Chinese Luchtvaartmaatschappijen

GridMora

Member
Hoi,

Laatst las ik op Pprune en op diverse andere sites dat China een serieuze piloten tekort zou hebben... nieuwsberichten over Chinese maatschappijen dat ze flinke orders hebben bij Airbus/Boeing maar dat de enige probleem was dat ze die kisten niet kunnen bemannen met flight crew....

Heeft er al iemand geprobeerd te solliciteren bij een Chinese luchtvaartmaatschappij??

GM.
 
Klopt China is een reuze groeimarkt en daarnaast willen ze geloof ik ook net zoals china airlines in Taiwan de cultuur in de cockpit omgooien. Volgens mij hebben ze naar jaren van ongelukken in de gaten dat hun "management" structuur in de cockpit niet echt werkt. Ik kan niet spreken over de gerenommeerde airlines uit Hong Kong (er zijn hier een aantal collega's op airwork die daar veel meer van weten), maar de cultuur in de cockpit was die van ....De captain=God and the FO does the radio!

Een canadese collega heeft in die regio gevlogen en hoewel hij nagenoeg net zoveel uren had als de captain mocht hij slechts 1 op de 6 sectoren vliegen. De captain was niet voor niets de captain tenslotte!

Bij china airlines (Taiwan) is deze cultuur langzaam aan het veranderen China Airlines is/was in handen van de staat en veel ex luchtmacht vliegers werden aangenomen als captain met geen enkele CRM MCC ervaring/cultuur. M.a.w. de FO doet alleen dat wat de captain zegt.

De laatste jaren, door ervaring wijzer geworden, sturen China airlines hun cadets naar the university of North Dakota voor hun flighttraining. Dit resulteert dat de oude garde langzaam aan het verdwijnen is en een modernere meer westerese cultuur ontstaat in de cockpit bij China Airlines.
Ik heb na mijn TR zelf overwogen die kant op te gaan Toen ik echter aanbiedingen in the UK kreeg ben ik uiteraard hier in Europa gebleven.

Wellicht dat de collega's uit Hong Kong meer kunnen vertellen over het reilen en zeilen van de luchtvaartmaatschappijen aldaar. En natuurlijk het leven in deze landen.

gjk
 
Als je een beetje googled kom je er achter dat China met haar circa 1,3 miljard inwoners niet meer dan honderd lieden heeft rondlopen met iets wat op een PPL moet lijken. Dus dan moeten al die bestelde Chinese machines wel door buitenlandse vliegers gestuurd gaan worden.
Zou wel mooi zijn als China het volledige pilotenoverschot in Europa en Amerika opslokt en je over een paar jaar weer gewoon met 250 uur TT op de koffie mag bij de chefvlieger van een Europese club :) Tja, waarschijnlijk niet...
 
Die kans schat ik niet groot in. Bij het bedrijf waar ik 5 jaar terug vloog werden al meerdere chinese copiloten opgeleid om in china te gaan vliegen bij de grote chinese maatschappijen.
 
Inderdaad, China en omstreken kennen een ongekende evolutie op meerdere gebieden waaronder de luchtvaart.
Uiteindelijk hoop ik stilletjes wel dat die evolutie ons allen ten goede komt. Vergeet niet dat China meer dan 1 miljard inwoners heeft en dat dit naar onze normen ongekend is.
1 miljard en enkele chinese F/O is moeilijk te vergelijken.
Aangezien het "verre oosten" zodanig in groei is blijven deze expansies ongekend en kan er nog veel gebeuren.
En inderdaad, de (vlieg)cultuur ginderachter is volledig anders als bij ons.
Je moet maar eens vliegen met en Chinese Captain, hij zal ALTIJD zijn stoel zodanig zetten dat hij hoger als u zit...en maar spieken(rochelen) just like in the animal world...

Besluit: Laat ze maar uitbereiden en expanderen.... hope there is something for those who want ;-))
 
Niet te vroeg beginnen met juigen. Het enige waar een "tekort" op zal onstaan is senior type rated f/o's met een hoop uren on type, die snel kunnen upgraden. Ook op pprune kun je lezen dat er honderden chineese piloten met een CPL en 250 uur werkeloos thuis zitten. Die komen echt eerder aan de bak als een westerling met 250 uur.
 
Ik ben (helaas) nog lang niet zover dat ik aan een job kan denken als piloot, maar zat zo eens te surfen op Chinese en Aziatische maatschappijen sites. Ik zag bij de eisen alleen staan: "Hold an ATPL" is dit dan hetzelfde ATPL die je kan halen bij een epst,kls etc.
Of is er ook iets van een Aziatisch Jaa/Faa?

Groeten Christian,
 
pas op !

pas op !

Een grote groep vliegers binnen ons bedrijf hebben in China gewerkt, de meeste als captain. Zij vlogen daar voor een van de grootste operators.

Hun ervaring daar was in 1 woord : DRAMATISCH

De cultuur, en dan met name hirarchie is verschrikkelijk !!!! De standaard kwa vliegen is niet slecht, ook niet erg slecht maar ronduit OM TE JANKEN ! maw gevaarlijk !!! (go around is gezichtsverlies mentaliteit)

Deze mannen hebben hun contract daar uitgezeten om financiele redenen en wisten niet hoe snel ze daar weg moesten. Ergste tijd van hun leven.

Duzzzzzzz :(
 
Oorspronkelijk gepost door Christian777
Ik zag bij de eisen alleen staan: "Hold an ATPL" is dit dan hetzelfde ATPL die je kan halen bij een epst,kls etc.

Gezien je aantal posts denk ik dat je redelijk nieuw bent dus even een snelle uitleg:

Een atpl haal je ab initio, doch deze wordt frozen genoemd.
Wat je bij de fto's haalt zijn CPL met IR en ME en ATPL theorie.
Zodra je heel wat uurtjes hebt gehad bij een airline wordt het een unfrozen ATPL.

ik denk dat die eisen zich dan ook op unfrozen ATPL richten.

hopelijk iets duidelijker :)


Dat van die gezichtsverlies mentaliteit hoor ik ook nog steeds. Ik meende dat dit fenomeen aan het afbouwen was :confused:

greetz!
 
volgens mij,... kent china niet zoiets als een 'frozen'atpl

maar daar zou ik me in kunnen vergissen
 
Volgens mij gaat het hier om een volledig ATPL. Ze hebben daar nl te kort aan een groot aantal ervaren FO's

En dan die anti go-around mentaliteit, ben bang dat je dit er moeilijk uit krijgt. Het is nl niet het bedrijf of het soort vliegers, het is de cultuur !!!
 
Jo,

china heeft idd veel "ervaren" vliegers nodig. er wordt zo snel uitgebreid dat training niet meer bij te houden is.
vwb Hong Kong, omdat HKG geen luchtmacht heeft/of heeft gehad zijn bijna alle vliegers expats, uiteraard lopen er ook wat locals rond.

de cultuur bij Cathay en Dragon vind ik zeer relaxed. je komt om te vliegen en daar krijg je dus ook voor betaald.

k.
 
Laat ik nou een Chinees zijn die ook een vlieger wil worden. Ik ben dus serieus aan het overwegen om in HongKong in carriere te beginnen. Ik heb ook vernomen dat ze liever "locals"willen dan expats, dit komt doordat HK een Britse kolonie is geweest en nu zich meer wil richten op het "omhoogstuwen" van "locals" op posities die alleen door Engelsen bezet kom worden.
Misschien niet helemaal eerlijk, maar ik hoop hier dankbaar gebruik van kunnen te maken over een jaartje of 2 :grijns:
 
Yo Cheuk,

Heb jij een HK ID card? Als je dat hebt kun je inderdaad proberen bj KA of CX... Ik heb in totaal 3 broeven gestuurd voor de cadet programma bij beide maatscahppijen... ik kreeg verbazend wekkend genoeg binnen twee weken een telefoontje wanneer ik aan de selecties kon meedoen... maar helaas vragen ze om een ID card met 3 sterren... ik heb er jammer genoeg maar 1 :(

GM
 
jo,

de enige redenen dat ze locals willen is omdat je dan veel minder betaald krijgt en om politiek correct te blijven. de expat worden aangenomen om snel captain te worden (bij de draak).

k.
 
Ja, ik heb een HK ID kaart
Ik heb het al nagevraagd over de 3 sterren, die sterren stellen niks voor. Wat wel belangrijk is, is dat je een Permanent ID hebt. Zoniet moet je om de 3 jaar naar HK om deze geldig te houden.

Tja, je moet er wat voor over hebben...
Het verdient misschien wel minder dan expats daar, maar ik kan je wel vertellen dat een so daar meer verdient als een so bij de blauwe...
en trouwens: een baan is een baan;)
 
Back
Top