft 6 maanden in Vancouver gezeten, kamer gehuurd op Mount wistler en alleen maar skien en snowboarden. Oh ja, en af en toe een vluchtje doen.

Maar.... je partner moet het ook leuk vinden,.....anders heeft het hele project geen kans van slagen.

Suc6 :)
 
Oorspronkelijk gepost door Bounty 53
Als je een goeie ploeg mensen om je heen hebt, dan kan het wonen in HKG erg aangenaam zijn !!!

HKG is de kern van Azie, je vliegt op je vrije dagen overal heen, bijvoorbeeld 4 a 5 dagen naar een tropisch eilandje in maleisie.

En kwa bedrijf,..... tja, neusje van de zalm !!

Voor wat betreft het SO zijn, hier een Quote van een CX vlieger : If you're in the crew center and wondering who the SO's are,....They are the guys walking in and out with a tan on their face and surfboards or ski's under their arm.
Suc6 :)

Hey Bounty,

Ik denk dat je wel een beetje gelijk hebt. Hong Kong is errug leuk. Dat kan ik beamen.

Het bedrijf is zeker heel goed denk ik. Maarre ... dan gewoon even de vraag waar ik persoonlijk een beetje mee zit te worstelen.... Second Officer .... op longhaul .... Dan ga je toch primair voor de lifestyle en niet meer zo heel erg voor de uitdagingen in het beroep???

Benieuwd wat je daar over denkt....
 
Oorspronkelijk gepost door Viper2
Second Officer .... op longhaul .... Dan ga je toch primair voor de lifestyle en niet meer zo heel erg voor de uitdagingen in het beroep???

Correct en tevens juist ;)

Maar als je 2 jaar later met een 777 of 330/340 door Azie heen knalt, lijkt me die 2 jaar geen probleem.

Of wel ?
 
Ik vraag me af of het werkelijk maar twee jar duurt voordat je kan "knallen". Die simulator is best leuk natuurlijk maar om daar nou twee to drie jaar je landingen op bij te houden en voor de rest een beetje op de jumpseat te zitten tijdens de interessante vluchtfases .... mmmh ... ik weet het niet ....

Maar goed ... ik stuur je wel eens even een PM .... Zit er namelijk toch ook over te denken en ben wel benieuwd naar jouw mening en ervaringen tijdens de selectie ...
 
Heb binnekort het eerste gesprek met CX voor DEFO. Heeft er mischien iemand een copietje van Preparing for the cx interview,bij capt XY&Z. Ben bij de luchtvaart hobby shop geweest maar daar hadden ze het nie meer in voorraad.:(
 
Back
Top