Belasting afdragen Ierland,wat is mogelijk?

Mark-one

Member
Collega's,

even een vraag omtrent het betalen van belasting in Ierland. Wil me graag in duitsland inschrijven, based there, vanwege voordelen voor aanschaf van een duitse auto.

Heb contact gehad met: Team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen (GWO), onderdeel van de belastingdienst. De duitse adviseur melde het volgende: als inwoner van duitsland met een ierse werkgever, wordt belasting in ierland betaald.

Ik wil graag mijn volledige opleidingskosten opgeven als aftrekpost incl. typratingkosten, is dat mogelijk bij de ierse tax department? Is daar een drempel voor? Sprak een cadet uit engeland, die vertelde dat alle kosten na het behalen van de CPL aftrekbaar was in england en ierland, is dit juist?

Iemand ervaring hiermee, belasting betalen in ierland? het afschrijven van de volledige opleidingskosten en typrating?

Welke ierse bank kun je aanraden, met goeie service, en lage kosten voor het overmaken van geld naar een nederlandse rek.?

Advies is welkom,

Grtz, Mark-one

PS: iemand die een consultant in ierland heeft voor tax?
 
Zijn er geen collega's die een ryanair contract hebben of brookfielders en die in Ierland belasting betalen en opleidingskosten aftrekken etc?

Anything is welcome,

Grtz,

Mark-one
 
Hoi Mark-One,

Ik vlieg zelf in Ierland, maar ik woon in Nederland. Ik reis dus heen en weer op m'n vrije dagen.
Je betaald belasting in het land waar je woont, waar je resideert (binnen de EU in ieder geval). Ik betaal dus gewoon belasting in Nederland, alhoewel dat wel wat voeten in de aarde heeft met betrekking tot het terugvorderen van de ingehouden loonbelasting door mijn werkgever.
Om er voor te zorgen dat er geen loonbelasting meer ingehouden wordt, zou je je werkgever kunnen verzoeken een "exclusion order" aan te vragen bij de Ierse belastingdienst (www.revenue.ie)

In Nederland is er inderdaad een zogenaamde pilotenregeling bij de belastingdienst. Je kunt alle gemaakte kosten voor je vliegopleiding (excl. rente en verzekeringspremies) opgeven die dan van je opgegeven inkomen worden afgetrokken. Uiteraard zul je als resultaat een negatief inkomen hebben die je dan over de volgende 7 jaar (in totall 8 jaar) kunt meenemen, of totdat het inkomen weer positief is. Een negatief bedrag is voor de belastingdienst nul, zodat er geen inkomstenbelasting verschuldigd is. Je krijgt dus een teruggaaf. Hoe dit in andere landen (o.a. Duitsland) geregeld is weet ik niet.

De Ierse bank die ik het beste vind m.b.t. internetbankieren is AIB. Je kunt max. €5000,- per dag kosteloos overmaken naar je bankrekening in Nederland zonder daarvoor extra te betalen. De transfer tijd is meestal 2 tot 3 werkdagen.

Veel succes,

Aerodaan
 
Vreemd dat jij belasting betaalt in Nederland, regeling van de EU is dat je belasting betaalt in het land waar je werkgever is. Ook in Belgie wonen heel veel Nederlanders en werken in Nederland en daar dragen ze dan ook belasting af en niet Belgie.
 
Nee dat is niet waar. Omdat er belastingverdragen bestaan, mag je als NLer ervoor kiezen in NL je belasting af te dragen.
 
Ja dat klopt, veel landen binnen de EU hebben afspraken gemaakt voor wat betreft het innen van inkomstenbelasting om te voorkomen dat er dubbel geheven wordt. Hierdoor mag je zelf bepalen waar het voor jou het voordeligst uitkomt je belasting af te dragen. Er zitten natuurlijk wel wat regels aan verbonden, dit verschilt van land tot land.
 
En op jouw vraag terug te komen, Phuket Dragon, draag je in België, voor zover ik weet, veel meer belasting af als je boven een bepaalde drempel verdient. Daarentegen zijn de huizen daar spotgoedkoop. Dit is waarschijnlijk de reden waarom veel Nederlanders rond de grensstreek van België besluiten de grens over te gaan.

Grtz
 
Back
Top