AN OFFER YOU CAN'T REFUSE???

Element

New member
Afgelopen week ben ik in Istanbul geweest bij een presentatie van een Turkse luchtvaartmaatschappij waarbij het volgende wordt aangeboden:
- MPL programma van 18 maanden
- Totale investering: EUR 125.000 (banklening) voor 10 jaar.
- Inclusief type rating B737NG.
- Inclusief verblijf, vervoer (tickets), eten/drinken.
- Opleiding deels in Turkije, deels buiten Turkije.
- Startsalaris (netto): tot 1000 uren EUR 3.000, 1000-1500 uren EUR 3.200, 1500-2000 uren 3.400. Maximum salaris als F/O 4.200
- Vanaf 4000 uren kan je captain worden. Startsalaris captain vanaf EUR 6.200
- Maandelijks ongeveer EUR 1.695 ingehouden op je salaris.
- Verplichting om minimaal 10 jaar bij de maatschappij te werken.
- Deelname na selectieprocedures.

Persoonlijk vind ik het startsalaris erg laag, rekening houdend met de kosten van de lening. In de eerste paar jaar moet je rondkomen met een netto salaris van EUR 1.400-1.800. Of is dit toch een gouden kans, gezien de baangarantie en de verwachte salarisstijging?

Ik hoor graag jullie mening.
 
Even een grof rekensommetje. Wellicht maak ik en denk cq rekenfout, please correct me if I am wrong. Je betaalt totaal (inclusief rente) zon 205000 euro voor het hele gebeuren. Dat is 80.000 euro rente. Das een effectief rentepercentage van 11,5% (even uit mijn hoofd grofweg, ervan uitgaande dat je elke maand en aflost (en het schuldenbedrag dus lager wordt!) en rente betaald over de nog openstaande schulden dat dat bedrag tezamen 1695 euro is)
Daarbij reken je je nu al rijk als je stelt dat 3000-1695 1400 euro is. Bij mij is dat 1305 euro. Scheelt ff 7%. Bij persoonlijke lasten zou ik altijd in mijn nadeel rekenen iov in mijn voordeel. Dan kan het achteraf alleen maar meevallen.
Kijk er zelf nog eens kritisch naar.
 
Last edited:
Lijkt mij een prima deal in deze tijden. Rentepercentage inderdaad wat aan de hoge kant, maar voor Turkse begrippen normaal. Je lost de lening in 10 jaar af in plaats van de gebruikelijke 25 in Nederland dus daarmee zijn de totale kosten nog steeds in orde. 1300-1800 euro per maand is niet gek om van te leven, zeker niet in Turkije. In Antalya kon ik van 1000 euro redelijk riant leven. Istanbul is iets duurder, maar nog steeds goedkoop vergeleken met Nederland.

Wat ik me nog wel afvraag is wanneer je nou begint met aflossen. Is dat na die 18 maanden, zodra je aan het werk gaat en dus salaris verdient? En wordt die 10 jaar in dienst vanaf die datum gerekend?

Even uit interesse, ik neem aan dat we het hier over SunExpress hebben?

Groet, PH
 
Ohja vergeet niet dat je bij SXS de spreekwoordelijke Eier aus der Hose gaat vliegen en reken dus maar op een flink aantal overuren (en dus extra €€€).
 
Van zero tot hero met job als ik het goed begrijp.

Ik veronderstel dat ze je ticket en verblijf vergoed hebben om in Istanbul een verhaaltje aan te horen?

Wie garandeert die job? Lukt het niet zo goed tijdens de opleiding (dipje) heb je dan wel garantie op die rechterstoel.
Indien niet; wat heb je dan, een turks MPL en een tonnetje+ schuld, bij een Turkse(?) bank. Wie bepaalt de rente, stat die vast?

10 jaar is lang, en wat als de arbeidsvoorwaarden verslechteren. Kan je leven van €700 als het salaris omlaag gaat. Wat als de arbeidsvoorwaarden verdwijnen (failliet). Wie neemt dan de rekening over? Maatschappij of jij. Denk dat ik het antwoord wel weet.....en een rekening voor eten verblijf zie ik dan ook wel verschijnen.

Het klinkt echt niet slecht als je 10 jaar in Turkije toeristen rond wil vliegen, gewoon even die roze zonnebril af en even gaan doemdenken. Zodat je weet wat je te wachten staat als het goed fout gaat.

Je zou bijna de opleiding in je winkelwagentje doen en op betalen klikken. Maar stel jezelf kritische vragen. Het bedrijf zal zo'n deal niet aanbieden als ze er zelf geen kosten aan hebben of er zelfs beter van worden.

Maar ik hoop dat het je de mogelijkheid biedt om je droom uit te laten komen.
 
@B767-300ER, klopt, ik heb voor het gemak naar boven afgerond. Je hebt gelijk, het maandsalaris zou minder uitvallen en daarmee de betaalde rente hoger.

@Papa Hotel, aflossen begint na 18 maanden zodra je inkomsten genereert. De 10-jaarsperiode gaat ook dan in. En inderdaad, we spreken hier over sxs.

@capt Kebab, de job wordt gegarandeerd door sxs, als je de opleiding niet haalt dan kan je denk ik ook niet vliegen. Ik denk dat als je de selectie doorkomt en je hebt een universitaire achtergrond, de kans klein is dat je de opleiding niet haalt. Heb reeds ervaring met de theorie. Maar ik denk wel dat als je besluit te stoppen met de opleiding op basis van welke reden dan ook, dat je dan een factuur voorgeschoteld krijgt. De lening is overigens met een Turkse bank en het rentepercentage staat vast voor 10 jaar.

Ik maak me eerlijk gezegd minder zorgen over een eventuele faillissement, hetzelfde geldt voor veel vliegers bij andere maatschappijen. De lening is met de bank, zodra je je baan kwijtraakt (bijv ivm faillissement) dan wordt je schuld ook niet kwijtgescholden. Dat is nou eenmaal hoe het werkt. Ik zie Europese maatschappijen dan ook eerder failliet gaan in de huidige klimaat dan Turkse. Wat mij wel dwars zit is de 10 jaar lange relatie die je moet houden. Je hebt dan tegen de 10.000 uren en werkt nog steeds voor een local. En het salaris is scharminkel de eerste paar jaar.
 
Startsalaris laag?
Wat voor salaris verwacht jij in een crisis tijd, waarbij het merendeel van de werkloze piloten dolblij is met een baan waarbij ze de eerste 500 uur NIETS betaald krijgen?

Ik denk dat je met het salaris enorm blij moet zijn, het voordeel in Turkije is dat je erg weinig belasting betaald (eigen ervaring) en deze netto salarissen je in Nederland zelfs moeilijk voor elkaar krijgt.

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je met 3000 euro per maand echt prima kunt overleven hoor. Tenzij je behoefte hebt aan 3 auto's en een villa.
 
Last edited:
Ik neem aan dat die salarissen bruto zijn. Ik heb geen idee wat de belastingdruk ik Turkije is maar laat ik nu eens uitgaan van een overal belastingdruk van 25% (Ik hoorde pas dat als je in Nederland in de middelste schaal zit, de belasting/premiedruk ergens rond de 20% uit komt door de belastingvrije voet.)

De eerste vraag is dus al hoe die 1695 wordt ingehouden. Wordt dat gedaan van je bruto of van je netto salaris. Dus laat ik die twee scenario's even door rekenen voor het laagste en hoogste genoemde salaris.
Laagste salaris = 3000 euro bruto.
Hoogste salaris = 4200 euro bruto.

Stel die 1695 euro wordt afgetrokken van het salaris, voordat de belasting wordt berekend. Netto houd je dan over:
Laagste: 3000 - 1695 - 25% = 978,50 euro
Hoogste: 4200 - 1695 - 25% = 1878,50 euro

Stel dat die 1695 wordt afgetrokken van het netto salaris. Dan houd je over:
Laagste: 555 euro
Hoogste: 1455 euro

Mijn gok zou zijn dat je rekening moet houden met het tweede scenario. Dat betekent dat je in eerste instantie van 555 euro per maand rond moet komen. Dat lijkt me ook in Turkije best wel karig.
Dus voor mij zou het best een belangrijke vraag zijn hoe snel je uren maakt.

Aan de andere kant: In de huidige situatie vraag ik me heel sterk af of je een beter aanbod kan vinden met meer zekerheid op een baan.
 
Ik neem aan dat die salarissen bruto zijn. Ik heb geen idee wat de belastingdruk ik Turkije is maar laat ik nu eens uitgaan van een overal belastingdruk van 25% (Ik hoorde pas dat als je in Nederland in de middelste schaal zit, de belasting/premiedruk ergens rond de 20% uit komt door de belastingvrije voet.)

Correct me if i am wrong, maar volgens mij betaal je als piloot in Turkije (bijna) geen belasting, speciale regeling geloof ik.
Dat zou het scenario een stuk mooier maken.

Ik vind het persoonlijk wel als een goede deal klinken, zeker in deze tijd, maar ik ken natuurlijk de details niet.
 
De genoemde bedragen zijn Netto, daarnaast door Papa Hotel al genoemd is dit een basis salaris, uren boven de 85 uur zijn hierin niet meegerekend en daar ga je het grootste deel van het jaar wel boven komen.

Ik denk dat het een goede optie is, ken genoeg mensen die deze aflossing ook aan de ABN moeten betalen, met deze constructie ben je er met 10 jaar vanaf.

Het enige wat nog ontbreekt is dat Stella de opleiding gaat verzorgen, dit zou als een probleem gezien kunnen worden. Maar aan de andere kant levert Stella nu al 4 jaar Studenten aan SXS en bijna iedereen werkt er nog of zijn uit eigen wil vertrokken naar een andere Maatschappij. Denkt niet dat er veel opleidingen in NL zijn die de afgelopen jaren deze score gehaald hebben. Tevens is SXS een solide bedrijf met een grote groei voor de komende jaren door de THY operatie.
 
Start Salaris zou ik goed noemen in deze tijd. Het eindsalaris als FO en start captain vind ik wat laag.
Als je denkt dat 3000 euro netto weinig is zul je je toch even achter de oren moeten krabben of je echt piloot wil worden. Want de kans is velen malen groter dat je minder gaat verdienen. Ik denk dat sommige mensen niet beseffen wat voor een karige salarissen er in Europa worden betaald aan nieuwe FO's. 3000 euro in Turkije is een kapitaal!


125000 euro voor een opleiding met typerating is niet heel erg gek.
De totale kosten zijn 1695x12x10= 203.400
Dat betekent dat de rente over de lening 203.400-125.000 = 78.400 is
Oftewel 7840 per jaar, oftewel 6.3% rente op jaarbasis over de gehele periode over het leenbedrag. Bij de ABN ga je echt niet minder dan 7% betalen.

Daarnaast betaal je in NL al 125000 voor een opleiding zonder typerating en zonder baangarantie.

Eerlijk gezegd ziet het financieele plaatje er uitstekend uit.

De vragen die je wel moet stellen, wat gebeurt er als de maatschappij failliet gaat, kan ik 10 jaar in Turkije leven, hoe zit het met het maximaliseren van expats, EASA brevet of lokaal Turks, kun je extra aflossen, wat gebeurt er als je opeens die droombaan bij KLM aangeboden krijgt?, verlies medische bevoegdheid? etc etc
 
Start Salaris zou ik goed noemen in deze tijd. Het eindsalaris als FO en start captain vind ik wat laag. Als je denkt dat 3000 euro netto weinig is zul je je toch even achter de oren moeten krabben of je echt piloot wil worden. Want de kans is velen malen groter dat je minder gaat verdienen. Ik denk dat sommige mensen niet beseffen wat voor een karige salarissen er in Europa worden betaald aan nieuwe FO's. 3000 euro in Turkije is een kapitaal! 125000 euro voor een opleiding met typerating is niet heel erg gek. De totale kosten zijn 1695x12x10= 203.400 Dat betekent dat de rente over de lening 203.400-125.000 = 78.400 is Oftewel 7840 per jaar, oftewel 6.3% rente op jaarbasis over de gehele periode over het leenbedrag. Bij de ABN ga je echt niet minder dan 7% betalen. Daarnaast betaal je in NL al 125000 voor een opleiding zonder typerating en zonder baangarantie. Eerlijk gezegd ziet het financieele plaatje er uitstekend uit. De vragen die je wel moet stellen, wat gebeurt er als de maatschappij failliet gaat, kan ik 10 jaar in Turkije leven, hoe zit het met het maximaliseren van expats, EASA brevet of lokaal Turks, kun je extra aflossen, wat gebeurt er als je opeens die droombaan bij KLM aangeboden krijgt?, verlies medische bevoegdheid? etc etc

Of ik, of jij maakt een denkfout, help me out.

Dat je gemiddeld circa 8000 euro rente per jaar betaald dat klopt, maar.... Tijdens die 10 jaar is de hoogte van de schuld geen constante waarde. Die neemt elke maand als je weer een aflossing doet af. In het geval dat je 120000 euro leent, je betaalt elke maand je rente en lost na 10 jaar in 1x de som af, dan is de effectieve rente inderdaad maar 6,3%. Echter in dit geval wordt er elke maand afgelost op de schuld en betaal je 80000 euro rente. In dat geval is volgens mij de effectieve rentelast geen 6,3% maar zo rond de 12%. Omdat de schuldenlast niet over de hele periode gelijk is is de rentelast dus veel zwaarder.

Maar ik kan me vergissen ;-)

Startsalaris is prima naar mijn idee. Het is zoals TS in zijn eerste post zet netto
 
Geachte Element, dit klinkt als een vliegschool die geen leerlingen kan krijgen. Vergeet niet dat het er over anderhalf jaar heel anders uit kan gaan zien. De maatschappij kan zijn overgenomen, failliet zijn, of terugkrabbelen. Met dit soort onzin probeert men enkel schoolzieltjes te winnen. Wie garandeert jou dat je na de opleiding daar meteen aan de bak kan? Die school laat je vallen als een baksteen of houdt je aan het lijntje om nog meer aan je te verdienen!
Stel je bent klaar met de opleiding en je kunt niet meteen aan de bak en ze zeggen "de kans is groot dat je over een jaar kunt beginnen bij de maatschappij", wat dan? En een jaar later zeggen ze het weer, enz enz...Maar je moet natuurlijk wel de rente blijven betalen, en uiteindelijk gebeurt er natuurlijk helemaal niets, behalve dat jou schulden zich opstapelen!
Uiteindelijk probeer jij onder het contract uit te komen, is je typerating verlopen, ben je 4 jaar verder en heb je nog niets! Het is zowieso belachelijk om voor 125 mille een opleiding in Turkije te doen. Ik vertrouw dit niet, cockpitbanen in de luchtvaart kunnengewoon niet op zo een termijn gegarandeerd worden, door niemand, niet eens door de maatschappijen zelf dus ik zeg: Wegblijven daar!
 
@B767-300ER,
Heb geen diepgaand onderzoek gedaan, maar het is algemeen bekend dat Europa op dit moment economisch gezien niet echt een florissante ontwikkeling meemaakt. KLM kondigt reorganisaties aan, meerdere maatschappijen met tegenvallende omzet en passagierscijfers, er is al jaren een banenstop/weinig nieuwe piloten aangenomen, maatschappijen die bijna failliet gaan (AlItalia) etc. Integendeel tot wat in Turkije speelt, nog steeds een tekort aan F/O's (met een Turkse achtergrond), het aantal vliegtuigen dat in bestelling is, het aantal nieuwe bestemmingen die maatschappijen toevoegen, groei in de economie, positieve investeringsklimaat die de overheid aanhoudt, toenemend welvaart in het land etc. etc.

Nou ja ik vind 3.000 netto een hartstikke mooi salaris (vooral in TR), maar als er vervolgens ook nog eens 1.695 maandelijks afgaat dan valt dat tegen. Als dit je eerste serieuze baan wordt dan is het makkelijker te accepteren, maar als je al 8 jaar als accountant werkt dan lever je in het begin behoorlijk in.

@Hector,
Je hebt gelijk. Het contract heb ik niet gezien. Maar als daar geen waarborgen zijn getroffen om de student te beschermen indien de maatschappij eenzijdig verklaart de arbeidsrelatie niet (meer) voort te zetten, dan kan je net zo goed een staatslot kopen. Het interessante hier is (of erg goed gespeeld :) dat er tegelijkertijd een contract wordt getekend om 10 jaar lang bij de maatschappij te werken. Biedt geen zekerheid, maar geeft wel een gevoel over korte termijn toekomstplannen en ontwikkelingen bij het bedrijf.
 
Zoek eens even uit wie precies die opleiding gaat verzorgen? Want met zo'n constructie zou het 'netjes' zijn als de opleiding tegen kostprijs wordt aangeboden.

Een Turkse vliegopleiding zou niet meer dan 65.000 euro moeten kosten, en een TR niet meer dan 25.000 euro. Dan hebben we het over een bedrag van 90.000 euro hetgeen reëel zou kunnen zijn voor een investering in Turkije. Maar het aanbod is in werkelijkheid een lening van 125.000 waar je in werkelijkheid meer dan 200.000 euro aan betaalt! (1700 p.m x12 x10)

Mijn gevoel zegt dat iemand er aan gaat verdienen, en dat je financieel waarschijnlijk een regeling moet ondertekenen dat je alsnog voor de kosten opdraait als je geen baan krijgt en/of besluit eerder weg te gaan.
 
Tampie, de opleiding wordt verzorgd door Stella heb ik begrepen, maar wordt enkel aangeboden (met baangarantie bij SXS) voor Turkse studenten. Vooral in Turkije geadverteerd, dus NL schijnt niet de markt te zijn.

Het is duidelijk dat de school en de bank eraan verdienen. En SXS krijgt er zeker een aantal tientallen opgeleide F/O's voor terug die gelijk de cockpit in kunnen, de Turkse nationaliteit hebben en goed Engels spreken.

Wat bedoel je met Turkse vliegopleiding? Als je bedoelt een opleiding (JAA-brevet) in Turkije, dan klopt dat inderdaad, die zijn goedkoper, maar bieden je geen baangarantie en heten geen Stella. Het brevet bij dit programma is EASA-gecertificeerd.

Je zal inderdaad voor de kosten moeten opdraaien als je tussentijds de biezen pakt. Ik weet niet exact hoe het zit als je geen baan krijgt. Maar ga er voor nu vanuit dat aangezien er een baangarantie wordt gegeven dat dit ook in het contract is vermeld en waarborgt dat je niet zonder baan toch de lening moet aflossen en rente moet betalen. Mocht het niet zo zijn....en je tekent toch....dan ben je absoluut niet risico avers!
 
Back
Top