Brexit-UK brevet naar NL

Lexsis

New member
Ik vraag me af. Hoeveel Airworkers hier hebben een UK brevet? En wat is het advies vanuit jullie airline mocht je een UK EASA brevet hebben maar ook elders in Europa vliegen?

Zo wilt mijn huidige werkgever bijvoorbeeld dat ik mijn brevet naar een ander EASA land omzet. En krijg een deel vergoed, in mijn geval was NL het meest logische.

Voor mij is dat nu geregeld. Ik ben ook benieuwd naar wie hier nog meer mee bezig is en hoe vlot het anderen allemaal is vergaan in dit proces..
 
Alle Easyjet piloten zijn voor zo ver ik weet naar een Oostenrijks EASA brevet gegaan.

Er zijn binnen mijn bedrijf (niet Easyjet) nogal wat collega's die 6 a 7 jaar geleden keurig de opdrachten van ons management hebben opgevolgd en een UK EASA license hebben aangevraagd. De switch was voor de meeste collega's destijds een langdurige en zware bevalling.

Ondergetekende heeft dat altijd geweigerd. Toen uiteindelijk bleek dat de Duitse collega's niet konden overstappen naar een UK license vanwege de strenge privacy wetgeving in Duitsland, (Duitse Autoriteiten konden en/of wilden geen medische gegevens aan derden verstrekken)
heeft ons bedrijf de poging om alle piloten (23 nationaliteiten) te laten switchen naar een UK EASA brevet opgegeven. Ik hoop voor alle collega's in Europa dat de overige EASA landen soepeler omgaan met de switch van brevet dan de Britse CAA destijds!
 
Ook ik heb een UK brevet en wil het heel graag omzetten naar een NL/Iers/ander EASA brevet. Helaas mag dat van mijn bedrijf niet (BA). Bij een no deal situatie zit ik dan op de 30e van Maart zonder EASA brevet. Worst case betekend dat dat mocht ik ergens anders wil gaan werken in EASA land dat ik de ATPL examens opnieuw moet gaan doen.

Ik neem aan dat je weet dat de deadline voor een license transfer 1 Januari was? en het nu dus theoretisch niet meer kan?
 
Nope, je mag maar 1 easa brevet op hetzelfde moment hebben. Op dit moment zijn ze nog lid van EASA dus je kunt niets op het moment
 
Ik ben, op verzoek van mijn werkgever, net begonnen met het over (laten) zetten van mijn brevet van UK naar NL.

Dat begint met de medical. Weet iemand of dit puur een papierwerk ding is, als ik in het verleden mijn medical ben kwijt geweest maar nu al jaren weer een medical zonder beperkingen heb?
 
Ook ik heb een UK brevet en wil het heel graag omzetten naar een NL/Iers/ander EASA brevet. Helaas mag dat van mijn bedrijf niet (BA). Bij een no deal situatie zit ik dan op de 30e van Maart zonder EASA brevet. Worst case betekend dat dat mocht ik ergens anders wil gaan werken in EASA land dat ik de ATPL examens opnieuw moet gaan doen.

Ik neem aan dat je weet dat de deadline voor een license transfer 1 Januari was? en het nu dus theoretisch niet meer kan?

Dat is zuur zeg! Snap wel dat het BA is dus het logisch is om een UK brevet te hebben. Maar jij zit straks met het vervelende probleem dat je papiertje buiten Engeland niet veel waard meer is in het geval van geen deal.

Die deadline van 1 januari weet ik niet zo zeker, mijn medical gegevens naar NL sturen duurde ongeveer 1 maand vanuit de UK. En mijn brevetgegevens sturen duurde 3 weken.
 
Die deadline van 1 januari weet ik niet zo zeker, mijn medical gegevens naar NL sturen duurde ongeveer 1 maand vanuit de UK. En mijn brevetgegevens sturen duurde 3 weken.

De deadline staat op de miniwebsite van de CAA
 
Als UK straks buiten EASA valt moet het toch mogelijk zijn om een en Uk EN en EASA licentiemte hebben. Net zoals een faa en jaa vergunning.
 
Ja dan wel... Maar hoe je die dan geldig moet gaan houden en wat voor proces je moet doorlopen om een EASA brevet te krijgen is nog niet duidelijk.. Zoals zoveel niet duidelijk is met die maffe brexit
 
Hey Marc,

Ik snap je frustratie helemaal. Het is echt te belachelijk voor woorden dat EASA (tot op heden) niet van plan is om het UK licence te erkennen als gelijke. Daarnaast willen ze niet onderhandelen met de CAA over deelname aan EASA tot Brexit een feit is. Ook is er geen procedure waarbij UK licenceholders de mogelijkheid hebben om een EASA licence aan te vragen na 29 maart en zoals je al zegt kan je maar 1 EASA licence bezitten en zit je met een situatie die je niet op kan lossen. Het is echt van de zotte dat wij nu de dupe gaan worden van dit hele circus. Ik heb het idee dat er wel een oplossing zal gaan komen waarbij deze problemen opgelost zullen worden maar waarom moeten wij deze stress ervaren? Ik hoop dat ze snel meer laten weten!

Wat je zou kunnen doen is omzetten naar EASA. Voor zover ik weet zal de UK CAA nog wel de EASA brevetten erkennen. Vervolgens na 29 maart een application voor een UK licence insturen wat volgens de microsite mogelijk zal zijn. Echten moet je werkgever hier maar akkoord mee gaan...
 
Hey Marc,

Wat je zou kunnen doen is omzetten naar EASA. Voor zover ik weet zal de UK CAA nog wel de EASA brevetten erkennen. Vervolgens na 29 maart een application voor een UK licence insturen wat volgens de microsite mogelijk zal zijn. Echten moet je werkgever hier maar akkoord mee gaan...

Yes, had ik al gevraagd.. Ze zeggen: nee
 
Mag ik ook even vermelden wat een ellende dit allemaal is.

Brexit snap ik, maar dat KIWA en/of EASA ons allemaal zo laat hangen snap ik niet. Ik heb 10 jaar onder EASA wetgeving gevlogen en heb straks onder de huidige omstandigheden, door de (begrijpelijke) wachttijden bij de CAA, geen EASA brevet meer.

Zodra de documentatie gepubliceerd was heb ik de medische keuring gedaan en een LPC voor mijn type in de UK. Daarna meteen de licence transfer aangevraagd. Zit zometeen, kennelijk door wachttijden, zonder EASA brevet. KIWA geeft aan dat ze “niet weten” wat na 1 april het geval is omdat dat allemaal politiek is. Ik snap dat ook wel, maar zou het wel waarderen om enige zekerheid te hebben wat betreft mijn brevet.

Zometeen geen recht om in de UK te werken met een UK brevet ... gaat u maar weer 14 theorie examens afleggen bij het CBR AUB. Je zou hopen dat onze heren politici hier een oplossing voor vinden, al is het tijdelijk?
 
Brexit snap ik, maar dat KIWA en/of EASA ons allemaal zo laat hangen snap ik niet. Ik heb 10 jaar onder EASA wetgeving gevlogen en heb straks onder de huidige omstandigheden, door de (begrijpelijke) wachttijden bij de CAA, geen EASA Brevet meer.

KIWA en EASA laten je niet hangen, die waren veel eerder met de waarschuwing dat alle UK-issued licenses na Brexit niet meer geldig zouden zijn als EASA-brevet. De bottle neck en de oorzaak van al het leed zit toch echt in de UK. Zolang de Britten weigeren om het Europese Hof van Justitie te erkennen als hoogste instantie die EU (en in dit geval EASA) wetgeving interpreteert kunnen ze geen lid zijn van EASA. De UK CAA zelf heeft aangegeven dat er uiterlijk 1 januari jongstleden een SOLI-formulier bij hen binnen had moeten zijn om op tijd voor Brexit een UK issued brevet om te zetten naar een andere EASA-staat.

Even voor de duidelijkheid: die medische keuring en LPC in de UK, waarom waren die nodig? Was je type rating en/of medical verlopen? Wat voor brevet heb je precies, een UK national brevet, een UK issued JAR-FCL-brevet of een UK issued EASA-brevet?
 
Last edited:
Hey Slim, md11

Ik heb een UK issued EASA ATPL met toen dus een verlopen medical en A320 rating. Ik was hier initieel out of the loop van wat daar gaande was. Toen ik daar halverwege 2018 achter kwam heb ik besloten mijn brevet om te zetten. Ik heb begin Oktober mijn medical en A320 vernieuwd in de UK. Ik kreeg halverwege Januari mijn nieuwe brevet op de mat. De aanvraag ligt er en ze zeggen dat ze hun best doen.

Afgezien van deze feiten; is het niet raar dat ik een geldig EASA ATPL niet om zou kunnen zetten vanwege administratieve wachttijden die juist veroorzaakt zijn door die zelfde Brexit? Dat is toch wel zeker iets waar EASA en KIWA naar kunnen kijken? Mits aanvraag ingediend is voor Brexit ben je namelijk in bezit van een geldig EASA brevet en daarmee heb je recht op het omzetten van dat brevet.

Als de Britten er lang over doen (ik heb bijna 2 maanden gewacht op mijn nieuwe licence issue) kan je je afvragen wat redelijk is en of het dan gepast is om iemand daardoor zijn EASA papiertje niet af te geven. Dat lijkt mij in elk geval op zijn minst redelijk, maar als ik eerlijk ben vind ik het veel gepaster als EASA en de Britten een overgangsperiode instellen van Brexit +1 jaar of iets vergelijkbaars. Je krijgt nu allemaal anders bijzonder rare situaties en laten we wel zijn; ik heb juist specifiek voldaan aan de eisen om een EASA brevet te krijgen en heb daar jarenlang mee gevlogen.

Het zal aan mij liggen maar ik zou het onterecht vinden om door administratieve rompslomp dat nu kwijt te zijn. Ik ben voorlopig niet van plan terug te komen, en het heeft dus nu geen direkte invloed, maar op termijn gaat dat in het ergste geval wél zo zijn.
 
Last edited:
KIWA / ILenT kan weinig totdat er duidelijk is hoe Brexit eruit gaat zien. In alle eerlijkheid: er ligt een withdrawal agreement waar alle EU-regeringen een klap op hebben gegeven waarmee er een overgangsperiode van anderhalf jaar zou komen, maar de dames en heren parlementariërs in de UK kunnen het al twee jaar niet eens worden over wat voor een Brexit ze nou precies willen. Bij een no deal weet gewoon nog niemand wat er dan gaat gebeuren in zijn algemeenheid en met vliegbrevetten in het bijzonder.

Redelijk is anders, maar dit is de stront die de Britten over zichzelf en iedereen die met UK instanties te maken heeft afroepen. Met jou heb ik nog medelijden, met de Britten niet.
 
Ik werk zelf in de offshore industrie en vlieg in de UK Noordzee. Ik vlieg alleen met G-reg Hell's in nationaal airspace. Gezien ons bedrijf een ATO is met zijn eigen TRE's, is het voor mij nagenoeg ondenkbaar om naarNL brevet over te stappen zolang degevolgen van brexit niet bekend zijn. Immers, als ik een NL brevet heb, moet ik ook een NL medical hebben die mijn bedrijf dan nietzou betal3n, en daar naast wordt het dan.ieder half jaar een circus om mijn UK tre's mijn halfjaarlijkse checks te laten.doen, of i.i.g mijn jaarlijks te LPC inlc IR ter plekke af tekenen op mijn brevet.

M.a.w, ik heb niet veel keus om bij UK te blijven, maar mocht ik ooit in de toekomst naar het vaste land komen kan dit nog interessant worden.

Echter begrijp ikuit de deadline van 1 jan j.l. dat dit niet de eind data is voor conversie, maar een garantie dat je voor 29 maart je licentie omgezet hebt. Zoiets als je aangifte voor 1 april doen.

Dit is vooral belangrijk voor vliegers die non g-reg vliegen en die na 29 maart indd niet meer in die kisten mogen vliegen met uk licence.

Ik vind het moeilijk te geloven dat na 29 maart alle examens opnieuw gedaan moeten worden. In verleden zie je vaak grandfather rights terugkomen.

Sorry voor de typo's, maar schrijven op een veel klein display op mijn telefoon en tekst selecteren is de grootste irritatie ooit zal vanavond achter laptop de tekst opkuisen.
 
Last edited:
Back
Top