Het Cathay Cadetscheme:
In het kort opzich wel een mooie kans om te beginnen in de luchtvaart bij een maatschappij, waar je voor de rest van je carriere kan blijven. (of je dat wilt is een ander verhaal
)
Je zou natuurlijk een vliegschool in NL ofzo kunnen doen, echter het verschil: Cathay betaald je opleiding en biedt je na succesvol afloop een baan aan. Hierover staat wel wat, je wordt gebonden voor 6 jaar (na afloop van opleiding). Maar je kan het ook anders bekijken, na 6 jaar hebben de meesten in Nederland hun studieschuld nog niet afbetaald.
Opleiding in Adelaide duurt 14 maanden met na afloop een HKCAD CPL ME/IR met je written ATPLs. Bij het succesvol afronden wordt er je een positie als S/O aangeboden.
De 14 maanden in Adelaide kunnen vrij intens en stressvol zijn, maar echt ontzettend geniaal.
De cadets in Cathay hebben hele verschillende achtergronden. Sommigen zijn local-local fresh grads uit Hong Kong, een hoop met roots in Hong Kong maar geboren en getogen in het buitenland, verder nog Cathay captain kids, maar ook expat kids, die in Hong Kong zijn opgegroeid.
Ab-initio moet ook tussen haakjes worden gezet. Een hele hoop van de cadets hadden al flight experience, voordat ze begonnen als cadet. Een hoop met PPL’s, nog redelijk wat met CPL’s, zelfs een handjevol flight instructors...
Hong Kong, een geweldige megastad, where east meets west. Mocht je er genoeg van hebben, kan je natuurlijk bieden voor een basing. Zo zit Morning Glory bijvoorbeeld in Europa en woont niet in Hong Kong.
Helaas zijn er ook wat
mindere dingen hier....
Een Ex-Cadet komt op een zogenaamd
“Local Employed Pilot”-contract. Het verschil tussen een LEP en een “normaal” expat-contract zijn voornamelijk de Housing en Education Allowances.
Housing zit op zo’n 60k HKD (6000 ekkies / zesduizend euro!) per maand. Education heb ik geen exacte nummers voor. Basic Salary is precies hetzelfde.
In andere woorden, de Direct Entry S/O, die hetzelfde werk doet als een ex-cadet S/O, krijgt
6000 euro meer dan de ex-cadet S/O.
Aan de ene kant terecht: die DESO heeft wel 2000-3000 uur op een jet meer dan de ex-cadet S/O, heeft jaren moeten ploeteren om op dezelfde positie te komen, terwijl de ex-cadet na een opleiding van 14 maanden daar zit.
Maar een 20-jarige ex-cadet zal voor de komende 45 jaar het zonder die allowances moeten doen. Terwijl de baas de opleiding in
3 jaar heeft terug verdiend....
Je kan stellen dat de ex-cadets hiermee weer de grens verlagen (will fly for food syndrome), maar aan de andere kant heeft deze nooit hoeven betalen voor een opleiding of typerating.
Nu, hoe overleefbaar is het pakket wat wordt aangeboden aan een LEP?
Een 20-jarige S/O kan zeker goed overleven op de local terms, je woont niet in een dure buurt in een flat van
1+ miljoen euro (wat een DE
SO zich wel kan veroorloven). Maar het betaalt de rekeningen en wat biertjes, zelfs een (1) vriendin kan er nog bij
(hoewel je dan maar niet te vaak moet daten :’) )
Een 20-jarige S/O op local terms houdt netto meer over dan z’n mattie bij de
KLM. Inkomsten belasting is
15% in HKG... daarbovenop komt nog de studieschuld van een KLS-er.
Helaas is het wonen in Hong Kong vrij prijzig. Of in andere woorden: het wonen in Hong Kong op buitenlandse standaarden is vrij prijzig. Een flat van 45m^2 in een redelijke buurt kost je al gauw 900-1000 euro. Rijtjeshuis met voor/achtertuin in een mooie buurt? Hihi 10.000+ (tien duizend) euro per maand.... Uitgaan is ook duur in Hong Kong. Wat dingetjes om rekening mee te houden. Maar je kan het zo goedkoop of duur maken als je wilt. Je kan een biertje van 15euro drinken, maar ook een whisky 3 euro... Diner van 1000 euro pp. Maar 5euro pp. Gaat ook prima.
Maargoed, ook de 20-jarige S/O zal ouder worden, kids krijgen en dat soort ongein. Dan ga je je zuur betalen aan education. International schools zijn duuuuuuuur en local schools... liever niet....
Na een x aantal jaren zal je wel je spooren verdient hebben, maar je krijgt niks-noppes-nada aan allowances...
De “denigrerende jaartjes” waar Morning Glory het over heeft, zullen ook niet in je vroege S/O jaartjes zijn denk ik, meer als je kids hebt een je 3e scheiding aanvraagd, hoewel het zonder de scheidingen, maar wel met kids ook aardig “denigrerend” kunnen zijn denk ik ook. Wellicht is een basing dan een goeie oplossing ?
En Cathay Pacific als werkgever? Dat is erg persoonlijk, sommige houden het uit, anderen niet. Genaaid word je, sowieso :kerst: Om de donkere kant van de munt te zien, tjek maar de Fragrant Harbour fora uit op PPRUNE... aan de andere kant, als het zo slecht was, waren de klagers wel vertrokken...
Maargoed samenvatting voor de luie mensen:
Je fokking opleiding wordt betaald en je krijgt een baan aangeboden!!!1!1
Financiele aderlating!?!?! Een schuld van anderhalf ton (150.000) euro, DAT is pas een financiele aderlating!
Groeten lollercopter hihi zohéee dat was een gehoop getiep :') word je moe van