Bedankt heren.

dodo

New member
Sinds gisteren zijn er weer ruim 93 vliegers, die nadat ze zelf hun type rating betaald hebben, moeten vrezen voor hun baan.
Ruim 40 van deze vliegers hebben zeer recent tot 35.000 Euro betaald en krijgen in enkele gevallen zelfs niet eens een type rating, laat staan relevante werkervaring. Gewoon op straat gezet, bedankt en tot ziens.....

Het was nooit de bedoeling van Air exel dat dit zo zou gaan verlopen maar dat doet er dan ook niet toe. Het gaat niemand om te wijzen met een vingertje. Heren de Vlieger en Prins hadden zeker ook liever nog een paar jaar door gegaan met de Exel groep. Waar het wel om gaat is dat er vanuit gegaan moet worden dat ongeveer 60 vlliegers geen geld meer hebben om boodschappen te doen, laat staan om nog een keer een type rating te betalen. 60 enthausiaste vliegers die op basis van goed vertrouwen ingestapt zijn in jullie bedrijf en nu aan de grond zitten. Het lijkt er op dat een groot deel van het bedrijfsrisico op de nek van de vliegers terrecht is gekomen en dat kan toch niet jullie bedoeling zijn geweest?

DIT MAG NOOIT MEER GEBEUREN!!!

Ik wil dan ook alle vliegers oproepen nooit meer zonder enige vorm van garantie te betalen voor een type rating. Zelf betalen? Prima maar dan wel even een bankgarantie van de airline en een salaris dat afbetaling mogelijk maakt binnen 3 jaar!

Individuen zijn niet als directe schuldige aan te wijzen en ik betwijfel of er met de hulp van een rechter geld terug kan komen. De heren de Vlieger en Prins hebben denk ik wel degelijk een morele verantwording. Erik die altijd veel overheeft gehad voor zijn mensen heeft dan ook nu de gelegenheid om daad bij woord te voegen en zijn imago in een keer te zuiveren (dit geld natuurlijk ook voor Harm)
Even rekenen:
60 * 35.000 =2.100.000,- Euro = <1% van hun bezit (zie Quote 500)
Erik, wees een vent en sta die procent af en stort die in een fonds met als doel je vliegers weer aan een job te helpen! Ik zal met alle plezier 1% van mijn bruto jaarinkomen van 2004 erbij storten!


Bedankt heren!


DoDo uitgestorven maar niet verdwenen
 
Ten eerste wil ik alle mensen die op straat zijn komen te staan heel veel sterkte wensen in de komende heel moeilijke periode.

Dodo,

Ik vind het een mooi stukje wat je geschreven hebt maar tijdens en na de ondergang van Base en Metropolis heb ik de mentaliteit van deze "heren" van dichtbij mogen meemaken. En ondanks dat je volkomen gelijk hebt denk ik niet dat deze heren zich iets aan zullen trekken van de mensen die bij excel op straat zijn gegooid.

Ik had gehoopt dat ze toen ze te gast waren bij justitie hadden kunnen meemaken hoe het is om gen..id te worden...maar nee helaas onbegrijpelijk hoe deze individuen zo lang hun gang hebben en nog steeds kunnen gaan in NL.

Mischien dat de Telegraaf eens wat meer research moet doen over de verschillende bedrijven en (massa) ontslagen in het verleden. Zodat dit heel mischien had kunnen worden voorkomen.

Reach52
 
Voor AirExel ERJ145 First Officers:
Portugalia zoekt nog 1 F.O. ERJ145 voor een 6 maanden contract, start z.s.m., pm me even.
 
Cash Cow

Cash Cow

Buiten het feit dat het schandalig is dat er zo met mensen omgegaan worden is dit ook misschien het moment om even stil te staan bij het principe van betalen voor een type. Nogal een essentieel verschil met 'borg' staan voor een type rating. Het kan niet de bedoeling zijn dat vliegers of personeel in het algemeen de 'cash cow' van de onderneming wordt, wat wel gebeurd is bij Air Exel en Holland Exel. Wel kan ik me voorstellen dat een onderneming zeker wil stellen dat een werknemer voor een bepaalde periode blijft nadat er een groot geldbedrag voor een opleiding is betaald. Indien Air Exel akkoord was gegaan met een bankgarantie, of nog beter, slechts een opleidingsovereenkomst was dit debacle niet gebeurd. (achteraf heeft geen zin... ...) Maar zolang er mensen zijn die er wel mee akkoord gaan zullen er ook 'mensen' als EdV en Harmpje zijn die er gretig misbruik van maken. Helaas, helaas. Sterkte aan een ieder.
 
Nu iedereen zijn salaris van het UWV krijgt (als je in de mogelijkheid bent om iets te komen tekenen) en je kan fluiten naar je vakantiegeld, studie toelage en de nog te goed zijnde vakantie dagen, is de balans van Exel weer helemaal 0. Iedereen blij!! (NOT!!!!):mad: :mad: Ik hoop als ex Exel vlieger voor al mijn ex collega’s dat de boel echt doorstart.

Grtz Mike5
 
@mike5,

Ook ik ben niet blij met de situatie en waarschijnlijk niet in de gelegenheid om te gaan tekenen, maar iets minder zwart/wit is het wel. UWV neemt ook de betaling van het vakantiegeld en een deel van de niet genoten vakantiedagen over.
Dat geld is uiteindelijk dus het probleem niet, begrijp me niet verkeerd ook ik heb op de korte termijn een financieel probleem.

Het ergste is het verlies van de banen en een eventueel faillisement van AE, want ik moet nog maar zien of ze aan alle voorwaarden van de nieuwe investeerder kunnen voldoen. Waar ze al 3 maanden mee bezig zijn, is tot op heden nog niets van geformaliseerd.
 
Hardball,

Volgens mij kan het niet uitmaken als je niet kan komen tekenen. Ik ga er vanuit dat je een andere baan hebt, en UWV kan natuurlijk niet verwachten dat je even naar Nederland komt om te tekenen, op nog geen week prior notice. Zou even je rechtbijstands verzekering bellen als ik jou was.

Natuurlijk hopen we allemaal dat er een doorstart komt maar iedereen twijfelt ook. Wat het meest stekende is dat de vliegers die allemaal (op twee na) dik geld betaald hebben om te mogen werken nu gewoon ongeloofelijke pech hebben. Met name de nieuwe vliegers hebben veel pech, geen relevante ervaring, dus weinig kans om zonder betalen binnen te komen. Geen van deze vliegers heeft een overwogen risico genomen omdat ze zijn voorgelogen, het ging niet zo goed met AE, maar de chaos was zo groot dat ze dat zelf niet eens wisten (yeah right, dat geloof ik dus zelf ook niet) Er is dus sprake van mismanagement, bedrog, oplichting en volgens mij is dat een grond voor hoofdelijke aansprakelijkheid.
Legal Dodo
 
@dodo,

vwb betreft UWV heb je gelijk, moet het nu gewoon zelf regelen.

En inderdaad de termijnen waarop nu info verstrekt word en dan vervolgens ook nog verwachtingen cq verplichtingen van je verlangd worden, is ronduit schandalig.
Ik weet ook niet waar het opeens vandaan komt, maar enige vorm van respect naar de medewerkers is schijnbaar niet meer op te brengen. Maar straks wel weer roepen de schouders eronder want we gaan ervoor.

We zullen het wel zien de 18e april, welk smoesje er dan weer verzonnen word.
 
Dan komt er een memo:

Lieve mensen,

Ik vind het zo erg wat jullie en mij is aangedaan, de koningin, de paus en de directeur van Martinair hebben onder een hoedje gespeeld. Ik dacht nog met een lid van het koninklijk huis (Prins Harm) zitten we safe. Maar ook bij mij hingen overal microfoontjes, en heeft de politie ingebroken. Lieve mensen nu de nieuwe aandeelhouder Edwin de Roy van Zuyderwijn het stokje overneemt weet ik zeker dat alles met jullie goed gaat komen. Ik heb al werk gevonden: redacteur bij Quote, ik zal er een mooi verhaaltje over schrijven lieve mensen. ik hou echt van jullie

EdV
 
Voor ATR type rated mensen; probeer Aer Arann en Air Wales, dacht dat die onlangs nog type rated mensen nodig hadden.

Succes,

Hp
 
@ hardball,

Aangezien ik pas officieel vanaf 1 April gestopt ben bij AirExel en ik dus ook nog het salaris krijg van maart, evenals die overige zaken. Had ik vanmiddag maar ff gebeld. Daar werd mij verteld dat het nog niet zeker was dat UVW de opleidingsvergoeding samen met het vakantie geld zou uitkeren. Gelukkig voor is het voor mij niet zo’n enorme financiële tegenvaller, omdat ik vanaf 13 maart al ergens anders werk. Maar er zijn genoeg oud collega’s waar dit een ander verhaal voor is. Ik heb mij vanmiddag heel boos gemaakt om het feit dat zij 1 april je een loonstrookje sturen die op 2 april niets meer voorstelt. Dat wisten zal al op het moment dat ze het verstuurde. Net zoals ze ook al wisten dat het helemaal fout ging met Exel, maar toch nog maar even wat mensen aannemen a 35.000 euro!!!! Ze hebben idd zoals al eerder is vermeld geen enkel respect voor ons. Dat ze ook verwachten dat je binnen een week even langs komt om iets te tekenen. Terwijl ze weten dat er een hoop mensen in het buitenland zitten. Kunnen dit soort dingen niet via de post regelen?

Nogmaals ik meen het echt dat ik hoop dat ze de boel doorstarten, maar ik heb toch een hoop twijfels.

Grtz Mike5
 
Twijfels over wel of geen doorstart doen nu even niet ter zake.

Het is gewoon een schande dat er jonge onervaren vliegers zijn die door het duidelijk aanwijsbare mismanagement van de hoge heren bij exel even 35.000 euro kwijt zijn. Ik weet niet of het moeilijk is aantoonbaar te maken dat deze mensen aangenomen zijn terwijl eigenlijk de tent al hartstikke failliet was. In dat gevan denk ik dat de hoofdelijke aansprakelijkheid niet afgewend kan worden als normaal en acceptabel bedrijfs risico.

Aanpakken die kl.......en. Misschien moet de VNV maar eens hier en daar wat beslag moeten gaan leggen, stel je voor dat er roerende, onroerende en financieele middelen verdwijnen.

Angy Dodo
 
Back
Top