Chinese maatschappijen rekruteren buitenlandse piloten

active-8

New member
Chinese maatschappijen rekruteren buitenlandse piloten

28-07-2005

BEIJING - Vanwege een tekort aan gekwalificeerde vliegers gaan Chinese luchtvaartmaatschappijen buitenlandse piloten rekruteren. Dat meldt China Daily. Volgens een bestuurder van de Chinese luchtvaartautoriteit CAAC kunnen buitenlanders pas aan het werk nadat ze Chinese vluchtlicenties hebben gehaald.

De Chinese commerciële luchtvaart groeit zo snel dat de eigen pilotenopleidingen het niet meer bij kunnen benen. Momenteel zijn er 11.000 piloten beschikbaar om de nationale luchtvloot van 770 passagierstoestellen te vliegen. Jaarlijks ontvangen 600 vliegers hun brevet. Dat is volgens experts te veel weinig aangezien minimaal het dubbele aantal vliegers noodzakelijk is.

Bron:luchtvaartnieuws.nl
---------------------------------------------------------------------------

Hoewel Chinese luchvtaartmaatschapijen al langer dan vandaag ervaren expat vliegers aannemen is dit toch een goed bericht. Hopelijk krijgen nu ook minder ervaren vliegers meer kans.
 
Mijn god, ik moet er niet aan denken om bij een Chinese maatschappij binnenlandse vluchten te moeten uitvoeren op een chinese kist.
 
Mee eens. Bovendien zijn de salarissen op dit moment zo laag dat je niet eens je PPL kosten kan terug betalen!
 
Nee, liever van je 20e t/m je 56e op een blauwe kist rondhoppen... da's pas leuk! :rolleyes:

Ah, kom op nou. 'n Beetje avontuur in je leven is best leuk. Dat je geen stuiver over houdt om je kont mee te krabben is tijdelijk! :grijns:
 
Zeker als je al een tijdje in afwachting van een baan bent als vlieger, dan denk ik dat zelfs dat echt wel welkom is.....

vliegen is vliegen......
 
Hoi Hoi,

Had van iemand gehoord dat je als low timer dan wel een bond krijgt van 20 jaar :eek: .... Misschien wat overdreven maar toch... ;)

GM
 
Van die bond van 20 jaar heb ik ook gehoord. Deze geldt dan wel voor een cadet pilot.

Er vliegen in China toch aardig wat Boeings rond. Zou er met plezier heengaan.
 
Oorspronkelijk gepost door Boss du Manche
Mijn god, ik moet er niet aan denken om bij een Chinese maatschappij binnenlandse vluchten te moeten uitvoeren op een chinese kist.

Het zijn allemaal Boeings, Airbussen, CRJs en Embraers (ook in licentie gebouwd). Ik heb een paar keer in China gevlogen, ook in Chinese types (Harbin Y12, een soort Twin Otter). Het systeem is er ICAO, maar wel metrisch en zeer formeel. Geen visual approaches, etc. De Chinezen spreken onderling hun eigen taal over de RT, maar dat doen de Fransen en Grieken ook. Ik denk dat het leven daar best leuk kan zijn voor een tijdje, zeker als er grotere aantallen expats naar toe gaan. Bovendien zullen ze toch redelijk marktconform moeten gaan betalen, anders vinden ze niet veel soeps. Vergeet niet dat de airlines streng gereguleerd zijn (elke vlootuitbreiding moet door de CAAC worden goedgekeurd).

Erik.
 
Had van een vriend gehoord dat die meegemaakt had dat de captain voor aanvang van de vlucht alles labelde in de cockpit in het chinees omdat hij niet wist wat het in het Engels betekende :eek:
 
En ik heb me laten vertellen dat Vr in het Chinees klinkt als V2 in het Engels of is dat een urban myth?

Overigens wordt de RT in China steeds meer in het Engels gedaan. Er zit flinke groei in de Aziatische markt en dat is voor ons vliegers positief.
 
Ben zelf van chinese afkomst...

FF kijken ... Vr in het chinees ... mijn ouders kennende spreken ze de R als ALLO ... omdat in engels is AR .... wordt Vie-Allo :D

Vwb China... tja... die verhalen horen we al jaren!!!! heb bijna alle chinese luchtvaartmaartschappijen benaderd.. allemaal vragen ze om chinese ID of via Agency applyen:1855: merk er zelf niet veel van .... enigste wat postieve wat ik heb .. zie mijn post "werken in china"

GM
 
Toen ik mijn type deed hadden we na ons altijd een chinese crew. Deze bestond uit 3 man, 2 vliegers en een vertaler.

Indien er een ECAM message, warning of caution kwam, dook hij een dik boek in om het naar het chinees te vertalen en dit is geen grap daar ik het zelf heb gezien.

Verder moet je als F/O ten alle tijde je mond houden en als je lief bent mag je het gear naar beneden doen. Verder zijn Go Arounds uit de boze omdat de trots van de captain dan wordt aangetast.
 
@ "P-King" (sorry, leuke woordspeling)

@ "P-King" (sorry, leuke woordspeling)

Ach ja...hier eten we ook de hele dag haring en bratwurst (?) in de cockpit.....

FYI Babi Pangang en Gado Gado zijn Indonesische gerechten, misschien wel eens ergens verkrijgbaar in China, net als de bratwursten hier, maar zeker niet het nationale gerecht bij uitstek!
 
HAHAHA

PKoning, denk je dat ik elke dag babi pangang en gado zit te eten? Ik heb deze gerechten nog nooit gezien in China (misschien een idee om daar een chinees-Nederlands restaurant daar te beginnen)

Gerechten die jullie hier bij de chinees voorgeschoteld krijgen is gewoon aangepast aan de Nederlanders. Ik moet er altijd wel om lachen als mensen tegen mij zeggen dat babi pangang een delicatesse is,

Over schijteh gesproken ik moet er niet minder van schijten van jullie bruine bonen schotel (of hoe je het mag noemen :D)

Ik was trouwens paar jaar geleden in HK geweest, daar had een Nederlander een "luxe" friettent geopend ... Frikadel Speciaal voor 10 EURO op een bord met salade :eek:

GM
 
Off Topic: Learn Chinese before going outthere!

Off Topic: Learn Chinese before going outthere!

Learn A new foreign language in 5 minutes !

1) That's not right...........................Sum Ting Wong
2) Are you harboring a fugitive?..............Hu Yu Hai Ding?
3) See me ASAP................................Kum Hai Noa
4) Stupid Man.................................Dum Gai
5) Small Horse................................Tai Ni Po Ni
6) Did you go to the beach?...................Wai Yu So Tan?
7) I bumped into a coffee table...............Ai Bang Mai Ni
8) I think I need a face lift.................Chin Tu Fat
9) It's very dark in here.....................Wai so Dim?
10) I thought you were on a diet...............Wai Yu Mun Ching?
11) This is a tow away zone....................No Pah King
12) Our meeting is scheduled for next week.... Wai Yu Kum Nao?
13) He's cleaning his automobile...............Wa Shing Ka
14) Your body odor is offensive................Yu Stin Ki Pu
15) GREAT......................................Fu Kin Su Pah
 
Chinese RT is een beetje wennen maar na een tijdje valt dat echt wel mee. Er zijn zat aziatische maatschappijen die westerse salarissen betalen dus daar is niet zoveel mis mee.
 
Ik vloog laatst wat binnenlandse vluchten in China en we hadden een navigator aan boord die zelf net de upgrade in ging om captiain te worden op de 737NG en Learjet bij een hele grote Chinese airline.

Vergis je niet... als very very senior f/o verdiende hij omgerekend 800 euro netto per maand.

Succes daar!
 
Back
Top