Bezoek Autun LFQF

Bobo

Active member
Wat een weer deze dagen, daarom met mijn jongste dochter afgelopen weekeinde gelegenheid gegrepen om mijn schoonvader te bezoeken in Frankrijk. Hij zit in de Morvan (zoals wel meer Nederlandse pensionado's) ter hoogte van Dijon alleen dan wat meer naar het westen, een prachtige streek. We hadden de PH-VTB, een Cessna 172 met G1000 en een dieselmotor (van de VC Teuge). Zaterdag heen en maandag ochtend terug, dus de weekendtassen gingen mee. We vlogen non-stop vanaf Teuge de 350 NM naar het zuiden, de route liep via Weeze, Dahlemer-Binz, Trier, Luxemburg en Nancy. België vind ik altijd maar lastig en neem de 20 extra mijlen graag voor lief. We vlogen VFR, omdat de G1000 slechts over één van de twee navigatiecomputers beschikte en voor IFR vliegen daarom niet meer geschikt was. Ook de automatische piloot was daardoor u/s. We vlogen op FL095 over de optrekkende mist in de stralende zon mét rugwind en M&M's uitkijkend naar een gezellig weekeinde. Ondanks het verdriet in de wereld nu moet het leven toch gevierd worden. Zowel Langen Info, als Luxemburg, Lorraine en Basel Approach zijn top dienstverleners die ons fijn hielpen en onderweg nog verschillende keren wezen op kruisend verkeer. Ongelofelijk dat de lucht zo groot is en de afstand tussen andere luchtgebruikers zo klein kan zijn. Voorbij Langres en dankzij het fenomenale zicht strekte zich een panorama uit dat de Morvan, Jura en zelfs het Alpenmassief omsloot. Waanzinnig mooi. Geland op Autun hebben we de kist netjes aan de tie-downs gehangen en kon de rest van het weekeinde beginnen.
Op Autun was geen diesel beschikbaar, daarom zonder tanken maar wel mét de-icen vertrokken (de rijp van de vleugels en ramen krabben...). De velden in de buurt beschikte wel over JetA1, maar enkel voor de houders van een Totalcard. Die kaart had ik aangevraagd, maar helaas kwam die te laat. Afhankelijk van de omstandigheden zou ik dan kunnen tanken op Trier of bijvoorbeeld Moenchengladbach op de terugweg. Die terugweg volgde min of meer dezelfde route als de heenweg, maar dat ging allemaal wat minder gladjes dan op zaterdag. Veel militaire gebieden waren nu wel actief en dat leverde bij de militaire velden nog wel eens een 'negative' op bij de vraag te mogen crossen. Omdat door het omvliegen ik voor Luxemburg uitkwam, ben ik dwars over de nationale (en enige) luchthaven gevlogen. Die baan is 'huge' en het was een drukte van belang, maar de controller hield haar hoofd koel en leidde ons keurig door de TMA naar Bitburg waar Langen het overnam. Vanwege de wind trachtte ik lager te vliegen dan heen, via de ADL180 zag ik de wind onder de inversie mee had, maar daarboven (rond 6000 voet) tegen en dat klopte prachtig. Bij Bitburg de knoop doorgehakt en zonder te tanken door gevlogen naar Teuge, maar met beide fuelgauges in het gele bereik was het toch wat ongemakkelijk en zeker het maneuvreren in het circuit op Teuge kreeg ik toch wel wat waarschuwingen om de oren. De volgende keer doe ik dat anders, uiteindelijk landden we met iets minder dan een uurtje reserve. Te weinig. Lesson learned. We kijken terug op een geweldig weekeinde en de Cessna is (ook met de beperking tot VFR) een prima reisgenoot voor dit soort trips!

De film:
 
Last edited:
Prima kist inderdaad. De useful load is niet om over naar huis te schrijven, maar zo’n diesel is zeer gebruikersvriendelijk.
Fijn inderdaad dat ‘ie een paar dagen mee kan, want dat is toch wel het leukste aan vliegen voor mij. In april heb ik hem nog een paar dagen. Hopelijk zit het weer dan opnieuw zo mee.
 
Het is een 2+2 zitter toch? Dus 2 volwassenen en 2 kids. Of 3 volwassenen.

Voor mij is dat prima. Mijn C172 heeft ook dat "probleem". Maar ik vlieg meestal met 1 passagier, dus 2 lege stoelen achterin. Heel soms een derde passagier aan boord maar zelden alle stoelen bezet. En in dat geval dan neem ik maar wat minder peut mee. Voor mij geen big deal hoor.
 
Back
Top