CPL Australie

jeff,

Ik heb er nu even over nagedacht, en ik vroeg me af waarom jij voor juist DIE vliegschool hebt gekozen en niet de vele anderen? Omdat mijn keuze nog niet helemaal vaststaat vind ik dit toch wel interressant om te weten!!

Tim
 
Goedemorgen Tim,

De reden waarom ik voor FTA heb gekozen is omdat ze oa samen werken met Bond en Griffith Uni. Ze zijn de grootste van QLD en hebben zeer ervaren instructors. Verder heb ik zelf een groot netwerk van vrienden in Brisbane. Als ik jou was zou ik goed nadenken voor welke school je kiest, ik heb begrepen dat FTA ook erg goed is!
 
Goedemorgen,

Na een tijdje overal goed over nagedacht te hebben, wilde ik me nog meer gaan orienteren wat betreft Australische scholen, en dan in het bijzonder de JAA courses.
Weet iemand nog een school, die vrij goed bekend staat, waar je zowel een CASA als een JAA kan halen?
 
Aangezien een deel van jullie toch opzoek geweest/zijn down under, even een vraaggie...

Zijn er nog vliegscholen in melbourn en omgeving en waar je ook eventueel met je JAA PPL een kistje kan huren voor een paar uurtjes...

Het hangt nog van een aantal dingen af IVM mn werk, maar als deze niet doorgaan dan is het de bedoeling om begin volgend jaar een vriendin te bezoek in melbourn voor 6 weken of langer..

cheers
 
Aussie,

De eniste school in Australie die zowel CASA als JAA courses aan biedt is WA aviation college in Perth WA. Wel wat moeilijker om daar binnen te komen.
 
Jeff enzo...

Er zijn wel andere opties en scholen om vlieg cursesen in Perth, Australie. Ik ben Belg/ Australier en kan mensen hulpen om de verschilende opties to verkennen.

Ik werk zelf bij Air Australia en ben Vice President van het University Flying Club.

Wij hebben CPL curses voor International studenten, theorie enzo onze faciliteiten zijn wel de meeste gezocht bij Jandakot en ik spreek Nederlands (Aussie stijl).

Kom maar af!

mvg,
Brad
 
Dear Brad -

Welcome on our 'little' forum! (by now I am sure it's not that little anymore...)

I am sure you would help a lot of 'wannabes' out by telling us more about Australian immigration regulations and how to go about obtaining Australian work permits / permanent resident ship for EU citizens.

I understand you have a business to run, but I am sure it would help out a lot of people to find out what their chances are (realistically) to obtain a work permit which will allow them to stay and work in Australia after obtaining their Australian commercial/ME ticket.

Will your school sponsor qualified students to get on as a instructor after obtaining their instructor licenses at your school? thinks like this might make it way more interesting for potential students. Then again, of course you do not want to be making any false promises.

How hard is it to obtain permanent resident ship after a while, and how do Australian companies such as Virgen and Qantas look at foreigners ?

I am sure that your input regarding the above will be much appreciated by many readers on this forum.

FD
 
Dear Brad,

Hope you are still checking this forum sometime, because i have loads of questions about flying schools in Australia. I'll start with the most important question:
What are the possibilities of converting a JAA ATPL, CPl and MCC into a Australian ATPL, CPL and MCC(CASA if i'm right)? Which schools offers these conversions?
How much time will the conversion take?

If anybody else on this forum knows the answers on these questions feel free to answer!;)

Cheers!
 
Just out of curiosity. Jeff, you were writing that you would start training beginning this year...and now already have a CPL??? How is training going anyway.
The WAAC couldn't even organize a JAR renewal, so let alone do a conversion, and they are also very slack with answering emails. Anyone other experiences with this?
 
It's a pitty, Brad isn't responding, laat ik het dan maar doen ;)

Om te beginnen met de vragen van FD (thanks for the fantastic quote mate!).

Het is niet moeilijk om als foreigner bij Qantas of Virgin te komen. Sterker nog, QF is op dit moment zelfs bereid om je te sponsoren voor een permanent residenceship als je voor de komende 3 tot 5 jaar als Flight / Sim Intructor / Examiner. Daarna kun je als Captain terecht komen op een van de types. Het land inkomen is niet bepaald moeilijk als je piloot bent. Wat ik bedoel te zeggen, is dat er veel mensen zijn die een brevet hebben, maar veel gebruiken dat voor private. Als jij gesponsord kan worden voor permanent residenceship bij een vliegschool, zou ik dat gewoon doen! Je kunt ook veelal terecht komen in de bush in the northern territory bijvoorbeeld.

Aussie, een JAA ATPL converteren naar een CASA is niet zo moeilijk. Andersom echter wel. Je krijgt 10% credit op je uren die je in Australia hebt gevlogen + je moet alle 14 examens doen volgens de JAA standaarden. Verder dien je daarna nog je JAA CPL en IR te doen en dan ben je volledig JAA gebrevetteerd. Als jouw plan is om in Australia te blijven, zou ik gewoon alleen je CASA licences halen. Verblijfsvergunning is namelijk niet zo moeilijk te obtainen als je je opleiding in Australia hebt gedaan. Als je je opleiding ergens anders gedaan hebt, wordt het moeilijker ;) Makkelijkste manier is een Aussie aan de haak slaan en je hebt je permanent residenceship binnen een maand of twee. Daarna kun je zelfs gelijk al applyen voor citizenship. Je kunt overigens ook werken in Nieuw Zeeland als je Australian resident bent, conversie is ook zo gedaan.

Scholen die conversiecoursen geven in Australia is alleen WA college in Perth. Ze bieden nu ook een JAA integrated course aan, maar daar is niet iedereen zo positief over. Overigens, als je je echt wilt onderscheiden moet je een diploma in aviation gaan halen. Kan dacht ik ook bij WA college in Perth (weet niet zeker). Je krijgt hier gewoon al je CASA brevetten, maar je krijgt ook nog coursen in management skills, first aid courses, dangerous goods, flight dispatch (dacht ik), en maths and physics. Maths and physics is ook highly preferred by Qantas, dus als je droom is hier te blijven, zeg ik doen. Het is niet zo moeilijk als in Amerika, maar redelijk veel papierwerk. Advocaat is denk ik ook niet bepaald nodig, tenzij je in beroep wilt gaan natuurlijk.

Succes iedereen!
 
Flying Kiwi,
bedankt voor de info. Heeft u ervaring met 1 van de emigratiekantoren in Nederland of Australie die kunnen helpen met het papierwerk?
Ben al naar wat voorlichtingen geweest, maar de grote bureau´s in Amsterdam zijn niet erg bekend met luchtvaart gerelateerde zaken.
Aangezien ons beroep nog steeds niet op de SOL (Skilled Occupations List), is dit toch wel van belang.
Ben positief verrast dat Qantas en Virgin toch nog sponsoren. Ik wist dat daar een tijdje geleden sprake van was, maar hoorde van een collega dat na de enorme vlucht van de olieprijs en de tegenvallende resultaten van Qantas het sponsorship weer op de lange baan geschoven werd.
Zijn ze in dit geval alleen geinteresseerd in instructeurs/examinatoren of ook in heavy-jet vliegers?

Ik hoor graag van u.
MG
 
MG,

Op de website van Virgin kan je het zelf lezen dat ze nog steeds non-residents sponsoren.
Move2Australia staat erg goed aangeschreven op het forum van Xpdite.

Dreamliner
 
Goeiemorgen Morning Glory,

Sorry dat ik je een week heb laten wachten, maar we zitten midden in een verbouwing en hadden een paar dagen geen computer ;)

Mijn vrouw is zelf advocaat (niet immigratie gerelateerd, maar ze heeft er wel verstand van), dus voor ons was het niet bepaald nodig om een bureau of iets dergelijks in te schakelen. Plus dat ik daarvoor al New Zealand citizenship had, was de stap naar Australië een stuk makkelijker gedaan.

Er zijn in principe vier mogelijkheden om permanent in Australië te kunnen verblijfen, permanent residenceship dus. Dit kan werkgerelateerd zijn, je kunt een bedrijf opzetten of investeren in een Australisch bedrijf, via familie of een Aussie trouwen (ouders, grootouders, broers, zussen) of als je een vluchteling bent. Het makkelijkste is via familie als je die hebt of een Aussie aan de haak slaan. Ik neem aan dat jij meer geïnteresseerd bent in het werkgerelateerde kant van het verhaal. Ik zal proberen wat duidelijkheid te scheppen.

In principe zijn er twee manieren om een goede kans te maken. Namelijk gesponsord worden door een employer of je beroep. Iemand sponsoren moet duidelijk kunnen worden gemaakt dat Australische werknemers het beroep niet kunnen uitoefenen of er niet genoeg bevoegde Australische werknemers van rondlopen. Ofwel er is gewoon een tekort en een werkgever kan ''off shore'' people sponsoren.

Via je beroep (ook wel de ''skilled workers'' genoemd) gelden een aantal eisen. Je beroep moet op de SOP lijst staan en je moet er minimaal 2 jaar voor hebben gestudeerd. Piloot en vlieginstructeur komen op deze lijst voor, onder Professionals, maar er is een grote maar en daar weet ik dus niets van af dus in deze probeer ik er voorzichtig in te zijn. Wat ik begrijp is dat je alleen kunt emigreren als een Australische werkgever je dus sponsort. Dit betekent dus dat er geen tekort van het beroep hoeft te zijn, maar je alleen gesponsord moet worden door een werkgever. Betekent wel dat grote maatschappijen als Qantas en Virgin niet zomaar mensen sponsoren, maar ook hier selectief zijn. Volgens de immigratiedienst hier mag je als piloot zijnde gewoon solliciteren, maar de werkgever moet wel bereid zijn je te sponsoren als je aangenomen wordt. Qantas doet dit uitsluitend voor flight instructors en examiners en via die positie kun je intern solliciteren naar vlieger. Je moet wel ervaring binnen brengen en daar zul je ook op getest worden.

Ik hoop dat ik zo wat duidelijkheid heb geschept :)
 
Goedemiddag!

Bij toeval las ik dit gedeelte van het forum weer eens, en stuitte ik op de reactie van FK. Ik ben zelf ook zeer serieus aan het nadenken over emigratie/werken in Australië. Nu kwam er bij mij, na het lezen van dit stuk een vraag in me op, namelijk deze: Wanneer je als Europese vlieger, met een JAA-ATPL, aan een baan wilt komen in Australië zal je ook een conversie moeten regelen naar (ik geloof een) CASA ATPL. Is het de bedoeling dat je dit voor de sollicitatie doet, of kan dit nadat je bent aangenomen bij een maatschappij?
 
FK,
bedankt voor de korte uiteenzetting.
Zo veel was mij al bekend. Bedoel je met de SOP, de SOL (skilled occupations list) of is de SOP weer iets anders?
De SOL kon ik vinden op http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/1121i.pdf en daaruit blijkt inderdaad dat vliegers enkel gesponsored (via de Employer Nomination Scheme) binnen kunnen komen.
Trouwen met een mooie Australische krijg ik vooralsnog niet goedgekeurd door mijn huidige vrouw, tenzij zij mag trouwen met Russell Crowe???
Bedankt en succes met de verbouwing.

Dreamliner ook bedankt voor de input.
 
Jep SOP is SOL, typefoutje ;)

Werk je overigens voor Cathay Pacific ? Is het dan niet mogelijk om te bieden op een base in Aussie. Ik dacht dat er bepaalde visa worden uitgegeven voor air crew als die gebased moeten worden in Australië. Ik weet er niet veel van af, maar ik weet wel dat er een aantal gasten bij Korean gebased waren in AKL een paar jaar terug en ze waren non residents. Immigratie in land of the kiwi's is strenger als in Aussie naar mijn ervaring. Waar ben je nu eigenlijk based ? Ergens in Europa ? (Parijs, Frankfurt, Manchester ??)

Is Russel Crowe niet wat te oud ? :biertje: (Of zeg ik nu iets verkeerds ??? :grijns:)
 
Weet iemand goede vliegscholen in Aus waar je ook alleen een CPL (voor Europa) kan halen, zoals sommigen dat in de USA doen?

edit: uiteraard heb ik gegoogled, maar die resultaten laten alleen ATPL zien.
 
Volgens mij is de beste manier via het Western Australia Aviation College. Door de modulaire route te nemen schijnt het zo te zijn dat je studie zo aangepast kan worden dat je je JAA CPL kan halen.

Ik weet niet waarvoor je je CPL wilt gaan gebruiken, maar in de meeste gevallen kan je beter een ATPL hebben in Europa, naar mijn weten.
 
ik vond deze samenvatting van de JARs:

Je wil piloot worden en volgt dus een geïntegreerde (of modulaire, maakt weinig uit) ATPL opleiding in een FTO. Na afloop van die rit en in de veronderstelling dat alles goed is gegaan bezit je een Commercial Pilot License (CPL) met instrumentenbevoegdheid (IR) en bevoegdheid voor meermotorigen (ME), alsook de type rating op het toestel dat je de CPL skill test hebt afgelegd. Hiermee mag je:
a) alle privileges uitoefenen van een PPL (Private Pilot License)
b) een functie uitoefenen als Pilot in Command (PIC) of co-piloot in alle soorten operaties, behalve commercieel luchttransport
c) een functie uitoefenen als PIC of co-piloot in commercieel luchttransport in toestellen die geschikt zijn om door één piloot te worden gevlogen (single-pilot airplanes)
d) een functie uitoefenen als co-piloot in commercieel luchttransport.
Gezien je tijdens je opleiding wel de theorie ATPL hebt afgelegd, wordt de bovenstaande status in de volksmond "frozen" ATPL genoemd (is geen officiële term, enkel vakjargon). Hiermee ga je dus solliciteren bij de één of andere luchtvaartmaatschappij (laten we van die veronderstelling uitgaan en niet dat je solliciteert om velden te gaan besproeien of reclamebanners te gaan slepen of iets dergelijks) die je dan, mits je een typerating behaalt voor het type vliegtuigen van de maatschappij, kan inzetten als co-piloot in haar commerciële luchttransportoperaties. Op die manier bouw je een aantal uren op, tot je voldoet aan een aantal voorwaarden (1500h total time, 500 h multi pilot operations op transport of commuter category toestellen, 250 uur PIC of 100h PIC en 150h copiloot handelend als PIC onder toezicht, 200h X-country waarvan 100h als PIC of copiloot handelend als PIC onder toezicht, 75h instrument time waarvan max 30h sim, 100h nachtvlucht als PIC of copiloot). Eens je aan deze voorwaarden voldoet kan je de skill test afleggen voor het behalen van je ATPL (Airline Transport Pilot License), waarna je, naast alle privileges van een CPL, ook nog de functie van PIC mag uitoefenen in commerciële luchttransportoperaties. Deze status wordt dan "unfrozen" ATPL genoemd (hoewel "unfrozen" soms ook al gebruikt wordt indien je wel voldoet aan de voorwaarden, maar nog niet de skill test hebt afgelegd).

eerst CPL dus? ik zie mezelf niet zo snel 1500 uur maken zonder dat iemand mij betaald om die uren te vliegen :p. De theorie van ATPL kan ik natuurlijk vast doen.

Je kan toch niet je CPL halen door alleen de ATPL theorie te halen? Ik heb nu alleen een PPL.
Eerst een CPL+IR dus maar. Ik kan niet fulltime er achter aan, dus ieder jaar een stuk, en tussendoor werken.
 
Last edited:
Back
Top