Cathay Cadet Programme

Inderdaad een mooie nieuwe kans voor velen.
Op het eerste gezicht ziet het er fantastisch uit voor degene die in is voor een Oosters avontuur voor een paar jaar.
Wees echter voorzichtig en laat je goed informeren, want vooral financieel is het voor velen een aderlating.
Je wordt als cadet namelijk aangenomen op local terms en dat betekent dat je geen housing en/of schooling allowances voor eventuele kinderen krijgt.
Beiden (housing en schooling) zijn in Hong Kong ERG duur en het salaris van een second officer is niet overdreven hoog.
Wel wordt je bijna een jaar naar Australie gestuurd voor de opleiding en dat is ook een avontuur wat mij erg aan zou trekken.
Velen onder jullie hebben in het verleden echter aangegeven dat ze liever dicht bij moeders en/of vriendin willen blijven en dat ze liever (al) hun zinnen zetten op de KLM. Wie ben ik om dat te veroordelen, maar voor wie van een beetje avontuur houdt, nog niet al te oud is en tegen een paar jaar ietwat "denigrerende" omstandigheden kan, kan ik Adelaide en Hong Kong ten zeerste aanbevelen.
Ik weet niet of er sprake is van een eventuele bond, maar misschien kan lollercopter daar iets over kwijt.
Voor eventuele vragen kun je me eventueel PM-en. Ik weet niet of ik alles kan beantwoorden, maar ik kan vast een boel uitzoeken.
(Specifieke vragen graag en niet in de trand van: "Hoe ziet je dag eruit?" of "Hoe is het leven in Hong Kong?")
Succes.
 
Yoo Lollercopter hier....

Ook Lollercopter is pm-baar voor vragen over het Cadetscheme. Lollercopter komt net terug van een lange vlucht en gaat nu tukken. Lollercopter zal later wat neerplempen over de considerations hierover.

groeten Lollercopter
 
Het Cathay Cadetscheme:

In het kort opzich wel een mooie kans om te beginnen in de luchtvaart bij een maatschappij, waar je voor de rest van je carriere kan blijven. (of je dat wilt is een ander verhaal ;) )
Je zou natuurlijk een vliegschool in NL ofzo kunnen doen, echter het verschil: Cathay betaald je opleiding en biedt je na succesvol afloop een baan aan. Hierover staat wel wat, je wordt gebonden voor 6 jaar (na afloop van opleiding). Maar je kan het ook anders bekijken, na 6 jaar hebben de meesten in Nederland hun studieschuld nog niet afbetaald.

Opleiding in Adelaide duurt 14 maanden met na afloop een HKCAD CPL ME/IR met je written ATPLs. Bij het succesvol afronden wordt er je een positie als S/O aangeboden.
De 14 maanden in Adelaide kunnen vrij intens en stressvol zijn, maar echt ontzettend geniaal.

De cadets in Cathay hebben hele verschillende achtergronden. Sommigen zijn local-local fresh grads uit Hong Kong, een hoop met roots in Hong Kong maar geboren en getogen in het buitenland, verder nog Cathay captain kids, maar ook expat kids, die in Hong Kong zijn opgegroeid.
Ab-initio moet ook tussen haakjes worden gezet. Een hele hoop van de cadets hadden al flight experience, voordat ze begonnen als cadet. Een hoop met PPL’s, nog redelijk wat met CPL’s, zelfs een handjevol flight instructors...

Hong Kong, een geweldige megastad, where east meets west. Mocht je er genoeg van hebben, kan je natuurlijk bieden voor een basing. Zo zit Morning Glory bijvoorbeeld in Europa en woont niet in Hong Kong.

Helaas zijn er ook wat mindere dingen hier....
Een Ex-Cadet komt op een zogenaamd “Local Employed Pilot”-contract. Het verschil tussen een LEP en een “normaal” expat-contract zijn voornamelijk de Housing en Education Allowances. Housing zit op zo’n 60k HKD (6000 ekkies / zesduizend euro!) per maand. Education heb ik geen exacte nummers voor. Basic Salary is precies hetzelfde.

In andere woorden, de Direct Entry S/O, die hetzelfde werk doet als een ex-cadet S/O, krijgt 6000 euro meer dan de ex-cadet S/O.
Aan de ene kant terecht: die DESO heeft wel 2000-3000 uur op een jet meer dan de ex-cadet S/O, heeft jaren moeten ploeteren om op dezelfde positie te komen, terwijl de ex-cadet na een opleiding van 14 maanden daar zit.
Maar een 20-jarige ex-cadet zal voor de komende 45 jaar het zonder die allowances moeten doen. Terwijl de baas de opleiding in 3 jaar heeft terug verdiend....
Je kan stellen dat de ex-cadets hiermee weer de grens verlagen (will fly for food syndrome), maar aan de andere kant heeft deze nooit hoeven betalen voor een opleiding of typerating.


Nu, hoe overleefbaar is het pakket wat wordt aangeboden aan een LEP?


Een 20-jarige S/O kan zeker goed overleven op de local terms, je woont niet in een dure buurt in een flat van 1+ miljoen euro (wat een DESO zich wel kan veroorloven). Maar het betaalt de rekeningen en wat biertjes, zelfs een (1) vriendin kan er nog bij ;) (hoewel je dan maar niet te vaak moet daten :’) )

Een 20-jarige S/O op local terms houdt netto meer over dan z’n mattie bij de KLM. Inkomsten belasting is 15% in HKG... daarbovenop komt nog de studieschuld van een KLS-er.

Helaas is het wonen in Hong Kong vrij prijzig. Of in andere woorden: het wonen in Hong Kong op buitenlandse standaarden is vrij prijzig. Een flat van 45m^2 in een redelijke buurt kost je al gauw 900-1000 euro. Rijtjeshuis met voor/achtertuin in een mooie buurt? Hihi 10.000+ (tien duizend) euro per maand.... Uitgaan is ook duur in Hong Kong. Wat dingetjes om rekening mee te houden. Maar je kan het zo goedkoop of duur maken als je wilt. Je kan een biertje van 15euro drinken, maar ook een whisky 3 euro... Diner van 1000 euro pp. Maar 5euro pp. Gaat ook prima.

Maargoed, ook de 20-jarige S/O zal ouder worden, kids krijgen en dat soort ongein. Dan ga je je zuur betalen aan education. International schools zijn duuuuuuuur en local schools... liever niet....
Na een x aantal jaren zal je wel je spooren verdient hebben, maar je krijgt niks-noppes-nada aan allowances...
De “denigrerende jaartjes” waar Morning Glory het over heeft, zullen ook niet in je vroege S/O jaartjes zijn denk ik, meer als je kids hebt een je 3e scheiding aanvraagd, hoewel het zonder de scheidingen, maar wel met kids ook aardig “denigrerend” kunnen zijn denk ik ook. Wellicht is een basing dan een goeie oplossing ?

En Cathay Pacific als werkgever? Dat is erg persoonlijk, sommige houden het uit, anderen niet. Genaaid word je, sowieso :kerst: Om de donkere kant van de munt te zien, tjek maar de Fragrant Harbour fora uit op PPRUNE... aan de andere kant, als het zo slecht was, waren de klagers wel vertrokken...

Maargoed samenvatting voor de luie mensen:

Je fokking opleiding wordt betaald en je krijgt een baan aangeboden!!!1!1
Financiele aderlating!?!?! Een schuld van anderhalf ton (150.000) euro, DAT is pas een financiele aderlating!


Groeten lollercopter hihi zohéee dat was een gehoop getiep :') word je moe van
 
Superpost! Keep it up. Ik heb nooit zo veel geduld om dit soort lange verhalen te typen en laat dan mijn sarcasm gen vaak de overhand nemen (geen goede eigenschap).
Met de "denigrerende" omstandigheden, bedoelde ik eerder dat je als SO niet mag opstijgen, landen, aan de knoppen mag zitten onder de 20.000 ft en je wordt geacht de bedden van de Captain en F.O. op te maken. (Als ik ooit naar de pax-vloot kom, zal ik het een punt maken, dat je dat NOOIT hoeft te doen).
Ik heb een goeie vriend van mij die van Air New Zealand afkwam met 5000+ uren 737 en die verwachtte dat hij dit 2 jaar zou moeten doen en dan door zou kunnen stromen als F.O.
Met de "current economic downturn", hoopt hij dat het binnen 5 jaar lukt.
Biertje?
 
Last edited:
MG/lollercopter: Gezien wat er allemaal op pprune gezegd wordt, lijkt het jullie realistisch dat er nog DEFO/DESO posities met expat benefits aangenomen gaan worden?

Dat lokale kontrakt undercut wel heel stevig de benefits van alle expats die daar werken. (6000 euro per maand voor housing die je dus NIET krijgt?)

Ik kan overigens erg moeilijk een plaatje krijgen van wat je nu zou verdienen als je daar zeg als DESO start, op expat contract met alle allowances en hoe die progressie dan zou zijn. Ik kan het nergens vinden in elk geval.

Cheerio!
 
Dan nu even een klein overzichtje van cadetprograms:
-Cathay (Hong Kong)
-Etihad (Abu Dhabi)
-CTC Wings (Engeland)
-Air France (Parijs), Frans nodig
-Emirates (Dubai), alleen voor inwoners van de VAE
-Qantas (Sydney) ,Bachelors nodig+alleen voor mensen met een permanent Australisch visum
-Lufthansa (Bremen), Duits nodig
-RVL (Coventry, UK), PPL (A) nodig en alleen Cessnas

Vul maar aan waar nodig
Emiel
 
Last edited:
volgens mij zit er ook geen education allowance in, ook iets wat heel erg duur is in Honkers, m.u.v. de lokale scholen natuurlijk.
 
Dan nu even een klein overzichtje van cadetprograms:
-Cathay (Hong Kong)
-Etihad (Abu Dhabi)
-CTC Wings (Engeland)
-Air France (Parijs), Frans nodig
-Emirates (Dubai), alleen voor inwoners van de VAE
-Qantas (Sydney) ,Bachelors nodig+alleen voor mensen met een permanent Australisch visum

Vul maar aan waar nodig
Emiel

Lufthansa?
RVL (Geen shiny jet, maar opzich geen verkeerde deal als je het mij vraagt)
 
Weet iemand of Cathay nog op zoek is naar SO'S? Application website is nog steeds online namelijk. Of beland je in een pool? Alvast bedankt :)
 
Heb (nog) niks verstuurd, zag wel dat de mogelijkheid daar was. Wat ik wel over het hoofd heb gezien is dat het om een cadet scheme gaat en dat je, ondanks een afgeronde atpl opleiding, alsnog in opleiding moet bij Cathay. Moet me even in verdiepen hoe het precies zit en of het rendabel is.
 
Je kan ook gewoon werkloos op de bank blijven zitten...

Alsof Cathay de enige mogelijkheid is? Nogmaals, moet me even inlezen hoe het precies zit alvorens ik een evt. applicatie opstuur. Maar om even terug te springen naar mijn vraag, is cathay nog steeds actief opzoek naar so's?
 
Er zijn nog steeds selecties..

Nu weer even algemeen: eerst kon je als non-HKID holder nog solliciteren naar een Ab Initio functie, waarbij CX je opleiding betaald. Dit is sinds 01/2012 teruggedraaid door de overheid. Dus is nu weer gesloten voor internationals.
Maar: als je een CPL hebt en minstens 250TT dan kun je voor de AE course gaan en als je 1500+TT hebt kan je voor de TT course gaan..

Je hebt ook nog AeroLogic btw voor frozen ATPL.
 
Back
Top