Canada/Amerika

Daan-Daniel

New member
Hallo allemaal,

Ik ben Daniel, en zit in 4VWO. Ik doe als profiel Natuur en Gezondheid, Wiskunde B12 dus. Ik ben sinds mijn 8e al zeer geintereseerd in vliegtuigen, en speel al zo'n 3 jaar Flight Simulator. Ik lees veel negatieve reacties over de KLS, en andere scholen. (Zoals te duur, te weinig vlieguren etc.) Later wil ik het liefst piloot op inter-continentale vluchten worden, waar ik ga wonen maakt me niet zoveel uit, maar I prefer Amerika/Canda.

Ik heb gelezen dat in Amerika/Canada alles goedkoper is.

Even een paar vraagjes (ja, ik heb de (lange) pagina over opleidingen gelezen, maar was een beetje onduidelijk, imo)

- Welk brevet moet ik halen om piloot te worden, zowel in Europa als in Amerika/Canada? Indien dit brevet er is, geldt dit voor over de hele wereld?

- Wat zijn de kosten incl. huisvesting ongeveer?

- Hoe regel je je financieen in het buitenland?

Alvast Bedankt,
Daniel
 
Beste Daniel,

Ben bang dat niemand daar 4 kantjes over meer gaat volschrijven. Maar zoek een beetje rond in alle forums, want die vragen zijn honderd keer onder de loep genomen. Ik weet zeker dat je al je antwoorden hier kunt vinden.

Heel veel succes met het behalen van je goals!

FD
 
Europa had vroeger net zoveel luchtvaart authoriteiten als landen.
Betekende dat de vereisten voor een brevet, zelfs PPL, ook allemaal anders waren.
Vanaf halverwegen de jaren negentig zijn alle europese landen JAR gegaan.
JAR-FCL= Joint Aviation Regulations Flight Crew Licensing.
Betekent zoveel als een luchtvaart authoriteit voor heel Europa.
Soort van EU voor de luchtvaart. Werkt niet zo geweldig.
De US heeft zijn eigen luchtvaart authoriteiten, de FAA.
FAA=Federal Aviation Authorities.
Canada heeft ook weer zijn eigen, gebaseert op het vroegere Britse syteem.
Simpel gesteld kan je alleen met een PPL van een land in het andere land (of systeem) vliegen.
Voor Commercieel vliegen heb je het brevet van dat land of van die authoriteit nodig.
Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken zijn er een hoop (3de wereld) landen die brevetten van beide authoriteiten accepteren.
Je kan ook in Europa als commercieel piloot vliegen op een Amerikaans brevet als het maar op een Amerikaans geregistreerde kist is.
Als ik je wat aan mag raden :
In Nl kost een opleiding tot CPL al gauw 80.000 Euro of meer.
In de US of Canada kan dit voor de helft (of minder)
Met het geld wat je kwijt bent voor conversie spaar je nog een hoop uit wat je weer kan gebruiken voor bv een typerating.
 
Eey Daniel,

Zelf ben ik ook aan het zoeken naar een geschikte vliegschool en ik ben me ook meer op het buitenland aan het orienteren ivm de prijs en de vlieguren.
In amerika en canada worden dus andere brevetten uitgegeven dan hier in nederland wel zijn er verschillende amerikaanse en 1 canadese vliegschool die europese brevetten mogen geven. Het is dus een optie om zo'n school uit te zoeken dan hoef je je amerikaanse brevet niet meer te converteren naar een Europese. Je zegt dat je het liefst in Amerika of Canada wilt gaan wonen, dan neem ik aan dat je daar dus ook je baan wilt vinden. Van al een aantal mensen heb ik gehoord dat ze in Amerika en Canada een enorme overvloed hebben aan piloten omdat vliegen op sommige highschools zelfs als vak word gegeven en omdat het daar simpelweg makkelijker is om piloot te worden. De kans dat je daar dus ooit een baan krijgt is dus niet heel realistisch. Ook hebben ze dan een voorkeur voor landgenoten ivm taal en waarschijnlijk meer vliegervaring.
Nu nog even antwoorden op je vragen:
Als je in europa wilt vliegen heb je een JAR erkend pilot licence nodig, als verkeersvlieger heb je je ATPL brevet nodig.
De scholen die ik heb bekeken kunnen voor de huisvesting van hun studenten zorgen, als je zelf wat gaat zoeken kun je waarschijnlijk goedkoper vinden. Iemand uit Canada die daar op school zit betaalt ongeveer 300 canadese dollar in de maand voor een volledig ingericht apartement. Dat is dus best een redelijke prijs.
Het financiele plaatje is natuurlijk heel breed en daar heb ik mezelf ook nog niet echt in verdiept. Het is volgens mij het handigst als je je lening gewoon hier in nederland regelt, waarschijnlijk met je ouders huis als onderpand, zorg dan dat op de juiste punten let zoals afbetalen en boete, tijdstip van geld opnemen, moment waarop je begint af te betalen, eventueel extra bijlenen enz. Is hier ook ergens op het forum te vinden.
Maar je hebt nog tijd zat, bezoek zowieso ook eens wat nederlandse open dagen, dat kan natuurlijk nooit kwaad en op dit moment komen er een hele boel achter elkaar.
Verder is het de vraag of je met een brevet van een buitenlandse school even goed een baan kunt vinden als met een brevet van een nederlandse school. Dat vraag ik mij op dit moment heel erg af en is dat is de reden waarom ik zelf de knoop nog niet heb doorgehakt.
 
Voor elke vlieg baan die je in Europa kunt vinden zijn er in Amerika 5. Voor elke vlieg baan die je in Canada kunt vinden zijn er in Amerika 3.

Voorkeur voor landgenoten? Mwa in Amerika amper tot totaal niet het geval. Ze zijn namelijk heel bang dat je ze voor de rechter sleept als dat het geval is. Man, het is hier juist doorgeschoten met positieve discriminatie.

En Jo Average Public vind het prachtig dat je een 'european' bent.

Er zijn op dit moment misschien 1 a 2 regionale maatschappijen die NIET aannemen in de VS.
 
Ik sluit me bij Flying Dutchman aan.
Vlieg nu zelf in Canada als vlieginstructeur. De school moedigt het aan om met buitenlandse vliegers te werken, want vliegscholen leven van buitenlandse studenten... Heb hier dus mijn eerste baantje gevonden. Salaris is niet geweldig (700 Euri/maand that's it), zo ook de carriere-mogelijkheden. Het duurt hier over het algemeen wat langer voordat je voor een airline vliegt, en op de werkvloer gaat het er iets anders aan toe dan in Nederland. Aan de andere kant is het een fijne plek om te wonen, relaxed en veel ruimte. Alleen de winter is wat frisjes.

De meeste scholen in Canada laten je zelf bepalen in welk tijdsbestek je een opleiding wilt afronden. Je kan in 7 maanden een complete opleiding afronden (PPL/CPL/Multi-IFR/Instructor) dus het valt allemaal wel mee qua tijdsbestek. Ook de kosten zijn idd lager. Hier staat wel tegenover dat je niet moet verwachten een baan te vinden met 200 uur (de requirement voor een CPL). Meeste mensen bouwen uren met instructie, werken een jaar op het platform voor een maatschappij of vliegen in het noorden (iets wat overigens niet zonder risico's is). Daarna wordt je vaak co op een King Air of whatever met het vliegen van Medevacs ofzo. Een carriere als verkeersvlieger wordt na een jaar of 3 (ploeteren... ;)) pas een realistische ambitie.
Een ATPL heb je hier pas actueel na 700 vlieguren, en dan praten we alleen over het thorie-gedeelte ("frozen" ATPL). Met 1500 uur heb je dan een ATPL, en dat is gelijk een minimumrequirement voor de meeste maatschappijen hier.
De salarissen binnen de Airlines (Air Canada/Westjet) liggen laag als je het vergelijkt met de Europese markt. Staat wel tegenover dat het leven hier goedkoper is.

Het is een uitdaging op zich en als het je droom is: GO for it!
Greetz//Mapleleaf
 
Dank voor alle replies.

700 euro de maand, is dat bruto/netto en is dat echt het geld wat je kan 'besteden' of moet daar ook nog de huur van je huis/gas/water van af..?
 
Netto, en daar moet je dan idd nog alle bestedingen vanaf halen (accomodatie/eten/auto/verzekering etc etc) maargoed dat kost het meeste niet. Verwacht al met al niet dat je je opleiding "even" afbetaald met zo'n salaris. Staat tegenover dat je opleiding een stuk minder kost natuurlijk.
Greetz
 
Back
Top