CHEAPEST way to get PPL?

SaMajeste

New member
Lieve mensen,
wie weet wat de GOEDKOOPSTE (en dus niet per se de snelste ! ) manier is om een Private Pilot License in de wacht te slepen?

Maakt niet uit waar in de wereld, India, Amerika, Turkije, moet wel een erkende PPL zijn, liefst JAA of anders FAA met omzetting.

Heel erg bedankt voor jullie hulp !

Graag berichtje hier of emailen: royalty84@gmail.com
 
Op dit forum staan verschillende mogelijkheden. Probeer te zoeken....

Zelf heb ik het in de VS gehaald. Uren zijn goedkoop, maar je moet er wel naar toe en daar verblijven (en nog diverse fees betalen).

PM me maar als je een overzicht van de kosten wil hebben.

Daarnaast biedt de KLM Aeroclub/Eindhovense Aeroclub/Katana Flyers goede tarieven in Nederland.

NB. Een PPL halen is nooit goedkoop!
 
Ik ben bij de Katana Flyers voor net minder dan 10.000 euro opgeleid voor mijn PPL. Voor geïnteresseerden kan in mijn begroting wel eens posten hier.

USA is goedkoper, maar als je je levensonderhoud erbij rekent en het "leren" vliegen in NL dan kom je uiteindelijk weer op hetzelfde bedrag uit.
 
Ik ben bij de Katana Flyers voor net minder dan 10.000 euro opgeleid voor mijn PPL. Voor geïnteresseerden kan in mijn begroting wel eens posten hier.

USA is goedkoper, maar als je je levensonderhoud erbij rekent en het "leren" vliegen in NL dan kom je uiteindelijk weer op hetzelfde bedrag uit.

Ik zou wel eens willen zien hoe je aan die 10k komt als het kan?
Wel onthouden dat het goedkoopste niet altijd het beste is voor je!
 
Ik ben bij de Katana Flyers voor net minder dan 10.000 euro opgeleid voor mijn PPL. Voor geïnteresseerden kan in mijn begroting wel eens posten hier.

USA is goedkoper, maar als je je levensonderhoud erbij rekent en het "leren" vliegen in NL dan kom je uiteindelijk weer op hetzelfde bedrag uit.

Ben ook geinteresseerd in de begroting!
 
USA is goedkoper, maar als je je levensonderhoud erbij rekent en het "leren" vliegen in NL dan kom je uiteindelijk weer op hetzelfde bedrag uit.

Mee eens, heb mijn basistraining tien jaar geleden in de USA gekregen; vlieg nu privé zowel in NL als ook soms in de USA, het zijn werelden van verschil. Zelfs als je voor goedkoop gaat, zou ik je aanraden in Nederland/Duitsland te trainen, als dat je basis wordt vanwaar je de wijde wereld in wil trekken.
 
Wel onthouden dat het goedkoopste niet altijd het beste is voor je!

Absoluut mee eens. Ik heb zelf bij ACVT mijn PPL gehaald. Wel duurder dan 10K maar geen seconde spijt van. Naast het reguliere deel heb ik daar ook spins, unusual attitudes, loops, rolls en formatievluchten gedaan tijdens mijn PPL. Daarmee krijg je ontzettend veel meer feeling met alles dan alleen het standaard gedeelte. De betreffende instructeur heeft 30+ jaar ervaring op zo'n beetje alles wat de lucht in kan (luchtmacht F16, 777, aerobatics, formatie airshows) en dat scheelt enorm! Andere vliegers die ik ken hebben ergens anders hun PPL gehaald en die gaven zelf ook aan dat hun comfort level en experience toch een stuk lager is.

Het is ook voor je eigen en andermans veiligheid!
 
Katana flyers is in Nederland het goedkoopste zonder enige twijfel. De instructeur is mij ook altijd zeer goed bevallen.

ik denk bijna zeker te weten dat je in het buitenland niet goedkoper uitkomt. Ik vind 10K zelf nog duur gezien de tarieven van de katana en de instructeur.

Daarnaast is de theorie begeleiding ook goed. Ze hebben alles in huis·
 
Hierbij de begroting. Ik heb uiteindelijk na 48 uur examen gedaan en had nog ergens een meevaller dus was iets van €9600,- kwijt.

Hij is niet extreem overzichtelijk, maar hij is onderverdeeld in het praktische gedeelte en theoretische gedeelte. Het totaal vind je in het midden.

Verder is mijn opleiding gewoon goed geweest. Geen formatie vliegen, maar wel PPL+ stuff zoals beginnende spins (na 1 slag recoveren), 60 graden klimmen en kijken hoe je wing dip dan is en hoe je die herstelt etc etc gedaan. Wat ik ook goed vond aan mijn PPL opleiding is dat ik meerdere uren in het buitenland heb gevlogen, wat ik echt wel waardevol vind. Aerobatics ga ik zeker nog wel een keer doen, maar is me nu op dit moment echt te duur.

2ahsevr.png
 
Katana Flyers lijkt me inderdaad een goede optie (geen eigen ervaring, maar wel veel goede verhalen van gehoord). Voorwaarde is wel dat je niet te lang bent ;)

Ikzelf ben 1.91m en pas niet in een katana (overigens ook niet in een DA40).

Uiteindelijk moet je een persoonlijke keuze maken waar je het wilt doen. Uiteindelijk heb ik het in de VS gedaan om de ervaring en het feit dat je het in een korte tijd kunt doen (het is nog steeds hard werken en je krijgt het brevet echt niet cadeau), wat in Nederland lastig is, omdat je de theorieexams slechts op een aantal momenten in het jaar kan doen.

Uiteindelijk telt je eigen ervaring...
 
Even een pluim voor Immortal.

Het stuk boven de streep (i.e. de praktijk) is veelal wel los te krijgen van een vliegschool. Hoewel je nog wel eens tegen verborgen kosten aanloopt, zoals inschrijfkosten en dergelijke....
Ook de kosten voor landingen is vaak slecht inzichtelijk te krijgen.

Echter het stuk onder de streep (i.e. de theorie en andere kosten...) Ik ben nog geen school tegen gekomen die daar een redelijke begroting voor af geeft.

(Let op, dan heb ik het dus wel over wat ze publiceren op hun website.)

Maar goed, 50 uur vliegen voor 3000 euro. Dat klinkt helemaal niet slecht. Zeker niet als je bedenkt dat er veelal een opslag geld voor lesvluchten. Kennelijk geld dat bij de Katanaflyers niet.

n.b. Als je kijkt naar scholen en het maakt je niet uit om naar Duitsland te rijden, zou ik dat serieus overwegen. Landingsgelden zijn in Duitsland vaak veel lager. Reken op bedragen van rond de 4-10 euro. 10 euro is voor Nederland redelijk goedkoop bij mijn weten. Stel dat je in Duitsland 6 euro per landing betaalt. Dan scheelt dat 400 euro met de begroting van Immortel. Ik weet ook dat 100 landingen relatief weinig is. Mijn vliegleraar en ook mijn examinator gingen er van uit dat de meeste mensen rond de 150 landingen nodig hebben.
Oh, ja en bijvoorbeeld op Stadtlohn, kan je een "training abbo" afsluiten. Dat betekent dat je een vast bedrag betaalt en voor dat bedrag mag je in zes maanden tijd zo veel landingen maken als je wilt. Volgens mij is dat ongeveer 300 euro. Dan maak je uiteraard nog wel wat landingen op andere velden, maar op die manier kan die post dus nog verder naar beneden.

Onder meer in verband met die lage tarieven zien wij ook vrij veel lessers van Teuge komen om een paar T&G's te maken en gelijk even een internationale overland te doen.
 
misschien lees ik niet goed en als dat zo is, sorry, maar moet je bij de Katana Flyers niet ook een share(participatie) in het toestel nemen?
Dat komt dan toch nog bovenop die 9600 euro?
Of is die 3000 euro de participatie?
grt,
 
Correct, maar dat geld ben je niet kwijt. Participaties kan je gewoon weer verkopen en tot nu toe gaat dat voor dezelfde bedrag als je hem koopt. Dus je bent eventueel alleen de rente kwijt over dat geld. Neem nu 3000 euro, mijn opleiding duurde 1 jaar. Neem nu 3% als rente dan mag je wat mij betreft er iets van 100 euro bijtellen.

Ik had in 48 uur 90 landingen en was totaal 800 euro kwijt. (t/g op EHLE is maar 6.75 met de katana)
 
Keurig overzicht. Alleen... had jij geen medical nodig?

Die ben ik inderdaad vergeten om erbij te zetten.
Gezien het hoge bedrag van 300 euro voor de extra materialen moet het wel lukken om daar minder voor kwijt te zijn en dan de medical erbij dan moet het volgens mij ook nog lukken om onder de 10k grens te blijven.
 
Correct, maar dat geld ben je niet kwijt. Participaties kan je gewoon weer verkopen en tot nu toe gaat dat voor dezelfde bedrag als je hem koopt. Dus je bent eventueel alleen de rente kwijt over dat geld. Neem nu 3000 euro, mijn opleiding duurde 1 jaar. Neem nu 3% als rente dan mag je wat mij betreft er iets van 100 euro bijtellen.

Hoeveel mensen verkopen hun participatie (na 1 jaar)?
 
Geen idee, ik denk niet veel. Waarom zou je je participatie weer verkopen als je na je opleiding voor 60 euro per uur door het luchtruim kan kruisen? Ik heb hem niet verkocht in ieder geval.

Er stond in ieder geval een wachtlijst voor de katana participaties dat er besloten is om nog een toestel aan te schaffen, daarom zijn er nu nog wel een aantal participaties beschikbaar. Zie website voor meer info: www.diamondflyers.nl
 
Back
Top