ATPL eisen

J.I.P

Member
Beste allemaal,

Weet iemand of onderstaande eisen nog helemaal juist zijn in EASA land? Ik kom eindelijk een beetje in de buurt van de ATPL eisen en het liefst ga ik deze aanvragen bij mijn volgende checkride. Het gaat mij met name om de 100u sim. Tellen deze nog mee? heeft iemand toevallig een goeie link naar de huidige eisen mochten deze verschillend zijn? Ik heb gezocht op de sites van KIWA, EASA en de IAA (Ierland) maar helemaal duidelijk is het mij nog niet. Mocht een van jullie aanvullende info danwel een goeie link hebben dan waardeer ik dat ten zeerste.

grtz,



JAR–FCL 1.280
Ervaring en toekenning
(Zie JAR-FCL 1.050(a)(3))
(a)Een kandidaat voor een ATPL(A) moet als een bestuurder van vliegtuigen ten minste 1.500 uur vliegtijd hebben voltooid (zie ook JAR-FCL 1.050(a)(3)). Van de 1.500 vlieguren mag hoogstens 100 uur vliegtijd zijn voltooid in FS en FNPT, waarvan een maximum van 25 uur mag zijn voltooid in een FNPT, waaronder begrepen ten minste:
(1)500 uur in meervliegervluchtuitvoeringen op vliegtuigen, typegecertificeerd overeenkomstig de JAR[/EASA-CS]/FAR-25 transportcategorie of de JAR[EASA-CS]/FAR-23 commutercategorie, of BCAR of AIR 2051;
(2)
(i)500 uur als eerste bestuurder onder supervisie; of
(ii)250 uur ofwel als eerste bestuurder; ofwel
(iii)250 uur bestaande uit ten minste 70 uur als eerste bestuurder en de benodigde aanvullende vliegtijd als eerste bestuurder onder supervisie;]
(3)200 uur tijdens overlandvluchten, waarvan ten minste 100 uur als eerste bestuurder of als [ ][eerste bestuurder] onder [ ]supervisie[ ];
(4)75 uur instrumentvliegtijd waarvan niet meer dan 30 uur instrumentvliegtijd in een vluchtnabootser mag zijn; en
(5)100 uur nachtvliegen in de hoedanigheid van eerste bestuurder of als tweede bestuurder.
(b)
(1)Houders van een bewijs van bevoegdheid of gelijkwaardig document voor andere categorieën luchtvaartuigen krijgen vliegtijd toegekend in deze andere categorie luchtvaartuigen zoals uiteengezet in JAR-FCL 1.155, met uitzondering van vliegtijd in helikopters, die zal worden toegekend tot maximaal 50% van alle eisen inzake vliegtijd genoemd in subparagraaf (a).
(2)Houders van een bewijs van bevoegdheid als boordwerktuigkundige krijgen 50% van de vliegtijd als boordwerktuigkundige toegekend tot een maximumtegoed van 250 uur. Deze 250 uur mogen worden toegekend naast de eis van 1500 uur in subparagraaf (a), en de eis van 500 uur in subparagraaf (a)(1), mits het totale tegoed dat naast enige van deze subparagrafen wordt toegekend de 250 uur niet te boven gaat.
(c)Alvorens de vaardigheidstest genoemd in de JAR-FCL 1.295 wordt afgelegd, dient de vereiste ervaring te zijn opgedaan.[Amdt. 1, 01.06.00; Amdt. 3, 01.07.03; Amdt. 7, 01.12.06]
 
Ik heb het volgende gevonden voor je:

Bron:http://easa.europa.eu/approvals-and...ion-approvals/FCL-organisations-approvals.php

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:311:FULL:EN:PDF

FCL.510.A ATPL(A) — Prerequisites, experience and crediting
(a) Prerequisites. Applicants for an ATPL(A) shall hold:
(1) an MPL; or
(2) a CPL(A) and a multi-engine IR for aeroplanes. In this case, the applicant shall also have received instruction in
MCC.
(b) Experience. Applicants for an ATPL(A) shall have completed a minimum of 1 500 hours of flight time in aeroplanes,
including at least:
(1) 500 hours in multi-pilot operations on aeroplanes;
(2) (i) 500 hours as PIC under supervision; or
(ii) 250 hours as PIC; or
(iii) 250 hours, including at least 70 hours as PIC, and the remaining as PIC under supervision;
(3) 200 hours of cross-country flight time of which at least 100 hours shall be as PIC or as PIC under supervision;
(4) 75 hours of instrument time of which not more than 30 hours may be instrument ground time; and
(5) 100 hours of night flight as PIC or co-pilot.
Of the 1 500 hours of flight time, up to 100 hours of flight time may have been completed in an FFS and FNPT. Of
these 100 hours, only a maximum of 25 hours may be completed in an FNPT.

Dit document is van eind november 2011 en is de meest recente te vinden bij EASA (op het amendement na, waarin niets staat over de uren-eis)
 
Bedankt, die van mij dateerde van 2006 volgens mij. Ik had dus niet bij "organisations" gekeken maar alles doorgespit van "certification overview". Maar het komt dus nog gewoon overeen! Thanks!
 
Om aan te sluiten aan dit topic:

Weten jullie of je moet aangeven dat je een ATPL checkride gaat doen, zo ja waar? Of is achteraf al het papierwerk voldoende?

Bedankt
 
Errrr, goede vraag! Maar ik denk dat het antwoord eenvoudig moet worden gezien:

Voor elke skilltest moet naar mijn weten vooraf een formulier ingevuld.

FCL.520.A ATPL(A) — Skill test
Applicants for an ATPL(A) shall pass a skill test in accordance with Appendix 9 to this Part to demonstrate the ability to perform, as PIC of a multi-pilot aeroplane under IFR, the relevant procedures and manoeuvres with the competency appropriate to the privileges granted.
The skill test shall be taken in the aeroplane or an adequately qualified FFS representing the same type.

en

I have passed my ATPL skill test, how do I apply for the issue of the ATPL?

The application form to apply for the grant of an ATPL can be downloaded here. Original logbook(s) must be submitted for inspection for the grant of the ATPL Licence. If you have a JAR-FCL compliant computerised logbook, a full print out must be submitted and each page must be certified by you as a true record. The current licence issue fee can be found here. When submitting your ATPL LST paperwork, please ensure that you enclose the original Part 1 (application form) and Part 2 (examiner test schedule) of the ATPL LST Form.
 
voor zover ik me kan herinneren is het niet veel anders dan voor je LPC. Alleen dient de TRE nu op het standaard KIWA aanvraagformulier aan te geven dat je ook een skill test hebt gedaan en gehaald natuurlijk.
 
Bij ons moet een atpl skilltest minstens 2 weken op voorhand aangegeven te worden bij de IAA waarna ze toestemming geven om deze uit te voeren. Dit omdat ze zelf het recht behouden om de skilltest zelf uit te voeren en een TRE te sturen of een observer. Normaal doen ze dit wel niet.
 
Last edited:
voor zover ik me kan herinneren is het niet veel anders dan voor je LPC. Alleen dient de TRE nu op het standaard KIWA aanvraagformulier aan te geven dat je ook een skill test hebt gedaan en gehaald natuurlijk.

Wel extra een rawdata ILS down to applicable minima tijdens de skilltest, dat is meen ik enige verschil tussen LPC en Skilltest (en het papierwerk natuurlijk)
 
Bedankt!

@Tom! Moet je dit ook aangeven wanneer je de skill test in een ander JAA land doet? Of wordt dit sowieso moeilijk om het dan aan te vragen bij KIWA?
 
Wij moeten plaats, datum en uur doorgeven waar je je atpl lst doet.

is bij mij geen sprake van geweest. KIWA liet me toen der tijd weten dat ze niets meer en niets minder willen dan de diverse formulieren en je originele logboeken.
 
Back
Top