CAE en Air Asia,Lion Air of Indigo

Ik ben (samen met iemand anders) aangenomen via CAE (Hoofddorp) bij Lion Air.
Dit was in februari 2009, op de dag van de modderlanding van Turkisch Airlines. (weet ik nog goed, want ik moest erlangs op de weg naar huis en de hele polder zat dicht)
Natuurlijk niet meteen een contract gehad en moest afwachten op een datum en contract.

Echter krijgen we sindsdien enkel nog te horen dat we op een wachtlijst staan, en dat de Indo overheid nogsteeds de waiver niet getekend heeft.
Natuurlijk vreemd verhaal, aangezien van de andere scholen ook NL'ers die kant op gaan.
Vooral Stella heeft hiermee hun nieuwe parade paardje gevonden t.b.v. hun marketing en baangarantie.

Ook bij vraag of ik dan naar andere bedrijven zou kunnen met deze resultaten is het antwoord: Ja geen probleem, echter nemen ze nergens aan.

Denk er van wat je wilt, maar ik denk niet dat ze me ooit nog zullen bellen.:biertje:
 
The recruiting process takes a long time at Air Asia - be patient.

India is a bureaucratic nightmare - takes a very long time for work permits to be issued. Not sure if Indigo takes Expats as FO.

Air Asia and Lion Air take Expat FO - I believe in both cases you pay for the rating yourself. You get residency for 1 year after which they kick you out as this is not renewed/extended.

Air Asia also takes experienced FO and hires them as DEC - several of my colleagues are doing this to get their command.

Both companies have had their share of incidents - latest one was Thai Air Asia landing on a closed runway in Calcutta. They were very lucky nobody was killed.

For the record I won't travel as a passenger with any of them.

Ter aanvulling. TQ inderdaad op eigen kosten. Offerte van CAE (bij hen in Hoofddorp) kwam op 24k euro. Vond ik een nette prijs, en meer mag het eigenlijk ook niet kosten voor een 737.
 
Ter aanvulling. TQ inderdaad op eigen kosten. Offerte van CAE (bij hen in Hoofddorp) kwam op 24k euro. Vond ik een nette prijs, en meer mag het eigenlijk ook niet kosten voor een 737.

Is inderdaad schitterend. Weet je wat nog beter is? Als een serieus bedrijf de training voor je betaalt.
 
Een mooie samenvatting van arthorizon in een ouwe topic over Lion Air:

@ Naudjuh en andere geinteresseerden.

Het fenomeen Lion Air blijft op Airwork langskomen en daarom zal ik even een tipje van de sluier oplichten.

Lion Air is als airline op zich niet blacklisted, de hele Indonesische airline industrie is blacklisted door de EU. Dit heeft meer te maken met de kwaliteit van de toezichthouder, de Indonesische IVW, dan met de individuele airlines. Gezien het aantal mishaps en incidenten in het land zal de toestemming om weer naar Europa te mogen vliegen nog wel enige tijd op zich laten wachten. Ik zelf raad iedereen in mijn omgeving af om ook maar ooit met Lion Air op stap te gaan.

Lion Air zelf is een LoCo maatschappij, waar zelfs Ryanair nog wat van kan leren, en is een one man show. Een, (1), eigenaar die alles beslist en de handel runt als een Seven Eleven waar hij zelf aan de kassa staat.

Je kan proberen bij Lion Air aan de slag te komen als je geld meebrengt om via CAE je TR te betalen. Het salaris is zelfs voor Indonesische begrippen laag en ga er maar van uit dat je als West Europeaan een behoorlijke kultuur schok te pakken krijgt als je daarvan in Java, Surabaya of waar Lionair je ook wegstopt rond moet komen.

Zie het meer als kamperen in rudimentaire omstandigheden. Het is beslist geen aanrader en ik vraag me zelfs af of er nog wel expats worden aangenomen. Maar voorruit, als je net twintig bent, voor niets en niemand bang, je studieschuld je niet interesseerd en je een paar jaar zonder morren gefrituurde rijst kan eten om zo duizend uur bij elkaaar te sprokkelen op een MD90 of heel misschien op een 737, ga je gang. Het louterd, dat weer wel.

En als je het er allemaal zonder kleerscheuren vanaf hebt gebracht zal een nieuwe werkgever geen problemen met je hebben

En het Wajang,(google even), poppenspel over de 737NG mega order, hier is de deal. Boeing is als een colporteur van tijdschriften alle slagvelden langsgeweest om het product aan de man te brengen. Hierbij drifting ondersteunt door de Amerikaanse Exim bank die export leningen afdekt. Zo zijn er tien verkocht aan Lion Air met een door Boeing geregelde financiering waar Boeing geen risco loopt, zie Exim bank, en Lion Air de tijd kan nemen om terug te betalen, if any. De andere 165 toestellen komen er niet, neem dat maar van mij aan, die kunnen ze niet betalen en financiering krijgen ze ook niet.

Over de aanschaf van twee 744’s bouwjaar 88 kan ik kort zijn, bij de vorige eigenaar, een Duitse bank, hebben ze een avondje Paulaners gedronken, opgeruimd staat netjes.

Naudjuh, ik kan me voorstellen dat dit niet was wat je had willen lezen.

Cheers
Art
 
@koning lucht: there are no such things as a free lunch. Of je betaald de rating zelf, of je verdient gewoon minder. Dit is niet nieuw, maar was bv bij Transavia al normaal vanaf het begin in de jaren 60.
Echter is dit natuurlijk een vreemde en helaas steeds veelvoorkomende combinatie van: zelf betalen EN laag salaris.
Pay-to-fly moet je gewoon niet intrappen. Maar als je die 32 uur sim en base training bij elkaar optelt dan is 24k euro een keurig bedrag. Ander voordeel, het is jouw rating en je zit nergens aan vast. (en zo zien de meeste bedrijven het natuurlijk ook, het is jouw rating en die neemt niemand je af als je weggaat) Toen ik vroeger bij een groot premium automerk werkte en daar na een tijdje wegging, moest ik ook mijn telefoon, laptop en auto van de zaak weer inleveren. Met een rating is dat natuurlijk lastiger.
(maar blijf van mening dat het mooi is als ze het gewoon voor je betalen natuurlijk)

@JD: Bedankt voor je bijdrage. Ik was al bang voor dit verhaal, maar nu is het bevestigd. Ik heb deze post voorheen gemist helaas.
Misschien toch nog een koude kermis voor de Stella luitjes die er heen gaan, al is het alleen maar de cultuur schok
 
Last edited:
Even voor de aardigheid een rekensommetje.
We gaan er van uit dat CAE de bemiddeling niet alleen voor die 450 euro selectiekosten doet, maar ook op de 24k euro nog wat verdient, de schoorsteen moet ook daar immers blijven roken.

Nu zullen de scholen natuurlijk de TQ ook via CAE verzorgen met CAE instructeurs. (FSC zit trouwens ook rond 24k euro zag ik laatst, en had nog een aanbieding ook.)

Dan kan je er dus vanuit gaan dat, de andere scholen welke dit programma nu aanbieden, dus nog even een hele dikke marge er bovenop gooien.
Ik hoorde bedragen van +32k euro.
En als je dan ook nog eens voor een baangarantie betaald had....
 
Even voor de aardigheid een rekensommetje.
We gaan er van uit dat CAE de bemiddeling niet alleen voor die 450 euro selectiekosten doet, maar ook op de 24k euro nog wat verdient, de schoorsteen moet ook daar immers blijven roken.

Nu zullen de scholen natuurlijk de TQ ook via CAE verzorgen met CAE instructeurs. (FSC zit trouwens ook rond 24k euro zag ik laatst, en had nog een aanbieding ook.)

Dan kan je er dus vanuit gaan dat, de andere scholen welke dit programma nu aanbieden, dus nog even een hele dikke marge er bovenop gooien.
Ik hoorde bedragen van +32k euro.
En als je dan ook nog eens voor een baangarantie betaald had....

Dat is een beetje de vergelijking trekken als bij de albert heijn is een liter melk 5 euro, bij de jumbo is die 7 euro, dus 5 euro is een nette prijs!
Plus een nette prijs, zou eigenlijk inhouden dat Lion je rating betaald, en ok, omdat het zo slecht gaat, moet iedereen zn eigen broodtrommeltje meenemen en koffie kost 25 cent per bakkie.
Snap wel dat het niet de realiteit is, maar om maar klakkeloos te zeggen dat 24k een nette prijs is vind ik het tegenovergestelde
 
Je kan zo een vergelijking er van maken, maar ik kan je alleen zeggen dat ik heel nauw betrokken ben bij typeratings (Even los van dit topic) en dat ik wel degelijk weet wat zoiets kosten mag.
Daarnaast door de groeiende concurrentie komen er ook steeds meer "aanbiedingen" en lagere prijzen.

Mijn vergelijking tussen de twee grote in NL, bedoel ik enkel mee aan te geven wat de prijs in NL is. (en ze vragen allebei hetzelfde)
Daarnaast zal het daar gegeven worden, met hun instructeurs. Ik zie nog geen Lion Air "instructeurs" hierheen komen, en de scholen hebben ook bij hun IVW inschrijving geen B737 staan.

Als je dus ineens 34k euro moet betalen, weet je wat er aan de strijkstok blijft kleven.

Moet mezelf trouwens wel nog even corrigeren. Zat door de oude e-mails te bladeren en heb het aanbod weer gevonden. het is geen 24k euro, maar 21k euro geweest. 15k voor de sim en groudnschool, 6k euro voor de basetraining. Scheelt toch weer 3k die er bij schuld bovenop komt.

De tijd dat de maatschappij je opleiding betaald is niet voorbij hoor. Nogmaals die is nooit geweest op een paar hele grote carriers, zoals KLM, na.
De Caravelle kostte bij Transavia 55.000 gulden, weet zeker dat er zat zijn die dat nog kunnen bevestigen. We praten daarbij al over tig jaar geleden.
Nu beta(a)l(d)en ze het voor je (hoe lang blijft dat nog?), maar moet je 4 jaar blijven of alsnog betalen. In die tijd houden ze een gedeelte van je salaris (ongemerkt maar niet zonder het eerlijk te zeggen) in. Ga je eerder weg, betaal je af wat er nog open staat. Wel een gunstige financiering natuurlijk, maar gratis is het niet!

Dat is een beetje de vergelijking trekken als bij de albert heijn is een liter melk 5 euro, bij de jumbo is die 7 euro, dus 5 euro is een nette prijs!
Plus een nette prijs, zou eigenlijk inhouden dat Lion je rating betaald, en ok, omdat het zo slecht gaat, moet iedereen zn eigen broodtrommeltje meenemen en koffie kost 25 cent per bakkie.
Snap wel dat het niet de realiteit is, maar om maar klakkeloos te zeggen dat 24k een nette prijs is vind ik het tegenovergestelde
 
Dit is wel een beetje een zeiktopic hoor. Feit is dat je overal moet betalen voor een TR. Vroeger niet, nu wel. Iedereen die bij Lion Air wil werken kan gewoon contact opnemen met DFA en vragen of je aan de selectie mag deelnemen. Deze selectie is namelijk niet alleen voor eigen studenten. Als je door de complete selectie komt moet je een TR op een 737-900 zelf betalen, wel met korting. Daarna contract van 2 jaar, met idd 6 dagen werken, 1 dag vrij en slechts 12 dagen vakantie per jaar. Maar na 2 jaar heb je 2000 uur, huisvesting is betaald en je salaris is 2400 dollar met allowances oplopend tot 3400 dollar. Dit is alles in deze moeilijke tijd lijkt mij een superdeal voor beginnende vliegers. Meer info? PM. Nu stoppen met zeuren.
 
Dit is wel een beetje een zeiktopic hoor. Feit is dat je overal moet betalen voor een TR. Vroeger niet, nu wel. Iedereen die bij Lion Air wil werken kan gewoon contact opnemen met DFA en vragen of je aan de selectie mag deelnemen. Deze selectie is namelijk niet alleen voor eigen studenten. Als je door de complete selectie komt moet je een TR op een 737-900 zelf betalen, wel met korting. Daarna contract van 2 jaar, met idd 6 dagen werken, 1 dag vrij en slechts 12 dagen vakantie per jaar. Maar na 2 jaar heb je 2000 uur, huisvesting is betaald en je salaris is 2400 dollar met allowances oplopend tot 3400 dollar. Dit is alles in deze moeilijke tijd lijkt mij een superdeal voor beginnende vliegers. Meer info? PM. Nu stoppen met zeuren.

Tja, of via Stella. Hoorde dat die geen selectie doen. Brevet + MCC is voldoende.
 
Dit is alles in deze moeilijke tijd lijkt mij een superdeal voor beginnende vliegers. Meer info? PM. Nu stoppen met zeuren.
Superdeal? Los van de kosten voor de type rating en de slechte betaling vraag ik me af wat je nou aan die hele ervaring bij een 3e rangs luchtvaartmaatschappij hebt?
Leer je daar hoe het vooral niet moet? Mag je naast de captain zitten, braafjes je uurtjes loggen en is het verder "gear up, flaps up, shut up-lah?"

Die hele Lion Air deal is een perfecte illustratie van hoe fucked up de hele *kuch* banenmarkt is. Blijkbaar zijn er nauwelijks nog airlines in Europa die nog mensen aannemen (lees: P2F toko's waar vliegscholen hun studenten kunnen dumpen/"plaatsen"), dus moeten vliegscholen van gekkigheid maar bij een of andere rinky dink outfit in Azië aankloppen met de vraag of ze alsjeblieft daar dan maar hun studenten mogen dumpen.

Ja mensen, vooral beginnen met die opleiding, de markt trekt aan! :rolleyes:

p.s. waarom moeten we "nu stoppen met zeuren" en jou een PM sturen? Ben je bang dat je je sales commissies ziet dalen?
 
Iedereen die bij Lion Air wil werken kan gewoon contact opnemen met DFA en vragen of je aan de selectie mag deelnemen.
Leuke sluikreclame voor DFA trouwens!

Ik vraag me af, is dat diezelfde DFA die lid zijn van de Dutch Aviation Group en die dan weer via hun eigen online propagandablaadje, LuchtvaartNieuws, van die mooie reclameverhalen de wereld inslingeren?

Toeval? :rolleyes:

Ja mensen, bek houden, niet zeuren, geen kritiek, gewoon betalen! Waar is die beroemde Hollandsche V.O.C. mentaliteit nu we het toch over Indonesië hebben? :eek:

Het is een superdeal, want een of andere type ratingboer uit Fryslân die zelf geen type rating heeft zegt dat het zo is, en die kan het weten, nietwaar?
 
:eek: nooit gedacht dat ik dit nog eens voor mijn kiezen zou krijgen, maar enfin, laat ik maar een weerwoord geven.
Ik wilde alleen maar een tip geven voor mensen die wel geïnteresseerd zijn. Misschien had ik iets andere bewoordingen moeten kiezen. Ik heb er geen enkel persoonlijk belang bij en ben zeker geen "typerating boer". De TR wordt gedaan bij Pegasus en er zit geen tussenpersoon tussen. Niet iedereen is gezegend met een handvol typeratings en een berg ervaring. En als dan zo'n mogelijkheid voorbij komt, waarom zou je dan niet proberen om de kans te grijpen? Als je na twee jaar terug komt met een TR en 2000 uur ben je een stuk interessanter voor maatschappijen dan wanneer je niks hebt. Ik begrijp alle ophef niet. Als je bij Easyjet wordt aangenomen moet je meer dan het dubbele betalen (40.000 euro) voor een A320 rating en krijg je een contract van 500 uur. Daar hoor je verder niemand over. :confused:
 
Ik zou niet moeten reageren, maar kuch het er toch maar kort uit. Conclusies mag men zelf trekken.

2000 uur in een land met deze status klinkt leuk, maar hoeveel 737 jockey's zitten er thuis op de bank met het veelfout hiervan?

Hoe wordt deze 2000 uur bij een sollicitatie bekeken? Ze hebben daar immers een bepaalde naam opgebouwd?

Waarom moet je bij DFA selectie doen, terwijl je via Stella zo door mag lopen?

3 punten welke mij zo even opvallen, en mij interesseren.
 
Bij Stella komen studenten die van buiten komen, dus niet hun opleiding bij Stella hebben gedaan, niet hiervoor in aanmerking.
 
Bij Stella komen studenten die van buiten komen, dus niet hun opleiding bij Stella hebben gedaan, niet hiervoor in aanmerking.

Maar is nog geen antwoord op de vraag.
Blijkbaar maakt het voor Lion Air niet uit of er selectie gedaan wordt of niet, en doen de scholen dit zelf (of niet)
Eerste punt past prima bij de manier waarop men in Jakarta de dingen ziet. (en waarom ze voor altijd blacklisted zullen zijn)
Het zou voor mij een reden zijn me eens goed achter de oren te krabben voordat ik mijn koffer inpak.

Daarnaast is dan de volgende vraag, tot hoe ver kan een vliegschool een selectie doen voor een bepaalde airline? In geval van Lufthansa/KLS/enz is dat duidelijk, het is hun eigen school, maar het lijkt mij dat de school en de airline dan heel dicht bij elkaar moeten staan.
Om een voorbeeld te geven, wij doen selectie voor Fly Niki en staan daarvoor dagelijks in contact met ze. (ook als er geen selecties zijn) en daarnaast is iemand uit het operationeel management erbij en stellen zij de benchmark.
Ik zie nog geen Indonesiër naar NL komen om bij de DFA (en alle anderen) mee te gaan staan kijken en ook vragen te stellen.
 
De vraag is ook, wat wil je met deze ervaring? Je stopt er nog eens 25 mille in (maw, je betaalt het eerste jaar je eigen salaris), en na 2 jaar moet je wieberen omdat er inmiddels weer andere mensen zoals jij in de rij staan om hetzelfde te doen. En dan? Je komt terug in Nederland en gaat weer opnieuw solliciteren, maar bij de groten kun je zowieso niet terecht (bv Lufthansa, KLM, British Airways), want daar heb je waarschijnlijk al selectie gedaan, (je probeert natuurlijk eerst al het mogelijke voordat je iets kiest waarvoor je voor een type moet betalen) en bent afgewezen, of ze nemen niemand aan, of ze nemen enkel van hun eigen vliegschool aan. Bij de andere maatschappijen moet je waarschijnlijk wederom een typerating gaan kopen, zoals bij easyjet of ryanair(wederom dus 25 mille) of je bent nummer 850 op de stapel (waarvan 550 met typerating en ervaring, waarvan er misschien weer eens 20 worden aangenomen (bv Transavia). Wat wil je er nou mee? Das de vraag...De kans is namelijk erg groot dat je daarna tussen wal en schip belandt en in een gigantisch financieel uitzichtloze situatie belandt.
 
Back
Top