cowboy & fighterjetjockey

birdseyeview

New member
Ergens mid 90 er jaren in the deep dirty south of usa is ATP bird op het vliegveld the shit aan het shooten met mn werkgever.
Ik loop met mn eeuwige starfoam cup coffee de FBO binnen en valt me op dat er 2 kerels zitten die ik niet ken en het stinkt naar, ik weet niet wat het was, rotte kool of zo.
De twee onbekenden springen op uit de stoel, military style en ik schudt handen met wat blijkt 2 Russische aviators die hun heil oversea gingen zoeken.
Een sprak gebrekkig engels de ander had geen tong alleen ogen zoals alleen een Rus kan kijken.
Een onduidelijk verhaal volgde over visa's, contactpersonen,herkomst en de bedoelingen
geen geld ,wazig wazig.
Maar goed, Aan mij de opdracht om deze 2 zware kerels een US licence te bezorgen ,commercieel +IFR.
Na logboek inspectie bleken ze enkele duizenden uren te hebben in Mig -21, en Kameraad zonder tong Mig 29
Besloten werd dat ze in mijn huis gingen wonen en de huur wordt betaald door de heren elke dag een maaltijd te laten maken.
Ik woonde in een huis met nog een ATP en een CFI dus dat was feest!
Elke dag vers gevangen vis met aardappels, en veel wodka!
Kameraad zonder tong was een Ace, Kameraad Kgb kon gewoon niet vliegen.en bleek achteraf zn mig brevet gekregen te hebben door pappie bij de kgb of zo.
Maar goed hij was wel de spreekbuis voor bijde.
Ik werd goede vrienden met kameraad zonder tong en na een maandje of 2 konden we gebrekkig converseren met de nodige lachsalvo's.
Ontspanning is belangrijk voor piloten dus ik nam ze mee voor een potje kleiduiven schieten
Kameraad zonder tong keek met respect naar mij toen ik de ene kleiduif na de andere uit de lucht schoot.
Ik was even stil toen kameraad zonder tong dit ook deed maar vanuit de heup!
Nu komt het leukste, voor de ontspanning nam ik bijde mannen mee naar een vliegshow,waar onder andere Migs stonden.
Kameraad nu een beetje tong wees naar een L-39 Albatross en vertelde mij dat dat de trainers zijn voor de luchtmacht in Sovjet unie.en hij had dan ook honderden uren op die kist.
Bij de stand stond nog een yak52 ,een Dephin L-29 en wat poolse ISKRA jets.en een bord "international jet center and training"
We babbelen wat met de eigenaar. een veels te rijke pruimtabak spuwende zakenman.
Beetje Ross Perot type,en deze man krijgt bijna tranen in zn ogen waneer hij mijn gezelschap de hand schud
This is what i need for my jetcenter!
I say what?
He tells me "i sell russian aircraft and training programs but it would be perfect if I can tell my customers that my instructors are actually mig pilots that flew combat!
Kameraad beetje tong had inderdaad veel combat gevlogen,waar dat doet er niet toe.
Ik vertelde hem dat ze nog geen US vliegbewijs hebben.
Waarop Perot zij "hell so i need a CFI to teach them.
Nu voel jem komen,Well sir I happened to be one and these are my Russians!!
Een uur later hadden we alle drie een baan bij zn jetcenter,we konden op zn ranch wonen met zwembad en sauna, personeel ,
Zn hangar was geweldig ,hele vloot Iskra jets, L-39, Yaks
Ik vroeg op welk vliegtuig gaan we uren bouwen want dat is belangrijk ,veel uren voor the requirements in een cessna of zo.

"Hell this is all ive got, so take the jet that burns a little!
In de 2 jaar die volgden leerde ik de L-39 en Yak 52 +iskra vliegen inclusief hotseat usage ,combat manouvring alles over russiche en tjechische systemen(veel pneumatiek i.p.v. hydraulics bij onze oosterburen) prachtig spul allemaal,die russen snappen het wel
En Kameraad nu tong
leerde van mij engels en kreeg zn brevet.
Kameraad kgb is the US uitgeschopt en Kameraad tong zit vandaag als captain op de airbus ergens in the west.
Die 2 jaren is ook nog een boek maar hier laat ik het even bij.
 
Dat gekke luchtje had verder geen houvast in t verhaal,
maar het is iets wat me bijgebleven is.
Aftershave van die mannen was zeer apart
Toen las ik dat het international spacestation hetzelfde luchtje had volgens amerikanen.
Het bleek de eetgewoonte te zijn: cabbage and fish or so
Maar wat ik niet zie is : Als je als rus in ISS zit ,vreet je dan instant cabbage, en als je net in de states bent , vreet je dan weer cabbage?
Anyway ,na 1 maand was het gewoon speedstick met pizza.
or whatever,
Leukste mig detail : Verticale tunneltjes (1 inch) in de banden, als de "gaten" op zijn ,band verwisselen,heel scherp toch?
Dat en titanium exhaust op de yak, heel charmant!
Soort van kaviaar op je hotdog! (errug lekkur)
 
Back
Top