AMS base

Wat ik bedoel met 'dubbele agenda' is wat ook wel wordt aangeduid als de lakmoesproef. Bij elke deal die de VNV afsluit wordt gekeken of deze de KLM-vlieger op wat voor manier dan ook zou kunnen benadelen. En zo ja, dan moet die KLM-vlieger gecompenseerd worden. Dat heb ik de afgelopen 25 jaar tot drie keer aan den lijve mogen ondervinden d.m.v. van detacheringen bij mijn bedrijf. Het gaat hierbij o.a. om de YHZ-YOW, LIS-OPO en CAI wetleases in de jaren '90 en later bij het doorschuiven van de 4 747ERF's ten koste van 4 747BCF's. Wet- en dampleases de andere kant op kwamen ook voor (bv de PH-BUW), zag je toen detacheringen? Neen. En waarom niet? You tell me.

De lakmoesproef in dit geval is dat easyJet een groter bedrijf is qua marktkapitalisatie dan AF-KLM. Daarnaast draait easyJet een miljard winst. Wegpesten/wegkopen is dus vrijwel onmogelijk!

EasyJet is nu al groter dan Transavia qua vliegbewegingen op schiphol! (Pagina 8)
http://trafficreview2015.schipholmagazines.nl/assets/traffic-review-2015-atm.pdf
Sinds dat rapport zijn er 4 vliegtuigen meer gestationeerd op Amsterdam.

EasyJet houd tot dusver Ryanair buiten de deur op Schiphol, met de H-pier vol en dagrandslots beperkt beschikbaar is er dus een goede kans dat easyJet de enige echt grote lowcost concurrent is op Schiphol voor KLM.

Als de arbeidsvoorwaarden bij easyJet omhoog gaan, kan KLM makkelijker concurreren.

Daarnaast is easyJet geen onderdeel van de KLM groep.
 
Last edited:
Dank voor alle bezorgdheid aangaande mijn
gemoedstoestand in het vliegtuig maar zit
daar helemaal blij en vrolijk in hoor. Zeker
sinds ik geen VNV lid meer ben.

Nu even serieus en ben het er mee
eens dat we de toon moeten veranderen:

Ik sta achter de EZY vliegers, ik sta niet achter de VNV.
De historie leert dat de VNV altijd maar dan ook altijd
voor eigen (KLM) volk eerst kiest. Zoals 76-er al schreef er
zit altijd een dubbele agenda achter daar.

Flash, over jouw opmerking "Als de arbeidsvoorwaarden bij
easyJet omhoog gaan, kan KLM makkelijker concurreren."
moet je toch even heel goed gaan nadenken. Wat je
daar schrijft is heel nadelig voor jouw eigen bedrijf en
uiteindelijk voor jouw eigen positie. Werk je nou voor
EZY of KLM?? EZY toch? Wat kan KLM jou nou schelen?

De kosten voor Easy gaan nu omhoog, ten nadele van het
bedrijf. En dat is nou precies wat de VNV wil. Het gaat
hen niet om het positieve effect voor jou als werknemer
het gaat hen om de relatieve positie van KLM ten opzichte
van Low Cost carriers. Zoals Van Zwol letterlijk ooit eens
en publiek in de zaal zei: KLM CAO gaat voor alles.

Ze willen minder concurrentie op Schiphol, het water
staat de KLM aan de lippen. En daar gebruiken ze jouw
strijd als breekijzer voor.

Historie leert dat het mes in de rug voor niet KLM
leden altijd vanuit de VNV zelf komt. Dan verwijs ik
niet alleen naar Martinair maar ook naar Transavia,
Air Holland maar zeer zeker ook naar de KLM UK vliegers.
 
Op basis dat ik een easyJet vlieger ben en ik dat gevoel niet krijg.

Heerlijk. Lekker gefundeerd Flash! Echt.
:blabla::blabla:
Met dit soort argumenten ga je echt ver komen....

Ik had je altijd wel redelijk hoog zitten, maar dat is nu wel verdwenen zo.
Back To Topic, graag wel alleen gevuld met feiten.
 
Heerlijk. Lekker gefundeerd Flash! Echt.
:blabla::blabla:
Met dit soort argumenten ga je echt ver komen....

Ik had je altijd wel redelijk hoog zitten, maar dat is nu wel verdwenen zo.
Back To Topic, graag wel alleen gevuld met feiten.

Als jij pretendeert de EasyJet vlieger te steunen, en ik als easyJet vlieger dat niet voel! Dan doe jij iets mis!
 
Last edited:
l

Flash, over jouw opmerking "Als de arbeidsvoorwaarden bij
easyJet omhoog gaan, kan KLM makkelijker concurreren."
moet je toch even heel goed gaan nadenken. Wat je
daar schrijft is heel nadelig voor jouw eigen bedrijf en
uiteindelijk voor jouw eigen positie. Werk je nou voor
EZY of KLM?? EZY toch? Wat kan KLM jou nou schelen?

De kosten voor Easy gaan nu omhoog, ten nadele van het
bedrijf. En dat is nou precies wat de VNV wil. Het gaat
hen niet om het positieve effect voor jou als werknemer
het gaat hen om de relatieve positie van KLM ten opzichte
van Low Cost carriers. Zoals Van Zwol letterlijk ooit eens
en publiek in de zaal zei: KLM CAO gaat voor alles.

Ze willen minder concurrentie op Schiphol, het water
staat de KLM aan de lippen. En daar gebruiken ze jouw
strijd als breekijzer voor.

Historie leert dat het mes in de rug voor niet KLM
leden altijd vanuit de VNV zelf komt. Dan verwijs ik
niet alleen naar Martinair maar ook naar Transavia,
Air Holland maar zeer zeker ook naar de KLM UK vliegers.

Je bent verblind door je woede A/P DISC!

De easyJet vliegers in Amsterdam willen ook hun arbeidsvoorwaarden verbeterd zien! Om die reden hebben de amsterdam gebaseerde piloten VNV ook benaderd. En ook easyJet heeft VNV benaderd om de belangen van de easyJet piloten in Amsterdam te behartigen.
Jij doet net alsof er gevraagd is een oranje kaft om de KLM CAO te steken! Dat is allerminst het geval! Dat ziet de rechter ook!
De rechter zegt zelfs dat easyJet zich niet redelijk heeft opgesteld in de onderhandelingen.

Na de verbeteringen die de VNV voorsteld (na input van easyJet piloten), blijft de AMS base nog steeds goedkoper dan alle easyJet contracten in omliggende landen. Op basis van de contracten in UK, Frankrijk, Duitsland, Italië kan easyJet een miljard winst maken!
Dus wat is nou het probleem in Amsterdam?

Simple feit is dat er geen probleem is met de voorstellen van VNV, easyJet probeert gewoon op grote schaal de arbeidsvoorwaarden naar beneden te draaien ter verrijking van de aandeelhouders en bonussen voor het management. Die hebben ze overigens beloofd om komend jaar 50% van de winst als dividend uit te keren in plaats van 30%!
De enige andere reden is dat ze Amsterdam als voorbeeld zien voor toekomstige contracten binnen easyJet, waardoor uiteindelijk ook de contracten in de UK, FR, DL en IT uitgehold gaan worden!

Je maakt opmerkingen gebaseerd op een onderbuik gevoel, zonder ook maar enige kennis te hebben van de onderliggende cijfers.
Weet je überhaupt waar de easyJet vliegers om vragen?
 
Last edited:
Laat je niet zo op de kast jagen Flash, je weet zelf goed wat er gebeurt en er zit een bak frustratie aan de andere kant. Praten tegen een muur heeft geen zin. Succes de komende tijd, al het beste toegewenst
 
Ok, ik probeerde op een normale manier
een discussie met je aan te gaan. Wil graag
verder discussiëren maar zeer zeker niet met
deze toon die jij nu aanslaat.

Succes met je strijd, ik denk dat jullie een grote
fout maken bij de VNV. Tijd zal het leren, maar de
waarschuwing is door meerder personen gegeven.
 
Een discussie aan te gaan? Je loopt alleen maar gal te spuien over VNV en de domme easyJet pilootjes. Zo komt het in ieder geval over!

Als ik inhoudelijk reageer op je stellingen kom je met NIETS terug... En dat is ook niet zo gek want blijkbaar weet je totaal niets over de cijfers die in het spel zijn.

Vind je het echt zo vreemd om een fatsoenlijk pensioen af te spreken, om doorbetaling bij ziekte te regelen en een juiste balans tussen werk en sociaal leven af te spreken?

Is dat echt zo buitensporig?

Laat ik het zo dan zeggen, zelfs al lieten we ons door FNV vertegenwoordigen dan zouden we nu ook aan het staken zijn!
De staking komt namelijk voort uit de onredelijkheid van easyJet!

Ik heb nog geen referendum meegemaakt binnen easyJet waarin door de easyJet piloten unaniem voor staking word gestemd!
 
Als jij pretendeert de EasyJet vlieger te steunen, en ik als easyJet vlieger dat niet voel! Dan doe jij iets mis!

Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat jij begrijpt of voelt. Dat moet je toch echt bij jezelf zoeken:biertje:

Overigens ben ik het met jullie gestelde eisen zoals je hierboven schrijft 110 procent eens en juich de staking alleen maar toe. Hopelijk krijgen jullie dan ook waar je recht op hebt. Maar jouw gevoel zegt dat mijn mening anders is.... Dus dan zal dat wel anders zijn. :blabla:

Met jou valt op dit moment duidelijk niet normaal te communiceren. Ik kom wel weer terug als je normaal tegen mij doet....
 
@ A/P Disc:

Voordeel of geen voordeel voor de KLM is toch compleet irrelevant?
Het gaat erom dat Easyjet megawinsten draait maar daar niet heel veel van doorschuift naar de eigen mensen, zeker die met een minder contract.
Daarbij zijn bepaalde basale arbeidsvoorwaarden zoals pensioen en doorbetaling bij ziekte dingen waar iedere werknemer voor zou moeten strijden, of je nu in de luchtvaart of in de textielindustrie werkt.

De VNV kan best een dubbele agenda hebben, zolang je je daar van bewust bent maar het eigen doel niet uit ogen verliest dan is dat alleen maar goed.
Ik steun de Easy collega's, als iemand die nooit vakbondslid is geweest (geen kans bij kleine bedrijven). Succes ermee!
 
Dat voordeel zou idd irrelevant moeten zijn voor de
VNV maar daar hebben meerdere mensen hun
twijfels over hoe zij daar mee omgaan.

En als deze discussie te maken heeft met de mega winsten van
EasyJet dan heb ik daar wel een heel duidelijke mening over.

Dan moet je maar aandeelhouder zijn als je dividenden
wilt hebben. Aandeelhouder betekend meedoen in de upside
in goede tijden maar bijleggen in slechte tijden. Het
recht op winst betekend in mijn visie ook een plicht met het
bijstorten in slechte tijden. Hoor nooit zo vaak werknemers
die bij willen storten maar wel vaak dat ze mee willen meedelen
in de winst.

Denk dat de meeste werknemers daar toch even over
moeten nadenken.

Welk ondernemers risico heeft de werknemer gelopen als hij/zij geen
aandeelhouder is? Antwoord: nul.

Waarom moet je dan wel meedelen in de winst? Beloning voor
geleverd werk loopt via een arbeidscontract niet via dividenden.
Dat heet (helaas) kapitalisme.
 
Daar gaat het conflict dan ook niet over A/P DISC, maar daar lul je lekker overheen zodat je VNV en de easyJet piloten weer lekker een veeg uit de pan kan geven!!!

Het gaat er dus over dat heel erg basale arbeidsvoorwaarden gewoon slecht geregeld zijn!
 
Tekstbegrip is niet je sterkste punt he?

Ik reageer op een normale opmerking van
Thioda dus waar bemoei je je mee?
 
Denk dat je je zorgen moet maken over je eigen tekstbegrip!

Ik leg je gewoon even uit dat het niet over megawinsten gaat, maar over basale arbeidsvoorwaarden!
 
Ook binnen het kapitalisme bestaan verschillende modus operandi; helaas is het Angelsaksische model -waarin share holder value- centraal staat dominant. De afgelopen jaren zijn bedrijfswinsten gestegen, terwijl de lonen zijn gedaald. Daarnaast is de arbeidsproductiviteit omhoog gegaan. Een zorgelijke ontwikkeling en het wordt tijd dat bedrijven arbeid weer meer gaan appreciëren.

Of dat nu via winstdeling of betere arbeidsvoorwaarden wordt bereikt, werknemers horen gewoon ook te profiteren als het beter gaat met een bedrijf. Zij lopen immers ook risico als het slecht gaat; dan is het inleveren van arbeidsvoorwaarden, of nog erger: ontslag.


http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/bedrijfswinsten-zijn-te-hoog-werknemers-zijn-de-dupe
 
Last edited:
En als deze discussie te maken heeft met de mega winsten van
EasyJet dan heb ik daar wel een heel duidelijke mening over.

Dan moet je maar aandeelhouder zijn als je dividenden
wilt hebben. Aandeelhouder betekend meedoen in de upside
in goede tijden maar bijleggen in slechte tijden. Het
recht op winst betekend in mijn visie ook een plicht met het
bijstorten in slechte tijden. Hoor nooit zo vaak werknemers
die bij willen storten maar wel vaak dat ze mee willen meedelen
in de winst.

Denk dat de meeste werknemers daar toch even over
moeten nadenken.

Welk ondernemers risico heeft de werknemer gelopen als hij/zij geen
aandeelhouder is? Antwoord: nul.

Waarom moet je dan wel meedelen in de winst? Beloning voor
geleverd werk loopt via een arbeidscontract niet via dividenden.
Dat heet (helaas) kapitalisme.

Dat van die megawinsten dat is mijn oogpunt, natuurlijk kan ik niet spreken voor de Easy collega's, ik werk voor een andere toko.
Ik vind je redenering erg cynisch A/P Disc. Als je die wil doortrekken kan je ook zeggen dat Martinair werknemers eigenlijk niet moeten klagen want ja, het ging nu eenmaal slecht en iets met recht van de sterkste.
(verdomme, ik wilde die hele discussie hier helemaal niet in gaan betrekken *gaat in dekking voor de komende flame war*)
Enfin, mijn mening is dat een bedrijf dat goed draait vooral goed draait vanwege de werknemers. En je werknemers moet je waarderen als slimme en empathische bedrijfsleider.
Wat ik bedoelde met de megawinsten is dat het management niet kan zeggen: er is geen geld. Of: we kunnen anders niet concurreren.
Als de andere contracten stukken beter zijn dan kan het voor de NLse Easy vliegers ook beter.
Winstdeling an sich is geen doel, wél
-een salarisgroei die redelijk is
-een redelijk basissalaris
-fatsoenlijk pensioen
-fatsoenlijke T&C's.
Als het geld er is om die dingen voor elkaar te krijgen dan moet een werkgever niet gaan beknibbelen, dat zet heel snel kwaad bloed.

(trouwens, als je je geliefde neo-liberale redenering doortrekt, waarom krijgen die geweldige managers dan wel de ene bonus na de andere? of zijn zij niet uiteindelijk ook maar "loonslaven"?)
 
Hi Thioda,

ik begrijp je standpunt en kan me grotendeels
in jouw punten vinden. Mijn visie komt dan
ook meer vanuit een erg droog juridisch punt maar
zo wordt het helaas wel vaak gezien in de zakelijke
wereld.

Ben het geheel eens dat de werknemers aan de basis
staan van een bedrijf en dat daar oog voor moet zijn,
alleen kwam het op mij over in jouw opmerking dat
werknemers per definitie een claim hebben op
gemaakte winst vandaar mijn iets cynische opmerking.

Maar vergeet ook niet de volgorde van claims op dividenden.
Aandeelhouders en b.v. banken kunnen voorrang hebben
conform afspraak.

De vier punten zoals genoemd zijn valide. Maar wat ik raar
blijf vinden is dat de huidige EasyJet vliegers zeer recent
voor deze voorwaarden hebben getekend en het er nu
niet meer mee eens zijn.

Aangaande MP heb ik een andere mening, dat is kapot
gemaakt door interne politiek en niet door marktwerking.
 
Back
Top