BIR

Deltenre

New member
Vanaf september 2021 komt de nieuwe ifr mogelijkheid basic instrument rating.
Het lijkt me een interessante optie als uitbreiding op het ppl.
Sommigen adviseren mij om faa ifr te gaan doen.
Wat zijn de pro's en con's?
Mijn doel is niet om hardcore ifr te gaan vliegen met slecht weer, maar meer als uitbreiding op mijn mogelijkheden.
 
Gelukkig nieuwjaar! Heb je een EASA PPL, wat voor een vluchten maak je graag? Ik heb m’n IR nu zo’n twee seizoenen en gebruik het hoofdzakelijk als gemakkelijke planningstool. Kan niet zeggen dat er vluchten zijn geweest die ik zonder IR niet had gemaakt. Zo’n BIR is prima, ik wilde aanvankelijk de EIR doen, maar iedereen verklaarde me voor gek. Want dan kon ik geen approaches en departures doen. Al mijn vluchten beginnen of eindigen z’n beetje op Teuge en heb praktisch niks aan die skills. Toch is het wel leuk om te doen en vlieg ik enkel voor een approach naar Groningen of Niederrhein.
 
Instrument training in wat voor vorm dan ook is dringend aan te raden.
Verbetering en uitbreiden van je skills en het maakt je absoluut een veiliger (recreatie) piloot.
Hoe voorzichtig je ook bent het is altijd mogelijk dat je onverwacht IMC condities tegenkomt.
Het zijn echt levens reddende skills zelfs zonder examen doen.
Wat mij betreft gaat het hier niet over de legaliteit maar over de veiligheid.
 
Gelukkig nieuwjaar! Heb je een EASA PPL, wat voor een vluchten maak je graag? Ik heb m’n IR nu zo’n twee seizoenen en gebruik het hoofdzakelijk als gemakkelijke planningstool. Kan niet zeggen dat er vluchten zijn geweest die ik zonder IR niet had gemaakt. Zo’n BIR is prima, ik wilde aanvankelijk de EIR doen, maar iedereen verklaarde me voor gek. Want dan kon ik geen approaches en departures doen. Al mijn vluchten beginnen of eindigen z’n beetje op Teuge en heb praktisch niks aan die skills. Toch is het wel leuk om te doen en vlieg ik enkel voor een approach naar Groningen of Niederrhein.

Inderdaad, het blijft een vlieg-hobby. Puur recreatieve vluchten, het liefst bij mooi weer. Ook vlieg ik graag lange afstanden, waarbij je dan wel eens verschillende weer soorten onderweg en op bestemming kunt tegenkomen. Vandaar ook mijn wens voor IR mogelijkheden.
Dan lijkt me de basic variant toch voldoende?
En theorie via orbit, enige ervaring daarmee?
 
Orbit is prima, ik vond het wel wat aan de prijs destijds. Ze hadden me gewoon de ATPL theorie gestuurd met een pdf’je waarin stond wat ik kon overslaan. Ook klassikaal was de les gericht op de atpl studenten. Je bent echt bijvangst. Ze hebben me na m’n examen nog geholpen met m’n PBN theorie, dat deden ze toen voor nop. Moet zeggen dat ik dat bijzonder sympathiek vond. Je hebt studenten die de examens in België doen, ik heb het gewoon bij het CBR hier in Nederland gedaan. Wel zo makkelijk.
 
Ik heb afgelopen jaar mijn ATPL theorie via Orbit gedaan. Goede ervaring met prima service.

Dat alleen IR theorie bijvangst komt omdat dat de meesten de volledige ATPL theorie doen. Ook de mensen die alleen IR willen doen. De reden is dat als je daarna toch nog CPL wil doen de hele ATPL theorie opnieuw moet. Er is geen vrijstelling voor de vakken die je al gedaan hebt.

De examens in Belgie doen is verleden tijd. Orbit is examen locatie geworden voor de Oostenrijkse authoriteit. Maw examens doen in Arnhem en het certificaat wordt door Oostenrijk gegeven. Ongeveer de helft van de prijs van het CBR en niet de examenrestricties die Belgie stelde.
 
Back
Top