Bagage tijdens vliegtrips; hoeveel neem je mee?

Chester

New member
Ik ben bezig met het ontwerp van een SEP. Tweezitter, qua performance vergelijkbaar met een SR22 met 2 POB, maar fors betaalbaarder. (Homebuilt, niet gecertificeerd)

Realistische waardes voor gewicht en afmetingen van piloten zijn vrij simpel te vinden. Gewicht en afmetingen voor bagage veel minder. Uiteraard, ik heb de wildste suggesties gehoord, (2 sets) golfclubs, ski's, snowboards, hutkoffers, kano's (????), hengels, motorhelmen, St Bernard honden. Daarom vraag ik me af wat de Airworkers zoal meenemen op hun trips in gehuurde of eigen kisten.

Wat neem jij nou daadwerkelijk mee als je met zijn tweeën (of solo) een vliegtrip gaat maken, of dat nou een nachtje over is in een buurland of 2 weken vakantie met je vliegmaat/vrouw/zoon/schoonmoeder naar bijvoorbeeld Turkije? Welke afmetingen en gewicht moet ik aan denken? Zijn er "onontkoombare" afmetingen zoals bijvoorbeeld je laptop of een vouwfiets?

Welke dingen zou je graag mee willen nemen maar kunnen qua gewicht of afmetingen nu niet mee? (Ik neig sterk naar een beperkt volume voor bagage en een aparte pod voor grote stukken bagage, zoals bij sommige Long-EZ's)
 
Interessant topic en vraag. (ben student luchtvaarttechnologie)

Reeds PPL gehaald. En mij zijn aardig wat dingen opgevallen. Over het algemeen worden tweezitters hopeloos overbeladen. Vooral de wat meer gebruikte oudere modellen. Correct me if I'm wrong.
Een Diamond Katana DV20 bvb, mag maar 730 kg mee. 2 personen met normaal postuur en een halve tank peut voor 2,5 uur vliegpret en je zit al aan je max met je weight and balance. Goed die kist is kwa structuur ook hopeloos. Veel te zwaar.

Goed dat ter zijde.
Meenemen voor een weekendje weg met een onderkomen in een hotel of zo:
- 2 vouwfietsen
- 2 weekendtassen van normaal formaat
- een rugzak en al je vliegbenodigdheden

Weekendje weg met een tent:
- 2 persoons-tent
- weekendtas (2x)
- voedsel, als er geen super in de buurt is
- kooksetje

Ik denk dat er minimaal een nuttige lading van iets rond de 200-300kg nodig is. incl pax.

Correct me if I'm wrong.
 
Ik corrigeer je even. De DA20-A1 met een MTOM van 730 kg kan 160 kg meenemen naast de volle tanks.

Als je een reiskist gaat ontwerpen moet je op een load van 40-50 kg rekenen voor 2 personen.
 
Ik corrigeer je even. De DA20-A1 met een MTOM van 730 kg kan 160 kg meenemen naast de volle tanks.

Als je een reiskist gaat ontwerpen moet je op een load van 40-50 kg rekenen voor 2 personen.

Makes more sense idd! Bedankt.
Toch altijd wel relaxed als je marge hebt natuurlijk. Maar ook natuurlijk weer interessant voor de MTOW of MTOM vanwege evtl landing fees.
 
Reeds PPL gehaald. En mij zijn aardig wat dingen opgevallen. Over het algemeen worden tweezitters hopeloos overbeladen. Vooral de wat meer gebruikte oudere modellen. Correct me if I'm wrong.
Een Diamond Katana DV20 bvb, mag maar 730 kg mee. 2 personen met normaal postuur en een halve tank peut voor 2,5 uur vliegpret en je zit al aan je max met je weight and balance. Goed die kist is kwa structuur ook hopeloos. Veel te zwaar.
Bovenstaande plus wat soortgelijke argumenten is de reden voor mijn eigen ontwerp. GA vliegtuigen komen nog uit het stenen tijdperk. Qua veiligheid (of je nou een Cessna, Cirrus of microlight pakt, een auto uit de jaren '50 zou zich er voor schamen), qua prestaties, qua ontwerp, qua materiaalgebruik.
Meenemen voor een weekendje weg met een onderkomen in een hotel of zo:
- 2 vouwfietsen
- 2 weekendtassen van normaal formaat
- een rugzak en al je vliegbenodigdheden
Kan dat wat preciezer? Binnen welke afmetingen krijg je 2 vouwfietsen wel realistisch mee? Wat is een normaal formaat voor weekendtassen, 32 of 100 liter? Met die laatste opmerking raak je een hoop narigheid. Later meer.
Die tent is het probleem niet en het aantal mensen dat gaat kamperen met 't vliegtuig is hier (EU) relatief erg laag, zeker vergeleken met de US.
Ik denk dat er minimaal een nuttige lading van iets rond de 200-300kg nodig is. incl pax.
Veel meer.
Ik heb ooit eens een aantal kisten grondig binnenstebuiten gekeerd. Alleen al aan "losse troep" kwam ik op gemiddeld ruim 9 kg per kist. Logboeken, talloze kaarten, handboeken, kannetje olie, reservebandje, wat poetslappen, hoesje voor de canopy, reservejas, noodbaken. Mind you, de "ergste" kist zat boven de 20 kg.

Ik mik vooralsnog op 350 kg payload voor de (lichtste) basisuitvoering. Klinkt belachelijk, is eigenlijk nog aan de lage kant.
Wheel pants (5 kg), turbo (20 kg), VPP (20 kg incl ballast), BRS (25 kg), extra nav/com/moving map (5 kg), ELT (3 kg) losse troep (10 kg), 5 uur fuel (60 kg) en je houdt nog krap genoeg over voor 2 flinke kerels en een handtasje...



Terug naar mijn oorspronkelijke vraag. Ik was vooral benieuwd naar 2 zaken. Heeft meer dan pak 'm beet 50 kg aan bagage enig praktisch nut en zijn er zaken met "kritische afmetingen" waar je tijdens een ontwerp graag rekening mee houdt?
 
Met een 'beetje' weekendtrip kan het hard gaan met de bagage, maar 50kg is denk ik niet onredelijk als limiet. Het wordt spannend als je passagier wil gaan filmen/fotograferen. Beetje professionele camera mee, setje extra lenzen, setje reserve accu's, statiefjes en zo.

In het algemeen moet je altijd compromissen maken. Als je echt iedereen alles wilt laten meenemen dan zal je automatisch veel in lichtgewicht materialen en geavanceerde technieken moeten investeren. Daarmee wordt je ontwerp duurder. Dan prijs je je uit de markt puur om een enkele uitzondering ter wille te zijn.

Je zou kunnen overwegen om samen te werken met (of af te kijken van) een bestaande E-LSA bouwer. Daar wordt veel geïnvesteerd in kennis om binnen de grens van 600kg erg veel payload te bieden.

Ik zie bijvoorbeeld dat Evektor de Sportstar Max bouwt met 292kg useful load en 120l benzine. Jij mikt op 85 liter benzine. Gezien je geschatte verbruik ga je uit van een Rotax 912ULS of soortgelijke motor. Door een kleinere tank heb je dan 25kg gewonnen en zit je op 317kg useful. Wheel pants zitten er al op. Turbo niet op een 912. BRS zou ik niet eens overwegen. Dan zit je al heel dicht bij jouw design goal. Ik ken die Evektor overigen verder niet, dus of het ook vliegt en enigzins degelijk gebouwd is, geen idee.
 
Bovenstaande plus wat soortgelijke argumenten is de reden voor mijn eigen ontwerp. GA vliegtuigen komen nog uit het stenen tijdperk. Qua veiligheid (of je nou een Cessna, Cirrus of microlight pakt, een auto uit de jaren '50 zou zich er voor schamen), qua prestaties, qua ontwerp, qua materiaalgebruik.

Kan dat wat preciezer? Binnen welke afmetingen krijg je 2 vouwfietsen wel realistisch mee? Wat is een normaal formaat voor weekendtassen, 32 of 100 liter? Met die laatste opmerking raak je een hoop narigheid. Later meer.
Die tent is het probleem niet en het aantal mensen dat gaat kamperen met 't vliegtuig is hier (EU) relatief erg laag, zeker vergeleken met de US.

Veel meer.
Ik heb ooit eens een aantal kisten grondig binnenstebuiten gekeerd. Alleen al aan "losse troep" kwam ik op gemiddeld ruim 9 kg per kist. Logboeken, talloze kaarten, handboeken, kannetje olie, reservebandje, wat poetslappen, hoesje voor de canopy, reservejas, noodbaken. Mind you, de "ergste" kist zat boven de 20 kg.

Ik mik vooralsnog op 350 kg payload voor de (lichtste) basisuitvoering. Klinkt belachelijk, is eigenlijk nog aan de lage kant.
Wheel pants (5 kg), turbo (20 kg), VPP (20 kg incl ballast), BRS (25 kg), extra nav/com/moving map (5 kg), ELT (3 kg) losse troep (10 kg), 5 uur fuel (60 kg) en je houdt nog krap genoeg over voor 2 flinke kerels en een handtasje...



Terug naar mijn oorspronkelijke vraag. Ik was vooral benieuwd naar 2 zaken. Heeft meer dan pak 'm beet 50 kg aan bagage enig praktisch nut en zijn er zaken met "kritische afmetingen" waar je tijdens een ontwerp graag rekening mee houdt?

Heb vaak genoeg trips gemaakt met kleine kisten. ca. 50kg bagage is over het algemeen ruim voldoende mits ook de bagageruimte groot genoeg is.(formaat achterbank).
Goede toegankelijkheid tot de bagageruimte is wel aan te bevelen, niks zo irritant om van alles over rugleuningen te moeten trekken en duwen.
Het nadeel van die 50 kg is dat je met al die troep over vliegvelden loopt te zeulen. Op het moment kan ik met 2 personen en volle tanks ongeveer 25kg meenemen(Cessna 150). Voor lange weekends of een weekje weg is dit nog steeds goed te doen als je maar nadenkt over wat noodzakelijk is om mee te nemen. Meer meenemen kan ook, een uur peut minder is 14 kg meer bagage.
 
Twee personen?
30-40 kg maximaal.
Reken twee normale maat koffers of tassen.
Kan je weken mee terecht.
Succes met je ontwerp.
 
Tijdens vakantietrips wil ik altijd veel meenemen, dus niet elk toestel was daar geschikt voor.
De C152 was prima voor twee racefietsen en twee grote tassen, maar twee (zwaardere) vouwfietsen hadden er niet ingekund.

Wat neem ik zoal mee voor een vakantietrip van 5-21 dagen?
2 personen
2 vouwfietsen
bagagekarretje (inklapbaar, aluminium)
Tent, slaapzakken, matrasjes, grondzeil, pomp
Kookset en proviand
2 rugzakken met kleding en persoonlijke benodigdheden
Vliegtas
Extra olie, setje gereedschap, enz.

Ook zonder fietsen kan je veel bagage nodig hebben voor een campingtrip. De bagage voor 3 personen naar Tannkosh woog meer dan 100 kilo, maar daar zat ook Chaseplane's foto-apparatuur bij.

Omdat ik graag campingtrips naar verafgelegen oorden maak, en daar zo zelfvoorzienend wil zijn als mogelijk is, zijn bagageruimte en gewicht voor mij erg belangrijk. De bagage neemt meer plaats in dan een persoon en heeft het gewicht van een extra persoon aan boord. Dus was mijn eerste vliegtuig een vierzitter waarvan de achterbank neergeklapt kon worden en ik een groot laadruim had.
 
Hehe, als ik zoiets lees begin ik ook al bijna in te pakken.

Beetje gelijkaardige situatie maar dan gedeeld door twee: ik vlieg in m'n eentje in een tweezitter.
Alleen is het me niet duidelijk hoe ik er ooit een vouwfiets ga inkrijgen, en die lijkt toch echt wel belangrijk.

NazGul, als je erg zelfvoorzienend wil zijn, heb je dan ook enige vorm van kookvuur bij? Campinggaz of zo? Niet te gevaarlijk aan boord? Zelfs niet op flinke altitude?
 
Wie neemt er nou een vouwfiest mee als je een gemotoriseerde step hebt! werkt echt geniaal!

PS: als je op een afgelegen vliegveldje bent zonder hangaar, laten jullie de kist dan gewoon buiten staan? Safe???
 
Hehe, als ik zoiets lees begin ik ook al bijna in te pakken.

Beetje gelijkaardige situatie maar dan gedeeld door twee: ik vlieg in m'n eentje in een tweezitter.
Alleen is het me niet duidelijk hoe ik er ooit een vouwfiets ga inkrijgen, en die lijkt toch echt wel belangrijk.

NazGul, als je erg zelfvoorzienend wil zijn, heb je dan ook enige vorm van kookvuur bij? Campinggaz of zo? Niet te gevaarlijk aan boord? Zelfs niet op flinke altitude?

Ja, kleine campinggaz containers, die kan je ongeopend veilig meenemen omdat ze het drukverschil makkelijk aankunnen. Geopend moet je ze niet meenemen, ook niet vastgeschroefd in een lamp of een gasstel, maar de hoeveelheid die je dan moet weggooien is klein. Voor vertrek brouw ik altijd een paar thermossen thee mee als er nog wat over is.

De combinatie vouvfiets + karretje werkt fantastisch. Mijn karretje is een groot model boodschappenwagen, inklapbaar enz. Er zijn ook steekwagentjes die licht zijn en goed werken, daar moet je dan wel de boel goed vast weten te sjorren. Het geheim is: grote wielen en een spin voor de verbinding met de fiets. Dan volgt het wagentje goed zonder omvallen, ook in een bocht.

Dahon heeft een vouwfietsmodel met kleine wielen en drie versnellingen die niet te zwaar is en opgevouwen even groot is als een grote koffer.

sodaclub said:
PS: als je op een afgelegen vliegveldje bent zonder hangaar, laten jullie de kist dan gewoon buiten staan? Safe???
Op zo'n afgelegen veld in Schotland of Noorwegen valt het wel mee met de misdaad. Het toestel staat gewoon buiten.
 
In het algemeen moet je altijd compromissen maken.
Uiteraard. Ik ben ook zeker niet van plan om rekening te houden met alle mogelijke bagage. Gewicht is vrij simpel te balanceren, meer bagage, dus een dunnere passagier. Afmetingen zijn al een stuk lastiger. De meeste vouwfietsen zitten in de buurt van de 80X60X30 cm. Ontwerpen voor een bagageruimte van 80X60X60 is dus buitengewoon stom, want dan past de helft van de vouwfietsen niet, terwijl met 5 cm er bij de meesten wel passen.
Uiteraard kan je er voor overmaatse zaken altijd nog een paar pods onder hangen, dat is dan weer een voordeel van zelf bouwen:
http://www.berkut13.com/berkut59.htm

Als je echt iedereen alles wilt laten meenemen dan zal je automatisch veel in lichtgewicht materialen en geavanceerde technieken moeten investeren. Daarmee wordt je ontwerp duurder. Dan prijs je je uit de markt puur om een enkele uitzondering ter wille te zijn.
Die redenatie (lichtgewicht bouwen is veel duurder) hoor ik vaker. Toch is het vaak, indien je naar het totaalplaatje kijkt goedkoper om er wel in te bouwen. Vergelijk de DA20 (glasvezel) bijvoorbeeld met de veel lichtere MLA's die wel van koolstof zijn gebouwd. Wil je vergelijkbare prestaties dan zou er in die DA20 een IO320 oid moeten, met veel hogere kosten aan de motor, prop, brandstof etc.
Je zou kunnen overwegen om samen te werken met (of af te kijken van) een bestaande E-LSA bouwer. Daar wordt veel geïnvesteerd in kennis om binnen de grens van 600kg erg veel payload te bieden.
Ik heb uiteraard uitgebreid gekeken naar de "concurrentie", maar wat ik wil is eigenlijk niet voorhanden in bestaande toestellen. MLA's zijn, voorzover ik de details heb gezien vaak op het randje gebouwd waar het de snellere kisten betreft. Ik wil toch wel graag een cockpit die een flinke crash overleeft en als je zo'n MLA wil "oprekken" naar een MTOW van bijvoorbeeld 600 kg moet je hem eigenlijk vanaf de basis opnieuw ontwerpen.
LSA's mogen niet harder dan 120 knopen. Ik wil graag een stuk rapper, dus om dan met een bestaand ontwerp te beginnen dat al niet al te best gestroomlijnd is schiet ook niet op. Ook zijn er nog wat andere zaken die eigenlijk geen enkele bestaande kist heeft. Uiteraard is het ontwerpen en bouwen natuurlijk ook een doel op zich :grijns:
BRS zou ik niet eens overwegen.
De markt - zeker die in de USA - vraag er wel om. De mogelijkheid om 'm in te bouwen moet er dus in ieder geval in zitten.
NazGul, als je erg zelfvoorzienend wil zijn, heb je dan ook enige vorm van kookvuur bij? Campinggaz of zo? Niet te gevaarlijk aan boord? Zelfs niet op flinke altitude?
Ooit heb ik er eentje 80 meter laten vallen. Hij was nog heel; volstrekt onverwoestbaar.
PS: als je op een afgelegen vliegveldje bent zonder hangaar, laten jullie de kist dan gewoon buiten staan? Safe???
Instrumenten schijnen vrij populair te zijn bij het dievengilde. Is je slot redelijk safe en heb je er geen Garmin-G1000 in zitten dan denk ik dat het wel meevalt.


De gewichten die diverse mensen noemen verbazen me overigens ook. Een paar weken kamperen en meer dan 20-25 kg heb ik voor 2 personen niet nodig en dat is inclusief een hoop eten en drank. De intrinsieke beperkingen van een motorfiets zijn vermoedelijk al redelijk ingesleten...

Wat zijn de maximale afmetingen van de genoemde tenten? Die van mij is 75X12X15, maar is pak 'm beet 110X90X30 genoeg voor een wat grotere tent?
 
De gewichten die diverse mensen noemen verbazen me overigens ook. Een paar weken kamperen en meer dan 20-25 kg heb ik voor 2 personen niet nodig en dat is inclusief een hoop eten en drank.

11 kg Tent en toebehoren, grondzeil, hamer
20 kg Kleding, jassen, toiletspullen enz. voor 2 personen (10kg p.p.)
34 kg Fietsen en bagagekarretje
05 kg Kookgerei, pannen, borden, gascontainers, lucifers, waterzak, lampen, enz.
20 kg Vliegkoffer, kaarten, handheld, headsets, gereedschap, olie, enz.
11 kg Luchtbedden, slaapzakken, matjes, pomp
06 kg Etenswaren

Tel maar op... vaak heb ik een nog groter gewicht aan etenswaren en fruit bij mij.
Dit is voor 2 personen en een vakantie van 10-20 dagen. Natuurlijk gaan we ook wel eens naar een restaurant, maar ik heb in principe alles wat ik nodig heb bij me en ik houd de uitgaven onderweg op deze manier beperkt (buiten de vliegkosten dan).

Mijn campingvluchtjes zijn een extreem voorbeeld. ik ken weinig mensen die zo vliegen en vakantie vieren, dus de meesten zullen met veel minder gewicht aan bagage toekunnen. Voor hotels en restaurants hoef je natuurlijk niet veel bij je te hebben.
 
Back
Top