begin drukte

ktv

New member
de mensen worden weer terug geroepen van hun "vrijwilligers"-baantjes , er vertrekken er weer naar de KLM , het aantal vlieguren omhoog geschroefd endat alles om de productie voor het komende jaar voor elkaar te krijgen . zou er dan toch nog wat doorstroming komen?:D
 
:biertje: heren, heren , niet zo cynisch. de tijden van 35 uur vliegen in de vier weken zijn weer voorbij .
 
Inmiddels zijn de eerste 15 man van de bufferlijst opgeroepen voor diverse Coco functies. Nog niets bij KLC. Wel doorstroom van coco's naar 737.

Iemand hier die zicht heeft op KLC opleidingen komende tijd? Zit daar ook extern bij?
 
Inmiddels zijn de eerste 15 man van de bufferlijst opgeroepen voor diverse Coco functies. Nog niets bij KLC. Wel doorstroom van coco's naar 737.

Iemand hier die zicht heeft op KLC opleidingen komende tijd? Zit daar ook extern bij?

Zolang er voldoende biedingen zijn voor FO F70 en FO E190 zal dat niet gebeuren.

Om je een indruk te geven. Er zijn collega's met 3+ dienstjaren die bindingsvrij zijn en op basis van senioriteit nog niet in aanmerking komen voor deze functies......

Gr, Purno
 
Duidelijk, maar zijn er ook voldoende biedingen? Of is dat soort info niet te achterhalen?
Ik zie op MyKLM op de unit websites geen mensen naar KLC gaan.

Probeer een beetje een beeld te krijgen van de verschuivingen binnen KLM, vandaar.
 
Duidelijk, maar zijn er ook voldoende biedingen? Of is dat soort info niet te achterhalen?
Ik zie op MyKLM op de unit websites geen mensen naar KLC gaan.

Probeer een beetje een beeld te krijgen van de verschuivingen binnen KLM, vandaar.

Aantal biedingen worden niet gepubliceerd op Myklm. Als KLM vlieger kan je bellen met Cockpit planning en rotatie ( beperkt bereikbaar ) voor een indicatie.

De F70/100 was tot voor kort een inkrimpende divisie.

De Embraer bestaat pas 2 jaar binnen KLC, dus niemand kan daar horizontaal bindingsvrij zijn.

Vandaar dat er weinig doorstroom is binnen KLC
 
De uit en instroom bij KLC is op dit moment van wat ik hoorde hoogst onvoorspelbaar (zoals eigenlijk altijd al het geval was).

Aan de eene kant gaat er weer meer gevlogen worden, de klussenbank voor bazen is per direct opgeheven en voor de co's is het een aflopende zaak tot maar zover ik weet.

Planning op dit moment is 14 recht naar links opleidingen, allemaal co 70/100 naar baas. Het waren er initieel 16, maar 2 737 co's hebben hun bieding ingetrokken en ze hebben alsnog ook de opleidingen gecancelled...

Aan de co kant heb ik 0 opleidingen gehoord, maar dit kwam van dezelfde hoek als die nog in oktober riepen dat er tot 2012 helemaal geen opleidingen zouden komen (hoewel iedereen al wist dat dat niet klopte).

Bij de uitstroom is het wel dramatisch... 40 bazen 70/100 gaan tussen december 2010 en juni 2011 naar co ica en baas 737. Daar komen er dus maar 14 voor terug, schijnbaar hebben we overschot, ikzelf heb dat niet echt gemerkt op mijn roosters..

Het grote vraagteken dat boven de fokker divisie hangt is, tot hoe lang gaan we nog vliegen met die apparaten?? In juni vorig jaar liet de CEO van KLC nog weten dat dit i.i.g. tot 2018 zou moeten zijn, nadat deze deadline eerst van 2012 naar 2015 was opgeschoven.

Het grote probleem met 2018 is dat dit ontzettend veel geld gaat kosten door de verplichte implementatie van datalink systemen voor 1 februari 2015 voor alle fokkers binnen KLC. Hier zijn wel een paar uitzonderingen voor:
• FANS aircraft up to 1 January 2014
• aircraft that will cease operations by 2017
• aircraft operating flights for testing, delivery and maintenance purposes
• State aircraft
• Specific exemption cases that can be proposed for aircraft types reaching the end of their production life and being produced in limited numbers and aircraft types for which re-engineering costs would be disproportionate due to old design

Optie 2 zou een mogelijkheid kunnen zijn, dan zijn we eind 2016 klaar met de fokker, anders zou het optie 5 kunnen zijn. Probleem met optie 5 is dat er eigenlijk al wel een datalink voor de fokker op de plank ligt, alleen hoeveel kost het om deze in te bouwen en is dat rendabel??

Gezien het feit dat de fokker divisie redelijk groot is (31 kisten) en een redelijk groot corps heeft met heel veel variabelen (de engelse kant om maar eens te beginnen), kan het alle kanten opgaan... De fokker divisie levert op dit moment ook nog een 35% van alle KLM vluchten binnen Europa.. Al met al een aardige rekensom voor de mensen op kantoor, want wat zou het anders moeten worden??

Vervangende vliegtuigen voor de fokker zijn er nog niet echt. De opties die ik de revue heb horen passeren:

- Dash 8, maar bij voorbaat niet interessant omdat het een prop is en de KLM alleen nog jets wilt.
- CRJ next, te weinig cargo en overhead capaciteit om goed te functioneren voor de feeder operatie waar klc omheen gebouwd is, dat probleem hebben we ookal vaak met de fokker
- CS-series, te breed, heeft een wingspan van 5 meter meer dan de embraer en zou dus niet op de bravo passen
- Fokker XF, ja wanneer dat ding klaar is, wie zal het zeggen, denk i.i.g. niet 31 kisten voor de deadline..
- Embraer, op zich de beste kaarten, een grote divisie scheelt in de overheadkosten op kantoor en technisch.. maar toch alweer een verouderde kist in vergelijking met wat nieuwere machines die gaan uitkomen
- MRJ, prototype vliegt nog niet, maar heeft potentie, leverdata?
- RRJ, eerste is inmiddels van de band gerold, maar gehoord dat deze niet aan de verwachtingen voldoet en westerse maatschappijen zijn ook bang om hun naam aan sukhoi te verbinden...

Uiteindelijk zal de beslissing binnenkort toch echt een keer genomen moeten worden en gaan we het allemaal lekker zien, wellicht getuigd het feit dat er zo weinig opleidingen zijn dat men al voorzichtig de uitfasering aan het plannen is...

Bron over datalink:
http://www.eurocontrol.int/link2000/public/subsite_homepage/homepage.html
http://www.eurocontrol.int/link2000/public/faq/faq_dlsir.html

Zo ik heb weer even invulling gehad op dag 3 van mijn 5 daagse blokreserve :)
 
Duidelijk, maar zijn er ook voldoende biedingen? Of is dat soort info niet te achterhalen?
Ik zie op MyKLM op de unit websites geen mensen naar KLC gaan.

Probeer een beetje een beeld te krijgen van de verschuivingen binnen KLM, vandaar.

Ja. In ieder geval voor de eerste helft van 2011. Heb Fokker, Embrear en 73 geboden en blijf gewoon waar ik zit. Maar zoals gezegd zijn er nauwelijks plekken. Verwacht echter dat er in de 2e helft van 2011 nog steeds genoeg biedingen zijn. Vergeet niet dat de allerjongste coco al meer dan 2 jaar in dienst is. Als dan de keuze is co-klc of misschien nog 2 jaar wachten op de 737 zullen er ongetwijfeld bij zijn die klc bieden.
 
heren de vlieguren worden fors omhoog geschroefd , er moet weer gewerkt worden voor de pay:eek!:
 
heren de vlieguren worden fors omhoog geschroefd , er moet weer gewerkt worden voor de pay:eek!:

Nou, ik heb het zelden zo rustig gehad.... Net wel 6 dagen gewerkt, maar nu 7 dagen vrij (en 5 dagen vrij voor de 6 daagse). En ja, ik werk 100%. Wellicht omdat er op dit moment niet opgeleid wordt en veel FI's ineens "echt" willen / moeten werken. I dunno, but I like it.
 
Hmmm, toch maar een zak drop naar Carmen brengen..... 66 uur, wel dagen over....
Rond de 50 uur op mijn rooster (wat ik al 8 jaar gemiddeld doe) en nu op dag 3 van 6 dagen vrij...

Afgezien van het onlogisch roosteren van de bitch die Carmen heet, klaag ik niet...
 
Ik word gestraft voor mijn gemiddelde denk ik.....20-25 uur in 8 jaar Fokker ......

Maar Carmen is nog niet echt m'n favo vrouw binnen KLC...
Dan doe je toch wat verkeerd, aangezien ik hetzelfde gemiddelde heb (al kan het nog wel minder zijn, met die 10 uur per 5 weken die we de eerste maanden kregen)...

maar op de E190 krijg je toch ook veel meer applaus bij de landingen, da's ook wat waard, toch?

Of er op de E190 meer geklapt wordt, weet ik niet, weet wel dat ze bij ons klappen om de landing en op de fokker om het feit dat ze er tenminste zijn.. (na drie pogingen):kiss:

(wordt veel te flauw en opstandig van de lekkere weer en die vrije dagen...)
 
Last edited:
Back
Top