Belasting en daggeld vergoeding

Het korte antwoord is: ja.

Alleen zuivere onkostenvergoedingen zijn niet aan inkomstenbelasting onderhevig zoals een onkostenvergoeding die wordt betaald om tijdens een overnight je eten en drinken mee te bekostigen. Zodra het een vaste vergoeding is die voor een dag werken wordt betaald ziet de belastingdienst die als variabele inkomenscomponent en is hij belast.
 
Dat is niet helemaal waar.
Zolang het aantoonbaar voor je werk is mag je tot een bepaald bedrag dit gewoon netto uitkeren.
 
Voor zover ik het kan inschatten bedoelt Sheik een vaste daggeldvergoeding per gewerkte dag / gevlogen sector of uur / overnachting, zoals gebruikelijk bij veel UK maatschappijen (en hij werkt voor een UK club terwijl hij in NL woont, maak ik uit zijn eerdere posts op). Zo'n daggeldvergoeding is niet uitgesplitst in onkostencomponenten als verblijf, eten & drinken, telefoonkosten enzovoort.

Ik bestrijd je punt dat je tot een bepaald bedrag netto mag uitkeren niet, maar daar zitten wel een aantal mitsen en maren aan. Je werkgever dient het geregeld te hebben conform de regels van de belastingdienst (gerichte vrijstelling, zie https://www.belastingdienst.nl/bibl...ihilwaarderingen_en_normbedragen.html#HL-20.1 ), en dat is bij een buitenlandse werkgever lastig voor elkaar te krijgen...

Normaal gesproken is Sheik belastingplichtig in NL, en valt zijn sector / duty / overnight pay (helaas) gewoon onder de inkomstenbelasting.
 
Last edited:
Dat is niet helemaal waar.
Zolang het aantoonbaar voor je werk is mag je tot een bepaald bedrag dit gewoon netto uitkeren.

Klopt. Ik moest een paar jaar geleden aan een onderzoek meewerken omdat mijn baas een vaste netto vergoeding per gewerkte dag gaf. Door een redelijk grote steekproef van een maand, waarbij iedereen van alle onkosten aantekeningen moest bijhouden bonnetjes moest opsturen hebben ze geconstateerd dat de hoogte van de vergoeding redelijk was. En dan is een nettovergoeding toegestaan.
 
Goed nieuws van de blauwe enveloppen mensen, mijn bezwaar werd gehonoreerd dus mijn daggeld vergoeding wordt niet belast. Op naar 2016.
 
Back
Top