baan mogelijkheden Amerika/Canada

Vancouver

New member
Inmiddels ben ik bijna klaar met de theorie fase van mijn opleiding en ga ik begin oktober beginnen aan de praktijk fase in Arizona.

Aangezien ik al geruime tijd een Canadese vriendin heb en al een jaar in Vancouver heb gewoond ben ik erg benieuwd naar de mogelijkheden om daar als beroepsvlieger te gaan werken en wonen.
Ik hoop dat er mensen zijn die mij meer kunnen vertellen over de kansen op een baan en de salarissen in Amerika en Canada, aagezien ik straks ook met een behoorlijke lening zit die ik moet gaan terug betalen.
 
Beginnende vliegers starten hun loopbaan doorgaans als instructeur. Vervolgens, na zo'n 1.000-1.500 vlieguren, mag je in je handjes knijpen indien je bij een commuter terecht kan. Daar vervolgens minimaal zo'n 2.000 uur vliegen en dan kan het zijn dat je bij een grotere airline kan gaan solliciteren. Vergeet niet dat de onslagen mensen van de afgelopen jaren als eerste weer worden aangenomen.

Indien je een baan in de USA/Canada zoekt had je beter daar je opleiding kunnen volgen (was je meteen "thuis" in hun systeem geweest).

Bovendien had je minimaal €80.000,00 (uitgaande van €130.000,00 in NL) uit kunnen sparen. Nu moet je ook nog een USA of Canadees brevet zien te halen en een werkvergunning krijgen. Vooral dat laatste is geen gemakkelijke zaak (10 jaar background check als ik mij niet vergis).

Omtrent de salarissen kun je o.a. hier terecht:
http://www.willflyforfood.com/

Bedragen zijn per vlieguur, niet per duty.

Als instructeur kun je ca. $10-25 per vlieguur tegemoet zien. Is het weer slecht en wordt er niet gevlogen: Pech gehad.

Ik heb zelf niet in de USA of Canada gewerkt maar er zijn ongetwijfeld andre airworkers die je meer kunnen vertellen.

Ik hoop dat ik je niet heb ontmoedigd want dat wil ik ook weer niet.

Veel succes en wijsheid met je afwegingen.

Flyingviking
 
Last edited:
Indien je een baan in de USA/Canada zoet had je beter daar je opleiding kunnen volgen (was je meteen "thuis" in hun systeem geweest).

hij wil daar toch ook juist z'n praktijk gaan doen? Kan gewoon een FAA examen doen.
 
@primer
Vancouver moet maar even precies aangeven wat hij doet. Zoals ik zijn eerste posting begrijp volgt hij nu een europese opleiding die een deel van praktijk in Arizona (USA) doet (bijvoorbeeld NLS of KLS). Indien dat het geval is, kan hij niet zomaar een amerikaans examen doen. In de eerste plaats niet omdat hij daarvoor, volgens mij, niet wordt opgeleid. Hij is immers in opleiding voor een JAR-brevet. Ten tweede zal hij de amerikaanse PPL en CPL/theorie moeten doen. Daarvoor is het tijdsbestek bij een geïntegreerde opleiding veel te kort. Ten derde zal het om legale regels waarschijnlijk niet kunnen. Hij is niet in de VS om een amerikaans brevet te halen maar om aan de ervaringseisen van een europees brevet te voldoen. Wil je een amerikaans brevet halen moet dat met de immigratiedienst worden afgestemd. De regelingen waar europese opleidingen voor zorgen voorzien doorgaans niet in die mogelijkheid. Als met al: Vancouver moet iets concreter met zijn informatie zijn en dan zijn er ongetwijfeld airworkers die hem inhoudelijk kunnen helpen.
 
Hi Flyingviking,

Bedankt voor je reacties! Het is erg bruikbare informatie voor mij.
Ik ben inderdaad bezig bij de NLS.
Ik heb er aan gedacht om mijn opleiding te doen in Canada, maar dat was financieel niet te doen aangezien ik via de NLS een lening kon krijgen bij de ABN-AMRO, ook leek het mij beter om het bij de NLS te doen, omdat je dan precies weet waar je aan toe bent en je binnen 2 jaar een goede opleiding hebt gehad en klaar bent.
Na mijn opleiding zijn mijn vriendin en ik van plan te gaan trouwen en dan kan ik ook makkelijker naar Canada emigreren.
Voor mij is het belangrijk dat ik een baan kan vinden en in staat ben om mijn lening terug te betalen, maar zoals ik al gelezen heb is dat laatste ook al erg lastig.

Ik hoop dat hier ook mensen zijn die ervaring hebben met werken en wonen in Amerika/Canada en mij meer kunnen vertellen.
 
Hi Vancouver,

Ik woon zelf in Vancouver en vlieg hier afentoe een beetje rond. Ik kan je in ieder geval zeggen dat het vliegen hier super gaaf is en erg toegankelijk. Stuk goedkoper dan in Nederland en veel General Aviation...

Vbw het beroepsvliegen kan ik je helaas niet echt mee helpen maar van wat ik om me heen hoor is het inderdaad zoals overal niet makkelijk om die eerste baan te vinden. En in tegenstelling tot Europa heb je hier veel ervaring nodig voordat je bij een airliner aan de slag kunt. Voor je eerste baan is het hier meestal of aan de slag als instructeur of up north aan de slag als bush-pilot, wat volgens mij erg gaaf moet zijn maar dan zul je niet in Vancouver kunnen blijven (waar ik vanuit ga dat je daar naar toe wilt).
Daarnaast heb ik ook gehoord dat British Columbia (met name omgeving Vancouver) niet de makkelijkste omgeving is voor het vinden van die eerste baan aangezien het een populair gebied is en je daardoor hier meer concurentie hebt van de meer ervaren piloten. Maar let wel dit heb ik alleen van horen en zeggen.... Maar wellicht zul je er dus rekening mee moeten houden dat je in eerste instantie elders in Canada werk moet proberen te vinden, en misschien wel ver van de grotere steden af... Maar dit is natuurlijk allemaal een groot avontuur! :D

Voordat je hier kunt werken zul je eerst een werkvergunning moeten hebben. In tegenstelling tot de USA is dit in Canada zeker niet onmogelijk. Trouwen is waarschijnlijk de makkelijkste optie.
Je zegt dat je al een jaar in Canada hebt gewoont dus het is erg goed mogelijk dat je destijds gebruik hebt gemaakt van een Working Holiday Visa? Zoniet, dit is een jongeren visum (<30 jaar) waarmee je een jaar lang in Canada kunt wonen EN werken. Je kunt er in principe voor iedere werkgever in Canada mee werken. Een vliegende job zul je er waarschijnlijk niet mee vinden (aangezien je werk vergunning maar een jaar geldig is) maar je kunt hiermee misschien wel bij een luchtvaart bedrijf op de grond aan de slag en zo ergens een voet in de deur proberen te krijgen voordat je getrouwd bent... Meer info over dit visum vind je hier: http://www.canadainternational.gc.c...h-jeunesse/netherlands-pays_bas.aspx?lang=eng

Daarnaast kun je vaak met een 'study permit' aan de slag als vlieginstructeur bij een vliegschool. Een study permit is hiervoor voldoende aangezien het gezien wordt als Stage. Ik ken de verdere details hiervan niet. Het zou goed kunnen dat je geen vergoeding krijgt en waarschijnlijk moet je ook bij deze zelfde vliegschool een opleiding hebben gevolgd. Maar het is misschien een optie om eens verder in te duiken...

Succes met de opleiding en veel plezier in Canada.

Cheers!
 
Back
Top