Contracten Hollandexel opgeschort

Cb

New member
Contracten over honderdduizenden vliegstoelen opgeschort

Reisbranche eist verklaring

door Arnold Burlage en John van den Heuvel


SCHIPHOL, zondag
Het komend zomerseizoen dreigt een tekort van honderdduizenden vliegtuigstoelen, indien blijkt dat de Exel Aviation Group van de Amsterdamse zakenman Erik de Vlieger betrokken is bij witwas- en andere criminele activiteiten.
De reisorganisaties die maar liefst circa 400.000 vliegtuigstoelen bij Holland Exel – een van de vliegmaatschappijen van de luchtvaarttycoon – hebben gereserveerd, verlangen een verklaring dat de Exel Aviation Group boven iedere verdenking is verheven.
De algemeen directeur en voor 15% mede-eigenaar van de luchtvaartdivisie van De Vliegers consortium, Harm P., werd vorige week van zijn bed gelicht verdacht van afpersing, witwaspraktijken en valsheid in geschrifte.

Vertrouwen
Erik de Vlieger, die evenals investeerder Niek Sandmann een 42,5% belang heeft in de luchtvaartgroep, heeft over de vertrouwenskwestie gisteren gesprekken met de betrokken reisorganisaties gevoerd.
Directeur-eigenaar Hans Mosselman van Sudtours, één van de grote reisorganisaties, bevestigde gisteren tegen deze krant zijn eis, „dat de Exel Groep voor vanavond komt met de verklaring van onbesproken gedrag”. Hij heeft de contracten opgeschort tot die absolute zekerheid. „De bal ligt nu op de helft van Erik de Vlieger. Ik wil op geen enkele manier bij ontoelaatbare praktijken betrokken raken”, zei hij.
Vliegmaatschappij Dutchbird, tot voor kort eigendom van Hans Mosselman, is nog geen twee weken geleden door de Exel-groep overgenomen.
De algemeen directeur van TUI wil nog niet tot een ultimatum overgaan, maar heeft wel een verklaring geëist dat Exel niet bij criminele zaken is betrokken. „Op grond van verdenkingen tegen de directeur kan ik nog niet het bedrijf veroordelen. Ik wil me bovendien niet met de interne zaken van de Exel-groep bemoeien, maar naar buiten verlang ik wel zekerheid dat de luchtvaartmaatschappij niet bij malafide praktijken is betrokken.”



Het opschorten van vliegcontracten is volgens de TUItopman onmogelijk, omdat die vliegoperaties een permanent proces vormen. „Op het ogenblik zitten bijvoorbeeld twee vliegtuigen met onze passagiers van en naar Brazilië in de lucht”, legde hij uit.
„Als zou blijken dat de Exelgroep ook bij criminele activiteiten is betrokken, is het logisch dat we als betrouwbare reismerken daaruit consequenties moeten trekken. Dan is er een groot probleem, want waar vinden we voldoende vliegtuigen en capaciteit om honderdduizenden reizigers op te vangen”, aldus Steven van der Heijden, algemeen directeur van de TUI-reisconcern, marktleider in ons land.
Thomas Cook met Neckermann als ster merk behoort ook tot de grote partners, die voor het komende zomerseizoen contracten met de Exelgroep hebben gesloten.
De leiding van het vliegbedrijf, waarvan de algemeen directeur met enkele mede verdachten in hechtenis blijft, is voorlopig overgenomen door Erik de Vlieger en zijn mededirectielid Korver. De directeur van reisorganisatie Sudtours verlangt dat zij worden vervangen door een directeur met meer luchtvaartervaring, alvorens het zomerseizoen met zijn passagiers van start gaat. Hij heeft voorgesteld daarvoor Jan Heppener te benoemen, tot twee weken geleden de algemeen directeur van Dutchbird.
 
JH benoemen, dat is een giller. DBR is niet voor niets naar de knoppen gegaan lijkt me.
Daarbij de chantage om geen stoelen te nemen bij EAG (dus ook DBR) is ook fijn voor het personeel zo vlak voor de feestdagen. Wanneer Mosselman dat door zet staan er binnenkort weer een hoop mensen op straat.
Ik dacht dat de onderhandelingen tussen DBR en EAG zo lang geduurd hadden vanwege oa de personeels garantie...
 
Dat klopt mbt de garanties voor personeel maar als bedrijf wil je niet dat je klanten vervoerd worden voor een bedrijf dat misschien criminele activiteiten heeft of daarbij betrokken is. Kan je gewoon niet verkopen. Hans Mosselman heeft nu de pet van touroperator op en kijkt naar zijn klanten. Bij dbr had hij de pet op van eigenaar van dbr. Zit een verschil in.
 
Eindelijk een actie met daadkracht van Mosselman! Voor wat het waard is, want een verklaring van onbesproken gedrag, waar moet die vandaan komen? Die kan EAG toch zo voor zichzelf opstellen?
 
J.R., ik denk dat Jan de schuld geven van de ondergang van DB een beetje kort door de bocht is..... Er waren flink wat factoren waar hij weinig tot niets aan had kunnen doen.

En ja, weinig is niet niets, daar ben ik het mee eens!
 
Back
Top