CPL Australie

jeff

New member
Goedemorgen!

Ik zal me zelf eerst even voorstellen mijn naam is Jeff en ik wil volgend jaar naar Australia (brisbane) gaan om mijn CPL te halen. Kan iemand mij vertellen wat ik na het behalen van mijn CASA licence moet doen om in Europa te kunnen vliegen.

Alvast bedankt!:eek!:
 
Hallo Jeff,

Als je uiteindelijke doel is om in europa te gaan vliegen kun je beter direct een JAA lisence gaan halen. Zelf ben ik in Perth geweest omdat ik daar toen een opleiding wou gaan doen. Daar bieden ze overigens ook een integrated JAA ATPL opleiding aan. Misschien zou je eens op hun website kunnen kijken, wellicht staat er meer informatie over het omzetten van een CASA CPL naar JAA CPL/ATPL.
http://www.waaviationcollege.com.au

Mvg,
Michael
 
WA

WA

Mey Micheal,

Ik ben al in contact met WA aviation college geweest, maar mijn voor keur gaat naar FTA in Brisbane. Fta biedt alleen niet JAA/JAR licence dat is is dus het probleem welke tips kan jij mij geven en wat zijn jouw ervaringen?

Thanks
 
Ik heb in Australie mijn CPL en IR gehaald. Als je daarna 1500 vlieguren (inclusief nacht en crosscountry en IFR) hebt gehaald krijg je je ATPL (ik had destijds een ATPL met als grootste "type rating" de Beech Baron :D (Ik woonde al in Australie sinds 1985, en heb er gevlogen van '92-'05)

Maarja, omzetten naar JAA is moeilijk. Je krijgt ongeveer 10% credit in het aantal vlieguren die je moet vliegen in NL per 200 uren die je in Australie hebt gevlogen (als ik me het goed herinner). Dan moet je zwz nog je CPL en IR tests in NL halen. Mijn quotes hiervoor waren tussen de 2000+ euro (Singles en Twins) voor alleen de tests, de bare minimums dus, en tot 9000+ euro (Stella) voor complete refresher cursus in verschillende toestellen. Als je alles haalt heb je dus je CPL en IR. (Als je je theory credits al hebt?)

Ik ben destijds naar CAE gegaan voor een ATPL Skills test en test prep in de sim, <6,000 euro en een full JAA ATPL met Dash 8 TR.

Theory heb ik gedaan met Orbit, zo kon ik in Australie studeren terwijl ik nog wat uurtjes vloog en kon blijven sparen voor de practical.

Mijn advice, doe het mooi in Europa, het vliegen in Australie is heel anders als in Europa, en met weinig ervaring zal je toch veel opnieuw moeten doen in NL. Als je perse in Australie wilt vliegen dan doe je het een keer op vakantie :) Als het WAAC je wel een JAA CPL kan geven is het misschien wel de moeite waard als het extra voordelig is vergeleken met Europa. Perth/Jandakot is wel een mooie plaats voor een opleiding!
 
Bedankt voor de informatie!

Mijn uiteindelijk doel is wel om in australie te blijven wonen. Kan iemand mij vertellen of het moeilijk is om werk te vinden in Australie als pas afgestudeerde piloot +- 250 hrs

Jeff
 
Ik wil ook!

Ik wil ook!

Jeff,

als het je lukt, moet je me even PM-en, want ik ben al 8 jaar bezig om te emigreren als piloot, maar ik kom het land niet langer dan 3 maanden in.
Het risico om op de bonnnefoi te gaan en alles achter te laten is me wat te groot.
Vergeet niet dat Australie een enorme hoeveelheid vliegers kent.
Farmer Joe moet namelijk wel een vliegtuig hebben als hij vanuit de Bush naar de supermarkt moet.
Niet dat Farmer Joe jouw concurrent gaat worden, maar het geeft wel aan dat een vliegbrevet in Australie bijna net zo gewoon is als een rijbewijs hier (bij wijze van spreken, maar toch).
Ik wens je veel succes en ik zou zeggen: sla een mooie en/of rijke Australische aan de haak, als je dat al niet gedaan hebt.
Ik wil ik ook wel, maar mijn vrouw geeft vooralsnog geen toestemming.
Hoi
 
CPL

CPL

Goedemorgen!

Wat wat ik heb begrepen is er een tekort aan piloten en flight instructors vooral in Regional Australia, ook komen er steeds meer low cost airlines vanuit Azie en er zijn niet genoeg Australische piloten. Zijn er mensen die wel succes hebben gehad met het vinden van een baan in Australie of is het echt zo moeilijk?...
 
Als je straks in Australie wilt blijven moet je wel eerst zeker zijn dat dat ook zal lukken. Een beetje lastig als je na je CPL en drie maanden het land uit moet.

Maar ik zou wat rondkijken op PPrune Dununda en Godzone, daar staan veel topics over je eerste baan zoeken als piloot in Aus. Bijvoorbeeld: http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=267994&highlight=North+work

Of plaats zelf een post, misschioen zijn er al andere Europeese met dezelfde ideeen.
 
CPL Australie

Beste Mensen,

Ik heb goed nieuws ik ga er 100 % voor ik heb gisteren alles rond gekregen met FTA. de opleiding begint 28 jan 2008 en kost +- 30k euro.

Ik hou jullie opde hoogte!

;) ;) ;)
 
Het werk vinden is misschien niet het probleem, maar het visum krijgen wel. Overweeg ook een Australische CPL, maar naar wat ik heb begrepen staan ze niet echt te springen om buitenlandse piloten die willen immigreren.

Voor welke opleiding ga je nu? CASA CPL, of JAA CPL?
 
CPL Australie

Goedemorgen,

ik weet dat het niet makkelijk gaat worden om een visa te krijgen maar "wie niet waagt wie niet wint" Ik ga uiteindelijk voor de CASA CPL en die zet ik later om in Perth bij WAAC naar een JAA CPL.

Ik hou jullie op de hoogte!
 
zint eer ge begint

zint eer ge begint

Mannen -

Ik lees fantastische verhalen hier, en mooie plannen over het 'willen' en het 'best wel bereid zijn' om huis en haard in NL achter te laten en om, in dit geval, Australie te gaan wonen en vliegen.

Wat veel mensen die roepen dat ze best wel in Australie, Amerika, Canada en/of Nieuw Zeeland zich niet realiseren is dat er (net als in de EU voor non EU citizens) vaak zeer strenge, tot borderline bizar moeilijke immigratie wetten gelden.

Wat ik zou doen als ik jullie was is eerst de onderste lade uit de kast trekken en uit vinden wat precies de regels zijn. Denk jij dat het voor een IT afgestudeerde Marokaan makkelijk is om naar NL te verhuizen? zo is het ook niet makkelijk om voor jou als Piloot naar Canada of whatever te verhuizen.

Vat dit niet verkeerd op, ik woon zelf veel liever in Canada/Amerika/Nieuw Zeeland/Australie als NL. Is me veels te vol en te klein allemaal in NL.

Maar tenzij je met een stempel in je passpoort wilt eindigen die jou verhinderd om voor de komende 10 jaar voet te zetten op Australian soil (in this case), zou ik eerst goed mn huiswerk doen en allicht local immigration lawyers aan de haak slaan.

Fastlane is indd trouwen. Maargoed, moet je het wel eerst over hebben met je Nederlandse vrouw....

"A pilots career is not about the destination, it's about the journey. For without the journey the destination has no significance".

FD (die hoopt deze zomer in Australie te zijn voor een paar dagen!)
 
Mooi man

Mooi man

Jeff,

mooi man. Gefeliciteerd. "Wie niet waagt, die dien wint". ABSOLUUT.
Zoals ik al zei heb je je leeftijd mee, dus ga ervoor.
Ik ben (een beetje) jaloers, maar kom je voor mijn pensioen achterna (inclusief gezin).
Het vergelijk van FD van de Marokaanse IT-er vind ik een mooie, maar toch heb ik er 1 in mijn vriendenkring zitten (Surinaams weliswaar).
En hij is erg succesvol door zijn enthousiasme en motivatie.
Hard werken en zorgen dat je ergens onmisbaar wordt.
Ik wens je veel succes en ben erg nieuwsgierig naar je ervaringen.
Toitoitoi.

MG

P.S. Ben trouwens half september 2 weken in Adelaide, dus als je in de buurt zit....
 
Bedankt!

Bedankt!

Ik heb er enorm zin in!

Over die stempel in je visa?? Ik heb geen idee waar je het over hebt als Nederlandse burger mag je gewoon legaal in Australia studeren + 20 uur per week werken. Na twee jaar full time studie kan je Permanent Residence aanvragen mocht je studie korter duren dan 2 jaar dan kom je in aanmerking voor een GSM visa which allows you to work up to 18 months to gain relevant experience. 1 ding waar ik het wel mee eens ben is;

"A pilots career is not about the destination, it's about the journey. For without the journey the destination has no significance".

Mensen ik heb enorm veel informatie dus als er iemand vragen hebt over een CPL / ATPL course in Australie laat me het dan weten.

Sky is the limit!;) ;)
 
Jeff,

Ikzelf ben dit ook van plan te gaan doen, een opleiding in Australie. Weliswaar bij Flight Training Adelaide in, de naam zegt het al, Adelaide. Nu vroeg ik me wel af, en jij zal het vast wel weten, hoe het zit met de aannameprocedure/selectie. Heb jij hier in nederland bepaalde dingen gehaald, hoe is dat in zijn werk gegaan?

En heb je toevallig ook nog wat info over het mogelijk converten van je CASA CPL naar de JAA CPL.

En heb je toevallig de site van de school in Brisbane waar je naartoe gaat?

Tim
 
CPL Australie

Tim,

Heel veel succes bij flight training adelaide! De selectie stelt over het algemeen niet veel voor "money talks" je hoeft je niet echt druk te maken over een vooropleiding in nederland zolang je maar goed in wis en natuurkunde bent. Om je CASA CPL om te zetten naar een JAA CPL moet je naar WAAC ( WA aviation college ) in Perth kost +- 15 AUSD. Je kan het natuurlijk ook in Nl doen maar kost je veel meer tijd en geld. De school waar ik naar toe ga is Flight Training Australia in Brisbane de grootste van Queensland en trainer van Solomon Airlines en Qantas. Wanneer ben je van plan te gaan en waarom kies je ook voor Australie?
 
jeff,

Ik heb voor Australie gekozen omdat mijn wortels daar "liggen", van mijn familie dan.
Ook omdat ik liever mijn opleiding niet wil doen in Amerika, en daardoor blijven er niet veel meer over in Nederland, wat mij betreft. Maar het is, vind ik dan ook een prachtige plek, met supermensen, om daar je opleiding te volgen. Maar ik heb nog meer redenen om voor Australie te kiezen, ik heb begrepen bij FT adelaide, toen ik er vorig jaar december was, dat er veel plek voor jonge onervaren piloten bij de kleine regionale maatschappijen, zoals Macair, hinterland aviation in QLD en nog een paar. Dit allemaal heeft mij tot dit besluit gebracht. Natuurlijk is het mooi meegenomen dat het ook nog wat minder kost "Down Under". Zoals het er nu naar uitziet ga ik volgend jaar augustus beginnen aan de opleiding.

Tim
 
Tim,

Voor jouw gaat het een stuk makkelijker worden om daar werk te vinden aangezien je familie je kan sponsoren, maar inderdaad ik heb het zelfde vernomen dat vooral in de bush en hinterland veel werk( low pay) is voor low hour pilots.
 
Back
Top