ik vond deze samenvatting van de JARs:
Je wil piloot worden en volgt dus een geïntegreerde (of modulaire, maakt weinig uit) ATPL opleiding in een FTO. Na afloop van die rit en in de veronderstelling dat alles goed is gegaan bezit je een Commercial Pilot License (CPL) met instrumentenbevoegdheid (IR) en bevoegdheid voor meermotorigen (ME), alsook de type rating op het toestel dat je de CPL skill test hebt afgelegd. Hiermee mag je:
a) alle privileges uitoefenen van een PPL (Private Pilot License)
b) een functie uitoefenen als Pilot in Command (PIC) of co-piloot in alle soorten operaties, behalve commercieel luchttransport
c) een functie uitoefenen als PIC of co-piloot in commercieel luchttransport in toestellen die geschikt zijn om door één piloot te worden gevlogen (single-pilot airplanes)
d) een functie uitoefenen als co-piloot in commercieel luchttransport.
Gezien je tijdens je opleiding wel de theorie ATPL hebt afgelegd, wordt de bovenstaande status in de volksmond "frozen" ATPL genoemd (is geen officiële term, enkel vakjargon). Hiermee ga je dus solliciteren bij de één of andere luchtvaartmaatschappij (laten we van die veronderstelling uitgaan en niet dat je solliciteert om velden te gaan besproeien of reclamebanners te gaan slepen of iets dergelijks) die je dan, mits je een typerating behaalt voor het type vliegtuigen van de maatschappij, kan inzetten als co-piloot in haar commerciële luchttransportoperaties. Op die manier bouw je een aantal uren op, tot je voldoet aan een aantal voorwaarden (1500h total time, 500 h multi pilot operations op transport of commuter category toestellen, 250 uur PIC of 100h PIC en 150h copiloot handelend als PIC onder toezicht, 200h X-country waarvan 100h als PIC of copiloot handelend als PIC onder toezicht, 75h instrument time waarvan max 30h sim, 100h nachtvlucht als PIC of copiloot). Eens je aan deze voorwaarden voldoet kan je de skill test afleggen voor het behalen van je ATPL (Airline Transport Pilot License), waarna je, naast alle privileges van een CPL, ook nog de functie van PIC mag uitoefenen in commerciële luchttransportoperaties. Deze status wordt dan "unfrozen" ATPL genoemd (hoewel "unfrozen" soms ook al gebruikt wordt indien je wel voldoet aan de voorwaarden, maar nog niet de skill test hebt afgelegd).
eerst CPL dus? ik zie mezelf niet zo snel 1500 uur maken zonder dat iemand mij betaald om die uren te vliegen
. De theorie van ATPL kan ik natuurlijk vast doen.
Je kan toch niet je CPL halen door alleen de ATPL theorie te halen? Ik heb nu alleen een PPL.
Eerst een CPL+IR dus maar. Ik kan niet fulltime er achter aan, dus ieder jaar een stuk, en tussendoor werken.