ATPL, Database en CBR: moeilijker geworden?

Sabri

New member
Beste aviators,

Nadat mijn vorige vliegopleiding failliet ging, ben ik deze week voor het eerst na een lange tijd weer naar een informatie avond gegaan om te kijken voor een nieuwe vliegopleiding. Ik heb er onwijs veel zin in en ben gemotiveerd als nooit tevoren.

Op mijn vorige school heb ik alleen de theoriefase meegemaakt. Uiteraard ben ik iemand die zijn best doet om de stof ook te begrijpen, maar het was niet altijd even makkelijk om alles tegelijk binnen korte tijd te beheersen (de nieuwe opleiding heeft ook strengere eisen en verwacht dat je alles binnen 8 maanden zonder herkansingen haalt met een gemiddelde van boven de 85%).

Gelukkig was er database (ik deed het via atplonline.co.uk) en we hadden vaak het geluk dat we op het examen bijna altijd dezelfde vragen terugkregen die we hadden geoefend op database. Zonder database lukte het ook gewoon niet: studenten die alleen de stof doornamen zonder database scoorden niet hoger dan 70%.

Nou kreeg ik slecht nieuws te horen van een aantal studenten op de informatie avond van de nieuwe opleiding: Het CBR neemt de examens sinds 2017 digitaal af, waardoor het moeilijker is geworden en waardoor je vaak nieuwe vragen op je examen krijgt die je nooit eerder hebt gezien op database. Je zou dus weinig hebben aan database.

Heeft iemand hier ervaring mee? Klopt dit?
Is het inderdaad moeilijker geworden? Hoeveel procent van de vragen zijn meestal nieuw? Hoeveel heb je nog aan database? Hoe groot is de kans dat je een examen zal halen door alleen te leren uit database? Hoe leren jullie nu voor zoveel examens binnen een korte tijd?

Ik ben benieuwd en denk ook dat de moeilijkheidsgraad hiervan doorslaggevend zal zijn in mijn keuze om verder te gaan met de vliegopleiding. Het was erg teleurstellend om dit te horen, maar ik hoop dat het allemaal wel meevalt.

Als het inderdaad meevalt, welke question database adviseren jullie?

Alvast bedankt.
 
Dat is niets nieuws. Ik deed examens in 2011/2012 digitaal in Litouwen. Daar kwam het regelmatig voor dat er vragen voorbij kwamen die ik nog nooit gezien had.
 
Ik heb 2 weken geleden theorie examen EIR/CBIR Airlaw gedaan.
Van de 18 vragen waren er 17 letterlijk als in vragen van: www.aviationexam.com
Volgende week flightplanning, ik hoop op hetzelfde resultaat.
Digitaal gedaan bij het CBR.

Groet,

Ger
 
Met alle respect, maar waarom zou je af willen haken als je te horen hebt gekregen dat questionbanken nu niet meer, of moeilijker, is in de toekomst? Als je het echt wilt dan vindt je uiteindelijk vanzelf wel de balans tussen de questionbank en het doornemen en begrijpen van de stof.

Begrijp me niet verkeerd, je hebt inderdaad heel veel aan de questionbank tijdens je theorie opleiding. Toch kreeg ik tijdens mijn examen OPS (inmiddels 1,5 jaar geleden alweer) alleen maar nieuwe vragen. Toch lukte het mij om deze boven de 85% te scoren.

Ik weet niet hoe het in Nederland zit met het CBR. Maar bij de Engelse CAA zijn de tijden aan het veranderen. Ook zijn ze er bezig met het maken van nieuwe soorten vragen zoals open vragen. Hoeverre andere landen hierin mee zullen gaan weet ik niet, Engeland loopt meestal wel voorop in dit soort zaken, maar ook bij andere landen is het een kwestie van tijd voor deze nieuwe examenvorm ingevoerd zal gaan worden.


Zelf trouwens ook veel gebruik gemaakt van ATPL online, maar wat ik hoorde van feedback van andere studenten zijn Bristol groundschool en Aviationexam er wel sneller bij als er nieuwe vragen zijn gesteld. Doe er je voordeel mee ;-)
 
Mee eens Lexsis, ik heb op de vliegschool ook kandidaten gezien die niet de boeken ingingen om te leren, maar alleen de vragen uit de database leerden. In de praktijk bij het vliegen heb je ook geen database waar je alle antwoorden hapklaar uit krijgt, een gedegen kennis is dan ook gevraagd. Het enige waar ik deze database voor gebruikt heb is om te kijken of er geen vragen bijzitten met hele rare geformuleerde vragen, die je misschien daardoor fout beantwoordt terwijl je het antwoord wel weet. Maar het leren voor de examens zou mijns inziens toch echt uit de boeken moeten komen.
 
Mee eens Lexsis, ik heb op de vliegschool ook kandidaten gezien die niet de boeken ingingen om te leren, maar alleen de vragen uit de database leerden. In de praktijk bij het vliegen heb je ook geen database waar je alle antwoorden hapklaar uit krijgt, een gedegen kennis is dan ook gevraagd. Het enige waar ik deze database voor gebruikt heb is om te kijken of er geen vragen bijzitten met hele rare geformuleerde vragen, die je misschien daardoor fout beantwoordt terwijl je het antwoord wel weet. Maar het leren voor de examens zou mijns inziens toch echt uit de boeken moeten komen.

Helemaal mee eens. Er zit best wel wat theorie in het ATPL examen die je nooit meer nodig hebt. Maar een heleboel dingen moet je gewoon voor je beroep weten. En het is niet zo dat je na je ATPL examen nooit meer gevraagd wordt. Echt bij elke sim of andere check komt wel weer wat theorie aan de beurt. Je moet regelmatig dingen beslissen waarbij het nodig is om te weten waarom iets zo is als het is. Zij het vanwege de wet, aerodynamica of andere factoren, je moet gewoon begrijpen wat je doet om in te kunnen schatten wat mogelijk dan wel veilig dan wel economisch is en wat niet.
 
Peer, ga me nou niet vertellen dat je in de praktijk het verschil hebt kunnen zien tussen vliegers die hun brevet gehaald hebben ....de 1 met alleen www.aviationexam.com en de ander met alleen de boeken studeren........kom op man, daar geloof ik echt helemaal niets van.....aan het eind van de dag moeten we toch als crew samen in die 737 or whatever, die ILS NETJES AFVLIEGEN...
 
Peer, ga me nou niet vertellen dat je in de praktijk het verschil hebt kunnen zien tussen vliegers die hun brevet gehaald hebben ....de 1 met alleen www.aviationexam.com en de ander met alleen de boeken studeren........kom op man, daar geloof ik echt helemaal niets van.....aan het eind van de dag moeten we toch als crew samen in die 737 or whatever, die ILS NETJES AFVLIEGEN...

Om een ILS af te vliegen heb je geen ATPL theorie nodig. Het is echter ook handig als beide piloten een bewustzijn hebben in welke hoek ze side lobes kunnen verwachten. Om maar een voorbeeld te noemen.
 
Ik heb al een paar keer een perfecte canard a l'orange op tafel gezet.
Mijn gasten vonden het heerlijk en ik kreeg alle lof.
(Als ze me vragen om het een keer bij hun te komen koken ben ik de sjaak want ik had het gewoon laten cateren.)
 
Peer, ga me nou niet vertellen dat je in de praktijk het verschil hebt kunnen zien tussen vliegers die hun brevet gehaald hebben ....de 1 met alleen www.aviationexam.com en de ander met alleen de boeken studeren........kom op man, daar geloof ik echt helemaal niets van.....aan het eind van de dag moeten we toch als crew samen in die 737 or whatever, die ILS NETJES AFVLIEGEN...

Komop Gerpols, het vliegen is maar een klein aandeel. Je moet gewoon veel parate kennis hebben. Onderstaande thread is een mooi voorbeeld van parate kennis die noodzakelijk is om een ILS te vliegen; http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=13776

Ik vind het schrikbarend hoe het leren van een database vergoelijkt wordt. Rond mijn tijd (eind '90/ begin 2000) werden databases langzaam een gemeengoed. Het was gewoon schrikbarend dat mensen die niet sterk waren in tussentijdse toetsen wel 95% scoorden op CBR examens. Echter, tijdens de vliegfase vielen ze door de mand omdat ze veel parate kennis mistten. En laat dit nou net de vliegers zijn geweest die moeilijk een baan kregen.

Het enkel leren van databases vind ik persoonlijk gewoon een vorm van fraude. En ja, ATPL theorie is gewoon keihard werken. Qua kennis is het HBO niveau, qua inzet komt het neer op afstuderen voor een Master. Dat moet je willen, èn kunnen...
 
Max rate, prima hoor, ik geloof je onmiddellijk !!
Maar parate kennis krijg je door paraat te zijn. M.a.w vliegen, vliegen, en nog eens vliegen...!!! Dat heeft natuurlijk niets te maken met hoe jij de theorie examens bent doorlopen !! Als je, zoals ik, gebruik maakt van www.aviationexam.com, heeft iedere vraag een professionele en goede explanation die je kunt aanklikken. Je leert niet alleen dom vragen uit je hoofd. Dit is dat onmogelijk om te onthouden. De uitleg bij iedere vraag is helder en leerzaam. Er worden zelfs door studenten kritische noten geplaatst over de vragen en antwoorden. Dit zet andere mede studenten weer aan het nadenken. Tevens leert men van anderen hoe zij een probleem aanpakken en oplossen !!
In the US OF A kun je al jaren, middels allerlei boeken de examen vragen bestuderen.
Niks mis mee, en alom gewaardeerd en accepteerd.

Groet,

Ger
 
Maar parate kennis krijg je door paraat te zijn. M.a.w vliegen, vliegen, en nog eens vliegen...!!! Dat heeft natuurlijk niets te maken met hoe jij de theorie examens bent doorlopen !! Als je, zoals ik, gebruik maakt van www.aviationexam.com, heeft iedere vraag een professionele en goede explanation die je kunt aanklikken. Je leert niet alleen dom vragen uit je hoofd.
Dat je parate kennis krijgt door te vliegen is onzin. Hoogstens door goed te luisteren naar anderen, die wel dingen weten. Voor de rest moet je de boeken in. En de basics staan niet in je OM-A of OM-B.

Hoe leer je de theorie waar geen vragen voor in je catalogus staan? Hoe goed doe je het als de vraagstelling net even anders is dan in de catalogus? Als je performance app bij een grote firma een stel limiting weights uitspuugt, heb je dan nog enig idee wat erachter zit?
 
Peer, het gaat er niet om of ik van gedachte moet veranderen.
Sabri had een vraag en een mening, bedoeling is dat hij er uiteindelijk iets wijzer van wordt.
Overigens vind ik het een metafoor van 3 keer niks.

Groet,

Ger
 
Het systeem werkt het zelf in de hand dat alleen een vragen data base wordt geleerd.
Het maakt het alleen maar erger dat je na een PPL (!) aan de ATPL theorie begint.
90% van het materiaal heb je zelf nog nooit het bestaan van gehoord.
Uit je hoofd leren dus....begrijpen is er niet bij op zo'n manier.
En ik heb zeker 50% van die onzin nooit nodig gehad.
 
En ik heb zeker 50% van die onzin nooit nodig gehad.

Ik kan me nog een vraag herinneren uit het PPL-examen:

In welke stad is de International Civil Aviation Organisation (ICAO) gevestigd?

A. Washington
B. Montreal
C. Parijs
D. Geneve

Echt nuttig als je in een vliegtuig zit en in een probleemsituatie komt. Dit soort vragen zijn meer bedoeld om te testen of je het cursusboek wel gelezen hebt. Logisch dat je de antwoorden uit je hoofd gaat leren.

Wat mij betreft zijn er bij de theorieopleiding twee doelen: het papiertje halen en de stof begrijpen. Zolang de opleider en de leerling beide doelen maar voor ogen houden maakt het mij niet uit hoe iemand zijn papiertje gehaald heeft.
 
Back
Top