ATPL, Database en CBR: moeilijker geworden?

Ik heb tijdens de veranderingen ook mijn examens gedaan op de computers bij de CAA-UK. Het lijkt er op dat ze vooral erg vooruitstrevend waren destijds in Engeland en andere landen in EASA land nog wat achterbleven qua nieuwe vragen en de manier waarop ze toetsen. De 'Europese database' leek vooral gebombardeerd met nieuwe vragen in Engeland maar bijvoorbeeld in Nederland bij het CBR was het vooral nog vragenbank.

wat ik wel zeker weet is dat er bij veel vakken nieuwe vragen waren. Het ene vak meer dan andere, maar in alle 14 vakken had ik minimaal 5 nieuwe vragen. Daarbij waren bijvoorbeeld Principles of flight, Performance en Human performance and limitations de vakken waarbij 90% van het examen nieuwe vragen waren.

nieuwe vragen betekent niet nieuwe stof. Van die 90% nieuwe vragen is een groot deel te beantwoorden, zelfs als je de vragenbank voornamelijk gebruikt om te studeren. Zolang je maar niet zo snel mogelijk door ATPL online gaat om de vragen te gaan herkennen.

wat je wel ziet is dat er door de nieuwe vragen een veel grotere spreiding in scores komt binnen de klas. 3 jaar geleden toen alles puur vragenbank was werden er eigenlijk bijna alleen maar hele hoge gemiddeldes gescoort. 95%+ en zonder fails. Ik zie om mij heen dat die scores nogsteeds gehaald worden, maar niet veel meer. Er ligt een grote spreiding tussen 80% en 100%. Sommige halen alles in één keer maar het is zeker geen schande om twee of drie fails te hebben (vooral op de eerder genoemde vakken).

oftewel, het is lastiger geworden, maar met een combinatie van vragenbank en studeren uit boeken zal je het gewoon goed moeten kunnen doorstaan. Terugkomend op je vraag, zo zie ik de vragenbanken:

ATPL online: traag met nieuwe vragen, komen er uiteindelijk wel in

Bristol GS: heel snel met invoeren van nieuwe vragen op basis van feedback uit examens. Deze vragen worden ook aangegeven in het rood en deze vragen zijn veel waarschijnlijker om terug te komen in je examen

Aviation exam: véél vragen, maar veel vragen ook gebaseerd op leerdoelen, niet op basis van feedback uit een examen. Oftewel, zelf bedachte vragen bij AVexam. Opzich goed om verdere inzich te verschaffen in de stof, maar een beetje omslachtig om dat in vragenbank te leren.

Bristol GS was de way to go, weet niet zeker of dat nu nogsteeds zo is. Veel succes met de opleiding!
 
Overigens vind ik het een metafoor van 3 keer niks.

Dat geloof ik graag , want hij klopt.

Overigens is vragen uit je hoofd leren van alle tijden , bij de KLS kregen ze (vroegâh ) "oefenexamens".
Een week later op het feitelijke examen bleken er , verdumd ast nie waer is , toch een heel aantal vragen bepaalde gelijkenissen te vertonen.
 
Last edited:
Dat geloof ik graag , want hij klopt.

Overigens is vragen uit je hoofd leren van alle tijden , bij de KLS kregen ze (vroegâh ) "oefenexamens".
Een week later op het feitelijke examen bleken er , verdumd ast nie waer is , toch een heel aantal vragen bepaalde gelijkenissen te vertonen.

Helaas maar waar.....
Kwam daar in Nieuwegein een hele kudde met grote Jepp koffers examen doen....die ze de week daarvoor ook al gedaan hadden.
Leuk zo'n examen commissie van oude-jongens-krentebrood-nog-met-elkaar-gevlogen-op-de-Constellation-toen-Capt-nog-GOD-was-bij-KLM.....:rolleyes:
 
Nieuwe examenvragen

Nieuwe examenvragen

Om even terug te komen op de originele post: er komen heel wat nieuwe vragen bij in de Europese Centrale database, de jongste tijd. Ook oude vragen worden aangepakt. Zie link.

HTML:
https://www.easa.europa.eu/easa-and-you/aircrew-and-medical/european-central-question-bank-ecqb

De huidige vragen worden geschreven en verschillende keren nagelezen door experts vooraleer ze in de database terecht komen. Inbouwen van kwaliteit heet dat dan. De nationale autoriteiten (IL&T/CBR, DGLV België,...) mogen deze database gebruiken, maar zijn niet verplicht. In de praktijk gebruiken ze ze wel, want het is gemakkelijk en goedkoop.
(In tegenstelling tot de nationale databases voor LAPL/PPL-vragen die beheerd worden door het land zelf).

Zijn de vragen of de examens daarom moeilijker? Niet speciaal. Je zal ze gewoon nog niet gelezen hebben in de commerciële databases. Bij het studeren is het belangrijk dat je ondervraagd wordt, of dat je jezelf ondervraagt onder de vorm van de alom gekende meerkeuzevragen. Je kan uren studeren uit de boeken en niet slagen op het examen. En omgekeerd: uren database-apps doorlopen op het toilet en dan verrast zijn door nieuwe vragen op het examen.
Conclusie: studeer de leerstof uit de boeken (uiteraard niet alles uit het hoofd) en controleer jezelf met voorbeeldvragen uit een of andere database. Daar waar je vastzit met de leerstof, vraag je om hulp of oefen je iets meer met de database.

Als je je leerstof niet kent, is elke examenvraag moeilijk.

P.S. Gelet op het grote aantal nieuwe vragen is geen enkele commerciële database meer actueel. Maar het blijft een interessante study tool... Heb zelf goede ervaring met Aviation Exam.
P.S. 2 : Invulvragen komen er aan ! Vraag is of het CBR ze zal overnemen.
 
Ik heb 2 weken geleden theorie examen EIR/CBIR Airlaw gedaan.
Van de 18 vragen waren er 17 letterlijk als in vragen van: www.aviationexam.com
Volgende week flightplanning, ik hoop op hetzelfde resultaat.
Digitaal gedaan bij het CBR.

Groet,

Ger


Bedankt voor je reacties gerpols! Ik heb er veel aan gehad.
Als ik het zo hoor lijkt het dus allemaal mee te vallen en lijken de AviationExam en Bristol Ground School question banks mij de beste optie. Als het daadwerkelijk klopt dat de BGS er sneller bij is wanneer er nieuwe vragen zijn, denk ik dat ik voor die zal gaan.

Mag ik trouwens vragen hoe je flight planning examen is gegaan? Kwamen veel vragen je bekend voor?
 
Ik heb tijdens de veranderingen ook mijn examens gedaan op de computers bij de CAA-UK. Het lijkt er op dat ze vooral erg vooruitstrevend waren destijds in Engeland en andere landen in EASA land nog wat achterbleven qua nieuwe vragen en de manier waarop ze toetsen. De 'Europese database' leek vooral gebombardeerd met nieuwe vragen in Engeland maar bijvoorbeeld in Nederland bij het CBR was het vooral nog vragenbank.

wat ik wel zeker weet is dat er bij veel vakken nieuwe vragen waren. Het ene vak meer dan andere, maar in alle 14 vakken had ik minimaal 5 nieuwe vragen. Daarbij waren bijvoorbeeld Principles of flight, Performance en Human performance and limitations de vakken waarbij 90% van het examen nieuwe vragen waren.

nieuwe vragen betekent niet nieuwe stof. Van die 90% nieuwe vragen is een groot deel te beantwoorden, zelfs als je de vragenbank voornamelijk gebruikt om te studeren. Zolang je maar niet zo snel mogelijk door ATPL online gaat om de vragen te gaan herkennen.

wat je wel ziet is dat er door de nieuwe vragen een veel grotere spreiding in scores komt binnen de klas. 3 jaar geleden toen alles puur vragenbank was werden er eigenlijk bijna alleen maar hele hoge gemiddeldes gescoort. 95%+ en zonder fails. Ik zie om mij heen dat die scores nogsteeds gehaald worden, maar niet veel meer. Er ligt een grote spreiding tussen 80% en 100%. Sommige halen alles in één keer maar het is zeker geen schande om twee of drie fails te hebben (vooral op de eerder genoemde vakken).

oftewel, het is lastiger geworden, maar met een combinatie van vragenbank en studeren uit boeken zal je het gewoon goed moeten kunnen doorstaan. Terugkomend op je vraag, zo zie ik de vragenbanken:

ATPL online: traag met nieuwe vragen, komen er uiteindelijk wel in

Bristol GS: heel snel met invoeren van nieuwe vragen op basis van feedback uit examens. Deze vragen worden ook aangegeven in het rood en deze vragen zijn veel waarschijnlijker om terug te komen in je examen

Aviation exam: véél vragen, maar veel vragen ook gebaseerd op leerdoelen, niet op basis van feedback uit een examen. Oftewel, zelf bedachte vragen bij AVexam. Opzich goed om verdere inzich te verschaffen in de stof, maar een beetje omslachtig om dat in vragenbank te leren.

Bristol GS was de way to go, weet niet zeker of dat nu nogsteeds zo is. Veel succes met de opleiding!

Bristol GS zou denk ik ook mijn eerste keuze zijn.

Vakken als Principles of flight, Performance en Human performance and limitations zijn inderdaad vakken die je ook kan leren als je de vragen op database goed begrijpend doorleest, in plaats van alle antwoorden uit je hoofd leren.

Toch vind ik 90% nieuwe vragen wel veel... het klinkt alsof het veel pittiger is in Engeland. Ik hoop dat ze er hier in Nederland nog een paar jaar mee wachten of dat het gewoon wat makkelijker blijft, anders lijkt het mij haast onmogelijk om zonder herkansingen binnen 8 maanden alles met 85% te halen.. Ik wou dat hier vooraf wat meer duidelijkheid over zou zijn vanuit het CBR ofzo, voordat ik besluit te beginnen aan de opleiding.

Bedankt voor je reactie!
 
Om even terug te komen op de originele post: er komen heel wat nieuwe vragen bij in de Europese Centrale database, de jongste tijd. Ook oude vragen worden aangepakt. Zie link.

HTML:
https://www.easa.europa.eu/easa-and-you/aircrew-and-medical/european-central-question-bank-ecqb

De huidige vragen worden geschreven en verschillende keren nagelezen door experts vooraleer ze in de database terecht komen. Inbouwen van kwaliteit heet dat dan. De nationale autoriteiten (IL&T/CBR, DGLV België,...) mogen deze database gebruiken, maar zijn niet verplicht. In de praktijk gebruiken ze ze wel, want het is gemakkelijk en goedkoop.
(In tegenstelling tot de nationale databases voor LAPL/PPL-vragen die beheerd worden door het land zelf).

Zijn de vragen of de examens daarom moeilijker? Niet speciaal. Je zal ze gewoon nog niet gelezen hebben in de commerciële databases. Bij het studeren is het belangrijk dat je ondervraagd wordt, of dat je jezelf ondervraagt onder de vorm van de alom gekende meerkeuzevragen. Je kan uren studeren uit de boeken en niet slagen op het examen. En omgekeerd: uren database-apps doorlopen op het toilet en dan verrast zijn door nieuwe vragen op het examen.
Conclusie: studeer de leerstof uit de boeken (uiteraard niet alles uit het hoofd) en controleer jezelf met voorbeeldvragen uit een of andere database. Daar waar je vastzit met de leerstof, vraag je om hulp of oefen je iets meer met de database.

Als je je leerstof niet kent, is elke examenvraag moeilijk.

P.S. Gelet op het grote aantal nieuwe vragen is geen enkele commerciële database meer actueel. Maar het blijft een interessante study tool... Heb zelf goede ervaring met Aviation Exam.
P.S. 2 : Invulvragen komen er aan ! Vraag is of het CBR ze zal overnemen.


Oh jee.. Dus als ik het goed begrijp is het 100% zeker dat alle commerciële question banks binnenkort nog meer zullen achterlopen op het grote aantal nieuwe vragen?

Als dat inderdaad zo is dan lijkt het mij bijna onmogelijk om binnen 8 maanden zonder herkansingen alles boven de 85% te halen en kan ik er beter niet aan beginnen, ook al ben ik iemand die de leerstof bestudeert en tegelijkertijd oefent op database.
Als ik er namelijk langer over doe of herkansingen nodig heb, bestaat er een grote kans dat je de praktijkfase niet in mag gaan op de vliegschool waar ik heen wil. Ze hebben strenge eisen, omdat ze je ook een baan voor een jaar lang aanbieden na je praktijkfase.

Hoeveel procent van de vragen zullen allemaal nieuw zijn op de examens denk je?
Een student op de informatie avond van de vliegschool waar ik heen ging vertelde me dat 20-30% van de examen vragen meestal nieuw zijn op dit moment. Dit percentage zal dus alleen maar stijgen? Ik vind het jammer dat hier niet veel duidelijkheid over is vanuit het CBR.

Bedankt voor je reactie.
 
Sabri,

Laat je niet gek maken door alle verhalen over nieuwe vragen, die zal je altijd tegen gaan komen en dat is ook geen halszaak. Nu doe je net alsof je bij voorbaat alle "nieuwe" vragen al niet kunt beantwoorden. Zolang je de stof gewoon beheerst zal je het merendeel van de nieuwe vragen gewoon kunnen beantwoorden. Databasetraining zal echter naast de studie wel nodig blijven.

Succes.
 
85% zonder fails is nog steeds goed haalbaar. Laat je inderdaad niet te gek maken. Iedereen heeft te maken met deze nieuwe vragen dus je ziet ook dat de gemiddeldes lager liggen dan eerst. Ook lijkt het er op dat mensen vaker vakken niet halen dan vroeger.

Met hard werken is het nogsteeds goed te doen. Maar de focus ligt nu meer op het lezen en begrijpen van de stof dan voor de nieuwe vragen. 8 maanden is genoeg. Zelf heb ik het gedaan in 6 maanden en dat was met veel nieuwe vragen.
 
We zijn nu inmiddels twee jaar verder. Ik neem aan dat er nog steeds weinig is veranderd qua examen moeilijkheidsgraad? :)

Zijn Bristol Ground School en AviationExam nog steeds de twee beste keuzes?

Het is heel fijn dat AviationExam uitgebreide uitleg zou hebben bij elke vraag en een handige offline app, maar de BGS database zou accurater zijn wat betreft de mogelijke vragen die je krijgt op je examen. Dat is nog steeds zo neem ik aan?

Is er iemand die vrij recent nog ATPL examens heeft gedaan? Hoe was jullie ervaring?
 
Ik heb kort geleden nog drie ATPL examens gedaan. AE heeft voor die tijd weer de bezem door de database gehaald en de essentials zijn flink afgenomen, waardoor die een stuk relevanter zijn geworden. Komen veel overeen met die van Bristol. Examens waren goed te doen in combinatie met beide databases!
 
Last edited:
Ik heb kort geleden nog drie ATPL examens gedaan. AE heeft voor die tijd weer de bezem door de database gehaald en de essentials zijn flink afgenomen, waardoor die een stuk relevanter zijn geworden. Komen veel overeen met die van Bristol. Examens waren goed te doen in combinatie met beide databases!


Inmiddels ben ik op dit moment bezig met de ATPL theorie, maar als ik het goed heb begrepen leerde jij voor de CBR examens ALLEEN de 'Essentials' op AviationExam en niet 'Standard'? En de Essential-vragen doornemen was dus altijd voldoende voor de CBR examens?
 
Nee zeker niet. Alle vakken op zijn minst standard gedaan, sommigen op exhaustive, en vervolgens (meerdere keren) herhaald. Ik begreep dat er sinds kort ook een functie op AE is met ‘Seen in The Netherlands’, die schijnt vaak representatief te zijn met de toets die je krijgt bij het CBR. Sidenote daarvan is wel dat je naast de pot kan pissen en er weinig van terugkomt...
 
Maar als je de vakken wil halen, gewoon alles klikken en goed voorbereiden, haal je misschien ook nog een mooi cijfer ;)
 
Back
Top