Belastingvrij salaris vs Belastingaftrek in Nederland

J.I.P

Member
In mijn oliestaatje (waar NL géén belastingverdrag mee heeft) krijg ik mijn salaris belastingvrij. Echter sta ik op dit moment nog ingeschreven in NL. Ik weet nog niet voor hoe lang ik in de UAE ga verblijven vandaar zou ik graag jullie weloverwogen mening willen hebben. Ik heb nog de mogelijkheid tot studiekosten aftrek voor een aantal jaren in NL. Ook hoop ik binnen een aantal jaren weer terug te komen naar NL of Europa. Overigens ben ik nooit langer dan 3 maanden aaneengesloten uit NL weg..

De belastingdienst geeft per 3 telefoontjes 5 verschillende antwoorden en mijn accountant is het op dit moment ook aan het uitzoeken maar ik hoop dat er ervaringsdeskundigen hier rondlopen die mij het één en ander kunnen uitleggen.

Mijn idee is als volgt alleen weet ik niet of dit in de praktijk net zo werkt:
- Ik betaal geen belasting in de UAE.
- Einde jaar doe ik aangifte in NL.
- NL zegt: Jij moet ons Eur12345,67 betalen.
- Ik zeg: Ik mag nog EurABCDE,FG aftrekken, dus krijg ik die Eur12345,67 weer van jullie terug.
- Conclusie: Wanneer ik in NL belastingplichtig blijf ben ik netto net zo gunstig uit als hier maar ik hou dan mijn Nederlandse voordeeltjes...

Heeft iemand hier ervaring mee, zoja, hoe heb je dit dan gedaan en waar moet ik aan denken?
Is het werkelijk zo simpel?
Jongens van RYR krijgen toch ook hun salaris netto (als ik mij niet vergis) en zoja, hoe doen zij dit?
Zie ik iets over het hoofd?
Hebben jullie enige tips?

Ik heb er bewust voor gekozen dit niet in een al bestaand belastingtopic te plempen aangezien de meeste belastingperikelen geheel op zich staan en per situatie en persoon verschillen.

Ik hoor graag jullie adviezen, kritieken en weloverwogen ideeën.

Alvast bedankt,
J.I.P
 
Hey J.I.P.,

Vlieg zelf bij RYR, en ben verplicht in IRL belasting af te dragen, aangezien ik (verplicht) werk via mijn eigen Ltd. (Brookfield contract mei 2009)

Volgens het belastingverdrag is dit overigens niet waar, maar dat terzijde (???!)

Mijn Ierse accountant blijft aangeven dat ik in eerste instantie in Ierland aangifte moet doen, en de betaalde belasting niet terug kan krijgen. Heb regelmatig contact met de NL belastingdienst, zit in een soortgelijke situatie als jij, al moet ik wel maximaal 40% betalen. (T.o.v. 52% in NL natuurlijk)

Ook ik (en mijn collega's) krijgen verschillende antwoorden. Ik heb de Bel. dienst gevraagd uitsluitsel te geven (zwart op wit), en daarbij ook mijn rechten aan te geven als ik in Nederland belasting moet betalen. (WW/AOW/Ziektewet)

Inmiddels zijn ze er ruim een maand zoet mee, en nog niks vernomen. Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Netto ben je hetzelfde kwijt, maar je verliest wel je aftrek natuurlijk, die je eventueel ook later kan gebruiken. Je moet het dus echt zoeken in de Nederlandse "voordeeltjes" als AOW/WW/etc.

Een tip van mijn kant; zorg dat je het zwart op wit krijgt, wat de beslissing ook wordt. Zodat niet de belastingdienst over een paar jaar voor de deur staat met het verzoek aan dhr. J.I.P. om per ommegaande tig-duizend euries te weinig betaalde belasting te voldoen.

Mvg
 
Last edited:
Hey J.I.P.

Ik zat de belastinggids door te nemen ivm werk in het buitenland. Daar staan wat punten die misschien voor jou van belang zijn.
Ik zal het inscannen en naar jou e-mailen.

doe de groeten aan de burka’s!!

Gr.
 
Accumulator,

Bedankt voor je uitvoerige reactie. Ik was van mening dat je op een Brookfieldcontract zelf mocht kiezen waar je belasting afdroeg. Heb ik verkeerd dus. Voorheen werkte ik in België en betaalde ik dus in België belasting maar aangezien NL en BE een verdrag hebben compenseerde NL mij aangezien ik in NL woon. Dit heet de "compensatieregeling" en dit heb ik afgesloten met Belastingkantoor Team Grensarbeid te Roosendaal. Zij doen voornamelijk "grensarbeiders" tussen NL en BE maar aangezien het een klein team is kunnen ze zich nog wel herinneren wie jij bent en wat je situatie is. Geldt deze "compensatieregeling" niet voor Ierland?

@ Brasileiro,

Thanks, I appreciate. Ben waarschijnlijk ergens rond 10 mei voor een paar dagen in NL.. Wellicht dan wel tijd voor een biertje ergens... Je krijgt de groeten terug van de "zwarte ninja's"!!
 
Zolang je woonachtig bent (lees ingeschreven staat) in Nederland ben je belasting plichtig over je wereld inkomen! Tenzij elders betaald en Nederland met dit land een verdrag heeft getekend ter voorkoming van dubbele belasting heffing.
Je kunt dan belasting betalen in het land waar de hoofdvestiging van je werkgever gevestigd is.
Je betaald daar nu geen belasting en de Nederlandse fiscus heeft naar ik aanneem geen belasting verdrag met de UAE. Dat zou m.i. betekenen dat je in Nederland belastingplichtig bent.
Als mijn redenering correct is zou ik me laten uitschrijven. Het niet betalen van belasting in de UAE zal ruimschoots de aftrek van je restant studieschuld compenseren lijkt me.
 
En verder kun je je voor zaken als AOW/WW ook vrijwillig blijven verzekeren, krijg je automatisch bericht over zodra je emigreert.

Kost wel wat, maar in jouw situatie vermoed ik dat het aantrekkelijker is je te laten uitschrijven uit Nederland.
 
Correcties op eerste post mijnerzijds:
- Zoals Thumbs on Fly aangeeft in een ander topic: Er is geen maximaal aantal jaren studiekosten aftrek...
- Max 15.000 eur per jaar studiekosten aftrek?

@ ph-gjk, Jeroen en anderen met wijze raad,

Allereerst hartstikke bedankt. Jouw beredenering is dezelfde als de mijne. Volgens mij is deze correct. Belastingplicht valt makkelijk te beëindigen door me te laten uitschrijven.

1. Stel ik blijf ingeschreven staan en trek de komende jaren nog af, wat zijn dan de voors en tegens in vergelijking met helemaal geen belasting betalen? Ik trek dan mijn volledige loonbelasting af en blijf recht op sociale premies hebben in NL, correct?
Nou is dat geen hoofdreden maar wel iets wat in mijn achterhoofd speelt. Keiharde baanzekerheid heb ik hier immers niet. Sociale zekerheden ook niet. De Nederlandse WW is dan toch een mooi meegenomen vangnetje.

2. Stel ik schrijf mij nu uit en ik kom binnen nu en de komende 2 jaar weer in NL te werken of een land met een regeling met NL. Volgens mij heb ik dan bij terugkomst geen recht meer op verdere studiekostenaftrek. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? Dit zou voor mij een zeer belangrijke reden zijn om toch in NL ingeschreven te blijven zijn.

Daarnaast is het volgens mij zo dat men maximaal 15 ruggen in het jaar mag aftrekken aan studiekosten. Dit is mijn enige noemenswaardige aftrekpost. Nou zit mijn salaris (afhankelijk van euro/dollarkoers) nog wel binnen de 42 procent. Mag ik stellen dat ik de volledige loonHEFFING mag aanspreken voor aftrek? Volgens mijn berekeningen zou ik ongeveer 4500 euro per jaar laten liggen wanneer ik ingeschreven blijf staan. Dit is een leuk bedrag maar zou voor mij denk ik nog geen reden zijn om me uit te schrijven. Per diems en gevarengeld tel ik dan niet mee. Klopt het dat deze bedragen in NL belastingvrij zijn. Wellicht dat iemand van Denim of Amsterdam Airlines hier inzage in kan geven? Als dit wel zo zou zijn dan is het wellicht weer een andere zaak.

Ik zie dit als een tijdelijke ervaring, waarbij tijdelijk vooralsnog onbepaald is. Mijn toekomstvisie ligt op dit moment nog niet in de zandbak. Vandaar dat ik wellicht iets terughoudend overkom t.o.v. complete uitschrijving uit NL. Ik wil eerst alles goed op een rijtje hebben. Neemt absoluut niet weg dat ik jullie advies niet in beschouwing neem.

@ Jeroen, bijverzekeren WW/AOW/WAO kan idd. Een gaatje in de AOW maak ik me niet heel erg druk om. Denk dat de verzekeringspremie duurder is dan het befaamde "AOW-gaatje". Al zeg ik dit zonder ook maar één hard bewijs. Mocht je hierover meer info hebben altijd welkom!


Nogmaals bedankt,
Een belastingnerd.
:passed:
 
Accumulator,

Bedankt voor je uitvoerige reactie. Ik was van mening dat je op een Brookfieldcontract zelf mocht kiezen waar je belasting afdroeg. Heb ik verkeerd dus. Voorheen werkte ik in België en betaalde ik dus in België belasting maar aangezien NL en BE een verdrag hebben compenseerde NL mij aangezien ik in NL woon. Dit heet de "compensatieregeling" en dit heb ik afgesloten met Belastingkantoor Team Grensarbeid te Roosendaal. Zij doen voornamelijk "grensarbeiders" tussen NL en BE maar aangezien het een klein team is kunnen ze zich nog wel herinneren wie jij bent en wat je situatie is. Geldt deze "compensatieregeling" niet voor Ierland?

@ Brasileiro,

Thanks, I appreciate. Ben waarschijnlijk ergens rond 10 mei voor een paar dagen in NL.. Wellicht dan wel tijd voor een biertje ergens... Je krijgt de groeten terug van de "zwarte ninja's"!!

Hey J.I.P.

You're welcome. Vroeger mochten de Broofielders zelf het land kiezen waar ze belasting afdroegen. Tegenwoordig mag dat niet meer, waarschijnlijk omdat een aantal collega's een land kozen wat niet bestaat, en dus helemaal geen belasting betaalden :)

Voor wat betreft het Belastingkantoor Team Grensarbeid, daar heb ik contact mee gehad, die meneer riep gelijk "O, Ryanair, daar zijn er meer van. Ik kan je niet helpen, maar adviseer je wel contact op te nemen met je lokale kantoor, en een afspraak te maken met iemand met kennis van internationaal belastingrecht, om dingen vast te leggen....

Dus dat heb ik maar gedaan. Als ik uitsluitsel krijg, zal ik dat hier posten.

Mvg
 
J.I.P.
Vrijwillig AOW betaling doen is erg duur. Je betaald ongeveer evenveel als wat de huidige AOW-ers uitbetaald krijgen. Ik weet niet precies hoeveel dat is maar je doet er volgens mij beter aan dat geld op een spaarrekening te zetten dan krijg er tenminste nog rente over.

Verder verwacht ik niet dat je recht hebt op een w.w. uitkering, je werkgever draagt tenslotte niets af aan de Nederlandse instanties.

Tenslotte voor elk jaar dat je niet in Nederland bent wordt je 2% gekort op je AOW uitkering. Vooropgesteld dat je terugkeert naar Nederland en de AOW in z'n huidige vorm nog bestaat!
 
Bijverzekeren voor premies is idd erg duur en kan je dus beter niet doen.

Vooropgesteld dat je jezelf niet uitschrijft uit NL kan je ook gebruik maken van de regeling voor lucht en zeevarenden welke inhoud dat als je meer dan 180 dagen uit NL bent en dus ook werkt je in een ander belastingtarief valt.

Voorts meen ik ook dat je je aftrek een X aantal jaren kan bevriezen en als je weer in NL terugkomt dat dan weer kan gebruiken, meer info zou je wellicht kunnen vinden door even op het board te zoeken naar CLH. Veel NL-ers daar hebben hiermee te maken gehad.

Als je geen heel grote aftrekposten hebt zoals hypotheek en/of grote studieschuld dan is het idd de moeite om uit te laten rekenen of het nog wel raadzaam is om in NL ingeschreven te blijven staan.

GF.
 
Ghostflyer, Jeroen en ph-gjk,

Nogmaals bedankt. Bijverzekeren voor AOW en Anw ben ik ook zeker niet van plan. Is idd duur. Gjk, wat jij zegt over de WW is nieuw voor mij. Als ik in NL belasting betaal draag IK toch sociale premies af? Mijn baas heeft daar toch niks mee te maken lijkt mij?

Dat "bevriezen" van mijn aftrekposten bij emigratie heb ik niet kunnen vinden. Mocht iemand daar uitsluitsel over geven dan ben ik daar heel dankbaar voor. Het zelfde geldt voor het wel of niet belastbaar zijn voor dagvergoedingen en/of gevarentoeslagen..

Ik ben iig weer een stukje wijzer geworden vwb de eventuele mogelijkheden.

Keep 'm coming!
 
Ghostflyer, Jeroen en ph-gjk,

Nogmaals bedankt. Bijverzekeren voor AOW en Anw ben ik ook zeker niet van plan. Is idd duur. Gjk, wat jij zegt over de WW is nieuw voor mij. Als ik in NL belasting betaal draag IK toch sociale premies af? Mijn baas heeft daar toch niks mee te maken lijkt mij?


Keep 'm coming!

Zowel jij als de werkgever betaald premie. De getallen weet ik niet uit m'n hoofd, maar het werkgeversdeel is veel groter. En er was in 2008 zelfs sprake van dat de ww-premie voor werknemers zou vervallen en dat alleen werkgevers nog ww-premie betalen. Weet eigenlijk niet of dat door de crisis nog is uitgevoerd, of toch maar niet.
 
Dat "bevriezen" van mijn aftrekposten bij emigratie heb ik niet kunnen vinden. Mocht iemand daar uitsluitsel over geven dan ben ik daar heel dankbaar voor. Het zelfde geldt voor het wel of niet belastbaar zijn voor dagvergoedingen en/of gevarentoeslagen..


Als jij tijdens je vliegopleiding of kort erna je opleidingskosten bij de belastingdienst hebt op gegeven hoort dat negatief inkomen er nogsteeds te zijn. Op dit moment geldt namelijk dat er geen limiet zit op de "carry forward" regeling. Kan in de toekomst veranderen uiteraard.
Op de achterkant van de definitieve aanslag hoort elk jaar het bedrag te staan wat jij nog aan persoonsgebonden aftrek hebt. Als jij nog nooit iets hebt afgetrokken hoort dat bedrag er nog volledig te zijn. Check dus of dat bedrag er nog staat. De belastingdienst maakt fouten, ik was een jaar geleden ook opeens 50.000 euro persoonsgebonden aftrek lichter omdat de belastingdienst een fout had gemaakt. Fouten maken ze uiteraard alleen maar in hun voordeel. ;)
Dat je in het buitenland zit hoort niks uit te maken. Ik heb zelf twee jaar in het buitenland gewoond voordat ik dit jaar weer terug in NL kwam wonen.

Die 15.000 euro aftrek die je in een eerdere post noemde klopt volgens mij ook niet. Dat heeft met IBG studies te maken. Voor privé opleidingen a la vliegscholen geldt een andere regeling. Dat kun je in de belastingalmanak ook terug vinden. Maar het komt er kort op neer dat als je een persoonsgebonden aftrek hebt van bijvoorbeeld 100.000 euro, je over de eerste bruto verdiende 100.000 euro geen belasting betaald. Maar aangezien jij geen belasting betaald in de woestijn lijkt het mij niet verstandig om belasting in NL te gaan betalen en op die manier je persoonsgebonden aftrek er doorheen te draaien. Maar ik ben geen fiscalist, het is gewoon mijn mening... ;)

Succes ermee!!!
 
Ik heb de laatste jaren de wijzigingen in de sociale wetgeving niet gevolgd, maar in het verleden was het zo, dat iedereen verzekerd was voor de sociale verzekeringen die begonnen met een "A" (Algemene), de zogenaamde volksverzekeringen zoals AOW, AWBZ, etc.
De WW valt hier niet onder daarvoor zul je werkzaam moeten zijn voor een Nederlandse werkgever.
Je krijgt tenslotte nooit geen WW uitkering als je nooit gewerkt hebt.

Anybody correct me if I am wrong
 
Die 15.000 euro aftrek die je in een eerdere post noemde klopt volgens mij ook niet. Dat heeft met IBG studies te maken. Voor privé opleidingen a la vliegscholen geldt een andere regeling. Dat kun je in de belastingalmanak ook terug vinden. Maar het komt er kort op neer dat als je een persoonsgebonden aftrek hebt van bijvoorbeeld 100.000 euro, je over de eerste bruto verdiende 100.000 euro geen belasting betaald. Maar aangezien jij geen belasting betaald in de woestijn lijkt het mij niet verstandig om belasting in NL te gaan betalen en op die manier je persoonsgebonden aftrek er doorheen te draaien. Maar ik ben geen fiscalist, het is gewoon mijn mening... ;)

Succes ermee!!!

Er geldt het volgende: voor voltijd studies geldt er geen limiet. De person in kwestie moet dan wel jonger dan 30 jaar zijn. Voor niet-voltijd studies geldt idd de 15K limiet. IBG studies hebben er niets mee te maken.

P-JK: bij mijn weten klopt wat je zegt.
 
Er geldt het volgende: voor voltijd studies geldt er geen limiet. De person in kwestie moet dan wel jonger dan 30 jaar zijn. Voor niet-voltijd studies geldt idd de 15K limiet. IBG studies hebben er niets mee te maken.

P-JK: bij mijn weten klopt wat je zegt.

Het klopt inderdaad dat er een grens bij 30 jaar zit. Maar ik was in het voorbeeld van J.I.P. er vanuit gegaan dat het ging om voor je 30ste. Dit aangezien de meeste mensen hun vliegopleiding voor hun 30ste doen.
Daarnaast is de 15k die je bij de belastingdienst terug vindt als zijnde "aftrek studiekosten" een max aftrek. Dit heeft echter niets te maken met vliegopleidingen. Behalve misschien voor mensen die de opleiding modulair doen. Daar ken ik de regeling met de belastingdienst niet van.
 
Daarnaast is de 15k die je bij de belastingdienst terug vindt als zijnde "aftrek studiekosten" een max aftrek. Dit heeft echter niets te maken met vliegopleidingen. .
Geldt die info ook nog na 2005? Het zal de belasting dienst volgens een worst wezen of jij een voltijdse modulaire of voltijds geintegreerde opleiding doet. Heb je referenties?

Behalve misschien voor mensen die de opleiding modulair doen. Daar ken ik de regeling met de belastingdienst niet van.
Ik wel, dan geldt idd de 15K limiet als je OF boven de dertig bent OF geen voltijd doet.
 
Als jij tijdens je vliegopleiding of kort erna je opleidingskosten bij de belastingdienst hebt op gegeven hoort dat negatief inkomen er nogsteeds te zijn.

Even inspringen op dit statement. Op welk moment moeten de opleidingskosten worden opgegeven bij de belastingdienst? Belastingtechnisch gezien is het gunstiger voor mij om het pas later op te geven als ik 42% belasting moet betalen (ben nu nog student, dus opgeven wanneer ik een inkomen heb). Maar wat zijn de regels?

Ik had van de bank gehoord dat de opleidingskosten uiterlijk 2 jaar na voltooiing van de opleiding als opleidingskosten bij de belastingdienst opgegeven kunnen worden.

Kan iemand dit bevestigen? Ik kan dit namelijk nergens vinden.
 
Last edited:
Waarom zou je in vredesnaam 2 jaar wachten met het opgeven van gemaakte opleidingskosten? Studiekosten opgeven is iets heel anders dan verrekenen als aftrekpost. Opgeven van studiekosten dient doorgaans te gebeuren in het fiscale jaar waarin je de kosten ook daadwerkelijk gemaakt hebt. Bovendien, je bank is en blijft een bank, die verkopen hun geld veel te duur aan jou en is zeker geen fiscaal adviseur.
Geef tijdens je opleiding gewoon in het betreffende jaar de studiekosten op. Heb je geen uitnodiging tot aangifte ontangen, download dan zelf het aangifte formulier en stuur een korte brief naar je lokale belastingkantoor t.a.v. je inspecteur waarin je aangeeft dat je de opleiding tot verkeersvlieger volgt en voeg een kopie nota bij. Dit gaat in je file en zo is het een net en compleet verhaal.

Je kunt helaas niet wachten met verrekenen tot je een ons weegt en in de 52% belastingschaal zit. Als je bij je aangifte (als je een betaalde baan hebt waarbij je inkomstenbelasting afdraagt in NL) niet je persoonsgebonden aftrek uit voorgaande jaren invult zal het systeem dat zelf gaan verrekenen in de definitieve aanslag.

Bovendien, als je een lening hebt voor je opleiding is het verstandiger om direct te verrekenen en af te lossen. Dit levert je een rentevoordeel op aangezien je lening lager wordt.

Verwacht je een snelle groei salarisgroei, dan is er altijd nog het 'middelen'. Dit is volgens mij slecht bekend maar kan je ook een leuke zak geld opleveren. Hiermee spreid je je belastinglast met terugwerkende kracht over 2 voorgaande jaren waarmee je vaak je hoogste schaal in het laatste jaar kunt verlagen en zo belastinggeld terugkrijgt. Je dient hiervoor wel van alle 3 de jaren (jaar met hoogste tarief+2 voorgaande jaren) een definitieve aanslag ontvangen te hebben. Zo heb je toch nog je voordeeltje uit hogere belastingschalen zonder te wachten met verrekenen van je persoonsgebonden aftrek.

succes
 
Back
Top