Belastingen werken in frankrijk

NEON

New member
Ik ben net ory based, maar ik ben de belastingen nog aan het uitzoeken.

Kan iemand mij hier meer over vertellen??

Ciao

Neon
 
Tax in FR is afhankelijk van je familie situatie.

Single f/o betaald rond de 1500 euro per maand, mijn take home deze maand was 6200 dus je houdt rond de 4700 over.

Getrouwd met kind betaald rond de 1000.

Je betaald je sociale lasten automatisch maar income tax betaal je in mei het jaar erna, dus in mei 2011 betaal je over 2010 na een eigen aangifte.

bij aangfite moet je creatief zijn, 10% van je apartement is office voor ezy voor je studeren etc, dus 10% van je maandelijkste huur is aftrekbaar, dat soort dingen, SNPL weet hier alles van dus ik zou het hun vragen.

Pensioen is CRPN, op papier bouw je per maand 180 euro op, maximaal 25 jaar contributie betekend dus 54.000 euro pensioen. Het is echter niet jouw geld en met de Franse tekorten.....afwachten wat je krijgt.

Veel plezier in ORY hoop dat het bevalt!
 
bedankt voor de info in moet wel even lid worden van de SNPL, de IPA is niet meer echt handig!
 
http://www.crpn.fr/telechargements/fond_assur_ang_pdf.pdf

Volgens mij heb jij met de heer PB gesproken paraglider. Maar na 25 jaar contributie is het gewoon avarage salary pension over de beste jaren volgens mij (zie link)

En moet je daarvoor een adres in Frankrijk hebben om het te ontvangen (pensioen)? Of krijg je dat ook als je naar NL verhuist?

In Basel zijn ze met een geintje bezig waarbij we in de zeer nabije toekomst onze sociale lasten in Frankrijk moeten afdragen omdat het vliegveld op Frans grondgebied ligt, onafhankelijk of je bedrijf Zwitsers is of niet. Lekker dan...
 
Tax in FR is afhankelijk van je familie situatie.

Single f/o betaald rond de 1500 euro per maand, mijn take home deze maand was 6200 dus je houdt rond de 4700 over.

Zit in die 1500 al de belasting die je aan het eind van het jaar moet betalen?

Gr. JB
 
Hoe zit het met de ezy commuters in Frankrijk? Wonen in Nederland, werken in Parijs. Betalen die in Nederland belasting?
 
Feitelijk ben je dan een grenswerker. Aangezien je nu wat weinig details geeft en ik geen belastingexpert, kan ik je alleen een heel globaal antwoord geven.

Binnen zekere grenzen is het mogelijk om zelf te kiezen waar je je belasting betaald, maar het is het meest eenvoudig om belasting te betalen in het land waar je salaris wordt uitbetaald. In het beschreven geval lijkt dat Frankrijk te zijn.
 
Lees het belastingverdrag tussen Frankrijk en Nederland eens door, link op deze pagina:

http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/emigratie/belastingverdragen/belastingverdragen/frankrijk/

Met artikel 4 lid 3 kun je bepalen waar je fiscale woonplaats is.

In artikel 15 lid 3 staat dat je als verkeersvlieger belastingplichtig bent in het land waar je inwoner bent.

Je belastingplicht hangt dus af van je woonland en niet van je werkland. Je bent belastingplichtig in je woonland en daarin heb je geen keuze.

Sociale premies is een ander verhaal. Volgens de EU-regels hoort je werkgever premies af te dragen in het land waar de hoofdzetel van je bedrijf is gevestigd, maar daar denkt Frankrijk anders over...
 
Ga naar een goed accountants bureau!

Ik ben door boekling voorgelicht dat de situatie hetzelfde is als in Italie. Oftewel betalen in frankrijk tenzij....

Dit komt omdat de vliegerregeling niet geld.
 
Ja slimjim en boekling heeft in samenwerking met de belastingdienst kennisgroep bepaald dat artikel 3 de pilotenregeling niet op easyjet piloten in italie en frankrijk toepasbaar is. Artikel 2 geld voor ons. Ja idd de belastingdienst zelf heeft bepaald dat dat artikel niet toepasbaar is door de unieke constructie van easyjet in italie en frankrijk.

Dus rot ff lekker snel op met je huis-tuin en keuken accountants advies!

Dat je kan googelen wil nog niet zeggen dat je dan gelijk adviezen tav internationaal belastingrecht kan schrijven.

Gewoon lekker naar een accountantskantoor toegaan en echt geld besparen! En niet teveel luisteren naar mensen als slimjim!

Wat is dat toch met Nederlanders en hun doe-het-zelf hobby boppen om de laatste stuiver te besparen, op een gegeven moment geloven ze ook nog heilig in hun specialisme dat bestaat uit google kennis.
Professionals hebben jarenlang gestudeerd op belastingrecht en internationaal belastingrecht, maar mr hobby-bob weet ze wel even de oren te wassen want op internet staat.....

Ik wens dit soort mensen veel plezier toe met doe-het-zelf open hart chirurgie. Ik weet zeker dat alles op google te vinden is!
 
Bedankt voor de antwoorden. Flash schrijft het wat 'direct' maar het is allemaal verre van duidelijk waar een easyJet piloot belasting moet betalen. Aan de verdragen zelf heb je weinig, het gaat om de interpretatie: bijvoorbeeld werk je voor een Frans bedrijf? werk je voor een Engels bedrijf? werk je voor een Engels bedrijf met een vaste vestiging in Frankrijk?

Ik was dus benieuwd wat de laatste stand van zaken is m.b.t. de Nederlandse commuters in Frankrijk. Ik hoor verschillende verhalen. De een betaalt in Nederland, de ander in Frankrijk...
 
Flash: keep your shirt on... Ik verwijs alleen naar een paar verdragen en een webpagina (van een accountant!) waar ook staat dat het niet altijd eenduidig is en afhankelijk van een veelheid aan omstandigheden van jezelf en je bedrijf. Ik heb niemand verteld of aangeraden niet naar een accountant te gaan, want dat is namelijk helemaal niet onverstandig. Overigens: zelfs als een accountant je aangifte heeft ingevuld is dat nog geen garantie dat de belastingdienst ermee akkoord gaat (ik ken verhalen van aangiftes die in het ene land worden geaccepteerd maar bij het terugvragen / verrekenen van belasting wordt er in het andere land moeilijk gedaan).

Bij Easy is het inderdaad zo dat het bedrijf mensen op lokale contracten te werk stelt, en Easy bestaat uit meerdere bedrijven. Bij Ryanair heb je weer dat geschipper met self-employed zijn via een zelfopgericht bedrijfje met vier directeuren enzovoort.

Succes ermee, ik wilde alleen aangeven dat je best wat wijzer wordt als je de belastingverdragen eens doorleest. Het valt me op hoeveel mensen hun kop in het zand steken op dit gebied.
 
Weet iemand een goede accountant / commercialista in de omgeving ten noorden van Milaan?
Eentje die bekend is met de situatie van vliegers?
BTW, ik werk niet voor Easy of RYR.....
 
Het geen dat de belasting verhaal Nederland - Italie het zelfde is als Nederland - Frankrijk, lijkt me sterk. ten eerste op Italiaaans contract het je een Italiaanse werkgever (arbeidscontract met easyjet italie branch) in frankrijk is dat een engelse werkgever Easyjet Luton.
ten tweede artikel 15.3 is anders in italie is het;
een dienstbetrekking uitgeoefend aan boord van een schip of luchtvaartuig dat in internationaal verkeer wordt geëxploiteerd, slechts in die Staat belastbaar.

en in frankrijk is het;
een dienstbetrekking uitgeoefend aan boord van een schip of luchtvaartuig in internationaal verkeer, of aan boord van een schip dat dient voor het vervoer in de binnenwateren, slechts in die Staat belastbaar.

de ene spreek over; "een luchtvaarttuig in internationaal verkeer" en het italiaanse verdrag over "internationaal verkeer wordt geëxploiteerd"
Nu ben ik maar piloot maar volgens mij is dit toch iets anders, de ene gaat alleen over vluchten naar het buitenland en andere over een luchtvaarttuig dat word gebuikt voor internationaal verkeer (dus alle vluchten)

De uitspraak van de kennis groep was gebaseerd op artikel 3g (niet de iphone, wat niet in het franse maar wel in het italiaanse verdrag zit) artikel 3g (dus niet 15.3) zegt;
g. betekent de uitdrukking ‘internationaal verkeer’ alle vervoer met een schip of een luchtvaartuig geëxploiteerd door een onderneming waarvan de plaats van de werkelijke leiding in een van de Staten is gelegen, behalve wanneer het schip of luchtvaartuig uitsluitend wordt geëxploiteerd tussen plaatsen die in de andere Staat zijn gelegen;
Aangezien Easyjet niet de plaats van de werkelijke leiding heeft in Nederland of Italie voldoe je niet aan "internationaal verkeer". en moet je naar 15.2 kijken

Ik was MXP based en nu ORY, en ik ben al 1 jaar bezig maar snap het nog niet!:)
hopelijk kunnen jullie het mij nu uitleggen!
 
NEON

-15.3 is alleen anders in opzicht van schepen in binnenvaart wateren.

-het is en blijft een frans arbeidscontract geen UK contract, in frankrijk zit de plaats van werkelijke leiding ook in engeland.
Of wil je soms naar het UK-NL verdrag gaan kijken???

- internationaal verkeer heeft dezelfde definitie voor het franse belastingverdrag, dus jou uitleg geld ook voor FR

- BOEKLING!!!!!!! tering man gewoon even de beurs trekken.... waar denk je dat ik mijn info vandaan haal? Ik betaal er ook gewoon voor hoor!
 
Met en zonder Boekling (ze heten nu trouwens Kramer en Vervoort) is en blijft het een enorm raadsel waar je belasting moet betalen. Het laatste woord is er vooralsnog niet uit.
 
He flash,

in de staatscourant van 20 januari 2010, heeft het over inhoudingplicht bij een internationaal concern en dat zegt het volgende.( al hebben wij een frans contract is het nog steeds met easyjet uk);
Voor het bepalen wie in een concreet geval de inhoudings- plichtige is, is doorslaggevend tot wie de werknemer in dienstbetrekking staat. Indien de Nederlandse inlener voor verdragsdoeleinden werkgever is, zonder dat de verhouding tussen de inlener en de werknemer een dienstbetrekking is in de zin van de Wet LB 1964, is het uitlenende buitenlandse concernonderdeel de inhoudingsplichtige (zie artikel 6, eerste lid, onderdeel a, tweede lid en derde lid, onderdeel b, van de Wet LB 1964).


over geld uitgeven gesproken, Ik heb veel meer dan een boeking bedrag al uitgegeven. maar bijna alle van de "experts" hebben een andere mening.
Sommige experts zeggen (dit hebben ze nagezocht in de belasting wet, tenminste ik heb de rekening betaald);
"Als Easyjet een vaste inrichting heeft in Frankrijk en deze vaste inrichting neem jouw salariskosten voor haar rekening zonder doorbelasting aan de UK, dan moeten we kijken naar het verdrag NL-Frankrijk. Indien echter jouw salariskosten worden gedragen door de Easyjet UK dan moet je kijken naar NL-VK verdrag."
Ons Easyjet salariskosten worden gedragen door Easyjet UK, dus waar op baseert jij dat het NL-FR verdrag het is, en niet NL-FR?
Maar ja alle verdragen spreken wel weer over de werkstaat, mijn huidige belastingman berust zijn opinie op een uitspraak van een struwardess

Het italiaanse verdrag 15.3 spreek ook over geëxploiteerd, en een woord als "zoland" ipv "voor zover" (Nederlandse vlieger in duitsland) heeft een hele andere uitkomst. dus het is niet het zelfde behalve het binnenvaart verhaal.
 
Back
Top