Biographische Angaben

DiTo

New member
Hallo Airworkers,

aanstaande vrijdag mag ik langskomen in Hamburg om deel te nemen aan de GU van CLH. Hiervoor moet je ook een formulier invullen, de 'Biographische Angaben', en daar kom ik niet helemaal uit. Nu hoop ik dat één van jullie mij hierin verder kan helpen.

Allereerst vragen ze naar de diploma's, vakken en cijfers van de middelbare school. Dat mijn diploma gelijk staat aan een Fachgebundenen Hochschulreife weet ik gelukkig. Maar wat moet ik in godsnaam invullen bij 'Leistungsfächer bzw. Schulzweig' en bij de cijfers die gevraagd worden van Engels, Wiskunde, Natuurkunde en Sport?
In Duitsland kennen ze mijn profiel Natuur en Gezondheid niet en dit vertalen lijkt me niet echt handig. Daarnaast hanteren ze in Duitsland een Punktsystem (0-15) of Schulnoten (1-6).
Graag hoor ik hoe anderen dit ingevuld hebben die mij voor zijn gegaan.

Verderop in het formulier vragen ze naar mijn Berufsausbildung/ -tätigkeit. Wat hebben jullie ingevuld bij Praktika en Berufstätigkeit? Wat ze precies bedoelen met Praktika weet ik niet en wat betreft Berufstätigkeit, heb ik weinig om mee te schermen (op vakantiebanen en uitzendwerk na).

Alvast bedankt!
 
Hey DiTo,

Ik weet niet hoe andere het hebben opgelost maar ik heb van 0-10 ingevuld met een * erbij en dan onderaan de pagina, in het duits uitgelegd hoe ons systeem werkt( in het kort dan).

Succes bij Sportallee!
 
Hoi DiTo,

Een 'Praktikum' is een stage.

Verder heeft Q10 volgens mij helemaal gelijk, ga je cijfers niet proberen om te zetten want dat is wel redelijk subjectief. Mocht je ze echter een idee willen geven, op de Duitse school waar ik op zat waren de volgende cijfers mogelijk:

1- 6, waarbij 1 het beste is en 6 het slechtste. Vaak had elk cijfers ook nog een + of -, dus bijv 1+, wat (waarschijnlijk) gelijk staat aan een 10. Ik ben er nooit echt achter gekomen, maar een Nederlandse 8 schat ik op een Duitse 2, een 7 op een 3, een 6 op een Duitse 4 en een Nederlandse 5 staat min of meer gelijk op een Duitse 5 (Mits je een Nederlandse 5 als onvoldoende ziet, wat volgens mij het geval is).

Maar zoals al eerder aangegeven, hoe het liever gewoon bij het Nederlandse systeem, heb ik ook gedaan toen ik me bij Flybe opgaf.

Hopelijk heb je er wat aan.
 
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal de cijfers gewoon volgens het Nederlandse systeem invullen met een voetnoot erbij. Daarnaast denk ik dat ik bij Leistungsfächer, de vakken noem die ik in mijn eindexamenpakket heb. Zo moet het wel goed komen denk ik ;-)
 
En vakantie-werk kun je eventueel ook gewoon onder Berufstätigkeit invullen. Dat je geen glanzende carriere als manager van de lokale appie achter de rug hebt, snappen ze ook wel. Maar dat je tijdens je zomervakantie, naast all-inclusiv zuipen op Mallorca, ook nog hebt gewerkt laat wel een gezonde instelling zien.

All-inclusiv zuipen zou ik daarnaast dan weer weglaten.

Uiteindelijk gebruiken ze die gegevens ook een beetje om een gesprek op gang te krijgen. En alles wat je daar opschrijft, kun je tegelijkertijd ook goed voorbereiden. Als je ze niets levert, moeten ze gaan vissen, en kunnen ze op onderwerpen komen waar je eigenlijk zelf nauwelijks over hebt nagedacht. Dan gaat het snel mis, zeg je dingen die ze verkeerd uit kunnen leggen (en dat doen ze graag.)
 
...En alles wat je daar opschrijft, kun je tegelijkertijd ook goed voorbereiden. Als je ze niets levert, moeten ze gaan vissen, en kunnen ze op onderwerpen komen waar je eigenlijk zelf nauwelijks over hebt nagedacht. Dan gaat het snel mis, zeg je dingen die ze verkeerd uit kunnen leggen (en dat doen ze graag.)...

Goed punt! Ik zal je advies volgen. Bedankt.
 
Idd.. dat komt dan wel weer als je bij de cargo zit :)

@Variatie: al bijna klaar?
In het nieuwe hotel in Dubai zit een belgisch bier bar. :biertje:

Ik heb in een ver verleden wel eens een uitwisselingsstudie met D gedaan, en daar rekenden ze ongeveer zo om:
Duits 4 = NL 5,5
Duits 3 = NL 7
Duits 2 = NL 8
Duits 1,7 = NL 8,5
Duits 1,3 = NL 9
Duits 1 = NL 10

Maar ik zou dus gewoon je NL cijfers en examenvakken opschrijven. Eronder een omschrijving: 10 Fehlerfrei, 9 Sehr gut, 8 Gut, 7 Befriedigend 6 Ausreichend 5 Mangelhaft 1-4 Ungenügend. http://de.wikipedia.org/wiki/Schulnote#Unter-_und_Mittelstufe
 
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal de cijfers gewoon volgens het Nederlandse systeem invullen met een voetnoot erbij. Daarnaast denk ik dat ik bij Leistungsfächer, de vakken noem die ik in mijn eindexamenpakket heb. Zo moet het wel goed komen denk ik ;-)

Dat is volgens mij niet de bedoeling, als je dat doet krijg je daar waarschijnlijk wel vragen over, want een Leistungsfach is niet een normaal vak waar je examen voor hebt gedaan. Op de Duitse school waar ik op zat kon je bepaalde talen als 'Leistungsfach' kiezen, wat je dus het beste kunt vergelijken met een Nederlandse 'plusklas' (zo heet dat toch?).
 
volgens mij is de term bijvak precies het tegenovergestelde van Leistungsfach.

Leistungsfach is een vak waar juist dieper op de stof wordt ingegaan, dan bij de grundfächer, eindexamen moet je voor alle vakken doen. Ik weet niet of er zoiets als 'plusklas' bestaat, maar dat klinkt als een mogelijke vertaling die de lading dekt. :)

http://dict.tu-chemnitz.de/deutsch-englisch/Leistungsfach.html

verder weten ze in duitsland ook dat we in nederland een ander systeem hebben. dus als je gewoon je eindexamen vakken opschrijft, met je cijfers, is dat echt wel voldoende informatie.

succes
 
Back
Top