Buitenlandse piloten

Mazenn

New member
Mijn ouders hebben een migratie-achtergrond Ik vlieg best regelmatig en ik heb nog nooit een piloot gezien bij de KLM of bijvoorbeeld Lufthansa die allochtoon is.
Misschien maak ik mij gewoon zorgen om niks, maar ik heb mij altijd afgevraagd of ik als Nederlander met een migratie-achtergrond (Arabisch) bij de KLMFA bijvoorbeeld hier problemen mee zal ervaren.
Ik ben gewoon een Nederlandse burger en ik heb mijn VWO diploma hopelijk over een paar maanden.
 
Dat is een vraag die lastig te beantwoorden is.
Als je het bekijkt vanuit een puur statistische hoek.
We gaan even uit van een paar getallen want ik weet de echte cijfers niet;

  • Als er per jaar 2000 aanmeldingen zijn en daarvan wordt 5% (100) aangenomen. Als daar de verhouding van immigratie achtergrond 50% is ( helft wel helft niet) dan is logischerwijs aan te nemen dat het aantal geaccepteerden dat reflecteert. Oftewel 50.
  • Als het aantal aanmeldingen met een immigratie achtergrond bv maar 40 van de 2000 is (2%)
  • Als daarvan 5% wordt aangenomen wat de normale ratio is dan zijn dat 2(!) piloten per jaar met een immigratie achtergrond.
Al werk je iedere dag op Schiphol dan is de kans dat je een KLM piloot met een buitenlandse achtergrond tegenkom gewoon heel erg klein.

Ik denk zelf dat de KLM staat te springen om allochtone piloten maar dat het aanmeldingen gewoon te laag is.
Kortom, bereid je zo goed mogelijk voor en gewoon proberen!!!
Succes.
 
Ik ben er gewoon ooit doorheen gekomen. Gaat niet om je achtergrond, maar hoe je jezelf ziet en profileert. Maar, ik snap je (terechte) punt. Tegenwoordig verandert er ook veel meer; vroeger was de boardroom wit en oud en dat geldt ook voor de linkerstoel van sommige maatschappijen, maar die tijd is voorbij. De groei van vrouwelijke piloten hoort hier ook bij.

Tot slot, je mag trots op jezelf zijn als je ouders met een migratie-achtergrond hebt, jij straks je VWO-diploma hebt en lekker door kan knallen. Daar heeft Nederland er juist meer van nodig. Uiteindelijk gaat het om je koppie en (goede) karakter. Diversiteit is verder bewezen bevorderlijk voor alle samenwerkingen, teams etc.

Succes!
 
Back
Top