AMS basis easyJet

...tien keer liever ervaren long-time easyJet-piloten in AMS die weten hoe het allemaal werkt en zich als de wiedeweer aansluiten bij de VNV...
Weten hoe het werkt? Hoe wat werkt? Een vluchtplannetje uitprinten en een Airbus op EHAM landen? Moet je daar "long-time easyJet-piloot" voor zijn? Of bedoel je dat ze weten hoe het werkt om zich van tevoren zwak en desperaat op te stellen door een slecht contract te accepteren omdat ze heimwee hebben naar een pak hagelslag en een frikandel speciaal, om daarna middels een uphill battle hand in hand met de VNV te gaan strijden een betere CAO? Men weet natuurlijk nooit hoe een koe een haas vangt, maar zou ik zeggen: good luck with that strategy.

Misschien loont het zich om eens naar de recente KLM-VNV-Martinair perikelen te kijken, en zich dan eens hardop af te vragen: "hoeveel heeft de VNV voor de Martinair collega's gedaan, en hoeveel gaan ze misschien doen voor de piloten van HV en KL concurrent easyJet?" :eek:

Maar ach, er is altijd nog nog de zusterclub van Spekmans PvdA, de FNV! Nivelleren is een feest mensen!

Succes ermee! :biertje:
 
Red Matter, wat een denigrerende teksten. Zo ongelofelijk makkelijk om te roepen dat mensen mindere contracten accepteren omdat ze hagelslag missen. Zeker voor iemand die waarschijnlijk al zijn hele leven gebased is in AMS!
 
Dankjewel Red Matter, ook je laatste VNV-punt is in den treure besproken onderling. BALPA, ANPAC, SNPL, VC/Verdi, en nu VNV, we redden ons wel, always have, always will. Grappig hoe je het allemaal beter denkt te weten dan de zeer ervaren easyJet mannen die overgestapt zijn op het AMS contract. Mannen die soms op zowat elke Europese basis van easyJet gewerkt hebben.

Effe full disclosure Red Matter, voor wie werk jij?
 
Iemand die in zijn naam (Red Matter) iets roods heeft en moeite heeft met de PVDA en het nivileren? Aparte combi.

Verder inderdaad erge simpele opmerking Red Matter. BIj EZY hoeft er geen rekening gehouden te worden met de belangen van KLM. Net zo min dat bij Arke hoeft. En ook arke heeft nu een prima CAO tov jaren geleden. Waarom zou d t met EZY niet kunnen?
 
De opening van deze base is natuurlijk goed nieuws voor iedereen binnen easyJet. Probleem is dat dit contract niet echt om over naar huis te schrijven is. Ja het is een nieuwe base maar iedereen weet dat dit voor easy een succes gaat worden. Ik heb respect voor de mannen die de stap genomen hebben, want die moeten echt flink inleveren op bijna alle vlakken. Zij doen dit echt niet alleen om thuis te kunnen zijn. Men weet dat er anders contacting pilots gaan komen en dan is het bij voorbaat al kansloos.

Nu heeft men direct al erkenning van een vakbond geregeld en kan er gelijk gestreden gaan worden. Dit is nou eenmaal zoals het spel gespeeld moet worden en zo is het bij alle bases gegaan. Tuurlijk had iedereen het graag anders gezien maar nu weten we in elk geval dat er een gemotiveerde groep mensen aan de slag gaat. En dat het de VNV een worst zal zijn wat easy in Amsterdam gaat doen?? Dat denk ik niet! Al is het alleen maar om hun eigen positie en condities te kunnen waarborgen. We spreken nu over 4 kisten maar dit zal rap gaan stijgen en dan zal er toch echt wat moeten gaan gebeuren.
 
Elk bedrijf zal laag starten, KLM niet uitgezonderd als ze die kans hadden. Vraag en aanbod verhaal etc. Het contract kan zeker verbeterd worden, maar zoals 49015 al zei, tekent niemand intern dan komen ze wel van buiten af. Een groot offer die een hoop vliegers gebracht hebben, maar positief dat iedereen ook direct betrokken is geraakt bij de VNV. Ik denk dat het niet lang zal duren voordat een betere CAO op tafel ligt, zeker ook omdat AMS in de uitbreidings plannen van Easy ligt.
 
Na alle discussie....is er iemand die antwoord kan geven op de vraag wat de arbeidsvoorwaarden dan precies zijn? Er wordt overal namelijk heel geheimzinnig over gedaan, maar ik ben oprecht benieuwd.

Gr.
FF
 
Het zijn op dit moment alleen nog individuele contracten, dus de exacte details zul je niet snel op een openbaar forum zien als je begrijpt wat ik bedoel. Het contract zit ergens tussen Trans en Arke in als je ook pensioen meerekent, om het heel algemeen te houden.
 
Wat een feest hier met red matter.

Op jaarbasis komt het brutosalaris met sectorpay uit rond de 125k voor een gezagvoerder. Denk dat de gemiddelde Nederlander dat nog steeds "veul te veul" vind en we als
EasyJet gezagvoerders in Amsterdam het predikaat graaier op ons voorhoofd gedrukt krijgen. Uiteraard door de experts van nujij.

Kan je vertellen dat de bestuursafdeling andere maatschappijen bij VNV wel degelijk zeer gemotiveerd is! En dat deze afdeling verdeeld is in 2 takken, Martinair Arke en EasyJet CHC en KLM-FA.

Ervaring binnen het bedrijf is natuurlijk wel degelijk van belang, de piloten in Amsterdam hebben bijvoorbeeld allemaal een contract voor onbepaalde tijd versus een jaarcontract die DE zouden kunnen krijgen en aangezien zij al lang voor EasyJet werken geen proeftijd.
Daarnaast weten we natuurlijk heel goed wat de T&C's in andere EasyJet bases zijn, hebben ze daar contacten met vakbondsvertegenwoordigers. Toch wel handig!
Er is in geen enkele basis van EasyJet zo snel vakbondsvertegenwoordiging geregeld en in geen enkele basis ligt het lidmaatschap van de vakbond zo hoog als in Amsterdam.

Dat was echt niet gebeurd als de basis met DE piloten was bemand. Als je wil helpen moet je maar bij de EU gaan lobbyen zodat werknemersrechten ook beschermt gaan worden in internationale bedrijven zoals EasyJet die grensoverschrijdend werken en er van houden overal een ander contract te hebben.
 
Last edited:
Ik weet niet wat voor een vage ideeën jullie hebben over VNV. De vakbond ben je samen, het is iig echt niet zo dat VNV de kamer binnen stapt en even met de toverstok zwaait. Er zal door iedereen hard moeten worden gewerkt om het contract te verbeteren.
Krijg het idee dat sommigen denken dat als je maar contributie betaalt de vakbond het wel regelt. Zo werkt het helaas niet.
 
Dan denk ik dat je mijn opmerking verkeerd begrijpt...
Een vakbond ben je deels zelf tenslotte. Maar als lid van een vakbond mag je, behalve dat je dat zelf ook kan, ook wel bepaalde dingen verwachten van zon vakbond....
 
Zolang de belangen van de Easy groep niet botsen met de belangen van de KLM-vlieger is de VNV een zeer geschikte en professionele club. Tot het moment dat oranje gaat feederen voor blauw is er niets aan de hand, maar mocht dat er ooit van komen hebben de Easy jongens en meiden een groot probleem.
 
Afhankelijk vanaf welke basis de transfer naar de AMS base gemaakt word , gaat een Captain er tussen de 2000 en 4000 euro netto (!) per maand op achteruit.
Natuurlijk is 125.000 euro per jaar (ik dacht overigens dat het 130.000 per jaar is) in Nederland niet een slecht salaris maar erop achteruitgaan is toch even doorbijten.

Maar das nog lang niet het enige , hiernaast zijn er minder vrije dagen per maand en is er geen vast blokschema voor je werkrooster (en deze twee gecombineerd betekent dan ook weer minder vakantie per jaar.)

Daarnaast is ook de pensioen afdracht vele malen minder op het ams contract.

Dit terwijl easyJet erg goede jaarresultaten boekt.

Gelukkig zijn er voldoende easyJet captains en F/O's geweest die de stap hebben gemaakt en het er uitstekend naar hun zin hebben - Hierdoor zijn evt Direct Entry Captains niet nodig geweest (zoals bv wel in Napels met wat ex Alitalia en ex Meridiana mensen erbij) .
Aan de andere kant zou een normaal/vergelijkbaar contract gewoon wat meer op z'n plek zijn geweest.

easyJet probeert en slaagt erin om de laatste paar (overigens nu nog kleine) bases met slechtere arbeidsvoorwaarden te laten opereren om kosten te besparen.
Zodra deze groeien is de normale verwachting altijd geweest dat ook de contracten sterk werden
verbeterd , hopelijk lukt dit ook voor AMS
easyJet is er grappig genoeg ook op gebrand om vlot een CAO met de VNV af te sluiten , wellicht om de verwachte groei al voor te zijn zodat ze met de nieuwe CAO alvast op AMS een tiental jaar vooruit kunnen ?
 
Red Matter, jammer dat je niet meer reageert.
Want nadat je je grieven hebt geuit heb ik natuurlijk een vraag aan jou:
Wat voor alternatief bied jij?
Wat hadden de jongens van easyJet moeten doen, AMS weigeren?
Of neem je het die jongens (mannen en vrouwen) überhaupt kwalijk dat ze redelijke carrière genieten bij een low cost?

In jouw antwoorden zie ik vooral iemand die z'n hoofd in het zand steekt, iemand die vecht tegen windmolens. BA heeft meer dan tien jaar geleden al gezien dat dat niet werkt en hebben hun strategie aangepast. Red Matter, welke strategie hanteer jij in jouw bedrijf om de 'low cost fan boys' het hoofd te bieden? Of blijft het bij een potje mopperen?
 
ik heb respect voor de Easy collegas in AMS
betere T&Cs wil iedereen en hopelijk krijgen jullie die snel ook
genoeg maatschappijen waar dit nog veel slechter is en daar kraait ook geen KLM'er naar
 
Ik zag in de Flight de advertentie voor experienced FO staan, waaronder ook voor de AMS base.
Kan iemand me meerdetails van het contract geven? Wat zou ik als ervaren FO (>5,5k uren waarvan >2,5k Airbus) verdienen, wat voor doorstroom zou er naar links zijn? Schedule fixed? Parkeren/crewroom makkelijk te doen. Waar wonen de meeste AMS based piloten ongeveer?

Thanks for all the info ;)
 
Ik ben ook wel benieuwd of er wel eens Non rated sr FO's worden aangenomen.
Ben best wel heel erg geinteresseerd, maar helaas een 737 rating..
 
Zag toevallig ook non type rated captain functie voorbij komen. Wel zelf dokken :(


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Back
Top