Bezoek Salzburg (LOWS)

Bobo

Active member
Enkele weken geleden ben ik met de PH-VTB (Vliegclub Teuge) van Teuge naar Salzburg gevlogen samen met mijn dochter van 7. Ze wilde dolgraag eens naar Oostenrijk en vooral graag naar de stad waar ‘The Sound of Music’ werd opgenomen. Een film die ze al vaak met plezier heeft bekeken.

We vertrokken op vrijdag 13 augustus in de middag met een Zulu vliegplan. De VTB is wat betreft de W&B eigenlijk een tweezitter, maar we waren ook maar met z’n tweeën en hadden wat bagage mee, maar niet zoveel, zodat we met volle tanks weg konden. Een dikke 44 gallons diesel. We gingen naar FL110, omdat daar de wind gunstig was en ik graag eens wilde kijken hoe de Cessna zich daar zou gedragen, hij mag tot FL180, maar dat ga ik een ander keertje eens proberen. Ik heb een portable O2 systeem van SkyOx met canules, die tot FL180 gebruikt mogen worden.
Kort na de start konden we over naar Dutch Mil voor de IFR klaring en daarna was het direct richting de FIR boundary. Langen Radar gaf nog wat directs, zodat we eigenlijk in een rechte streep naar onze bestemming volgen met een TAS van 126 Kts. Beetje rugwind en we gingen rond de 130/140 knopen over de grond. Rond Frankfurt moesten we wel een paar keer 10 graden naar links of rechts vragen vanwege de voorspelde convective bewolking einde van de middag. Eenmaal boven Beieren was de lucht weer geklaard en werden we door München Radar overgedragen aan Salzburg die ons komende uit het Noorden direct de localizer van ILS15 op stuurde. Alles op de hand gevlogen want helaas was de A/P U/S. Pas nu kwamen de Alpen in beeld, maar terrein was bij deze nadering geen enkele factor. Eenmaal geland en geparkeerd hoefden we niet lang te wachten op de brandstoftruck en voor we er erg in hadden zaten we in de taxi naar ons hotel dat ik op het platform geboekt had. Aangekomen genoten we van het diner en het zwembad. Zaterdagochtend hebben we de Sound of Music Tour gedaan en de stad verkend. Rond 16:00 vlogen we weer terug naar Teuge, nu met wat wind tegen en dan is het wel even een zit, maar m’n meisje was inmiddels slaap gevallen en ik kon rustig genieten van de vlucht, het laatste stuk voerde over het Sauerland waar ik m’n eerste zweefvliegkampen mee maakte dus veel punten van herkenning. Ik had tot MEVEL, bij Münster IFR gefiled, maar Langen klaarde me naar RKN en Dutch Mil vervolgens naar Teuge, dus kon bijna de hele vlucht onder IFR. Ideaal! M’n dochter werd pas voor de vliegclub hangaar weer wakker. Samen even de kist gewassen en vol verhalen weer naar huis. Geweldige reis en Salzburg is een prachtige stad, het vliegveld is goed en erg gericht op de kleine luchtvaart, voor de landing en een nachtje parkeren was is € 60,00 kwijt. Aanrader!

M’n foto’s zijn volgens het forum helaas te groot om te uploaden.

 
Last edited:
Thanks, de heenweg deden we in drie uur, terug een half uur langer. Geen tussenstops inderdaad, da’s zonde van de tijd als het niet nodig is.
 
Gaaf! Jammer van de foto's. Hoe groot zijn ze dat het niet lukt om te uploaden?
 
8479EB7B-9C73-4953-9F0B-4F26EEAD8CEA.jpeg
Heeee, nu doet ‘ie het wel! Deze is 5 mb, een andere ging niet, die was 8 mb. Alle foto’s gewoon van de iPhone 10.
 
Back
Top