Based on a US atp

checkmate

New member
Heb jaren geleden m'n opleiding gedaan in de US. Uiteindelijk na 1997 m'n gelijkstelling gehaald voor een NL ATP gebaseerd op de toen geldende eisen, inmiddels overgezet maar een jaa atp maar echter mijn brevet heeft als aantekening " based on a US ATP" weet iemand hoe ik van die aantekening af kom?

Werk ondertussen al 10 jaar voor een NL mei, maar ik begrijp dat mijn jaa brevet alleen geldig is in nederland. Als ik na mijn pensioenering naar het buitenland wil heb ik niks aan mijn jaa brevet of erger als mijn toko failliet gaat heb ik alleen een US ATP en een jaa ATP dat geldig is in Nederland.

Van de IVW kreeg ik te horen dat ik de volledige theoretisch examens moest doen om de aantekening weg te krijgen, beetje wrang gezien ik wel goed genoeg ben om 74's te vliegen voor de klem maar om een normaal brevet te krijgen alle examens moet doen!!

Iemand suggesties?
 
Ow... Suggesties... :)

Als je het in Nederland wil doen, blijft echt alleen de optie examens doen. Inderdaad, wrang, maar iedereen kent hier dat gevoel (kijk maar in de thread van Morning Glory over ICAO LPE engels).

Buiten Europa is een US ATP, zover ik weet, net zo bruikbaar (soms zelfs nuttiger) dan een JAA-papiertje. Maar goed, je US-ATP verlies je sowieso niet, dus dat scheelt.

Je zou eens voorzichtig bij de CAA kunnen kijken (Hebben een vrij complex boek LASORS op de website staan, daar staan alle mogelijke constructies in.)

Héél misschien dat je ook in Duitsland wat kunt bewegen, die hebben door de hoeveelheid amerikaanse soldaten soms wat nauwer contact met de FAA, en zijn soms iets minder bureaucratisch dan het IVW (Soms ook juist niet, ze liggen vrijwel op 1 lijn met nederland, wat dat aangaat.)

Het grote probleem zou zijn: Je hebt een NL-JAA-Brevet. Dus je mag in DL, danwel de UK, geen 'nieuw' brevet aanvragen, hoogstens een verzoek tot overzetting van je brevet naar DL/UK indienen. Daar dan met geluk (Héél veel geluk) je aantekening kwijt raken, en dan weer terug converteren. Maar daar zou ik niet teveel hoop opzetten. Gaat in ieder geval niet sneller dan die examens doen..
En dat zou sowieso wel eens niet kunnen gaan lukken, omdat er 'Based on US ATP' instaat -> Waarschijnlijk blijf je dan gelimiteerd tot nederland en willen ze je brevetten niet erkennen, tot je in NL die examens hebt gedaan...

Is jouw NL-JAA-brevet alleen geldig in Nederland, door die aantekening?
In dat geval denk ik dat het sowieso kansloos gaat zijn, dan zul je toch weer ff de boeken in moeten...
 
Back
Top