CAE en Air Asia,Lion Air of Indigo

:eek: nooit gedacht dat ik dit nog eens voor mijn kiezen zou krijgen, maar enfin, laat ik maar een weerwoord geven.
Ik wilde alleen maar een tip geven voor mensen die wel geïnteresseerd zijn. Misschien had ik iets andere bewoordingen moeten kiezen. Ik heb er geen enkel persoonlijk belang bij en ben zeker geen "typerating boer". De TR wordt gedaan bij Pegasus en er zit geen tussenpersoon tussen. Niet iedereen is gezegend met een handvol typeratings en een berg ervaring. En als dan zo'n mogelijkheid voorbij komt, waarom zou je dan niet proberen om de kans te grijpen? Als je na twee jaar terug komt met een TR en 2000 uur ben je een stuk interessanter voor maatschappijen dan wanneer je niks hebt. Ik begrijp alle ophef niet. Als je bij Easyjet wordt aangenomen moet je meer dan het dubbele betalen (40.000 euro) voor een A320 rating en krijg je een contract van 500 uur. Daar hoor je verder niemand over. :confused:
Naja, voor een "tip" kwam het bij mij toch wel redelijk als sales talk over. Zeker als je over een "superdeal" spreekt. Deed me een beetje aan Lock Stock and 2 Smoking Barrels denken: "it's a deal, it's a steal, it's the sale of the f*cking century! In fact, f*ck it Nick, I think I'll keep it." :D

Maar effe praktisch gedacht, wat denk je aan werkelijke ervaring op te bouwen binnen die 2000 uur in Indonesië? Is er sprake van enige CRM/safety cultuur bij een airline met zoveel incidenten? Hoe wordt deze 'ervaring' ingeschat als je twee jaar later weer in Europa aan de bak probeert te komen? Moet je dan weer opnieuw diep in de buidel tasten door bij Ryanair of easyJet (Airbus!) weer een type rating te kopen? Of hebben EZY en RYR dan weer een dealtje met een vliegschool om lekker goedkope ab initio's aan te nemen, en vis je op die manier met je 2000 uur 737 volledig achter het net?

Die easyJet deal is inderdaad bagger ja, maar waarom denk je dat ze iemand die bij Lion Air gevlogen heeft over twee jaar ineens wel een fatsoenlijk salaris gaan betalen en daarbovenop ook nog eens een gratis type rating op de Airbus? Dream on!

Beste ojjo29, zijn dit soort 'toekomstplannen' en "superdeals" niet volledig gebaseerd op drijfzand en wishful thinking?
 
Dit is niet nieuw, maar was bv bij Transavia al normaal vanaf het begin in de jaren 60.

De Caravelle kostte bij Transavia 55.000 gulden, weet zeker dat er zat zijn die dat nog kunnen bevestigen. We praten daarbij al over tig jaar geleden.

Where are you getting this info from? I've flown with plenty of former Transavia Caravelle Pilots - they never paid for their ratings.

One more thing - 55000 Guilders in 1965 is the equivalent of 705986.96 Guilders or 352993.48 Euros today.

This is the second time you've posted this nonsense.
 
Last edited:
Naja, voor een "tip" kwam het bij mij toch wel redelijk als sales talk over. Zeker als je over een "superdeal" spreekt. Deed me een beetje aan Lock Stock and 2 Smoking Barrels denken: "it's a deal, it's a steal, it's the sale of the f*cking century! In fact, f*ck it Nick, I think I'll keep it." :D

Maar effe praktisch gedacht, wat denk je aan werkelijke ervaring op te bouwen binnen die 2000 uur in Indonesië? Is er sprake van enige CRM/safety cultuur bij een airline met zoveel incidenten? Hoe wordt deze 'ervaring' ingeschat als je twee jaar later weer in Europa aan de bak probeert te komen? Moet je dan weer opnieuw diep in de buidel tasten door bij Ryanair of easyJet (Airbus!) weer een type rating te kopen? Of hebben EZY en RYR dan weer een dealtje met een vliegschool om lekker goedkope ab initio's aan te nemen, en vis je op die manier met je 2000 uur 737 volledig achter het net?

Die easyJet deal is inderdaad bagger ja, maar waarom denk je dat ze iemand die bij Lion Air gevlogen heeft over twee jaar ineens wel een fatsoenlijk salaris gaan betalen en daarbovenop ook nog eens een gratis type rating op de Airbus? Dream on!

Beste ojjo29, zijn dit soort 'toekomstplannen' en "superdeals" niet volledig gebaseerd op drijfzand en wishful thinking?

Bovenstaande tekst zou elke wannabee/Ab-Initio moeten lezen!

Iedereen denkt maar dat het wel goed komt met die vliegcarrière als je maar die eerste baan hebt met vlieguren, ook al moet je rondkomen van een hongerloontje in achtergestelde landen...

Besef gewoon eens dat het aanbod Europese vliegers consequent hoger is dan wat de Europese markt nodig heeft. Een groot gedeelte zal dus NOOIT in Europa een fatsoenlijke baan gaan krijgen. En als je roept "ach, als piloot moet je over de hele wereld willen werken" dan wil ik die stelling nog best een keer onder de loep nemen als je weggestopt zit in het midden-oosten waar kwaliteit van leven wellicht toch wat anders is...

Een tijdje geleden stond er een artikel in de "Op de Bok" (VNV) over een Stella student die bij Sunexpress aan de bak was. Leuk geschreven, maar vond het wel weer tekenend dat desbetreffende student er openlijk voor uit kwam dat hij straks met een paar duizend vlieguren graag in NL of omgeving aan de slag gaat.... Als die 700 Ab-Initio's dezelfde doelstelling najagen dan kan ik een groot gedeelte al vertellen dat het ze never-nooit-niet gaat lukken... sorry!

En in de toekomst? Ik zie landen als China en India een grote inhaalslag maken op het gebied van luchtvaart. Leuk zo'n westerse piloot die vanuit Europa naar Azië vliegt, maar dergelijke maatschappijen kunnen straks goedkoper vanuit Azië naar Europa opereren. Het valt nog te bezien of die groei in de luchtvaart ook meegepakt kan worden door Europeanen met 100K studieschuld achter de kiezen.
 
sarcasm mode on: huh? Er komt toch een pensioengolf aan? / sarcasm mode off

hoe zeer ik ook de meningen van ervarenen respecteer en hier en daar ook kan onderschrijven, mijn vraag is: wat is het alternatief?
-Thuis gaan zitten wachten op de bank gaat niet helpen.
-Iets totaal anders gaan doen kan, maar dan doe je niet wat je graag had willen doen en waar je ook je opleiding voor gevolgd hebt.
-het kleine kansje wat dan voorbij komt grijpen, ook al zijn de voorwaarden slecht, is de maatschappij slecht, is de ervaring slecht.... ?
 
-Iets totaal anders gaan doen kan, maar dan doe je niet wat je graag had willen doen en waar je ook je opleiding voor gevolgd hebt.

Er zijn genoeg mensen met een Bachelor / Master die bij de MC Donalds werken.
Als je tegen advies in een opleiding gaat volgen, waar geen jobs voor zijn, tja...

Bij deze is de vraag beantwoord :)
 
sarcasm mode on: huh? Er komt toch een pensioengolf aan? / sarcasm mode off

hoe zeer ik ook de meningen van ervarenen respecteer en hier en daar ook kan onderschrijven, mijn vraag is: wat is het alternatief?
-Thuis gaan zitten wachten op de bank gaat niet helpen.
-Iets totaal anders gaan doen kan, maar dan doe je niet wat je graag had willen doen en waar je ook je opleiding voor gevolgd hebt.
-het kleine kansje wat dan voorbij komt grijpen, ook al zijn de voorwaarden slecht, is de maatschappij slecht, is de ervaring slecht.... ?
Is het je nog verder in de schulden steken voor dubieuze ervaring met een zeer onzekere toekomst een realistisch alternatief dan?

Nogmaals, waarom denk je dat als je over 2 jaar uit Indonesië terugkomt er ineens wel banen zijn die een fatsoenlijk salaris betalen om je gi-gan-tische schuldenberg mee af te lossen? Welke airlines in Europa gaan over 2-3 jaar en masse (duizenden!) piloten aannemen om 1) het gigantische overschot weg te werken en 2) als gevolg van punt 1 de arbeidsvoorwaarden omhoog te krikken?

Sorry, maar dat hele toekomstbeeld is toch volledig gebaseerd op wishful thinking en drijfzand!

Kijk, de bank maakt het niets uit, die lenen wel, en als ze teveel slechte leningen hebben (lees: toxic debt) dan kloppen ze wel bij de minister van financiën aan voor een bail out of ze leggen beslag op het huis van diegene die borg staat. De vliegscholen/urenpakketboeren interesseert het ook geen reet of jij over 2 jaar failliet op straat staat, zij hebben de sales commissie binnen en wassen hun handen in onschuld omdat ze toch maar weer mooi 'een leerling geplaatst hebben.' De airlines lachen zich ook rot, zij zien een eindeloze stroom van ab-initio's die betalen voor type ratings en voor een appel en een ei werken.

De enige die over 2 jaar op de blaren mag gaan zitten is de piloot met €150000,- schuld en 2000 uur checklisten voorlezen in zijn/haar logboek, die hoogstwaarschijnlijk vervolgens weer achter het net gaan vissen omdat de airlines genoeg keuze hebben uit mensen zonder ervaring die (net als jij nu!) bereid zijn om te betalen voor hun type en voor peanuts te werken omdat 'op de bank niet gaat helpen,' en ze 'ieder klein kansje willen grijpen.'

Zo is het cirkeltje rond en dit verklaard waarom ik gerust durf te speculeren dat de arbeidsvoorwaarden (met uitzondering van de majors zoals KLM, Lufthansa enz.) over 2 jaar hoogstwaarschijnlijk slechter i.p.v. beter zullen zijn.

Als je tegen advies in een opleiding gaat volgen, waar geen jobs voor zijn, tja...

Bij deze is de vraag beantwoord :)
Precies! De waarschuwingen staan al jaren op dit forum (financiële bijsluiter anyone...? :rolleyes: ) maar toch beginnen er iedere keer weer mensen met hun opleiding en vinden het dan raar dat ze in een uitzichtloze situatie terecht komen. :confused:
 
misschien dat ik er iets anders in sta dan gemiddeld. Ik heb namelijk geen studieschuld. Heb op latere leeftijd een modulaire opleiding gevolgd en ben eventueel wel bereid een reële prijs te betalen voor een typerating, mits er daarna dan ook een eerlijk contract aan vast zit.
 
Als je door de complete selectie komt moet je een TR op een 737-900 zelf betalen, wel met korting. Daarna contract van 2 jaar, met idd 6 dagen werken, 1 dag vrij en slechts 12 dagen vakantie per jaar. Maar na 2 jaar heb je 2000 uur, huisvesting is betaald en je salaris is 2400 dollar met allowances oplopend tot 3400 dollar. Dit is alles in deze moeilijke tijd lijkt mij een superdeal voor beginnende vliegers.

Zes dagen werken en dan één dag vrij? Met wel twaalf dagen vakantie per jaar? Voor (omgerekent) tussen de 1700 en 2400 euro per maand? Voor een blacklisted luchtvaartmaaatschappij in Indonesie?

En dat is dus een superdeal? Klinkt meer als een aanval op je geestelijke gezondheid voor weinig geld.

Mensen moeten zelf hun eigen afweging maken, maar een superdeal is het zeker niet.
 
Is er iemand die daad werkelijk nu voor Lion Air werkt en een gedegen overzicht kan geven over de situatie etc.??

Dank!
 
IK lees op airwork en pprune veel tegenstrijdige berichten over de kosten, waarde van je uren, P2F, contract etc.
 
Wil iemand nou echt starten bij een blacklisted airline? Ik hoop het toch niet!
En een extra tip, wees ook voorzichtig met Garuda Express.
 
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het veel uitmaakt of je ooit bij "blacklisted" maatschappijen hebt gevlogen. Ik weet mensen van een "blacklisted" maatschappij die momenteel vliegen bij "gerenommeerde" maatschappijen als KLM, Qatar. Arke, Emirates, DHL etc...

Zijn er hier mensen die bedrijven kunnen noemen waar je niet binnenkomt wanneer je ooit bij een "blacklisted" maatschappij hebt gevlogen?
 
Back
Top