CAE en Air Asia,Lion Air of Indigo

Wezzel

New member
hoihoi,

Zijn er enkele mensen hier die via CAE hebben gesolliciteerd bij Air Asia, Lion Air of Indigo?
Zit al een paar maanden te wachten op uberhaupt iets van antwoord maar t schiet niet echt op zo....
 
Ik denk dat deze maatschappijen zijn voor de studenten van CAE die ook in die regio worden opgeleid. Lion Air mog CAE maar een bepaald aantal Europeanen per jaar aan leveren ivm met visum.
 
Ik heb net een paar dagen terug gesolliciteerd op Air Asia en Lion Air, maar ook nog niets gehoord nee.

Indigo heb je Indiase nationaliteit voor nodig toch? Heb jij een Indisch paspoort?
 
Air Asia:
A valid DCAM ATPL/Frozen ATPL with valid instrument and type rating
A valid DCAM medical certificate. (Class 1)
Holds a valid malaysian flying licence issued by DCA Malaysia
Malaysian Citizen or Malaysian Permanent Resident

Indigo:
A320 Type Rated Expat Pilots

Minimum Total Flight Time 5000 hrs
Minimum Total Pilot-in-Command Flight Time
(a). Multi-Engines 2000 hrs
(b). A-320 500 hrs
Minimum Total Flight Time in Glass Cockpit 1000 hrs
ICAO English language Proficiency 4 & above
Maximum Age limitation 63

CAE werkt volgens mij niet meer met Lion Air. Lion Air staat nog steeds op de zwarte lijst. Eaglejet heeft nu een deal met Lion air. lijntraining en daarna een gegarandeerd jaarcontract.
Ook DFA heeft het een en ander te doen met Lion Air dacht ik.

Hopen dat het veranderd met de grote orders die ze hebben geplaatst....
 
CAE werkt volgens mij niet meer met Lion Air.

Afgelopen en komende week zijn er een aantal NLSers bezig met hun base training in Aarhus. Zij hebben daarna hun TQ voor Lionair afgerond en moeten zich op 1 aug in Jakarta melden. Het zijn geen grote aantallen, maar er gaan nog steeds NLSers richting Lionair op een CAE/Lionair contract, welke beter is dan die van EagleJet

Lionair staat inderdaad nog op de zwarte lijst, maar verwachten daar eind dit jaar vanaf te zijn. Zij schijnen daar nu hard aan te werken door o.a. het behalen van een ISO certificering.
 
Last edited:
Afgelopen en komende week zijn er een aantal NLSers bezig met hun base training in Aarhus. Zij hebben daarna hun TQ voor Lionair afgerond en moeten zich op 1 aug in Jakarta melden. Het zijn geen grote aantallen, maar er gaan nog steeds NLSers richting Lionair op een CAE/Lionair contract, welke beter is dan die van EagleJet

Lionair staat inderdaad nog op de zwarte lijst, maar verwachten daar eind dit jaar vanaf te zijn. Zij schijnen daar nu hard aan te werken door o.a. het behalen van een ISO certificering.

Ok ok dan had ik het mis, bedankt! Is het ook mogelijk voor niet NLS'ers?
 
De groep die nu ongeveer klaar is, bestond uit 4 NLSers en 4 andere als ik het goed heb, dus ik zal zeggen ja. Maar pin me er niet op vast...

Hier kan iemand die nu voor LNI vliegt beter antwoord op geven.
 
Heb begrepen dat er ook een aantal jongens van Stella hun TQ voor Lionair afgerond hebben.
Misschien een belletje doen of er voor jou ook nog mogelijkheden zijn?
 
Air Asia:
A valid DCAM ATPL/Frozen ATPL with valid instrument and type rating
A valid DCAM medical certificate. (Class 1)
Holds a valid malaysian flying licence issued by DCA Malaysia
Malaysian Citizen or Malaysian Permanent Resident

Indigo:
A320 Type Rated Expat Pilots

Minimum Total Flight Time 5000 hrs
Minimum Total Pilot-in-Command Flight Time
(a). Multi-Engines 2000 hrs
(b). A-320 500 hrs
Minimum Total Flight Time in Glass Cockpit 1000 hrs
ICAO English language Proficiency 4 & above
Maximum Age limitation 63

CAE werkt volgens mij niet meer met Lion Air. Lion Air staat nog steeds op de zwarte lijst. Eaglejet heeft nu een deal met Lion air. lijntraining en daarna een gegarandeerd jaarcontract.
Ook DFA heeft het een en ander te doen met Lion Air dacht ik.

Hopen dat het veranderd met de grote orders die ze hebben geplaatst....

hieronder ff de eisen van Air Asia volgens CAE

Entry Requirements


Valid License
ATPL – minimum frozen ATPL
Valid Class 1 Medical certificate
ICAO level 4

F/O (Frozen ATPL)
100hrs PIC

Voor Indigo moet je inderdaad de Indiaase Nationaliteit hebben zie ik net...
Als ze zoveel mensen nodig (gaan)hebben als er gezegd word dan mogen eerst maar eens heel wat bedrijven die belachelijke eis van lokale nationaliteit gaan afschaffen...



Wat verdien je daar gemiddeld?

En zijn de voorwaarden beetje ok bij deze bedrijven?

Salaris is niet bekend.. schijnt wel te zijn aangepast aan de Europese standaard (of iets daar onder...)
 
Voor Indigo moet je inderdaad de Indiaase Nationaliteit hebben zie ik net...
Als ze zoveel mensen nodig (gaan)hebben als er gezegd word dan mogen eerst maar eens heel wat bedrijven die belachelijke eis van lokale nationaliteit gaan afschaffen...

Waarom is het een belachelijke eis? Jij bent de werkgever niet, er is niets aan jou overgelaten om het te beslissen. Eisen zijn eisen, als je daar niet aan voldoet, mondje dicht en bij de volgende deur gaan aanbellen. Weet je wat belachelijk is? Een opleiding voor €150k.
 
Waarom is het een belachelijke eis? Jij bent de werkgever niet, er is niets aan jou overgelaten om het te beslissen. Eisen zijn eisen, als je daar niet aan voldoet, mondje dicht en bij de volgende deur gaan aanbellen. Weet je wat belachelijk is? Een opleiding voor €150k.

Agree...

Als je niet de nationaliteit hebt, is voor deze bedrijven de kans groot dat je terug vertrekt naar je thuisland.
Weg kennis en ervaring, en weg investering in training.

Belachelijk zei u? De logica zelve...
 
Waarom is het een belachelijke eis? Jij bent de werkgever niet, er is niets aan jou overgelaten om het te beslissen. Eisen zijn eisen, als je daar niet aan voldoet, mondje dicht en bij de volgende deur gaan aanbellen. Weet je wat belachelijk is? Een opleiding voor €150k.

Pure discriminatie en eigen volk eerst noem ik het gewoon... zodra dit soort "eisen" in Nederland, Duitsland of elk ander fatsoenlijk Europees land worden gevraagd dan kijkt iedereen raar op... maar zolang het in Azie gebeurt is het ok?

€150k kost trouwens geen enkele opleiding.. zelfst niet in NL
 
Pure discriminatie en eigen volk eerst noem ik het gewoon... zodra dit soort "eisen" in Nederland, Duitsland of elk ander fatsoenlijk Europees land worden gevraagd dan kijkt iedereen raar op... maar zolang het in Azie gebeurt is het ok?

€150k kost trouwens geen enkele opleiding.. zelfst niet in NL

Ik kan je droomwereld doorbreken.
Bij de meeste Europese bedrijven kom je er ook niet in als je niet dicht bij de Base woont of de nationaliteit hebt.
Reden: zie mijn vorige post.

En of ze dat nu adverteren of niet, vind ik persoonlijk niet zo'n boeiende discussie.

Agree...

Als je niet de nationaliteit hebt, is voor deze bedrijven de kans groot dat je terug vertrekt naar je thuisland.
Weg kennis en ervaring, en weg investering in training.

Belachelijk zei u? De logica zelve...
 
Zijn er enkele mensen hier die via CAE hebben gesolliciteerd bij Air Asia, Lion Air of Indigo?
Zit al een paar maanden te wachten op uberhaupt iets van antwoord maar t schiet niet echt op zo....

The recruiting process takes a long time at Air Asia - be patient.

India is a bureaucratic nightmare - takes a very long time for work permits to be issued. Not sure if Indigo takes Expats as FO.

Air Asia and Lion Air take Expat FO - I believe in both cases you pay for the rating yourself. You get residency for 1 year after which they kick you out as this is not renewed/extended.

Air Asia also takes experienced FO and hires them as DEC - several of my colleagues are doing this to get their command.

Both companies have had their share of incidents - latest one was Thai Air Asia landing on a closed runway in Calcutta. They were very lucky nobody was killed.

For the record I won't travel as a passenger with any of them.
 
Last edited:
Ik heb nooit gezegd dat ik precies weet hoe alles in elkaar zit, dat is wat jij uit mijn replies wilt halen ;) Ik zeg alleen wat ik zag/ervaar of hoorde van iemand die met het onderwerp is betrokken.

Wat betreft hetgene wat jij aanhaalt; een oud studiegenoot van mij die nu voor Lionair gaat vliegen had het over een ISO certificering, vandaar dat ik het ook over de ISO en niet IOSA had. Ik ben niet de persoon die alles tot in de puntjes uitzoekt of hij mij de waarheid verteld. Daar heb je andere zeikers voor op fora :yeehaa:
 
Back
Top