Charters!

fortuna76

New member
Het verbaasd me dat niemand dit nieuws nog heeft opgepakt (of niemand neemt de moeite om het op airwork te delen), maar vanaf aankomende week worden er weer charters gevlogen op de Fokker 50. Leuk, top, terug van weg geweest, een welkome aanvulling op het karige schema op de 50. Mij mogen ze uit standby bellen :p:

Ciao bacalao!
 
Ben benieuwd hoeveel vluchten hiermee kunnen worden opgevuld.
Weer eens wat anders dan het wegvallen van bestemmingen!
 
Het was te verwachten met het schrappen van lijndiensten, leuk zeg. Hopelijk dat ze ook een enkel chartertje voor de Embryo overhouden, ik heb de Jepessen cursus gedaan :).
 
Slecht nieuws voor VLM dit. Begint er steeds meer op te lijken dat AF-KLM de Vlaamse Luchttransportmaatschappij langzaam laat leegbloeden (ook na het niet totstandkomen van de RTM-MUC lijn).
 
Slecht nieuws voor VLM dit. Begint er steeds meer op te lijken dat AF-KLM de Vlaamse Luchttransportmaatschappij langzaam laat leegbloeden (ook na het niet totstandkomen van de RTM-MUC lijn).

Wat heeft dit nou met VLM te maken?
 
De Fokker 50 charter markt is al niet echt groot, en VLM (KLM-AF dochter, net als KLC) is noodlijdend. Het 'moederschip' had er voor kunnen kiezen deze charters aan VLM toe te wijzen. Excuses voor deze offtopic onderbreking.
 
De Fokker 50 charter markt is al niet echt groot, en VLM (KLM-AF dochter, net als KLC) is noodlijdend. Het 'moederschip' had er voor kunnen kiezen deze charters aan VLM toe te wijzen. Excuses voor deze offtopic onderbreking.

Maar charters worden niet toegewezen door een moeder-KLM. De charters waren altijd al het eigen kindje van KLC (wat net als VLM nog steeds een aparte airline is, al hebben ze een gezamenlijke moeder). Ze hebben die markt zelf gemaakt, er zelf marketing voor gemaakt en er is een eigen KLC charter afdeling. Het verdiende altijd al beter dan de lijnvluchten die KLC voor KLM moest doen, alleen heeft het moederbedrijf op een gegeven moment andere afspraken gemaakt omdat de KLM lijndiensten gingen lijden onder het succes van de KLC charters.

KLC probeert net als de andere dochtermaatschappijen ook weer op haar eigen manier en met haar eigen expertise te overleven. Dat is ook waarom KLM KLC en de rest van de airlines redelijk zelfstandig laat runnen (eigen indelingen, eigen operations, eigen CAO), omdat ze weten dat het dan efficienter en beter gaat dan wanneer gestuurd vanuit 1 groot hoofdkantoor. Een beetje zoals KLM nu niet direct vanuit AF gestuurd wordt. Bepaalde core business pak je niet zomaar vanaf boven af. Dat is wel bij VLM gebeurt natuurlijk, maar dat is een overname en daardoor een totaal andere situatie.

VLM staat natuurlijk ook nog redelijk vrij om bepaalde eigen initiatieven en business cases aan te dragen binnen de groep, al weet ik dat de positie van VLM op dit moment redelijk afhankelijk en ongedefinieerd is. Ik ben op zich wel benieuwd wat het plan voor VLM is. De F50's zijn over een jaar ofzo toch weg bij KLC, wie weet wordt het charterplan dan wel meer waarheid voor VLM... wie weet...
 
Ik dacht altijd dat in een of ander akkoord stond dat enkel Trans chartervluchten zou uitvoeren binnen de KLM groep... (nu ook weer iets anders sinds Martinair er volledig bij hoort)
 
Beetje spraakverwarring. Charters bij KLC zijn wat ze bij Trans Ad Hoc noemen. Eenmalige inhuur van een kist dus, geen vakantiecharters.
 
Er blijkt een goede markt te zijn voor charters (ad-hocs... sorry). Ik hoorde dat er inmiddels 60 vluchten zijn verkocht. Nu nog hopen dat er ook daadwerkelijk winst wordt gemaakt met de vluchten. Er hoeft natuurlijk maar een kleine verstoring te zijn en dan is de winst weer overboord. Ik vernam overigens dat de lijn naar Bremen ook weg gaat op de Fokker 50 dus dan zou er toch zeker voldoende ruimte moeten zijn voor de charters. Wel jammer van dat terras aan de rivier in Bremen.....:huilt:
 
n-beetje off-topic

n-beetje off-topic

Een beetje zoals KLM nu niet direct vanuit AF gestuurd wordt. Bepaalde core business pak je niet zomaar vanaf boven af. Dat is wel bij VLM gebeurt natuurlijk said:
En KLM dan? Zijn die dan soms niet overgenomen door Air France?? Misschien iets uitgebreider verpakt, maar toch een overname lijkt me!
 
Het was geen overname, er zijn van te voren duidelijke afspraken gemaakt. Goed, AF is groter en de afspraken verlopen over een tijdje, maar een merger is geen hostile takeover.
 
Een hostile take-over was het niet, want de overname was vrijwillig. Het was echter ook geen zuivere fusie. De nederlandse overheid heeft haar meerderheidsbelang in KLM namelijk verkocht. Het is heel grappig om KLMers altijd over de 'fusie' met AF te horen spreken terwijl iedereen het bij AF over de 'overname' van KLM heeft. AF was the bigger fish, zoals het in het engels heet...

Er zijn afspraken gemaakt over productieverdeling, de status van AMS als hub en het behoud van de bedrijfsstructuur van KLM voor een periode van 8 jaar na de overname. Die acht jaar zijn nu voorbij. Er zijn al een paar voorbeelden geweest van besluitvorming in Parijs waar KLM weinig meer bij te zeggen had, stand by for more. In deze barre tijden zal AF als puntje bij paaltje komt het eigen belang voorop stellen.
 
Ja inderdaad, AF zal charters van KLC vanaf AMS overnemen...

Dat was waar het topic over ging...
 
Nog ff off-topic.... Waarom wordt er toch altijd gedaan alsof de OVERNAME door AF iets is om bang van te worden. Ik vind het briljant en zolang ik mn baan hou kan het mij niet allemaal snel genoeg gaan. En als ik er naar CDG, LYS of NCE moet, ook best.

Dat pessimistische gelul altijd (gek genoeg altijd door niet KLMers)
Nieuwsflits: zolang ik bij KL zit heb ik nog niemand negatief horen praten over de OVERNAME of over onze Franse baas. En na een paar keer IPB-en met AF kan het ik alleen maar begrijpen dat ze het Franse produkt voorrang geven want daar valt nog een hoop te leren.

De oneliner "De beslissingen worden binnenkort alleen nog maar in Parijs genomen" lees je hier ook al 8 jaar...
Lekker belangrijk wie waar de beslissing neemt! Zolang het de goede beslissingen zijn mogen ze van mij ook van het stamhoofd in Uluwaku komen.

CHAMPAGNE!
 
En weer off-topic: Vond dat ipb-en met AF nou niet zo'n succes, op de grond was de service voortreffelijk, eten is beter te doen dan bij KLM in economy, maar kwa service aan boord doet ons nederlands cabinepersoneel het toch een stukje beter hoor, maar goed, heb maar een vluchtje AF gehad, dus kan toeval geweest zijn.
 
Dat kun je niet menen pander!!!!

In een vorig leven heb ik heel veel als passagier gevlogen. Zonder uitzondering was KLM altijd een aangename ervaring. Ook als ik een connectie miste was het prima geregeld. Het is part of life dat de zakenreiziger soms ergens strand. Maar dan kan dat maar beter niet CDG zijn. Wat een drama van een veld, uren wachten op onderkomen. En ik kan het aantal keer dat mijn koffer daar verdwenen is in dat grote gat onder de luchthaven niet meer tellen. En dan heb ik het nog niet over die lange gezichten in de cabine. Don't get me wrong, ik vind het heeeel leuk om naar die leuke Franse petit dames te kijken, maar de service is echt veel beter bij ons.

Ik weet niet waar de toekomst naartoe zal leiden, maar ik weet wel dat KLM het zonder de Fransen niet had kunnen redden. Als we nog alleen stonden dan zou het nu echt heel moeilijk zijn voor ons. Maar het positieve van de overname ligt op het financiele vlak, en wat mij betreft niet in het betere product wat vanuit Parijs geleverd wordt.

De afgelopen maanden hebben wij diverse vluchten uit het schema gehaald, net als de rest van de wereld. Mijn vrouw werkt voor het bedrijf dat de klanten moet bellen om mede te delen dat ze omgeboekt worden vanwege deze wijzigingen. Normaal houden we dat binnen de alliantie en kunnen mensen die via ams vlogen, ook via cdg op hun bestemming komen, maar neem van mij aan dat de meeste klanten "not amused" zijn als ze horen dat hun KLM vluchten nu AF vluchten worden.

Ik hoop dat we onze identiteit kunnen behouden, en ik zou ook best vanuit Nice willen werken maar ik geloof nooit dat dat het lange termijn resultaat wordt van de overname. Als ik zie wat er binnen de KLM poot op het moment allemaal niet kan aan integratie tussen HV, MP en KL, dan geloof ik nooit dat AF de armen wijd open gooit voor de Hollandse jongens. Dat is toch ook logisch. Het is voor jou en mij ook niet gunstig als er volledige integratie in Nederland plaatsvind met HV en MP, dus dat snappen de Fransen ook wel.....

Salut, a bientot!!!

(heerlijk off topic :yeehaa:)
 
Back
Top