Apache piloot worden

Flyinthesky

New member
Goeiedag allemaal,

Ik zit nu in het eindexamen jaar van de HAVO en ben natuurlijk kei geintresseerd in alles wat met vliegen te maken heeft.(anders zat ik hier niet.. :) )
Nu zat ik laatst met een maat van mij te praten over de Klu en die zit er al lang aan te denken om apache piloot te worden (poging tot dus..)
Hij zei dat je ook naar amerika moest, wat ik dus al wist, maar dat dat voor helicopter piloten ongeveer 6 maanden duurt maar voor straaljager ongeveer 2 jaar.
Klopt dit? Ik weet namelijk wel dat je bij de marine wel 5 maanden in amerika zit voor heli-piloot maar is dat bij de luchtmacht ook zo?
En is het zo dat je sowieso elk jaar uitgezonden wordt?

bedankt!
 
Ja zeker! :)
Maar ik dacht dat dus alleen voor de F-16 gelde, dus als helicopter piloot zit je daar ook zo lang?

bedankt
 
Er staat vlieger en er is geen onderscheid gemaakt tussen helikopter en vliegtuig, alleen dat het kan duren tussen de 2 en 2,5 jaar, je zou dan kunnen lezen x jaar voor heli en het andere voor de F16, of het is omdat het eraan ligt hoe de omstandigheden zijn, weer etc.
Ben je al naar een voorlichtingsdag geweest?

Vriend van mij gaat binnenkort alles inleveren voor de selectie, zodat ie, mocht hij aangenomen worden(Ik ken hem, nope) na zijn eindexamen ook kan beginnen aan de opleiding.
 
Wat betreft de opleiding:

- KMA ( 1 jaar)
- EMVO ( incl. grondschool ongeveer 1 jaar)
- VVO (aantal maanden extra, primair voor mensen met heli-assignment)
- FSXXI (opleiding V.S. TH-67 & AH-64D, ongeveer 1,5 jaar)
- TQT (conversie NL, aantal maanden)
- IMQT (opleiding V.S. 3 maanden)

Daarin natuurlijk nog niet in meegenomen de overige vereiste cursussen, neem b.v. Bergvliegen, Gunnery, Survival-course e.d.

F-16 opleiding is qua duur niet heel erg afwijkend dan die van de AH-64D. Voor de transport helikoptervliegers ligt dat iets anders. De duur van hun vliegopleiding is ongeveer een klein jaartje korter.

Alles echter onder voorbehoud natuurlijk, daar waar opleidingen continue onderhevig zijn aan veranderingen en niet alles altijd even strak op elkaar aansluit.


Suc6 met je selectie straks, aan de voorkeur zal het iig niet liggen....;)
 
Back
Top