CX B777 Chief pilot sacked due to a low fly-by

Q

qzqsd

Guest
It is with some regret that I have to inform you of a Disciplinary Hearing related to the delivery flight of our latest B777-300ER. The operating crew conducted a low level fly past at Everett Airport in Seattle, prior to departure for Hong Kong, without having obtained the necessary approval or authorization.
Please could I remind all crew to refer to Vol 2, Part 2, Page 1-8-8 section 21 prior to any non-scheduled flight including demonstration flights or fly pasts.
The first stage of the D&G proceedings has taken place resulting in a decision to terminate the employment of the Pilot Flying and relieve the Pilot Monitoring of training duties for a period of 6 months. Both decisions are subject to the appeals process.

N. P. Rhodes
Director Flight Operations

http://blog.seattle-deliveries.com/2...-delivery.html

http://www.hkspotting.com/forum/view...&sd=a&start=90


Niet erg slim om zonder toestemming van de baas een flyby te maken. Vooral omdat je met zo'n delivery flight er zeker van kunt zijn dat er foto's op het internet zullen verschijnen.
 
En nu is het mysterieuze dat het filmpje van Youtube is gehaald....
overigens was de foto 1 van de redenen van de low pass...
 
Het schijnt normaal te zijn voor CX om een low level fly past te maken voor dat ze koers zetten naar huis. Volgens een andere website hebben tot nog toe alle CX machines een low level fly past gemaakt. Echter het schijnt dat de laatste op een hoogte van 28ft RA over kwam. Ik weet niet op welke hoogte de voorgaande fly pasts uitgevoerd zijn.
 
Ik vind het trouwens wel typisch dat de DFO eerst zegt dat ie het een spectaculaire fly by vindt en een foto ervan laat zien. Een paar dagen later nadat het filmpje op JouwBuis komt, volgt er dit.
 
cathay777bx0je4.jpg
 
kleine update op de link van RTO want volgens mij doet ie het niet goed als je klikt:

http://blog.seattle-deliveries.com/2008/01/cathay-777-b-kpf-delivery.html

Misschien detail, maar er schijnen nogal wat belangrijke pipo's achterin gezeten te hebben.

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/3858371/

en dan nog even de link direct naar het pprune topic:

http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=315092&highlight=cathay+pass

En in Fragant harbour natuurlijk de usual comments over dit voorval.


Als de baas aan boord was, dan was het vragen om toestemming toch een kleinigheidje?
 
Heb ooit een kist uit Seattle gehaald en daar werd expliciet door Boeing Ops gemeld dat enige vorm van flyby's niet waren toegestaan, ook niet met toestemming van de maatschappij. Dat was dan wel Boeing Field, mischien is Everett anders maar dat lijkt me niet.
 
Op de foto-serie zie ik een nette low-pass. Niet echt schokkend laag, gewoon gaaf! Het zal wel in de CX-procedures staan dat dit soort dingen niet mogen maar ik kan me de verleiding voorstellen. Een nieuwe, lege 777, ver van huis... Kom op zeg, we hebben toch allemaal van dit soort dingen gedaan:grijns::grijns:
Een uitbrander op kantoor lijkt me voldoende. Daarna plechtig beloven om het de volgende keer weer te doen !:haha:

Flush
 
Zal wel niet te verzekeren zijn zoiets...als er dan wat gebeurt is de kans van terugbetaling door de boosdoener natuurlijk nihil

Gaaf gedaan..maar zal voor de persoon in kwestie hetzelfde zijn als een avondje vreemdgaan: korte pret met kans op lange kater

Trouwens nog nooit n low-pass gemaakt in een kist zwaarder dan 1,5 ton...zal wel iets anders liggen dan een sjesna
 
zaten ook vip pax aan boord. en tijdens de flyby stonden 2 relief pilots in de deur
 
Ik moet (als commander) bij delivery onder andere altijd een formulier tekenen waarop staat dat er geen flypasts en/of aerobatic manoevres zullen worden uitgevoerd.
 
Edit: de post waarop ik reageerde is deleted door de betreffende persoon en zodoende is mijn comment niet meer van toepassing...
 
Last edited:
Okee, vond het eerst een nogal overtrokken reactie om die lui op non-actief te stellen en zelfs de deur te wijzen, maar deze fly by was wel HEEL erg laag. Misschien toch een tikje overdone om dat met een multi-million dollar stukje aluminium van je baas te doen. Zo'n happening vraagt natuurlijk om een reactie van de hoge chefs waar je niet op zit te wachten. Niet echt de meest slimme daad die je kan verrichten.
 
Had begrepen dat Cathay zowiezo een bedrijf is waar je snel op je vingertjes wordt getikt.
 
en eigenlijk best terecht toch? De eisen voor vliegers bij CX zijn erg hoog.
Dit is niet echt goeie reclame dan.

"That just about covers the fly-bys".
 
Okee, vond het eerst een nogal overtrokken reactie om die lui op non-actief te stellen en zelfs de deur te wijzen, maar deze fly by was wel HEEL erg laag. Misschien toch een tikje overdone om dat met een multi-million dollar stukje aluminium van je baas te doen. Zo'n happening vraagt natuurlijk om een reactie van de hoge chefs waar je niet op zit te wachten. Niet echt de meest slimme daad die je kan verrichten.
Enkele weken geleden was de hoge chef er nog erg enthosiast over....
Zal best terecht en dom zijn geweest, wel een mooie einde van je carriere :grijns:
 
Back
Top