Buitenlands JAA brevet met NL medical mag binnenkort niet meer?

Max

New member
Een aantal jaren geleden heb ik mijn vliegopleiding in de VS gedaan, en bezit zodoende een JAA PPL, uitgegeven door de Britse CAA.
Mijn medical is echter wel door een Nederlandse keuringsinstantie uitgegeven.


Nu gaan de JAA licenties volgend jaar verdwijnen en worden vervangen door de nieuwe EASA variant,
En kwam ik in de FAQ tegen dat onder de nieuwe regels het land dat het brevet uitgeeft hetzelfde moet zijn als van de medical:

http://www.caa.co.uk/docs/620/d-FAQMay2011_linked to paper v3.pdf

5.Which country can I apply to for an EASA licence?

You may apply for an EASA licence for each category of aircraft; but you may only hold
one EASA licence for each category. All EASA licences issued to an individual must be
from the same EASA Member State, which must be the State that issued the EASA
Medical Certificate to that individual and holds their medical records. A licence holder
may change their State of Licence issue, but to do so they must have their medical
certificate and all of their EASA licences issued by the new State of Licence issue.

[...]

20. I have licences from more than one European country, what happens about that?

The EU regulations specify that an individual may only hold one EASA Part-MED
Medical Certificate, and that all of the EASA licences held by an individual must be
issued by the same State that issues the Medical Certificate.
If you have JAA licences issued by more than one country you must decide before 8th
April 2012 which of those countries is going to be your State of licence issue for EASA
licences - it must be the State that holds your medical records. You must then apply to
that State to transfer to them any JAA licences you hold that were issued by other
countries.
If you have national licences that will only be used to fly non-EASA aircraft, those
licences can continue to be used, subject to continuing support and administration being
provided by the issuing authorities.

Begrijp ik het goed, dat ik dus of mijn brevet naar NL moet verhuizen (IVW/KIWA spekken met honderden EUR?), of voor die tijd even langs Engeland moet om daar een medical te halen?
 
Een aantal jaren geleden heb ik mijn vliegopleiding in de VS gedaan, en bezit zodoende een JAA PPL, uitgegeven door de Britse CAA.
Mijn medical is echter wel door een Nederlandse keuringsinstantie uitgegeven.


Nu gaan de JAA licenties volgend jaar verdwijnen en worden vervangen door de nieuwe EASA variant,
En kwam ik in de FAQ tegen dat onder de nieuwe regels het land dat het brevet uitgeeft hetzelfde moet zijn als van de medical:

Begrijp ik het goed, dat ik dus of mijn brevet naar NL moet verhuizen (IVW/KIWA spekken met honderden EUR?), of voor die tijd even langs Engeland moet om daar een medical te halen?

Daar lijkt het inderdaad wel op. Waarbij het, zo ver ik weet, op het moment nog vrij makkelijk is: Je stuurt de kopie van alle gegevens die je bij je medical 'veroorzaakt' (Dus rapportje oog-arts, bloedbeeld e.d.) op, samen met je nieuwe medical, naar de CAA Medical Department en vervolgens krijg je, na overmaking van een hoeveelheid engelse Ponden, je engelse Medical opgestuurd.

Of dit theoretisch, danwel praktisch, erg handig gaat zijn na april 2012 is een ander thema.
 
Hmm, da's vervelend; ik heb een IAA JAA licence en ga ieder jaar naar AEC voor mijn medical. Morgen eens navragen of dit ook geld voor NA je licence afgifte...
 
Ben benieuwd hoe het dan gaat met een zweefvliegbrevet (als dit ook EASA word). Heb een UK ATPL met UK medical en een NL GPL...

Moeilijker kunnen we het niet maken.
 
Als dit waar is, zijn het een stel verschrikkelijke schoften. Het zou toch MEER en niet MINDER geïntegreerd moeten worden met eerst de JAA en nu de EASA?
 
Als dit waar is, zijn het een stel verschrikkelijke schoften. Het zou toch MEER en niet MINDER geïntegreerd moeten worden met eerst de JAA en nu de EASA?

Dat idee had ik dus ook, 1 brevet, die overal afgetekend kan worden, ongeacht door welke instantie in welk land dan ook. Maar goed, tot zover de "Europese" regelgeving.

Ben benieuwd wat er hier in ELLX gaat gebeuren, naar mijn weten bestaat er nog geen LUX-medical, maar ik heb wel een LUX-brevet.
 
Wat me verder opviel is dat de FAQ suggereert dat je voor 8 april 2012 een land gekozen moet hebben.
Dit terwijl menig brevet pas later afloopt en op het brevet verwezen wordt naar de "oude" JAR regels.
Kunnen ze zomaar een eerder afgegeven "vergunning" vroegtijdig intrekken als hen dat zo uitkomt?


Heb even bij Kiwa nagevraagt wat het zou kosten om mijn brevet naar Nederland te verhuizen, en daarbij werd mijn vermoeden helaas bevestigd.
Als ik in het verleden reeds een brevet in Nederland had gehad, en die terug wilde verhuizen, dan kon het wel voor de prijs van een verlenging geritseld worden.

Maar gezien dat niet het geval is, zou het de volledige prijs van een normale eerste afgifte worden.
En die staat momenteel voor 539,07 EUR op de prijslijst (PPL). :passed:
 
Last edited:
Heb even bij Kiwa nagevraagt wat het zou kosten om mijn brevet naar Nederland te verhuizen, en daarbij werd mijn vermoeden helaas bevestigd.
Als ik in het verleden reeds een brevet in Nederland had gehad, en die terug wilde verhuizen, dan kon het wel voor de prijs van een verlenging geritseld worden.

Maar gezien dat niet het geval is, zou het de volledige prijs van een normale eerste afgifte worden.
En die staat momenteel voor 539,07 EUR op de prijslijst (PPL). :passed:

Lang leve de éénwording. De brevetten die ik ga halen zijn Oostenrijks, en ik heb een Nederlandse medical 1.

Ik ben tevreden over keuringsinstituut. Zou daar ook graag blijven.
Bureaucratie Bureaucratie.

Zeker vervelend voor mensen die nog wel eens van baan veranderen.

+

Niet te vergeten. Zoals in Alles, is Nederland ook met afgifte van brevetten weer 1 van de duurste in Europa.

Waar gaat dit heen?
 
Zijn er mensen die verdere details hebben mbt EASA en de medical?
Of andere grote veranderingen?
 
Lang leve de éénwording. De brevetten die ik ga halen zijn Oostenrijks, en ik heb een Nederlandse medical 1.

Ik ben tevreden over keuringsinstituut. Zou daar ook graag blijven.

Zou toch eens kijken om in Oostenrijk je keuring te gaan doen, weet bijna wel zeker dat het veel goedkoper is...je bent ook een stuk sneller klaar trouwens...
 
Is het nou ook zo dat je als je je initiele 1st class gaat doen, dat dit dan in NL moet gebeuren?? MAW kun je als nieuwkomer op de EASA markt niet je 1st class in bv Luxemburg laten doen en dan daarna de boel laten omschrijven?? Ik heb een 1st in de USA maar hier in NL heb ik een 2nd class en kan mn 1st er hier niet doorheen krijgen.. ??
 
Is het nou ook zo dat je als je je initiele 1st class gaat doen, dat dit dan in NL moet gebeuren?? MAW kun je als nieuwkomer op de EASA markt niet je 1st class in bv Luxemburg laten doen en dan daarna de boel laten omschrijven?? Ik heb een 1st in de USA maar hier in NL heb ik een 2nd class en kan mn 1st er hier niet doorheen krijgen.. ??

Voor de inital issue van een CPL zal je een medical moeten hebben van het land waarin je de uitgifte wil.
Daarna is het op dit moment vrij te kiezen.

Waarom probeer je geen medical in een ander land, en converteer je daar je ATPL?
 
Is het nou ook zo dat je als je je initiele 1st class gaat doen, dat dit dan in NL moet gebeuren?? MAW kun je als nieuwkomer op de EASA markt niet je 1st class in bv Luxemburg laten doen en dan daarna de boel laten omschrijven?? Ik heb een 1st in de USA maar hier in NL heb ik een 2nd class en kan mn 1st er hier niet doorheen krijgen.. ??

Dan zul je (als er geen fouten zijn gemaakt bij je keuring) in geen enkel JAA/EASA land een klasse 1 krijgen, want de keuringseisen zijn hetzelfde.
Als het probleem je rreractie afwijking is, moet je mischien nog even wachten, want de eisen m.b.t. refractie afwijkingen worden onder EASA soepeler.
 
Daar lijkt het inderdaad wel op. Waarbij het, zo ver ik weet, op het moment nog vrij makkelijk is: Je stuurt de kopie van alle gegevens die je bij je medical 'veroorzaakt' (Dus rapportje oog-arts, bloedbeeld e.d.) op, samen met je nieuwe medical, naar de CAA Medical Department en vervolgens krijg je, na overmaking van een hoeveelheid engelse Ponden, je engelse Medical opgestuurd.

Krijg net van de CAA te horen dat ze mijn class 2 bij de aanvraag van mijn PPL al ambtshalve naar de UK hadden omgezet, en dat ik al een Britse medical zou moeten hebben.
Weet echter van niks.


Intussen is de FAQ geupdate met de mededeling dat je nog steeds in het buitenland een renewal keuring mag doen maar dat de resultaten naar het land van het brevet gestuurd moeten worden:

Which country can I apply to for an EASA licence?

You may apply for an EASA licence for each category of aircraft; but you may only hold one EASA licence for each category. All EASA licences issued to an individual must be from the same EASA Member State, which must be the State that holds the medical records for that individual. A licence holder may change their State of Licence issue, but to do so they must have their medical records transferred to the new State and all of their EASA licences reissued by that State. Part Med allows for a licence holder to obtain a medical certificate from any Authorised Medical Examiner or Aero Medical Centre in any State, but when they do so the record of the outcome will be sent to the State that holds their medical records, which will be their State of licence issue. (FCL.015 and MED.A.025 refer). As a medical certificate must be obtained before flying solo, the State of Licence issue for an individual will be determined, at least initially, by where that first Medical Certificate is obtained.

Dat klinkt al beter dan wat er eerst stond.
Maar heeft nog steeds wel de consequentie dat je maar in 1 land brevetten mag hebben.
 
Houders van een Iers/IAA brevet, mogen de keuring ter verlenging van de medische verklaring door keuringsarts, geauthoriseerd in een JAA staat laten uitvoeren.
Zij worden geacht een ingescande kopie van de medische verklaring naar de Aeromedical Section van de IAA te sturen zodra deze is afgegeven. Sommige keuringcentra verzorgen dit voor de aanvrager op zijn/haar verzoek. Ze moeten de vragen op het aanvraagformulier in het Engels beantwoorden, de keuringarts dient ook alle tekst in het Engels te schrijven.
De keurling wordt geacht de AME te vragen aan zijn AMS, in dit geval, IVW, te vragen een kopie van het volledige keuringsrapport naar Ierland te sturen.
De door de Ierse AMS als 'approved' gestempelde medische verklaring wordt in het ierse licensing dossier bewaard.
Bij meer vragen kontact opnemen met je keuringscentrum of de Ierse AMS. (jonny.kilroy@iaa.ie of de chief medical officer)
 
Back
Top