Bankroet Dutchbird al in de lucht vóór De Vlieger-Telegraaf-04/02/05

BamBam7

New member
Bankroet Dutchbird al in de lucht vóór De Vlieger

door ARNOLD BURLAGE en BART MOS


AMSTERDAM, vrijdag
De failliete vakantievliegmaatschappij Dutchbird was al ruim voor de overname door de Exel Aviation Group van zakenman Erik de Vlieger gedoemd een noodlanding te maken. Curator mr. Frits Kemp van het kantoor Fort Advocaten doet nader onderzoek naar mogelijke onregelmatigheden.

Dat blijkt uit zijn verslag na het uitgesproken faillissement van Dutchbird. Opmerkelijk is dat op 5 november 2004 twee verschillende jaarrekeningen over 2003 bij het handelsregister zijn gedeponeerd; één op basis van continuïteit, de ander op liquidatiebasis. Afhankelijk van de gekozen jaarrekening wordt een verlies gepresenteerd van € 587.498, dan wel € 1.604.214.

Al vanaf ultimo 2003 leek duidelijk dat Dutchbird het zonder een ingrijpende reorganisatie niet zou redden. In mei 2004 weigerde Ernst & Young al een goedkeurende accountantsverklaring op basis van continuïteit.

Op 7 oktober 2004 werd door de Exel Aviation Group van zakenman Erik de Vlieger en Bimoss Holding van eigenaar Hans Mosselman, die ook reisorganisatie Sudtours bezit, een intentieverklaring ondertekend. Exel verklaarde zich bereid tot betaling van een koopsom van € 2.250.000 op voorwaarde dat het zichtbaar eigen vermogen van Dutchbird niet negatief zou zijn.
Een door Exel uitgevoerd nader onderzoek bracht nog geen week later aan het licht dat het eigen vermogen van Dutchbird € 5,3 miljoen negatief was. Naar aanleiding daarvan leken de onderhandelingen opnieuw tot mislukken gedoemd. Eind november werden de aandelen Dutchbird toch aan de vennootschap LBF Zeeland van Harm Prins overgedragen. Harm Prins was directeur van Exel en is dat sinds gisteren weer opnieuw.
Aan de curator is door alle betrokkenen meegedeeld dat alleen vanwege de haast die geboden was de aandelen niet aan Exel, maar aan LBF Zeeland werden overgedragen. „De keuze werd gemaakt op juridisch advies van de raadsman van Exel en daarmee te ontkomen aan een meldingsplicht aan de NMa. De koopprijs bedroeg € 1”, schrijft de curator in zijn verslag.


In de vier jaar dat de ’eigen’ luchtvaartmaatschappij van reisorganisatie Sudtours bestond, maakte het slechts in de eerste helft van het oprichtingsjaar 2000 (een bescheiden) eenmalige winst. Het ging daarna zo snel bergafwaarts dat zelfs Bimoss Holding, de houdstermaatschappij van zowel Dutchbird als reisorganisatie Sudtours, weigerde nog langer garant te staan voor de verliezen.

In het tweede en derde jaar maakte het vliegbedrijf achtereenvolgens € 4,6 miljoen en € 1,6 miljoen verlies. Het laatste verliescijfer is een schatting, aangezien accountant Deloitte weigerde over de jaarrekening 2003 een goedkeurende verklaring af te leggen.

De belabberde gang van zaken bij Dutchbird kwam onder meer omdat concurrerende reisorganisaties geen trek hadden om hun vakantiegangers in een vliegtuigstoel van hun rivaal Sudtours te laten plaatsnemen.

Overnamegesprekken met maar liefst 25 andere partijen waren in de maanden daarvoor op niets uitgelopen. Rond de overname stond statutair directeur van Dutchbird, Jan Heppener, tot twee keer toe klaar om uitstel van betaling voor het bedrijf aan te vragen. Beide keren werd hij door de commissarissen van teruggefloten. De Bayerische Landes Bank, verhuurder van twee Airbus-vliegtuigen, had namelijk al aangekondigd beide vliegtuigen terug te halen als de betalingsachterstand van € 350.000 niet snel werd ingehaald. Daarnaast liep Dutchbird $1 miljoen achter bij betalingen aan Boeing voor drie geleaste toestellen.
 
Is there a Dutchbird-Management test? :grijns:

Just Kidding......Keep blaming the Exel-managers..:grijns:
 
Last edited:
Dat er geld bij DBR moest dat was toch niemand ontgaan hoop ik? Maar om DBR qua financiele gang van zaken en wandelen van het management met EAG te vergelijken gaat mij een beetje te ver Bam Bam. De uiteindelijke eindsbalans na vier jaar vliegen was dan zo'n 5 miljoen wat er bij moest. Zet dat eens even tegenover de slordige 12 miljoen bij EAG na nog geen jaar. Dan kom ik met een beetje simpel reken op het tienvoudige na 4 jaar EAG als dat zo door gaat.

Als een bedrijf aangeboden wordt voor overname is het trouwens vrij gebruikelijk dat twee jaarrekeningen worden gepresenteerd. Dus daar is niet zo veel mis mee denk ik...
 
Ik ben toch zo enorm benieuwd naar wat alle anti EAG en pro DBR'ers nou hierover durven te zeggen.

Heeft men de lef om toe te geven dat DBR niet zo squeaky clean was?
Durft men toe te geven dat de overname door Exel alleen maar de tent had kunnen redden (als alles goed ging) en dat zonder overname DBR net zo goed ten dode opgeschreven was?

Lijkt me erg sterk, de mensen met de grootste oogkleppen voor en de dikste roze brillen zullen het wel weer ombuigen dat alles toch de schuld van EAG is.

Leuk voorbeeld in voorgaande post, dat Exel erger zou zijn dan DBR omdat zij meer schuld maakten in minder tijd?

tsss.... sore losers...
 
@19 of 77

Kan of zou je willen bevestigen dat er een aantal maanden geleden, toen DBR nog fully ops was, gesjoemel met pensioengelden ontdekt is? Dit heb ik uit betrouwbare (dbr) bron vernomen. Lijkt verdomd veel op de praktijken die CvD uithaalde. Toch iets te veel AH personeel naar DBR gelopen.

Misschien kan Chris (B757) dit bevestigen? Zoals ik het gehoord heb heeft de Toenmalige financial controller de pensioengelden opzij gezet. Dit is destijds gesignaleerd door Aegon.
 
@Vliegzerk
Ik heb geen contacten met beide maatschappijen, maar door figuren als EdV en HP (=EAG) zijn er diverse beloftes gedaan en die zijn op geen enkele wijze nagekomen.
Wanneer je eerst aan iedereen die het horen wil verteld dat je DBR hebt gered en vlak daarna weer even snel dumpt... De lijken waren echt al bekend bij de "overname".
EdV heeft een hoop opgebouwd, maar in een GuinessBook of Records naar de knoppen laten gaan. Daar is alle aversie op gebaseerd. Wanneer EAG DBR niet had overgenomen had DBR nog een héle kleine kans gehad. Nu is het een besmet bedrijf geworden en heeft het geen enkele kans meer (helaas!).
Edit: Ik geloof trouwens ook niet dat Mosselman nou een echt betrouwbare partner was in de eind fase, maar dit terzijde!
 
Local said:
@19 of 77

Kan of zou je willen bevestigen dat er een aantal maanden geleden, toen DBR nog fully ops was, gesjoemel met pensioengelden ontdekt is? Dit heb ik uit betrouwbare (dbr) bron vernomen. Lijkt verdomd veel op de praktijken die CvD uithaalde. Toch iets te veel AH personeel naar DBR gelopen.

Misschien kan Chris (B757) dit bevestigen? Zoals ik het gehoord heb heeft de Toenmalige financial controller de pensioengelden opzij gezet. Dit is destijds gesignaleerd door Aegon.

News to me - Aegon hasn't mentioned anything to me - but anything is possible.
 
Het is inderdaad bevestigd door de curator dat er een aantal maanden geen pensioenpremies zijn afgedragen. Dit wordt ook overgenomen door het uwv. Over hoeveel maanden is niet bekend, maar dat wordt nu uitgezocht.
 
De curator heeft aangegeven dat de premies nog niet tot de laatste termijn betaald waren maar dat het daarvoor keurig afgedragen was. Het deed overkomen dat het in elk bedrijf zo gaat. Pensioen premies worden volgens hem altijd later betaald dan het salaris. Geen big deal volgens hem.
 
Vliegzerk,

Het ging inderdaad niet goed met DutchBird. Dat de Telegraaf daar nu pas mee komt geeft aan dat deze krant nogal achter de feiten aanhobbelt. Het is niets nieuws dat DutchBird een overname (=geldinjectie) nodig had om te overleven.

Wat jammer is, is dat Exel eerst al eens een LOI tekende en daarmee flink wat tijd rekte zodat andere investeerders geen kans hadden om serieus naar DBR te kijken. Exel lijkt achteraf (ja, lijkt) geen enkele intentie te hebben gehad om DBR te kopen. De enige reden was beschikbare onderhandeltijd wegnemen van andere investeerders.

DBR is daar ingetrapt, en dat is jammer. Na deze exclusieve onderhandelperiode was er eigenlijk geen tijd meer om iemand anders te vinden, hierdoor werd DBR in een hoekje gedrukt om een verkoop voor €1 te accepteren. Want ja, de Telegraaf komt hier nu pas achter, er was weinig geld meer over om langer te onderhandelen. Dan deze verkoop maar, in ieder geval om het bedrijf en de banen te redden. Jammer alleen dat EdV snel reageerde toen Harm P. werd gearresteerd, door hem als directeur aan te stellen en zichzelf volledig uit te schrijven via al zijn BVtjes. Daar, de concurrent was uitgeschakeld. Niemand anders zou DBR meer kunnen overnemen, en hij was er vanaf. En bedankt.
 
Harm heeft het laatste beetje dat ie kapot kon maken ook nog snel even om zeep geholpen met z'n dolle gedrag! (zie doorstart thread). Het was waarschijnlijk niet anders gelopen als ie niet in de bak had gezeten.
 
Als je iemand de schuld moet geven , dan EdV. HIJ heeft DBR als het ware de nek omgedraaid door op 1 voor 12 de boel een halt toe te roepen.
Hoe verachterlijk de werkwijze van Prins Harm is geweest, het had wel als resultaat gehad dat DBR en HXL 1 groot bedrijf zou worden.

Nu, door justitie, is dat allemaal in het honderd gelopen en zijn beide geploft (HXL is meer de nek omgedraaid door negatieve publiciteit, mede van de mensen hier, dan door de echte schuld)
 
Vliegzerk,

Ik heb in 3.5 jaar bij DBR weinig slechte dingen kunnen ontdekken. Sorry als ik je daar mee teleur stel maar het is mijnsinziens niet anders. Ik heb in al mijn replies nooit EAG de schuld gegeven van de uiteindelijke ondergang van DBR, alleen De Vlieger en Prins. Daar sta ik nog steeds achter.
 
Either way, DBR was ziek. Wellicht is het wat eerder de nek omgedraaid, maar dat komt meer dor het oaniekvoetval van EdV nadat HP werd opgepakt (iets wat gewoon niet zo gepland KAN zijn, admit).
 
Ben ik met je eens, waarschijnlijk is het niet zo gepland. Zet ik toch mijn vraagtekens bij de zakelijk capaciteiten van de grootaandeelhouder als hij zulke impulsieve beslissingen neemt. Hopenlijk worden jullie snel TUINederland. Wel als nieuw bedrijf zodat jullie met een schone lei kunnen beginnen.

DBR had nieuwe investeerders nodig omdat veel TO's met DBR weigerden te vliegen omdat Sudtours de eigenaar was. EAG heeft ook injectie nodig en die gekregen van TUI. Ik hoop alleen niet dat TUI hetzelfde probleem krijgt als DBR, nl dat andere TO geen stoelen kopen omdat ze hun concurrent niet willen spekken. Ik ben benieuwd hoeveel stoelen TUI waard is en hoe groot dan de airline kan worden. DBR was met 5 kisten in ieder geval te klein en voor meer machines heb je heel veel stoelen nodig en ik betwijfel of TUI in Nederland wel zoveel stoelen heeft.

Anders kan HXL wel eens hetzelfde lot tegenkomen als DBR.
 
luchtvaartnieuws.nl

luchtvaartnieuws.nl

Sudtours brengt vakantievluchten onder bij transavia.com

09-02-2005

SCHIPHOL – Touroperator Sudtours gaat met transavia.com in zee om haar vakantievluchten de komende zomer uit te voeren. Na het faillissement van DutchBird zag de reisorganisatie zich genoodzaakt om tienduizenden boekingen voor reizen naar het Middellandse Zeegebied, Griekenland en Spanje naar een andere maatschappij over te boeken. Volgens Sudtours is transavia.com hiervoor de meest geschikte partner.

Directeur Hans Mosselman van Sudtours is blij dat transavia.com het vervoer van de klanten van Sudtours voor haar rekening kan nemen. “Niet alleen nu, maar door de jaren heen is transavia.com voor ons altijd een betrouwbare partner gebleken.”

“Het was even puzzelen om deze extra vraag naar capaciteit voor de komende zomer in te passen in de reeds gemaakte planningen. Natuurlijk hebben wij er alles aan gedaan om hieraan tegemoet te komen. Behalve in zakelijk opzicht is dit natuurlijk ook voor de consument van groot belang. Immers, als je een vliegvakantie hebt geboekt, wil je je geen zorgen hoeven maken of de gemaakte afspraken worden nagekomen”, aldus Rob van Dam, Vice President Business to Business van transavia.com.
 
Zomergidsen

Zomergidsen

Ben benieuwd of Sudtours nu ook de gidsen op de reisburo's gaat vervangen: "U vliegt met DutchbirdExel."
 
Back
Top